Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legge ut spor til sheltie?

Gjest

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve å legge ut litt spor til Bella for å trene opp nesa hennes litt. Men jeg er ganske usikker på hvordan jeg skal legge det ut slik at hun faktisk skal klare å fullføre.

Før når jeg har prøvd å legge ut litt, så er problemet det at hun veldig lett mister teften av sporet da spesielt hvis det er mange andre lukter rundt, hun går seg vill i kratt og mister fort interessen om hun ikke finner små "belønninger" underveis.

Målet er at hun skal kunne gå et spor som ikke er veldig gammelt, og kunne holde det en strekning som ikke er forholdsvis lang.

Noen som har formening om hvordan jeg kan gå fram :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg ikke å være frekk, men det har vært ørten tråder om "how to" og spor før, så les litt på dem. Innlæring på en sheltie fungerer akkurat som for andre raser, så du vil sikkert finne noen nyttige råd.

Hvis du støter på problemer når du har startet treningen, vil du helt sikkert få flere svar, men akkurat denne "hvordan begynne sporinnlæring" har vært oppe så mange ganger før at jeg mistenker folk for å være litt leie av å svare på det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

God jul og godt nytt år forresten.

Prøvde egentlig å redigere mitt forige innlegg litt var bare en liten skrivefeil, Men så kom det opp en ny bobble her. Bare roter. Er ny her på praten, så jeg er ikke helt inne på tingene. Prøvde å slette denne boblen men så kom det opp enda en under her. Så nå roter jeg sikkelig. Skal prøve å slette den under her. Det må da kunne gå ann å slette og redigere det man skriver.

Må prøve meg litt mer fram. Beklager rotet.

Nei nå blir jeg sprø, ha, ha. Her har jeg skrevet et langt svar til deg, og så har jeg klart å slette det, mens det tullet som dukket opp i ettertid det ble værende her.

Vet neimen ikke om jeg husker alt jeg skrev i førsteomgang.

Skal prøve på nytt. ER ganske fersk her på pratesiden. Ble medlemm her i går, så jeg er ikke helt inne på tingene.

Ja altså det var cheltien som strevde med sporing. Du ba om råd til hvordan du skulle legge opp spor slik at hunden din ville klare å fullføre sporet.

Jeg skal prøve å svare her. Det viktigste med all hundetrening er å legge det opp slik at det blir så lett at hunden får det til med det samme.

Hvis Bella har en del erfaring med at hun ikke mestrer spor, er det viktig at du gjør det så lett som over hodet mulig for henne. Og ikke ha så langt spor at det er fare for at hun går lei eller mister sporet. Ha helt korte mikro spor i begynnelsen. Behøver ikke være lenger enn et par meter. Lang nok det. Lengden er ikke det vesentlige nå i begynnelsen, men at hunden lærer prinsippet og føler at den mestrer. l

Velg underlag med omhu i begynnelsen. GJerne fuktig jord. Lav vegitasjon eller ikke noe vegitasjon. I høy vegitasjon vil lukten av deg sitte på blader gress og lukten kommer høyt opp, og hun er lav i utgangspunktet så hun kan gå spor mens det ser ut som at hun har nesen i været. Men vi ønsker at nesen skal ned, og derfor er det lettere å få til det når hunden lærer å spore i omfåde med lav vegitasjon. Fordelen med lav nese er at da får du en hund som går mye mer nøyaktig, og ikke vil la seg påvirke så mye av vind å vær.

Du må også passe på at du har vinden i ryggen når du går. For har du vinden mot deg vil hunden lukte slutten av sproet og premien der, og vil hoppe over sporingen og gå rett til belønningen. Sidevind vil få hunden lett til å gå på siden av sporet. Så du skal ha vinden rett bak deg.

Du må også tenke på at Cheltien har korte bein og om du går med lange skritt vil det være borimot hundens krops lengde. Det betyr i praksis at det vil være store gap mellom hvert fottrin hvor hun lett kan miste sporet. Så i begynnelsen ville jeg ha gått med korte steg til en så liten hund.

Bind henne gjerne til et tre og la henne se at du legger ut sporet. Så la henne gå fersk sporet med det samme. Pass på at du ikke går til bake i nærheten av ditt eget spor slik at returen til hunden ødelegger for sporingen.

Unngå å gå spor som er mellom 10 minutter og 30 minutter gammle. De er utrolig nok vanskeligere enn fersk spor og en time gamle spor.

Unngå vinkler, ha bare rett fram spor helt til å begynne med. For meg høres det ut som du rett og slett har gått litt fort fram og forventet for mye på for kort tid.

Da ønsker jeg deg lykke til.

Og så håper jeg at jeg klarer å sende dette svaret uten mer tull nå.

:rolleyes:

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...