Gå til innhold
Hundesonen.no

Holder på å lære Mike å rydde

Turnip

Recommended Posts

Skrevet

I den siste tiden, så har jeg prøvd å lære Mike å rydde inn lekene sine og putte de i lekekassen sin. Dette syns han er kjempeartig, og er ganske flink faktisk, men han rydder opp en haug av andre ting som ikke skal oppi lekekassa si, hvordan lærer jeg at det skal oppi kassen men ikke det? Skal jeg la vær å klikke når han prøver å putte sofaputen i lekekassa?? Han gjør det jo på en måte riktig, men vil ikke at han skal rydde opp alle mine ting oppi der, bare han sine ting som han drar uttover hele tiden. Hitill så har jeg ikke belønnet at han tar mine ting oppi kassen, men da blir han forvirret... Noen som skjønner? Eller vet hvordan jeg kan forklare han at det er KUN han sine ting som skal oppi der og ikke alle ting som ligger løse overalt..

(er ikke fordi jeg er lat eller noe jeg har lært han å rydde, men hodebry for han rett og slett)

Skrevet

Hva med å legge hans ting lett tilgjengelige ikke langt fra kassen, sammen med noen av dine ting som han vet han ikke får lov til å leke med og sånt.. Og så klikker du kun for at han legger riktig ting oppi? Sånn at det går raskere tid mellom hvert klikk..

Jeg tror du er på rett vei altså, han skjønner det sikkert etter mer trening vil jeg tro..

Eller kanskje avbryte når han gjør feil, gå vekk eller noe...

Skrevet

Hei!

Jeg er ikke helt sikker på om dette vil hjelpe Mike, men det fungerte i hvertfall for Josie. Saken var at jeg hadde lært henne en grisefin apportering, hun plukket opp det aller meste med liv og lyst og det virket nesten som om hun plutselig oppdaget at hun var en retriever - og at hun dermed var "skapt" for å hente og bære. skulle jeg lære henne å tråkke på matta, men det var klin umulig. Hun skulle bare apportere den, og var så fast bestemt på at det var sånn det egentlig skulle være (jeg hadde bare ikke skjønt det :) ). Det jeg gjorde var å lære henne et feilsignal; i all enkelhet sa jeg bare "Feil" når hun apporterte den og klikket når hun lot den være og bare sto og lurte på hva hun skulle da. Det gjelder å være tålmodig (kan tenke meg at han kan være noe sta som cockere flest), og være bestemt/konsekvent. Josie skjønte det relativt fort, så kanskje det kan hjelpe for Mike også? :)

Skrevet

mange måter å gjøre det på, men som miriam sier. Jeg har også lært inn et feil-signal på han her, da han hadde lett for å henge seg opp eller da etter mye forsøk ta alt han kunne og røre sammen i en stor suppe og fremføre til slutt i ren frustrasjon:) ha et signal som sier "nei, det er ikke akuratt detta jeg er ute etter, prøv noe nytt"

Ellers kan du jo samle alle tingene hans veldig nær lekekassa og ha alt annet godt unna slik at du viser at det er visse objekter dere skal bruke. Og hvis han velger å gå å hente noe annet så ikke belønn. Det blir prøve og feile. Hva skal oppi kassa? Nei, det er ikke hva som helst. La hunden jobbe litt og tenke selv også. Kan han det godt og kan klikketrening nå så kan du kreve mer av han og at det faktisk er visse regler på hva som nå skal oppi.

Skrevet

Takk for hjelp! Da skal jeg lære inn et "feil" signal, i går så begynte han å ta ting ut av hyllene for så putte inn i lekekassa si... ganske artig å se på han prøvde å presse en sofapute nedi lekekassa si :closedeyes:

jeg tror han egentlig vet godt hva som skal i kassa si, men når det ikke er mer å rydde opp, så drar han ut andre ting og henter mine ting for å rydde opp. Han har også begynt å dra ut alle lekene sine for å rydde de opp igjen. Men vi er ganske i startfasen på dette her, så noe tull bli det jo.

En ting som hvertfall sitter er at han rydder opp matskåla si etter seg når han har spist ferdig. :)

Skrevet

det som også kan være lurt er å ha et avsluttningssignal/ avluttnings rituale. Sånn som du sier at etter at han er fedig med å ta sine ting så begynner han med alt annet.

Så med en gang han tar siste tingen sin, hva med å vise han at nå er oppgaven slutt i form av å gå til et annet rom å belønne med lek, eller belønne også sette seg ned med han og roe ned litt?

Dette er hvertfall noe jeg har brukt mye også i tillegg til "feilsignal" fordi hundene skal lære seg at nå er vi ferdig med en treningsøkt så nå kan du gå og lagre/koble ut litt også begynner det en ny snart. Kunne skille mellom økter/øvelser. Også får man en hund man lettere kan skru av og på under trening og man bruker ikke masse ekstra/unødvendig energi og stress.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan noen andre ta ham med ut når du kommer hjem?  Altså, når du kommer hjem, ignorere ham til du har fått tatt av deg og satt deg ned. Om han så begynner å mase om å få komme ut, at noen andre tar ham med ut litt. Det kan nok ta en del tid å snu denne adferden.  Det har jo også mye å si hvem som fôrer, går tur og trener med en hund. Gjør du det meste der, eller varierer det? Kan noen andre ta mer ansvar? 
    • Jeg har litt utfordringer med whippet hannen min på 5 år. Det er veldig tydelig at jeg er hovedmennesket til hunden, han søker til meg, det er meg han blir mest glad når kommer hjem men det er også meg han maser mest på. Jeg jobber langvakter, og når jeg er på jobb så er hunden helt rolig. De andre i huset forteller at han ligger å slapper av og er rolig og snill stort sett hele dagen. Når jeg kommer hjem blir han jo veldig glad for at jeg kommer, men jeg får nesten ikke satt meg ned før han  begynner med klynking/gråting og skal ha meg med ut - jeg tar han da som regel med meg ut, selv om de hjemme forteller at det ikke er lenge siden han var ute. Etter vi har vært ute, så kan gjerne klynkingen fortsette litt, og det kan til tider også være klynking på natten. Akkurat nå er vi i en ekstra tøff periode, da det er løpetid på byggefeltet og hannhunden har det veldig tøft, han spiser nesten ikke og sover ikke - noe som igjen gjør at jeg heller ikke sover, for jeg må være med han for at han ikke skal holde hele huset våkent om natten. Jeg har tilbrakt nettene på et rom med han i bånd og med hørselvern på for å få sove. Jeg begynner å bli rimelig desperat 🙈😭 Jeg har avtale med dyrlege om å prøve ut kjemisk kastrasjon, slik at vi kanskje kan slippe dette igjen. Men jeg er også redd for at han skal reagere dårlig på det - at han kanskje blir mer klynkende og "masete". I kveld når jeg kom hjem fra jobb så har jeg ignorert hunden, jeg har vært ute med han, men ikke "snakket" til han eller anerkjent han på annet vis, det føles ikke bra men tenker kanskje at det er noe jeg bør gjøre i en periode? Er dette helt feil tenkt av meg? Noen som har råd og veiledning for å kanskje få en litt mer selvstendig hund når også jeg er hjemme?
    • Bare det at noen har tenkt tanken er for meg helt på trynet. Og det er en herlig ironi i at de ikke tester produktene sine på dyr, men selger til dem... Hjelpes, hvem er disse folka😄
    • Det er vel de fleste enige om at vi ikke gjør. Sikkert noen influensere som får betalt for å mene at det gjør vi. Det latterlige er jo at de hevder å ikke teste på dyr, så jeg lurer litt på denne...
    • Er dette noe vi trenger til hundene våre? https://www.tv2.no/nyheter/holdt-pa-a-falle-av-stolen/19203815/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...