Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun står ikke i ro og spiser!


Inustaff

Recommended Posts

Hva i alle dager gjør man med en hund som ikke kan stå stille å spise,men som går frem og tilbake og strør maten rundt på hele gulvet ?

Kjeften går i ett ,men er mest åpenog det drysser småbiter overalt!

Så er det tilbake til skålen for å hente mer,for deretter å strø videre!

ARGH!!En uvane jeg aldri før har sett,og som jeg synes det er vanskelig og forestille meg hva/at jeg kan gjøre noe med!

Er det bare meg eller?Noen som har en lur tanke her?

Jeg får lysst å sette spilltau ved skålen,moahaha!Jeg har nettopp støvsugd..og hele gulvet er fyllt med hundemat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* og jeg som trodde Mike var det eneste...

Når han får maten sin, så kan han ikke gå rett bort til den å spise, han går sikksakk og flere runder rundt skåla før han spiser, og tar en munnfull og går litt rundt mens han tygger, og går tilbake å henter, hn søler mye, men plukker flittig opp etter seg. Men er det noe virkelig godt å skåla, da står han plan der og spiser. Snåle disse dyra :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe dette gjør min tispe også :D og mine foreldre sine hunder gjør det samme 3 av de 4 tispene de har, Spsiellit italieneren fyller munnen full og tar med seg maten i sofan :rolleyes: hvis man stenger kjøkkkendøren, tar hun unnsett og plukker med seg kulene og spiser dem utenfor skålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hunder har tendenser til dette også. Såvidt jeg kan skjønne, handler det om at hunden har et instinkt som forteller den at den må ta med seg munnfullen vekk, slik at den kan nyte maten i fred fra sine flokkfeller. Et "primitivt" trekk som du skal sette pris på at hunden din har intakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Fordi trådstarter ikke virka kjempehappy med alt sølet akkurat.

Og kommandering? Har ikke du fått beskjed en gang i tida om å spise med lukka munn, ikke albuer på bordet, ikke leke med maten osv? Etter kort tid er det helt naturlig.

Jeg går selvsagt utifra at hunden etter å ha fått litt beskjeder noen ganger glatt slår seg til ro med at maten spises ved matfatet og vil leve fint med det. Hundene våre har masse instinkter, svært mange setter ikke vi mennesker pris på og trener bort. Ser ingen gode grunner for hvorfor vi ikke skulle endre litt på spiserituale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..Det er sjeldent jeg irriterer meg over hundene,men denne uvanen var veldig spesiell og jeg vil helst ikke trø i store og små smuler overalt hvis jeg kan unngå det...Det er ikke bare litt,men mye..

Jeg kan sikkert samle mer enn hva hunden sikkert har fått i seg..

Jeg lurte bare på om noen hadde en tanke om hvordan løse dette,for om det går an så hadde jeg satt pris på det..

Det blir litt vanskelig å kommandere hunden til skålen,da hun ikke vil forstå hva jeg snakker om...og jeg vil ikke hunden skal tro det er galt å spise heller...Et lite dilemma,men langt fra verdens undergang...

Har jo nettopp fått en altspisende støvsuger!haha!

Den skal visst være god på sånt som vann og hundesikkel og kanskje???

hehehe...

Bra å høre jeg ikke er den eneste med smuler på gulvet!

Noen andre med ideer,så spytt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selvsagt utifra at hunden etter å ha fått litt beskjeder noen ganger glatt slår seg til ro med at maten spises ved matfatet og vil leve fint med det. Hundene våre har masse instinkter, svært mange setter ikke vi mennesker pris på og trener bort. Ser ingen gode grunner for hvorfor vi ikke skulle endre litt på spiserituale.

Tja..kan bare si så pass, at enkelte hunder da nok vil la være å spise.. I alle fall, så lenge du er til stede..

Det blir litt vanskelig å kommandere hunden til skålen,da hun ikke vil forstå hva jeg snakker om...og jeg vil ikke hunden skal tro det er galt å spise heller...
Nemlig..

Men nå vet jeg ikke hvordan du forer hundene? Har de fri tilgang til mat hele tiden, eller forer du de en eller flere ganger om dagen? Hvis det siste er tilfellet, går det kanskje an å la de spise på et eget rom?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat står fremme hele døgnet...Det funker best her,selv om alle fraråder det..

Hundene er alle i godt hold og de har skålene på rekke å rad uten å krangle om dette.

Hun tullingen som knasker mat i hele gangen er sånn "frem og tilbake" av natur...Hun er alltid alene når hun spiser,men tar med seg maten fra gangen til åpningen i stua..der ser hun på oss og knasker med den store kjeften,for deretter å gå tilbake å hente mer..for å knaske rundt!Jeg sa rolig til henne idag mens jeg pekte mot skålene

(snakker ofte til hundene som til et menneske)

"Hvorfor må du spise over hele gulvet?Kan du ikke holde deg der borte ved skålene og spise?"

Det som skjedde(jeg kjefta ikke )var at hun gikk bort ved skålen og satte seg ned.

Så bare det at jeg sa det følte jeg fikk henne til å misforstå at hun skulle sitte der ??

Jeg får vel finne en lur løsning etterhvert...kanskje jeg skal sette ei grind rundt maten når hun har appetitt og jeg ser hun er sulten...Eller hørrtes det helt dumt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er ett Cane Corso fenomen.... :rolleyes: De er ikke akkurat kjent for å sitte i ro lenge om gangen :D

Neida...Jeg har alltid tørrmoppen stående like i nærheten, så kan jeg sope opp sikkel og matrester o.l. etter mine Boerboeler, de er vell ikke akkurat kjent for å spise så pent de heller :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en CC ;) De spiser kjempefint,og sikler ikke som man skulle tro..hehe..

Og de er faktisk veldig rolige,så jeg vet ikke hvilke CC du snakker om.. :D

Ute er de ganske spinnville,inne er de sofadyr..som kan ligge på samme sted i timesvis!

De stresser aldri..Jeg har aldri sett en strevsom og stressa CC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten står også fremme hele tiden hjemme hos meg. Min hund bruker å plukke ut maten, men spiser gjerne i område rundt matskålen. Så går det jo ikke allverden mat i den lille kroppen så er ikke så plaget med det. Håper du finner en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Du sier at hun går til døråpningen inn til stua og står og ser på dere mens hun knaskrer. Er dette en omplasseringshund? Er hun kanskje redd for at dere skal bli borte mens hun spiser. Mange gir hunden mat rett før de drar hjemmefra, så den ikke skal følge med når de går ut døra. Det kan gi seg sånne utslag. Nå vet jeg ikke om dette er tilfelle med din hund da. Men hva om du går og står i døråpningen til gangen og ser på henne når hun spiser i stedet? Kanskje hun må ha menneskelig trygghet rundt seg for å spise skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er omplassert...Jeg følte også at hun var kontrollfreak og skulle se etter oss i frykt for å bli forlatt,så det stemmer litt ja..Kanskje jeg skal stå å se på...men jeg synes å huske hun har gjort det når jeg ikke er i stua også..men da kanskje hun ser etter om de andre hundene ligger der fortsatt?hehe...Huffda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å skremme deg altså, men det kan jo være en ting å tenke på. Du kan jo prøve å sette matskåla hennes høyere opp sånn at hun slipper å bøye nakken sånn, se om det har noe effekt? For min hadde det ikke det - hun forbandt smerte med matskåla, så hadde hun vondt, tok hun alltid tørforet ut av skåla, en munn full om gangen. Jo dårligere hun var, jo mer stressa ble hun med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...