Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med Belgere


Miranda

Recommended Posts

Hehe hører gjerne foredrag om jentene dine altså, ikke no problem. ;)

Lurte bare på om det er store forskjeller mentalt og utseendemessig. Slik jeg har skjønt det så er det mye intensitet i alle belgere - er det mer i brukslinjene? Eller er det mer individuelt? Er det noe reelt skille mellom bruks og utstillingslinjer slik at man egentlig kan snakke om to forskjellige linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Jeg har jo hatt begge deler av samme variant, men med tanke på at den utstillinsgavlede hadde opprykk elite Lp og den bruksavlede sannsynligvis aldri kommer lengre enn til kl1 med mindre det skjer et mirakel så burde jeg kanskje holde kjeft ;)

Meeen, den utstillinsgavlede hadde sine problemer, som egentlig ikke har så mye med at han var utstillingsavlet å gjøre. Loke er en bedre belger på alle måter, men har nok større konsentrasjonsvansker enn den forrige hadde. Som sagt, uten at jeg kan si at det har noe med utstillingsbelger vs bruksbelger å gjøre.

Beskrivelse av Loke:Han har naturlig svært høy kamp (nå mye mindre pga ryggsmerter, men før var han "gal"), høy gjenstandsintresse og sterk egenvilje. I tilegg har han god avreagering, mye motor og god avknapp. I en alder av tre år krever han ikke lengre å bli trent hver dag, men det bør ikke gå altfor lenge skal han være til å ha i hus. Han har desverre en tendens til å løpe til han stuper og å gi litt for mye når han er engasjert, vi har hatt noen feltsøk som visstnok var på 500x500m ( :rolleyes:) og unnagjort på rekordtid og han har runderingsforbud fordi han gir så bånn gass at han blir halt igjen etter bare noen få slag.

I tilegg er han i overkant sosial og tror han er en liten chi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Først av alt - (litt slem) - men jeg synes det er på tide å avklare ett og annet her, det er bare en groenendael her på listen som kan sies å være etter brukslinjer, og selv det er vel egentlig bare delvis, og da for det meste fra farssiden - og det er Cane.

Man er ikke av brukslinjer fordi om bestefar gjorde det bra i bruks - for stamtavlen sier utstillingslinjer og ferdig med det.

At kullet er laget med tanke på temperament og at de forhåpentligvis blir duganes til både misseringen og någgå attåt er noe helt annet enn reinavla brukslinjer som f.eks. Cane sin far.

Beklager om jeg nå oppfattes som slem, men sånn er det altså.

Det er vel tre belgere (som vi vet om) på forumet her som er brukslinjer - det er to stykk maller og ett stykk groen.

Hva er forskjellen?

Vel, avler man belger for bruks så er utseende sekundært og drifter og bruksegenskaper står i høysete. Både maller og terver finnes som renavla brukshunder, mallene med mer suksess enn tervene og en del av tervene er også etter mallelinjer. Svartinger er det ytterst få av - man kan vel i grunnen telle kullene som har vært produsert på en hånd. Jovisst har man avlet med tanke på at de kanskje kan være pene og brukanes, men ikke helhjertet bruksavl slik nå f.eks. Cane sin oppdretter forsøker. Utover det så er det kanskje født en fire fem kull hvor bruksegenskapene har stått foran utseende. (ett kull er født hos oss faktisk og det er ikke siste kullet *ler*)

En bruksavlet belger er heftigere enn de øvrige, det er mer "go" og guts og siden utseende er sekundært så kan man jo lett forestille seg at de ser litt ymse ut. Noen er store og grove, andre er lange og rare - mens noen få faktisk ser skapelig ut - dog ingen stjerner.

Det er min oppriktige mening at skal man ha hund som hobby og ikke har som mål å bli verdensmester eller nordisk mester i en eller annen gren, så holder en normal belger etter de forhatte utstillingslinjene i bøtter og spann - i alle fall om man er en smule kritisk når man kjøper hund. Det er mer enn nok go for hvermansen som skal ha en hund å kose seg med. Og bare det at det finnes f.eks. flere redningshunder (etter rene utstillingslinjer) burde vel tilsi at det er mer enn nok å jobbe med om man bare vil. Litt kritisk i innkjøpsfasen og man får en hund man kan leve med - man må ikke ha det råeste av det råe liksom. Det er i alle fall min mening.

Vi har stort sett bare hatt belgere etter utstillingslinjer, mer enn nok hund - dog har vi også hatt belger etter brukslinjer, og selv om vår var snill snill snill så var han langt mer enn det man egentlig gidder å handtere - den delvise brukslinjedyret som tusler rundt her daglig er mer enn nok faktisk - og hun er som Cane - bare delvis etter brukslinjer (pappa er veldig brukslinjer).

Vel - det var det jeg ville si om saken. Det er min oppriktige mening at dersom man skal ha belger så bør man se bort ifra att våset om bruks og utstillingslinjer - vær realistisk med hva man ønsker, bruk hue når man handler - og få den hunden du er best tjent med. Det ER in å kjøpe etter brukslinjer når det gjelder alle raser - det er min mening at de færreste som kjøper hund faktisk har behov for en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Belgerpia. Det står litt mer i stil med det jeg har oppfattet etter egne undersøkelser. Ett lite spørsmål til, hvordan er maller fra utstillingslinjer? Er den lik de langhåra mentalt, eller skille den seg fremdeles ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hører gjerne foredrag om jentene dine altså, ikke no problem. ;)

Lurte bare på om det er store forskjeller mentalt og utseendemessig. Slik jeg har skjønt det så er det mye intensitet i alle belgere - er det mer i brukslinjene? Eller er det mer individuelt? Er det noe reelt skille mellom bruks og utstillingslinjer slik at man egentlig kan snakke om to forskjellige linjer?

Jeg er ikke helt sikker? Faren til Dina kommer fra samme kennel som Loke, uten at det gjør henne til noen bruksavla hund av den grunn (at oppdretteren er den eneste som har blitt nordisk mester i bruks med groenendael - som forøvrig er farfaren til Loke, om jeg ikke husker feil? - har heller ikke noe med saken å gjøre, det er bare morsomt å nevne det :P )

Etter uttallige diskusjoner her på forumet, så har jeg vel fått inntrykk av at bruksgroenendaelene krever mer enn jentene mine gjør. Men om det er fordi at de får mer i utgangspunktet og derfor er vant til såpass, eller om det er fordi at jentene her ikke er like "arbeidsomme" skal jeg ikke si for sikkert - jeg antar at OM jeg trente hver dag i en lengre periode enn jeg pleier (mine hunder er forbannet med en lat eier, stakkar, så det går veldig i rykk og napp) så ville selv disse bli urolige og "oppfinnsomme" om vi plutselig fikk en pause. Men de er vant til at det går i rykk og napp, og siden jeg er i så varierende form som jeg er, så er jeg glad de ikke krever mer enn de gjør. Det er og mulig at de ville vært mer "masete" om jeg jobbet så de var alene halve dagen, men jeg går hjemme med de og vi gjør litt nå og litt da selv om det ikke nødvendigvis er "jobb" eller trening, og de er bare greie egentlig. Hadde ikke hatt vansker med å anbefale belgere som disse til "vanlige" folk, egentlig ;)

Det ER individuelle forskjeller da, Dina krever ikke stort, hun syns det er morsomt å jobbe - særlig nå om dagen, uten at jeg helt veit hvorfor - men hun er fornøyd om hun bare får være med meg. Hun finner ikke på ting om hun kjeder seg, da kommer hun og legger seg i sofaen og forventer å bli klådd på, og er vel mer "kontrollert" selv når hun tar helt av.

Emma er veldig - det er vel ikke rette ordet, egentlig, men jeg har ikke noe bedre - intens i alt hun gjør. Hun er veldig glad og veldig lykkelig og syns det er veldig gøy med folk og er veldig glad i mat. Alt er veldig, egentlig. Noe som ikke er udelt positivt når man har konsentrasjonsspann på størrelse med et tyttebær.. hehe - Og hun kan finne på å gjøre ting på egenhånd om det blir litt kjedelig, som å stjele doruller og lage snø av den, finne ut hvordan bamser ser ut på innsiden eller nappe alle "armene" ut av stygge blekkulf-leka, men hun stresser ikke rundt og er tulling, hun bare engasjerer seg selv.. Noe jeg ikke alltid er like glad for, men sånn er det å ha belger.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har (etter en kjapp kikk på lista):

BH Heierås Emma (t)

BH Heierås Dexter (t)

BH Montmorenja’s Elleville Ailo Max (t)

BH Montmorenja's Elleville Aqua (t)

BH Zagal's Gere (m)

I tillegg har vi BH Woodshine's Moonwalker Felix som jeg ikke fant på lista, det er og en terv. At det finnes flere BH-meriterte belgere rundt om tviler jeg ikke på (det kan til og med hende at de står på lista jeg refererer til, uten at jeg fikk det med meg), ei heller at flesteparten av de er maller - og hvorfor skulle jeg ikke like at maller har en BH-tittel? Poenget var vel at jeg mener at bruksegenskapene til langhårsbelgeren neppe er "forsvunnet" - om man kan våge å kalle annen form for bruk enn bitearbeide i IPO for bruks, da..

Har ikke sagt det ikke er forskjeller på langhårsbelgerene og malle/laekken - det er knapt laekker i Norge, du har en av fem, eller noe? Hvorav 2 av de fortsatt er valper? Og hvor mange av de tre voksne brukes i større grad, egentlig? Og til hva? Er din terv mindre brukandes enn de to andre belgerene dine, syns du?

At mallene duger mer til bitearbeid, tviler jeg heller ikke på, de avles vel nesten ikke på andre kvaliteter enn hva som er ønsket i forsvar- og bitearbeide. Men fra DET til å si at bruksegenskaper er forsvunnet på langhårsbelgeren er litt drøyt, og gjør det ikke enklere for oss med langhårsbelger å starte med bruksarbeide - holdninga er gjengs over at de ikke duger - og det er ikke bruks nok at de går spor og lydighet, de må nesten henge i en arm i tillegg hvis det skal være noe å skryte av, liksom.

Og jeg beklager, men jeg syns det er feil at du som sitter i styret, skal si offentlig på et forum som dette, at langhårsbelgerens bruksegenskaper har forsvunnet. Langhårsbelgeren kan være mer enn bare pene, en langhårsbelger kan brukes, selv om det ikke høres sånn ut i ymse diskusjoner på nett.. Kanskje ikke absolutt alle langhårsbelgere, men det gjelder for de 2 andre variantene og, og de er slettes ikke så dårlige som de fremstilles i hytt og pine :)

Jeg sitter ikke i noe styre og jeg har ikke lakkis og malle etter lakkisforeldre. Du forveksler meg åpenbart med noen. Hun du forveksler meg med har en meget fin og flink tervuerenhanne, men personlig fortrekker jeg den grå helbroren ( kun smak og behag det der). Jeg har passet ham ved et par anledninger. Jeg tar han på flekken hvis han noen gang skal omplasseres. Han har mer enn nok bruksegenskaper til mitt bruk, men de har aldri blitt hentet frem.

post-2185-1190887148_thumb.jpg

Jeg har heller ikke sagt at langhårsbelgerne er dårlig, men jeg har prøvd å få frem at de generelt innehar mindre bruksegenskaper enn mallen. Det gjelder ikke bare bitearbeid, men mallen har mer leik og bedre avreaksjonn enn en gjennomsnitts langhårsbelger. Jeg har sagt at det var dumt å bruke ordet forsvinne, så det kan du slutte å henge deg opp i.

Jeg likte forresten Belgerpias innlegg godt. Hun fikk sagt mye bra. Jeg tilhører definitivt den kategorien med mennesker som ikke har behov for noe annet enn en belger etter utsillingslinjer, slik som Belgerpia har definert utsillingslinjer og brukslinjer.

Og når jeg først er i gang med å legge ut bilder av andre sine hunder, så legger jeg også ut et bilde av Kachina, den første tervuerenen i Norge som ble brukschampion i rundering. Jeg legger ut dette bildet for å vise dere på sonen et bilde av en herlig gammel dame som også er en meget god brukshund. Jeg har lært vanvittig mye om rundering og hva en brukshund er ved å se denne gamle damen i aksjon. Bildet er tatt i 2005 og jeg tror hun var 11 år da bildet ble tatt. Loke mener at hun fortsatt lever og det ble jeg glad for å høre! Når denne dama var på "jobb" var det kun det som stod i hodet på henne. Jeg har sett henne rundere med løshunder på slep.

post-2185-1190887225_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har (etter en kjapp kikk på lista):

BH Heierås Emma (t)

BH Heierås Dexter (t)

BH Montmorenja’s Elleville Ailo Max (t)

BH Montmorenja's Elleville Aqua (t)

BH Zagal's Gere (m)

I tillegg har vi BH Woodshine's Moonwalker Felix som jeg ikke fant på lista, det er og en terv. At det finnes flere BH-meriterte belgere rundt om tviler jeg ikke på (det kan til og med hende at de står på lista jeg refererer til, uten at jeg fikk det med meg), ei heller at flesteparten av de er maller - og hvorfor skulle jeg ikke like at maller har en BH-tittel? Poenget var vel at jeg mener at bruksegenskapene til langhårsbelgeren neppe er "forsvunnet" - om man kan våge å kalle annen form for bruk enn bitearbeide i IPO for bruks, da..

Jeg har nok formulert meg litt dårlig, det var ikke nødvendigvis hvilke hunder som hadde en BH tittel, mer hvor listen var, for jeg sjekket siden til belgerklubben og fant ikke noe der, men hvis det er der listen kommer fra (og jeg bare er blind) betyr det at de som havner på lista kun er medlemmer eller gjelder den for alle meriterte belgere? I så fall gjelder det kun hunder som lever? Jeg har ikke uttalt meg om hverken biting eller bruks jeg, jeg var bare nysgjerrig på hvilke liste dette dreier seg om.

Poenget mitt med maller var bare at det ble fremstilt som at det var flere terver enn maller som har BH, nå har jo alle hunder med IPO tittel også BH (som du sikkert veit) selv om den ikke står i "tittelrekka". Og det er jo litt flere maller enn terver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke i noe styre og jeg har ikke lakkis og malle etter lakkisforeldre. Du forveksler meg åpenbart med noen.

Ops! Beklager det!

Jeg har heller ikke sagt at langhårsbelgerne er dårlig, men jeg har prøvd å få frem at de generelt innehar mindre bruksegenskaper enn mallen. Det gjelder ikke bare bitearbeid, men mallen har mer leik og bedre avreaksjonn enn en gjennomsnitts langhårsbelger. Jeg har sagt at det var dumt å bruke ordet forsvinne, så det kan du slutte å henge deg opp i.

Ah, men jeg avreagerer dårligere enn hundene mine, skjønner du, så jeg får sånne oppheng jeg :)

Det er vel ingen som har prøvd å nekte på at det er mer bruksegenskaper i mallen - det skulle bare mangle, når DET er det eneste de avles på (det er ytterst få utstillingsmalle-oppdrettere i Norge, er det flere enn en?). Og om mallen er så heit og "på" som det her blitt beskrevet i ymse diskusjoner her, så er jeg glad for at jeg bare har groenendael - det er bruksegenskaper nok i de :)

Jeg har nok formulert meg litt dårlig, det var ikke nødvendigvis hvilke hunder som hadde en BH tittel, mer hvor listen var, for jeg sjekket siden til belgerklubben og fant ikke noe der, men hvis det er der listen kommer fra (og jeg bare er blind) betyr det at de som havner på lista kun er medlemmer eller gjelder den for alle meriterte belgere? I så fall gjelder det kun hunder som lever? Jeg har ikke uttalt meg om hverken biting eller bruks jeg, jeg var bare nysgjerrig på hvilke liste dette dreier seg om.

Poenget mitt med maller var bare at det ble fremstilt som at det var flere terver enn maller som har BH, nå har jo alle hunder med IPO tittel også BH (som du sikkert veit) selv om den ikke står i "tittelrekka". Og det er jo litt flere maller enn terver :D

Linken lå i det første innlegget jeg nevnte det i, men du kan få den igjen? Jeg så på denne siden (årets belger 2007), og ja, det er nok bare medlemmer av raseklubben der. Det dreier seg kun om hunder som har konkurrert i 2007, antar jeg, siden det er en mestvinnende hund-liste.

hehe - Og nei, jeg tror ikke det er flere langhårsbelgere som har BH, det er heller ikke meningen å late som at langhårsbelgeren brukes like mye som mallen - poenget mitt var ganske enkelt at langhårsbelgeren ER brukandes, om man får regne med annet bruk enn IPO.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha all verden av kunnskap om MH (men jeg gleder meg veldig til å gå MH med vesla her om en måneds tid), men av det jeg kan se på genetica, så ligger terven nærmest "rasmedelvärdet"? Og av 922 testa terver, er det 1 som viser uakseptabel oppførsel, mens hos mallen er det 822 testa (jeg veit det ikke er en test, men en beskrivelse, men for all enkelthets skyld..) er det 4 som viser uakseptabel oppførsel (Groenendael 499 testa, 1 uakseptabel, laekken 37 testa, 1 uakseptabel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name='raksha' date='21:13 - 26.09.2007' post='398293']

Takk for utfyllende svar, Belgerpia. Det står litt mer i stil med det jeg har oppfattet etter egne undersøkelser. Ett lite spørsmål til, hvordan er maller fra utstillingslinjer? Er den lik de langhåra mentalt, eller skille den seg fremdeles ut?

Jeg hører folk si at den er som en bruksavlet terv.

Ops! Beklager det!

Helt i orden!

Det er vel ingen som har prøvd å nekte på at det er mer bruksegenskaper i mallen - det skulle bare mangle, når DET er det eneste de avles på (det er ytterst få utstillingsmalle-oppdrettere i Norge, er det flere enn en?). Og om mallen er så heit og "på" som det her blitt beskrevet i ymse diskusjoner her, så er jeg glad for at jeg bare har groenendael - det er bruksegenskaper nok i de :)

Neida, det at mallen har mer bruksegenskaper er ingen bombe for oss som har belger, men spørsmålet jeg i utganspunktet svarte på var hva som var forskjellen mellom variantene, bortsett fra utseende. Tror jeg også begynner å få noen oppheng :) .

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha all verden av kunnskap om MH (men jeg gleder meg veldig til å gå MH med vesla her om en måneds tid), men av det jeg kan se på genetica, så ligger terven nærmest "rasmedelvärdet"? Og av 922 testa terver, er det 1 som viser uakseptabel oppførsel, mens hos mallen er det 822 testa (jeg veit det ikke er en test, men en beskrivelse, men for all enkelthets skyld..) er det 4 som viser uakseptabel oppførsel (Groenendael 499 testa, 1 uakseptabel, laekken 37 testa, 1 uakseptabel).

Lykke til på MH. Det er gøy å undersøke hva som bor i hundene. Man har dannet seg noen oppfatninger om hvordan hunden er på godt og vondt, for å oppdage at de nødvendigvis ikke stemmer helt. Veldig gøy og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppriktige mening at skal man ha hund som hobby og ikke har som mål å bli verdensmester eller nordisk mester i en eller annen gren, så holder en normal belger etter de forhatte utstillingslinjene i bøtter og spann - i alle fall om man er en smule kritisk når man kjøper hund. Det er mer enn nok go for hvermansen som skal ha en hund å kose seg med. Og bare det at det finnes f.eks. flere redningshunder (etter rene utstillingslinjer) burde vel tilsi at det er mer enn nok å jobbe med om man bare vil. Litt kritisk i innkjøpsfasen og man får en hund man kan leve med - man må ikke ha det råeste av det råe liksom. Det er i alle fall min mening.

Så det er sånn at dersom man ikke har planlagt å nå opp til eliten på dagen, så kan man bare skippe alt som heter bruksavlede hunder og gå for utstillingslinjer? Man trenger da ikke å sette seg mål om å bli verdensmester for å kunne skaffe seg en god hund. Er man ute etter en hund som man skal trene målrettet med - og se progresjon i treningen, også på sikt - enten det er for kos eller konkurranse, så skjønner jeg ikke hvorfor man da bør kjøpe seg en light-hund. For så å innse i ettertid at det var en ordentlig brukshund man skulle hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sånn at dersom man ikke har planlagt å nå opp til eliten på dagen, så kan man bare skippe alt som heter bruksavlede hunder og gå for utstillingslinjer? Man trenger da ikke å sette seg mål om å bli verdensmester for å kunne skaffe seg en god hund. Er man ute etter en hund som man skal trene målrettet med - og se progresjon i treningen, også på sikt - enten det er for kos eller konkurranse, så skjønner jeg ikke hvorfor man da bør kjøpe seg en light-hund. For så å innse i ettertid at det var en ordentlig brukshund man skulle hatt?

Nei, altså, jeg er jo av meningen av at min langhårsbelger er likegod brukshund som de aller fleste belgere, så det kan hende at dette innlegget må taes med en klype salt av mallefantaster som deg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden man skal ta på seg et superkrevende individ av et dyr, i tilfelle man skulle få store konkurranseambisjoner i løpet av hundens liv. Bevare meg vel, etter den tråden her er jeg superglad jeg "bare" har en utstillingsterv, hvordan i all verden skulle jeg fått tid til å leve ellers? Jeg kjenner jeg nærmest blir småkvalm av insinueringene om at alt som duger er korthåret og mindre pent, mens alt annet det er bare tidsfordriv. Jeg har store ambisjoner med min hund, og jeg tviler ikke et sekund på at hun duger. Jeg innbiller meg at jeg har trent henne relativt heftig i perioder, og har aldri hatt behov for mer arbeidslyst eller futt. Å si at alle med ambisjoner da må ha korthåret bruksbelger, det er omtrent like lite diskriminerende som å si at alle med mørk hud jobber som vaskedamer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først, dette er ikke ment frekt i mot noen, men:

Hvor mange av dere som uttaler dere er det som har eller har hatt malinois? Det som dere skiver her om rasen blir det samme som å skrive at alle border collier gjeter biler, eller at alle Schäferhunder biter.

Hvor mange maller har dere møtt siden dere uttaler dere så skråsikkert? Hunder fra brukslinjer, det være seg terv eller malle er mer dugenes til bruksarbeid. Som flere vet var det meningen at jeg skulle ha terv, men det var for ”risikofylt” å kjøpe det for mine mål (som i hovedsak var å få en skuddfasthund med masse kapasitet og som skulle være brukenes til IPO). Nå er verken mine mål å bli Norges-, Nordisk-, Europa- eller Verdenesmester, men jeg landet på mallen likevel. Jeg har faktisk aldri tenkt at jeg skulle heller ha valgt terv.

Med de høye kravene jeg har før jeg synes at en hund er bra, er det for risikofylt å lete etter langhårsbelger. Man kan være heldig, men man kan også være veldig uheldig. Som en venninne av meg som har en terv som var utstillingsavlet, men også til bruks. Hun har fått en hund som ikke er skuddfast, all for høy nese i sporet og som har en forferdlig dårlig avreagering. Dette gjør at hunden overhode ikke fyller kravene til å være en bra brukshund. Jeg har klart lært av hennes feil…

Nå er jeg kanskje vant med hunder som er i overkant aktive… Hverdagen med en malle er aktiv, men langt i fra uoverkommelig om man legger arbeid i det fra første dag. Min malle har ikke fått trening på tre dager, kun 1,5 times tur per dag. Resten av dagen slapper hun av. Dette er en hund fra tjenestehundlinjer, altså ikke noe light- hund.

Man må ha grenser og struktur i treningen for at man skal lykkes, men det må man da for all del være klar over når man kjøper en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man altså ikke ha lyst til å bli verdensmester lengre eller trene 5 timer om dagen for å ha malle altså? Dette hørte vi ikke mye om i den derre andre tråden.

Forøvrig syns jeg også dette er en enormt interessant diskusjon. Jeg liker belgerne veldig godt, har fått et utrolig godt bilde av dem herifra faktisk. De 4 jeg har truffet live i byen har vært møkkabikkjer, iallefall det jeg så av dem der og da... Ikke noe jeg kunne tenkt meg å ha i hus overhodet. Disse var svartinger da.. Må innrømme jeg er en skvett (stor skvett?) svak for terv, men jeg tør faktisk ikke... Jeg ønsker meg også en skuddfast hund, en oppmerksom og arbeidsglad hund - og det kan man sikkert finne blant tervene, men jeg er ikke ekspert på verken stamtavler eller kjenner noe folk som har peiling på rasen så min konklusjon ble: -Det tør jeg ikke. Det blir min første rasehund det jeg planlegger nå, og jeg er perfeksjonist fra førav - og alt MÅ stemme. Jeg vil ha en frisk hund som oppfyller kravene mine, ferdig med den saken..

Avles det på de såkalte utstillingsmallene i Norge? Noen som har en link? Hadde vært moro å lest litt om den saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, jeg er jo av meningen av at min langhårsbelger er likegod brukshund som de aller fleste belgere, så det kan hende at dette innlegget må taes med en klype salt av mallefantaster som deg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden man skal ta på seg et superkrevende individ av et dyr, i tilfelle man skulle få store konkurranseambisjoner i løpet av hundens liv. Bevare meg vel, etter den tråden her er jeg superglad jeg "bare" har en utstillingsterv, hvordan i all verden skulle jeg fått tid til å leve ellers? Jeg kjenner jeg nærmest blir småkvalm av insinueringene om at alt som duger er korthåret og mindre pent, mens alt annet det er bare tidsfordriv. Jeg har store ambisjoner med min hund, og jeg tviler ikke et sekund på at hun duger. Jeg innbiller meg at jeg har trent henne relativt heftig i perioder, og har aldri hatt behov for mer arbeidslyst eller futt. Å si at alle med ambisjoner da må ha korthåret bruksbelger, det er omtrent like lite diskriminerende som å si at alle med mørk hud jobber som vaskedamer..

Hvor vidt din hund er en god brukshund eller ikke, kommer helt an på hva man definerer som en brukshund. Jeg vil neppe tro den fungerer like godt i bruksarbeid, som en bruksavlet hund, uansett rase, farge eller hårlag. Og for all del, jeg er verken belger- eller mallefantast (og malle var det du som trakk inn, ikke jeg), jeg holder meg bare til kalde fakta.

Om en brukshund fungerer eller ikke, har mye å gjøre med hvordan man trener, ikke hvor ofte.

Nå må man altså ikke ha lyst til å bli verdensmester lengre eller trene 5 timer om dagen for å ha malle altså? Dette hørte vi ikke mye om i den derre andre tråden.

Hvor står det? Man trenger da bare en god porsjon selvinnsikt og kunnskap om hund og hundetrening, rettet mot bruks, og god tid - uten at det trenger å strekke seg til fem timer for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva langhårsbelgeren er light-hunder av? Så vidt jeg har forstått, så er bruksmallen en ferrari-utgave av belgeren - er det det samme som at resterende belgere er traktorer, bare for å holde oss i den motoriserte verden?

- Og som jeg sa i en av de før nevnte diskusjonene, at langhårsbelgerene i det hele tatt overlever som rasevarianter, er jo helt utrolig, de er for krevende for vanlig familiehundhold - man kan jo ikke ha belger som førstegangshund, og de MÅ brukes for å trives, også er de for lite brukshund til bruksfolket?

Aller først, dette er ikke ment frekt i mot noen, men:

Hvor mange av dere som uttaler dere er det som har eller har hatt malinois? Det som dere skiver her om rasen blir det samme som å skrive at alle border collier gjeter biler, eller at alle Schäferhunder biter.

Hvor mange maller har dere møtt siden dere uttaler dere så skråsikkert? Hunder fra brukslinjer, det være seg terv eller malle er mer dugenes til bruksarbeid. Som flere vet var det meningen at jeg skulle ha terv, men det var for ”risikofylt” å kjøpe det for mine mål (som i hovedsak var å få en skuddfasthund med masse kapasitet og som skulle være brukenes til IPO). Nå er verken mine mål å bli Norges-, Nordisk-, Europa- eller Verdenesmester, men jeg landet på mallen likevel. Jeg har faktisk aldri tenkt at jeg skulle heller ha valgt terv.

>klippe&lime<

Nå er jeg kanskje vant med hunder som er i overkant aktive… Hverdagen med en malle er aktiv, men langt i fra uoverkommelig om man legger arbeid i det fra første dag. Min malle har ikke fått trening på tre dager, kun 1,5 times tur per dag. Resten av dagen slapper hun av. Dette er en hund fra tjenestehundlinjer, altså ikke noe light- hund.

Man må ha grenser og struktur i treningen for at man skal lykkes, men det må man da for all del være klar over når man kjøper en slik hund.

Ah, men du skjønner, vi har vært med og diskutert i ymse andre tråder om hvor heftige og rå mallene er - og dumme oss som faktisk trodde på de som sa at man må trene ørti timer i uka og at turer slettes ikke var nok for bruksmallene? Men greit å vite, da er de kanskje ikke så krevende og rå som det har blitt skrytt av allikevel?

Med de høye kravene jeg har før jeg synes at en hund er bra, er det for risikofylt å lete etter langhårsbelger. Man kan være heldig, men man kan også være veldig uheldig. Som en venninne av meg som har en terv som var utstillingsavlet, men også til bruks. Hun har fått en hund som ikke er skuddfast, all for høy nese i sporet og som har en forferdlig dårlig avreagering. Dette gjør at hunden overhode ikke fyller kravene til å være en bra brukshund. Jeg har klart lært av hennes feil…

Mener du at alle bruksmaller er skuddfaste? Eller at alle langhårsbelgere ikke er det?

Jeg veit om flere terver med en på skudd jeg, og som antageligvis ville vært bra brukshund nok - kanskje til og med til IPO.

Nå må man altså ikke ha lyst til å bli verdensmester lengre eller trene 5 timer om dagen for å ha malle altså? Dette hørte vi ikke mye om i den derre andre tråden.

Det ser ikke sånn ut i denne tråden, plutselig :)

Forøvrig syns jeg også dette er en enormt interessant diskusjon. Jeg liker belgerne veldig godt, har fått et utrolig godt bilde av dem herifra faktisk. De 4 jeg har truffet live i byen har vært møkkabikkjer, iallefall det jeg så av dem der og da... Ikke noe jeg kunne tenkt meg å ha i hus overhodet. Disse var svartinger da.. Må innrømme jeg er en skvett (stor skvett?) svak for terv, men jeg tør faktisk ikke... Jeg ønsker meg også en skuddfast hund, en oppmerksom og arbeidsglad hund - og det kan man sikkert finne blant tervene, men jeg er ikke ekspert på verken stamtavler eller kjenner noe folk som har peiling på rasen så min konklusjon ble: -Det tør jeg ikke. Det blir min første rasehund det jeg planlegger nå, og jeg er perfeksjonist fra førav - og alt MÅ stemme. Jeg vil ha en frisk hund som oppfyller kravene mine, ferdig med den saken..

Morsomt egentlig - ifølge genetica.se ligger aussien på samme snitt som groenendaelen på skudd (2), terven har et snitt på 1,8 og mallen et snitt på 1,3. Men for all del, det er nok mye vanskeligere å finne en skuddfast langhårsbelger enn en skuddfast aussie :)

Avles det på de såkalte utstillingsmallene i Norge? Noen som har en link? Hadde vært moro å lest litt om den saken..

Det er vel en oppdretter i Norge, så vidt jeg veit. Lese om den saken? Høres nesten ut som om det var en sensasjonell greie, å oppdrette pene maller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som man får forskjellige svar om hvor krevende langhårsbelgeren er vs. korthårsbelgeren er avhengig av hvem man spør. Av noen får man høre at de er råskinn av noen brukshunder som går opp etter veggen om de ikke får aktivitet og trening hele dagen, mens andre igjen sier de er normale hunder med noe ekstra drifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener tuppetroll da, siden det blir feil for en (noe som kunne vært?!) en god brukshund? O_o Du mener kanskje at brukshundarbeid er mer krevende (psykisk) for en hund enn AG? Hvorfor ikke si det da? Der kan jeg vel forsåvidt være enig.. Man må over flere høye "hauger" for å komme opp på listene i bruks enn i AG. Der må man vel "bare" over noen hinder i så og så stor fart, men så og så god presisjon.. Og snakker man IPO igjen er det jo enda flere krav som burde være oppfyllt for å få en god hund til den sporten. Der har jo mallene en utrolig stor fordel, siden de så å si blir avlet utelukket for bitearbeid og IPO-spor..

Forøvrig er jeg veldig enig med raksha. Men igjen, det kommer vel ann på hvilke linjer de man spør har hund etter.. Og hvor mye de har sett av andre linjer kanskje, samt hvilken erfaring de har fra tidligere. Tror nok jeg ville fått bakoversveis skulle jeg passet en malle for ei helg, siden jeg ikke har erfaring med den type hund fra tidligere.

Gleder meg til å stå opp imorratidlig å se om det er kommet flere interessante svar her i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva langhårsbelgeren er light-hunder av? Så vidt jeg har forstått, så er bruksmallen en ferrari-utgave av belgeren - er det det samme som at resterende belgere er traktorer, bare for å holde oss i den motoriserte verden?

- Og som jeg sa i en av de før nevnte diskusjonene, at langhårsbelgerene i det hele tatt overlever som rasevarianter, er jo helt utrolig, de er for krevende for vanlig familiehundhold - man kan jo ikke ha belger som førstegangshund, og de MÅ brukes for å trives, også er de for lite brukshund til bruksfolket?

Ah, men du skjønner, vi har vært med og diskutert i ymse andre tråder om hvor heftige og rå mallene er - og dumme oss som faktisk trodde på de som sa at man må trene ørti timer i uka og at turer slettes ikke var nok for bruksmallene? Men greit å vite, da er de kanskje ikke så krevende og rå som det har blitt skrytt av allikevel?

Mener du at alle bruksmaller er skuddfaste? Eller at alle langhårsbelgere ikke er det?

Ja, mallen er heftig, men folk legger mye forskjellig i "heftig".

For meg er ikke en hund som trenger 1, 5 times tur + trening hver dag noe krevende, andre ser på dette som ekstremt. Dette sier jeg ikke for å sette meg selv over andre, men fordi det er forskjellige oppfattinger om hva som e "heftig", "aktivt", "ekstremt voktete", "sporsugen" osv. Så før vi klarer å bli enig så må man sette et "standard svar" for disse ordene.

Jeg veit om flere terver med en på skudd jeg, og som antageligvis ville vært bra brukshund nok - kanskje til og med til IPO.

Det ser ikke sånn ut i denne tråden, plutselig :)

Morsomt egentlig - ifølge genetica.se ligger aussien på samme snitt som groenendaelen på skudd (2), terven har et snitt på 1,8 og mallen et snitt på 1,3. Men for all del, det er nok mye vanskeligere å finne en skuddfast langhårsbelger enn en skuddfast aussie :)

Det er vel en oppdretter i Norge, så vidt jeg veit. Lese om den saken? Høres nesten ut som om det var en sensasjonell greie, å oppdrette pene maller? :D

Ja, jeg vet også om mange bra terver bruksmessig :D Hvis ikke hadde jeg aldri vurdert rasen i det hele tatt. Men om man har mål om å konkurrere innen bruks, så er det utrolig synd om man ikke får en hund som er skuddfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange aussier som ikke er skuddfaste ja, men jeg synes faktisk ikke det har vært så utrolig vanskelig å finne ut av foreldredyr og slikt. Har inntrykk av at flere mentaltester sine aussier enn folk gjør med terv kanskje? (-det veit jeg overhodet ingenting om, men det er et inntrykk jeg sitter igjen med.)

Ellers må jeg egentlig bare si at uhhhhhm.. Min lille blanding på 3kg trenger minst en times tur om dagen hun også, og det får hun, pluss noe innlagt trening - noen ganger mye og noen ganger lite. Er hun heftig da? :) Ja, også må jeg jo bare skryte litt av leken til tøtta også - den har nemlig blomstret opp de siste 4mnd. Fra å ikke bry seg om lek ute i det hele tatt henger hun nå i filla som en klegg, og sprettballen skal drepes om vi leker i hagen eller på fortauet nede ved hovedveien hvor det kjører biler og med en hel masse andre forstyrrelser.. Ok, jeg erklærer Emma'en min som heftig her og nå jeg! :) XXS utgaven av heftig terrierkrek kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som man får forskjellige svar om hvor krevende langhårsbelgeren er vs. korthårsbelgeren er avhengig av hvem man spør. Av noen får man høre at de er råskinn av noen brukshunder som går opp etter veggen om de ikke får aktivitet og trening hele dagen, mens andre igjen sier de er normale hunder med noe ekstra drifter.

Kanskje ikke så rart at man får forskjellige svar, siden alle hunder er forskjellige (også innen samme rase eller variant) og folk har en tendens til å svare på bakgrunn av individer de kjenner. Har selv sett mange maller som ikke egner seg for bitearbeid, og flere med lang pels som gjør det, så man skal være forsiktig med å generalisere. Hva ekstreme egenskaper angår, kjenner jeg også maller som absolutt ikke er det, selv om langt de fleste er ekstremhunder. Det har kanskje også litt med hvilke miljøer man ferdes i og hva slags hunder man er ute etter der?

O_o Du mener kanskje at brukshundarbeid er mer krevende (psykisk) for en hund enn AG? Hvorfor ikke si det da? Der kan jeg vel forsåvidt være enig.. Man må over flere høye "hauger" for å komme opp på listene i bruks enn i AG. Der må man vel "bare" over noen hinder i så og så stor fart, men så og så god presisjon.. Og snakker man IPO igjen er det jo enda flere krav som burde være oppfyllt for å få en god hund til den sporten. Der har jo mallene en utrolig stor fordel, siden de så å si blir avlet utelukket for bitearbeid og IPO-spor..

Ag vet jeg ingenting om, men veldig mange hunder kan gjøre det bra i bruks. Som en eller annen sa tidligere her, så dreier det meste seg om hvordan man trener så lenge man har en arbeidsvillig hund.

Mallene avles for å egne seg til mye trening (dvs. mye gass) og bitearbeid, men absolutt ikke for IPOspor. Jeg tror faktisk det er mer krevende å få en malle til å gå et godt IPOspor enn en labrador. Det er stort sprik mellom det som kreves for å få en god hund i c-arbeide (bitedelen i IPO) og det det som kreves i et IPOspor, og det vel en av grunnene til at IPO brukes som avlsverktøy. Man prøver å sile ut de hundene som har trøkk, mot og bitt bra nok til c-arbeide samtidig som de er trenbare/førbare nok til å gå et lydighetsspor. Dessuten har jo mallene rykte på seg for å være elendige sporhunder sammenlignet med f.eks. schæfer. Det krever en hel del for å få beina på en malle til å slutte å gå sånn at nese og hode kan få jobbe.

Ja, mallen er heftig, men folk legger mye forskjellig i "heftig".

For meg er ikke en hund som trenger 1, 5 times tur + trening hver dag noe krevende, andre ser på dette som ekstremt. Dette sier jeg ikke for å sette meg selv over andre, men fordi det er forskjellige oppfattinger om hva som e "heftig", "aktivt", "ekstremt voktete", "sporsugen" osv. Så før vi klarer å bli enig så må man sette et "standard svar" for disse ordene.

Ja, jeg vet også om mange bra terver bruksmessig :) Hvis ikke hadde jeg aldri vurdert rasen i det hele tatt. Men om man har mål om å konkurrere innen bruks, så er det utrolig synd om man ikke får en hund som er skuddfast.

Hva man legger i "heftig" er sikkert forskjellig, men det er en grunn til at ferske malleeiere som ikke var forberedt på egenskapene til en malle så og si alltid ender opp med problemhunder. Også finnes det selvfølgelig noen koselige sofautgaver:)

Hvorvidt man får en skuddfast hund eller ei er jo alltid et sjansespill, men man kan nok bedre sjansene sine betraktelig ved å gjøre litt research på linjer. For meg blir det for snevert grunnlag å velge rase på.

Syns det er litt synd at det blir så voldsom polarisering i alle diskusjonene om belgere. Selv mener jeg alle belgervariantene er flotte hunder. De kan brukes til det meste (inkludert bruks), selvom man finner unntak også i vår rase. Hovedforskjellen på variantene hva gjelder bruks og avl er kanskje at en malle som ikke duger aldri vil gå inn i avl, mens en langhårsvariant som ikke duger kan gå i avl likevel fordi den aldri har blitt prøvd i bruks. Altså, så og si alle maller blir vurdert som brukshund, mens langt fra alle langhårsvarianter blir det. Hvis vi snakker om bitearbed tror jeg denne forskjellen blir tydeligere, fordi det da kreves hunder som har en spesiell sammensetning av mentale egenskaper, og svakheter her er vanskelige å se i det daglige. Men igjen, hva skal man med en hund som er så egnet for bitearbeid hvis man ikke skal holde på med det?

Alle belgervariantene er kvikke arbeidsglade hunder, så kanskje vi skal utpeke noen andre som "traktorer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående skuddredsel:

Jeg er endel i bruksmiljøet og har sett den ene etter den andre som er ferske i "gamet" eller har lite kunnskap nesten skyte ihel hunden sin... Med det mener jeg at dem trener så mye skudd og lager så mye situasjoner av det at dem faktisk gjør hunden redd. (og eieren får noen til å skyte til hunden reagere istedet for å belønne/avslutte dem 2 andre skuddene hunden faktisk ikke hadde reasksjon)

Forøvrig så er det iblandt slik at en meget nyfiken hund kan få 2/3 på skuddet uten å være skuddredd/skuddberørt. Dem vil faktisk løpe til skytten. Jeg sier ikke at dette er alle, for å klare å tolke om det er enten eller må mann nesten se situasjonen. (men i min rase er det ca 50% av dem med 2/3 på skuddet som vil opp til skytten. Jeg pratet og med en bruks Schäfer oppdretter om dette og det samme var på endel av dem.

Jeg vurderte selv Terv for noen år tilbake og jeg klarer ikke helt å se problematikken med å finne "nok" hund til bruks. Vell å merke måtte jeg lete osv (men det bør du faktisk gjør før du kjøper deg hund som du ikke har oversikt over) Jeg hadde ingen problemer med å finne kull hvor alle var mental testet og flere vist seg i bruksarbeide. (Men jeg måtte til vårt naboland for å finne noe jeg syns var bra nok til at jeg følte meg sikker på at jeg kunne gjøre ett kjøpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Therese og Jeanette, jeg er helt enig med dere!

Jeg har selv tenkt til å konkurrere i NBF-bruks med mine jenter - først og fremst yngstemann, jeg har ingen problemer med å innrømme at eldstefrøkna kunne nok hatt litt mer "guts" enn hun har (selv om det ser ut til at hun våkner litt nå? Men målet er å få opprykk til B med henne, så hun kan stilles i bruksklasse og få svensk utstillingschampionat *flir*)

Av det jeg har sett av de til nå - eldstemann er ikke testa, yngstemann blir det i oktober - så er ingen av de skuddredde, vi trener i Trandumskogen, der har millitæret skytebane ikke så langt ifra, og det var ingen av de som reagerte på skudd når disse som har kommet litt lenger enn oss trente fellesdekk med skudd på trening her om dagen (for nei, jeg TRENER ikke på skudd, selv om jeg syns det er greit å se OM de reagerer når det førstes skytes på trening - jeg veit og at det blir noe annet i en test-situasjon, men sånn i utgangspunktet reagerer ingen av de på skudd). Jeg har heller aldri hatt hunder som reagerer på raketter, ikke en gang paranoide Zarten reagerte på det, så at skuddredsel og/eller lydfølsomhet skal være et så enormt problem på langhårsbelgerene at de skal være klin umulige å finne, tviler jeg på.

Men jo, det er nok et problem at ikke mange tester langhårsbelgerene sine, personlig skulle jeg ønske at det ble et krav til avlshunder at de skal ha kjent mentalstatus - sånn som det er i dag, er det bare anbefalt - fra raseklubbens side. Da ville det kanskje blitt slutt på alt pratet om hvor dårlige langhårsbelgerene er.

- Og jo, vi skal gå k-test med eldstefrøkna, vi må det for å kunne konkurrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere med disse fantastiske, allsidige belgerne deres. Er det veldig vanskelig å forstå at man kjøper seg hund fra brukslinjer, når det er bruks man i hovedsak skal ha hunden til? Er man ute etter en god BRUKSHUND så går man da ikke hen og gambler på utstillingslinjer, eller? Synes det blir noe generaliserende å si at enten skal bli verdensmester, eller så kjøper du deg en utstillingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere med disse fantastiske, allsidige belgerne deres. Er det veldig vanskelig å forstå at man kjøper seg hund fra brukslinjer, når det er bruks man i hovedsak skal ha hunden til? Er man ute etter en god BRUKSHUND så går man da ikke hen og gambler på utstillingslinjer, eller? Synes det blir noe generaliserende å si at enten skal bli verdensmester, eller så kjøper du deg en utstillingshund.

I motsetning til deg, som hevder at om du har lyst til å bruke hunden din til noe, så må du kjøpe bruksavla hund, mener du? Det er nesten ikke generaliserende det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...