Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal få marsvin.

Jezee

Recommended Posts

Har klart å overtale mamma(hun vil ikke ha dyr fordi hun blir lei seg når de dør{hvem blir vel ikke det} og pga reising), så nå skal jeg spare til marsvin. Har brukt mesteparten av dagen på å lese og lære om marsvin, men har forsatt en god del spørsmål. Så håper dere orker å svare? :blink:

1. Kan vel begynne med spørsmålet om kjønn. Har skjønt at marsvin helst skal være minumum to stk, så det skal jeg ha. Men skal jeg da ha to hunner eller to hanner? Hunn og hann er nokså utelukket, siden jeg bare skal ha to marsvin, og ikke flere :blink:

På noen steder leser jeg at hanner ofte kranler, men på andre sider leser jeg at det går helt bra. Er enda usikker på kjønnet, selvom det ser ut til at to hunner går kjempebra, og da skulle vel valget være enkelt; altså jenter. Men går det bra med to gutter, eller er det å utfordre skjebnen? :Laugh:

2. Så er det sånn at jeg bare er 16 år, og har ikke verdens beste råd. Mamma hjelper såklart til litt, men har skjønt at jeg må betale det meste selv. Så er det veldig dyrt å ha to marsvin? Det ser ut til at det er mye som skal til, og jeg er såklart villig til å betale det som trengs. Noen måte å skaffe seg billige alternativer? Bur? Hvilket fòr anbefaler dere(sånn i forhold til både pris og kvalitet)?

3. Må dem ofte ut? Isåfall; Da må man jo ha bur ute òg?

4. Hvilket underlag burde jeg kjøpe? Har lest mye forskjellig, og er ganske forvirret angående det :unsure:

5. Hvordan hører man forskjell på lydene? Vet sånn ca forskjell etter å ha hørt lydopptak på en nettside. Men hvordan vite om den hyler etter mat eller om den hyler om noe annet? :closedeyes:

6. Og så alt det der med C-vitaminer, kalsium, fosfor og protein? Hvordan få dette riktig? Hvordan gjør dere dette?

Håper noen gidder å svare. Kommer muligens med flere spørsmål etter hvert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å overtale mamma(hun vil ikke ha dyr fordi hun blir lei seg når de dør{hvem blir vel ikke det} og pga reising), så nå skal jeg spare til marsvin. Har brukt mesteparten av dagen på å lese og lære om marsvin, men har forsatt en god del spørsmål. Så håper dere orker å svare? :lol:

1. Kan vel begynne med spørsmålet om kjønn. Har skjønt at marsvin helst skal være minumum to stk, så det skal jeg ha. Men skal jeg da ha to hunner eller to hanner? Hunn og hann er nokså utelukket, siden jeg bare skal ha to marsvin, og ikke flere :D

På noen steder leser jeg at hanner ofte kranler, men på andre sider leser jeg at det går helt bra. Er enda usikker på kjønnet, selvom det ser ut til at to hunner går kjempebra, og da skulle vel valget være enkelt; altså jenter. Men går det bra med to gutter, eller er det å utfordre skjebnen? :Laugh:

2. Så er det sånn at jeg bare er 16 år, og har ikke verdens beste råd. Mamma hjelper såklart til litt, men har skjønt at jeg må betale det meste selv. Så er det veldig dyrt å ha to marsvin? Det ser ut til at det er mye som skal til, og jeg er såklart villig til å betale det som trengs. Noen måte å skaffe seg billige alternativer? Bur? Hvilket fòr anbefaler dere(sånn i forhold til både pris og kvalitet)?

3. Må dem ofte ut? Isåfall; Da må man jo ha bur ute òg?

4. Hvilket underlag burde jeg kjøpe? Har lest mye forskjellig, og er ganske forvirret angående det :unsure:

5. Hvordan hører man forskjell på lydene? Vet sånn ca forskjell etter å ha hørt lydopptak på en nettside. Men hvordan vite om den hyler etter mat eller om den hyler om noe annet? :closedeyes:

6. Og så alt det der med C-vitaminer, kalsium, fosfor og protein? Hvordan få dette riktig? Hvordan gjør dere dette?

Håper noen gidder å svare. Kommer muligens med flere spørsmål etter hvert :rolleyes:

1. Jeg ville bare kjøpt to hunner jeg . Men kjøp fra en godkjent marsvinoppdretter for da er du sikker på at du får friske og tamme marsvin :P

Og da kan du henvende deg med spørsmål .

2.Startpakka koster endel(bur,mat,vannflaske,matskål,c-vitaminer,høy ol) ,Men det er ikke dyrt når du skaffer deg ting enkeltvis etterhvert.

3.Du kan ta topplokket på buret å la dem gresse litt om sommeren,men du kan jo ta med sommeren inn også (gress :P)

4.Flis er billigst og enklest :P (stor 60-70 liters sak på felleskjøpet til 100 og noe)

5.Vel,hvis matskåla er tom og de oinker så er det mest sannsynligvis fordi at det er mat.

Men hvis matskåla er full og det ene marsvinet er ute og det andre inne så prøver de å få kontakt med hverandre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...