Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min har vondt i ryggen


jeanette-k

Recommended Posts

Litt usikker på plaseringen av dette, så det er bare å flytte det om det er feil.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, for jeg er ikke sikker på helt når det begynnte.

Men det har seg slik at Bono har ganske vondt midt på ryggen, la egentli ikke merke til det før i dag. Visst du trykker han midt på ryggen, ikke noe spesielt hardt, egendtli ganske lett så gir han etter. Og du ser godt på han at han synes dette er fryktelig ubehagelig. Det er på en spesiell plass, virker det som. Han går også ganske sakte i trapper og ellers, labber liksom, og det er høyst unormalt. Dette med trappene begynnte for 2 dager siden, eller så. Han virker generelt sett ganske daff, og han har fryktelig lav smerte terskel. Det har han alltid hatt, men spesielt nå de siste dagene. Tenkte han var ganske slapp fordi vi har fått så mye besøk, 4 stk, der tre er mellom 4-11 (veldig bråkete, og masete på Bono), han er jo ike vandt med slikt. Dette med ryggen kan også ha litt med at den yngste datt på han i dag, han skulle hoppe bort i en stol eller noe (jeg var ikke hjemme akkurat da, så vet ikke detaljene) og da hadde han hylt ganske høyt.

Burde jeg oppsøke vetrinær eller skulle jeg se det ann fremover?

Vart litt rotete, men håper noen forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det kan hende at hunden din er litt støl. Jeg og min hund har hvert på hundemassarsje kurs å da viste det seg at min var støl/ stiv i korsryggen. Etter litt massarsje løste det seg opp. Før lå han aldri i dekk, men nå velger ha det oftere. Jeg tror han har hvert støl en stund å at det har hvert vondt å ligge i dekk.

Tror veldig på at massarsje kan hjelpe og forebygge.

Men når din hund reagerer så mye på berøring ville jeg nok snakket med en vetrinær, det er sikkert ikke noe alvorlig, men greit å være på den sikkre siden. Dumt hvis man venter for lenge hvis det er noe, tar lenger tid for å rette opp da.

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bare blitt verre i løpet av kvelden og piper når han røyser seg om han har lugget en stund. Greier heller ikke gå trapper ålene, må bæres både opp og ned. Så vi skal til vetrinæren i morgen tidlig og så får vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om da Amigo fikk en smell i ryggen i fjor. Der begynte det med piping og klaging når han skulle opp og ned trappa. Tilslutt lå han bare i en krok og skreik av smerter :)

Vi tok både røntgen og CT med kontrast av ryggen hans og det viste seg at ryggvirvlene hans sitter bittelitt tett og når han fikk seg en karamell så hovna han opp i ryggen. Og hevelsen skapte smertene. Ro i noen dager samt prøve å begrense akrobatikken hans gjør at han er helt fin nå.

Pakk vovsen din inn i noe varmt og ta turen til veterinæren i morgen. Få tatt bilder så har dere et utgangspunkt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i dag!!

Mike fikk seg en smell i ryggen i sommer (nærmere bekkenet) og tok røntgen og viste seg at det hadde blitt forskyvet en "plate" i ryggen hans, de ville ikke at jeg skulle få en til å massere han da det kunne gjøre det verre da det var ganske hissig der. Hadde 4 akupunktur behandlinger, og vips så var han bra!!

han klarte ikke gå i trapper, ikke hoppe opp i sofaen eller noe.. gikk med krum rygg og korte steg.. var vondt å se på.. Tok 5 uker før han ble bra..

Håper dere finner ut hva det kan være!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vert hos dyrlegen, og hun tok en grundig sjekk av alt. Hun trodde ikke det var noe alvorlig, mente at det kanskje kunne ha med at han er litt overvektig. Noe vi har jobbet med siden han vart kastrert, fikk slanke for så da håper vi at det skal ordne seg. Fikk også smertestillende som han skal gå på en stund fremmover. Hun fann også ut at han hadde veldig vondt bak med blæren, så vi skal ta en urinprøve for å sjekke det. Så skal tilbake om ca en uke på ny sjekk.

Han virker bedre i dag en i går og han gikk opp trappen selv i dag :) Så da håper jeg på alt skla gå bra denne gangen også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røntget hoftene hans? Dette høres nøyaktig likt ut som da smnåen min fikk HD, fem mnd gammel. Det kom ekstremt brått på, etter en uke med litt småhalting var han akkurat sånn som du beskriver Bono er. Jeg ville definitivt fått en second opinion på dette hos en annen veterinær, ingen hunder har så vondt at de nesten ikke klarer å reise seg fordi de er littegrann overvektige. Lykke til, og husk at når han går på smertestillende fjerner ikke det årsaken, bare smertene, så da må du gå inn og begrense han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har blitt betydelig mye bedre etter at han kom hjem i går og etter at vi har begynnt på smertestillende :P Han greier å gå i trappene selv og virker mye mer energisk :P

OBS!! OBS!! Husk endelig at han er på smertestillende, derfor han er mer energisk, han kjenner ikke smertene.

Er ikke meningen å ta fra deg gleden, men jeg er borti så mange hunder som har blitt verre etter at hunden har "blitt bra" etter at den har fått smertestillende og eier har latt hunden få buse avgårde "den er jo så fresh og vil så gjerne løpe og leke med andre hunder" :)

Mitt råd er å fortsatt ta det med ro og ha friskt i minne hvordan hunden var igår så den ikke gjør alfor mye og blir verre :P

Har du røntget hoftene hans? Dette høres nøyaktig likt ut som da smnåen min fikk HD, fem mnd gammel. Det kom ekstremt brått på, etter en uke med litt småhalting var han akkurat sånn som du beskriver Bono er. Jeg ville definitivt fått en second opinion på dette hos en annen veterinær, ingen hunder har så vondt at de nesten ikke klarer å reise seg fordi de er littegrann overvektige. Lykke til, og husk at når han går på smertestillende fjerner ikke det årsaken, bare smertene, så da må du gå inn og begrense han.

Vi er alltid så enige vi :P :P

Chicka har også fått/hatt (veldig mye bedre nå) ryggproblemer pga HD'en sin og hadde liknende syptomer som Bono på sitt verste.

Nå kan jeg rehabilitere Chicka selv pga min utdannelse og har endel kunnskap om dette, så for meg så er det ikke såå strevsomt og kostbart å ha en hund med sånne skader, men jeg vet at flere eiere med sånne skader skulle ønske det ble oppdaget på et tidligere tidspunkt så hundene slapp omfattende behandling og/eller rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid så enige vi :):P

Grunnen til at vi er så enige er jo at jeg har lært alt av deg, du er min mentor innen HD og rygg, hehehe. Pluss personlig erfaring, selvsagt (og dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være litt gledesdreper jeg og, selv om det ikke trenger å komme fra hoftene. Collien min reagerte sånn etter et stygt fall, men der merket vi det ikke før etter tre uker var gått. Og, som nevnt over, at hunden er bedre når den går på smertestillende viser ikke så mye annet enn at pillene virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har nevnt i tråden; at hunden ikke viser smerte lenger, betyr ikke at den ikke er syk/har det vondt. Smertestillende "kamuflerer" bare smerter, de kurerer ikke noe. Personlig er jeg litt skeptisk til å bruke smertestillende på uspesifiserte "vondter", for da vet man jo faktisk ikke om hunden er syk/har smerter lenger.

Du nevnte vondt bak blæra; han kan ikke ha fått en urinveisinfeksjon eller nyreproblemer? Sjekket veterinæren det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo selfølgelig det at det er tablettene som virker. Men det siste innlegget mitt var før vi begynnte med medisineringen. Han har fortsatt vondt, så selv om tablettene virker viser han at han fortsatt kjenner det.

Det er ikke blæra som er vond, det er noe bak der eller hva hun sa. Hun trodde kanskje det var prostata, med det var det ikke, så vi skal ta en urinprøve. Skal tilbake nå etter helgen og da skal jeg spørre henne ut mer og er jeg ikke fornøyd reiser jeg til en annen dyrlege. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til det, men jeg finner vell en vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...