Gå til innhold
Hundesonen.no

Tibetansk Spaniel -finner ingen forsterker


giggi

Recommended Posts

Passer en Tibbe av og til da eier jobber mye for tiden.

Det eneste han spiser som godis er pølse, og det er ikke akuratt som om han gider å gjøre noe for den... det eneste er sitt, og hvis han ikke får med en gang går han...

Han pleier å løpe løs ute alene, så når han er med meg på tur i skogen gjør han alt for at jeg ikke skal sette han i bånd. Hundene går løse inni skogen, men han kommer liksom ikke alltid på innkalling, han stikker alltid av, men er akuratt så langt unna at jeg ikke får fatt i ham.

Jeg har prøvd å si navnet han å gi pølse, så nå kommer han av og til, men han snpper den og hopper unna.

Før knurra han til meg når jeg prøvde å bære ham, men han slutta fort når han så det ikke nyttet, når gjør han det når jeg tr han i halsbåndet, også snapper han etter meg. Jeg viser at jeg ikke tolererer det med og si nei, også holder jeg ham til han blir rolig.

Idag tenkte jeg og ta ham med på agility treninga, men er litt dumt når jeg ikke får ham helt bort til meg.

Noen tips til hvordan jeg kan få ham intressert i leker?

Sikkert mye skrive feil, men skal redigere etterpå. Fikk plutselig dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber er morsomme hunder, men ganske så selvstendige. At han liker pølse er bra, for da har du jo en forsterker:-)

Jeg ville tatt på ham sele og langline, sånn at du har kontroll på hvor langt unna deg du vil han skal være.

Dernest så ville jeg ha trent mye på å holde ham fast i halsbåndet/selen et sekund om gangen, og så rose og gi pølsbit med en gang. Gjerne 5-6 ganger etterhverandre, så slipper du ham løs mellom hver gang.

Sånn lærer han at det å bli holdt fast ikke er det samme som å miste friheten, men at han får ros og godbit isteden.

Har trent agility sammen med ei som hadde tibbe, og det som funket for ham var å ikke fore ham før etter at treningen var ferdig på kvelden. Da først var han villig til å jobbe for godis. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han vil nok reagere sånn i begynnelsen, derfor er det viktig å gjøre disse øktene hyppig i begynnelsen.

Ros med det samme du tar rolig tak i halsbåndet, gi godbit og slipp, dette gjør du nesten som en bevegelse, ta et nytt rolig tak osv. noen ganger til før du gir ham fri noen minutter, og så prøver du det samme igjen.

En annen ting som er viktig i forhold til langline, den skal ikke brukes for å taue inn hunden. Stå på enden og kall inn hunden, eller gå mot ham. Å bli dratt inn vil virke negativt, og vil vil jo at hunden skal oppleve det å komme til oss er noe som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer trente jeg en cavalier med diagnosen matvegring, til å vel, spise.. Men for å få spise, måtte han jobbe for maten. Han fikk absolutt ingenting gratis. På den måten kunne jeg lære han ting, og på noen få økter, lærte jeg han å sitte, å følge etter meg, å komme frivillig, og å stå på to. Det viktigste var at han lærte å tigge.

For det første må hunden være sulten for å ha lyst på mat. For det andre kan det hjelpe å gjøre forsterkeren bedre; har du prøvd kaviar, (kylling)kjøttboller, karbonader, blodpølse, lungemos, fiskepudding? Det er slett ikke alle hunder som liker pølse, og bare fordi du "mener" det bør være en bra forsterker, betyr ikke at hunden er enig med deg. Prøv ut noe annet, og finn noe som hunden i det minste liker bedre enn pølse.

Du kan også, alt ettersom hvordan hunden er, lykkes med å la den oppleve konkurranse rundt godisen. Så lenge hunden ikke har "skikkelig" matforsvar, så skader det ikke å prøve å se om det hjelper å vise hunden at andre hunder setter stor pris på å få en bit karbonade. Hvis du nå har begge hundene foran deg, sittende og tigge, kan du jo drøye det lenge og gi den andre hunden karbonade, og vente med å gi tibben. Prøv liksom å bygge opp litt rundt dette med å få noe; at det er spesielt, og at det må jobbes for. Med den anorektiske cavalieren slapp jeg dette, men ville ha sett det an om det ville vært nødvendig. Begrens samtidig andre ting hunden kan finne på å gjøre, til et minimum; sånn at det mest interessante som skjer, er nettopp deg og godisen. Jeg var ute med cavalieren løs, på et sted mange mange hunder hadde tisset og markert, men det gikk faktisk likevel. Lærte den samtidig en betinget forsterker (som et klikk), og vips var maten enda mer spesiell! Det fulgte jo med en lyd først! Bare det å skape forventninger rundt å få mat, bygge det opp til noe flott og stort, gjør at maten får mer verdi. Der kommer et klikk hendig inn, og jeg merket stor forskjell på hunden jeg trente, fra før jeg introduserte et "klikk", til etterpå. Klikket skapte forventning, og drøyde jeg det da bare bittelitt lengre enn "nødvendig" var jo hunden på sultens rand, og siklet etter å få godisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere råd :) Tipsene skal prøves ut, så i morgen er det frem med klikkeren igjen :D

Men hvis hunden min er i nærheten, hun er klikkertrent, blir ikke det litt dumt for henne å høre lyden av klikkeren, men ikke få noe... kan ikke det skape misforståelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere råd :) Tipsene skal prøves ut, så i morgen er det frem med klikkeren igjen :D

Men hvis hunden min er i nærheten, hun er klikkertrent, blir ikke det litt dumt for henne å høre lyden av klikkeren, men ikke få noe... kan ikke det skape misforståelser?

Hunden kan nok blil litt frustrert ja, men skjønner raskt at det ikke er den som trenes. Du bør kanskje ha henne i et annet rom, atskilt med en grind eller noe? Kommer an på hvordan hun er; hvis hun takler å ligge å se på at dere trener, så er jo det sikkert greit nok! Faktisk har forsøk vist at klikkertrente hunder kan lære av å se andre hunder bli klikkertrent! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...