Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med Belgere

Miranda

Recommended Posts

Nydelige belgere! Hadde groenendael selv for en del år siden (snart ti år siden han døde faktisk.. :) ) Ser belgerne nå er mye "lettere" enn han var og han hadde mye kraftigere snute og hode. Men nå fikk ikke han noen bra utstillingsresultat heller...

Ikke meningen å kuppe tråden, men fikk ikke svar da jeg spurte for noen uker siden, så ser mitt snitt til å få svar her i denne tråden :P

Er det noen forskjell mellom Malle, Groenendael og Terv. annet enn pels og farge? Det jeg lurer på er om det er noen temperamentsforskjeller, forskjell i aktivitetsnivå o.l. Jeg har kun erfaring med groenendael, men vurderer malle som min neste hund.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Nydelige belgere! Hadde groenendael selv for en del år siden (snart ti år siden han døde faktisk.. :) ) Ser belgerne nå er mye "lettere" enn han var og han hadde mye kraftigere snute og hode. Men nå fikk ikke han noen bra utstillingsresultat heller...

Ikke meningen å kuppe tråden, men fikk ikke svar da jeg spurte for noen uker siden, så ser mitt snitt til å få svar her i denne tråden :P

Er det noen forskjell mellom Malle, Groenendael og Terv. annet enn pels og farge? Det jeg lurer på er om det er noen temperamentsforskjeller, forskjell i aktivitetsnivå o.l. Jeg har kun erfaring med groenendael, men vurderer malle som min neste hund.

Takker for svar.

Det er i praksis ingen forskjell på groenendal og terv. Bortsett fra farge. Vet det er mange "myter" ute å går, men etter å ha forhørt meg med folk som har trent aktivt i raseklubben i mange år har myten blitt avlivd for min del.

Mallen og laekenoisen derimot skiller seg ut og skal være mer lik hverandre igjen. De er skarpere, tøffere og mallen og enkelte laekens er gjerne mer aktive. Har ingen erfaring med malle selv, bare laekenois, og selv om min sorte og min krøllete i aller høyeste grad var samme rase og snakket samme språk var hun av et helt annet kaliber. På godt og vondt. De måtte behandles på helt forskjellige måter og hun var generellt langt mer intens i alt hun gjorde. De fleste vil vel kalle min groenendael i overkant intens, men han bleknet i forhold til vesle krølle.

Her er et bilde av et "forsøk" på å riste av seg en krøllbelger *flir*

IMG_3652.jpg

og det var aldri noen tvil om hvem som vant pinnen selv om hun var bare valpen :P

20070419_0413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg har "Boken om belgiska vallhundar" og hvis jeg tolker noen figurer på side 147-149 riktig, så er det noen forskjeller mellom variantene. Figurene viser Mentaltest Hund resultatene for groendael, tervueren og malinois. 149 groendael, 361 tervueren og 174 malinois ble testet.

I figurene er det en sirkel som viser rasegjennomsnittet i de forskjellige momentene. Groendaelen har mindre trusseladferd enn gjennomsnittet for rasen, mindre kontaktadferd (hilsing og håndtering av fremmede) og mindre lek (spesielt avstandslek og gripeevne). Når det gjelder redsel er gronnisen mindre redd lyder enn gjennomsnittet for rasen, men skvetter godt til på overraskelse, dvs gjør unnamanøver.

tervuerenen viser mindre redsel enn gjennomsnittet for rasen, spesielt på lyd. Den viser også mer trusseladferd enn gjennomsnittet på spøkelsene og når den blir overrasket. Litt bedre gripeevne på jakt enn gjennomsnittet, bedre lek enn gjennomsnittet, litt dårligere enn gjennomsnittet på håndteringsbiten under kontakt, litt dårligere på interesse under avstandslek, men generelt mer lekelyst enn groendael.

Mallen viser mye mindre redsel enn langhårsbelgerne/ gjennomsnittet for rasen, mer trusseladferd, MYE mer lek, jakt (spesielt gripeevne) og nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle kan være utstillingsstjerner, sier Em (med sine merkelige øyne og collieskalle ;) ) Noen skal bare være fryktelig søte og morsomme og! :cool:

Myrsnipe? Det har vi aldri hørt om? :)

Utstillingsstjerne blir nok aldri Loke nei ;) Men han har gjort det overaskende bra for å være så "stygg" som jeg fikk beskjed om at han var før jeg kjøpte han *humre* Hadde han ikke smelt til med storcert og cacib i debuten hadde han jo aldri blitt stilt mer.. Hadde et håp om blått vi...

Merkelig nok har han aldri fått kritikk for hverken ører eller hodet, han har fått skryt for begge deler av hver eneste dommer han har blitt stilt for (riktignok ikke særlig mange, men enkelte av de mislikte den gamle typen og skjulte det ikke).

De tingene han HAR fått trekk for på utstilling har vært greie nok stort sett: for stor (hmm? stor? Bare 3cm over max tillatt høyde jo :P), for lyse øyne, i begynnelsen av "karrieren" manglet han front og for svake, ustøe bakbensbevegelser. Gutten er halt liksom så den kjøper jeg :angel:

Ting jeg har stusset litt på var når en dame mente han var for lang?? Gutten er helt kvadratisk han, det er jo liksom det de skal være..han kan SE lang ut, riktignok, men han er på centimeteren like lang som høy..og så Helge Lie da, som valgte å holde igjen certet fordi han mente Loke ble utstillingschampion raskt allikevel. Takk liksom :rolleyes: Jeg synes jo ikke det er sååå rasende festlig å stille, da hadde jeg muligens stilt oftere enn 2 ganger i år (med forbehold om at jeg faktisk får surret meg til den på søndagen) :glare:

Pointerguri: ikke hør på dem :P Han blir så lik søskenbarnet sitt atte *knis* Hva vet vel Belgerpia om belgeres utvikling?

*host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kuppe et lite sekund av denne tråden, var et lignende spørsmål men ble ikke helt god på svaret.

Er alle belgerne en og samme rase med variasjon i type, eller er det separate linjer og avl slik at om du parret to maller så får du malle? parer du to terver så får du terv? hmm, håper dere skjønte spørsmålet. Har sansen for belgere og kunne godt tenkt meg en, men dessverre tror jeg det blir litt mye hund for meg så da får jeg nyte dyrene ders istedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kuppe et lite sekund av denne tråden, var et lignende spørsmål men ble ikke helt god på svaret.

Er alle belgerne en og samme rase med variasjon i type, eller er det separate linjer og avl slik at om du parret to maller så får du malle? parer du to terver så får du terv? hmm, håper dere skjønte spørsmålet. Har sansen for belgere og kunne godt tenkt meg en, men dessverre tror jeg det blir litt mye hund for meg så da får jeg nyte dyrene ders istedet:)

Det er i utganspunktet 4 varianter av samme rase, men det har blitt avlet på ulike egenskaper. I Norge behandles de som 4 forskjellig raser, dvs de parer feks ikke tervueren og groendael. Parer du feks terv og gronnis får du ikke registrert dem i NKK. I utlandet foretas det kryssparinger mellom variantene, men jeg tror du må søke om tillatelse.

Parer du terv med terv får du terv, fordi genet som gir rødfargen er ressesivt ovenfor genet som gir sort ( det finnes unntak, men det er det ingen som foreløbig kan forklare). Parer du terv med groendael kan du få kun groendael eller eventuelt noen avkom som blir terv(cirka 25%). Dette avhenger av om groendaelen har arveanlegg for rødt.

Parer du to maller kan du få terv. Korthår dominerer over langhår, men dominansen er ufullstendig, dvs du kan få noe midt i mellom. Pelsen kan da bli for lang til å være malle men for kort til å være terv. Vanligvis heller et slik avkom mer til den ene siden enn til den andre, feks mer terv enn malle. Dette forutsetter at et av foreldredyrene har arveanlegg for langhår.

Stihår er ufullstendig dominant ovenfor korthår.

Ble det noe klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir registrert som den rasen de er. Det er ikke veldig uvanlig at det dukker opp røde hunder i groenedaelkull feks og de blir registrert som terv, ikke som gronnis. For en tid tillbake ble en laekenois import omregistrert til malle og den blir stilt som malle og har vunnet på utstilling som malle . Til tross for at den ble importert som laekenois og er født av lakenoisforeldre. Alt i alt er det en og samme rase, men forskjellige linjer og varianter, men en blaning mellom to varianter vil ikke kunne bli registrert i norge. Det er det vel raseklubben som har bestemt? I sverige derimot kan de registreres som det de kommer ut som til tross for at foreldredyrene er av to forkskjellige varianter. I norge må foreldredyrene altså være av samme variant, men det spiller ingen trille hva som kommer ut. Terviser etter groenedael foreldre blir registrert.

Muligens litt rotete, men jeg er trøtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir registrert som den rasen de er. Det er ikke veldig uvanlig at det dukker opp røde hunder i groenedaelkull feks og de blir registrert som terv, ikke som gronnis. For en tid tillbake ble en laekenois import omregistrert til malle og den blir stilt som malle og har vunnet på utstilling som malle . Til tross for at den ble importert som laekenois og er født av lakenoisforeldre. Alt i alt er det en og samme rase, men forskjellige linjer og varianter, men en blaning mellom to varianter vil ikke kunne bli registrert i norge. Det er det vel raseklubben som har bestemt? I sverige derimot kan de registreres som det de kommer ut som til tross for at foreldredyrene er av to forkskjellige varianter. I norge må foreldredyrene altså være av samme variant, men det spiller ingen trille hva som kommer ut. Terviser etter groenedael foreldre blir registrert.

Muligens litt rotete, men jeg er trøtt ;)

Jeg vil bare legge til at Attila, den mallen etter lakenoisforeldre, har ikke ordentlig mallepels. Pelsen er kort og han er ikke strihåret, men pelsen er litt bølgete (ikke krøller). Ergo så er han noe midt i mellom, men mest lik malle. Bilde av hunden finner du her , under hanner.

Edit: jeg har fjernet linken pga andre innlegg jeg har i denne tråden. ELH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Hvilke egenskaper har de ulike blitt avlet på?

Langhårsbelgerne (terv og gronnis) har i større grad enn mallen og lakkisen blitt avlet på kun eksteriør og da forsvinner bruksegenskapene. Mallen og lakkisen har i større grad kun blitt avlet på bruksegenskaper og eksteriøret kan avvike en del fra rasestandarden (men pene er de likevel ;) ). Men , ingen regler uten masse unntak, og det finnes gode brukshunder blant langhårsbelgerne, og det finnes utstillingsmaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhårsbelgerne (terv og gronnis) har i større grad enn mallen og lakkisen blitt avlet på kun eksteriør og da forsvinner bruksegenskapene. Mallen og lakkisen har i større grad kun blitt avlet på bruksegenskaper og eksteriøret kan avvike en del fra rasestandarden (men pene er de likevel ;) ). Men , ingen regler uten masse unntak, og det finnes gode brukshunder blant langhårsbelgerne, og det finnes utstillingsmaller.

Jeg klarer ikke å la være å kommentere sånt, dessverre ;)

For det første, hvilke bruksegenskaper er det som har forsvunnet hos langhårsbelgerene? De aller fleste jeg kjenner med langhårsbelger OG som faktisk trener, kan da bruke de til både NBF-bruks og lydighet. Jeg veit og om en del brukandes langhårsbelgere som ikke blir trent, så hva mener man med forsvunnet? At de ikke er dugandes i bitearbeid?

For det andre - skal man førstes avle rasehunder, så er det greit om ikke "eksteriøret avviker en del fra rasestandarden" - samme hvor pene HUNDER det er? Og selv en utstillingsavlet malle er mer enn nok hund, skal man tro "sladderen" fra folk som har sånne.

Var på bruksstevne i helgen - NBF-bruks - hvor det var påmeldt 4 belgere, 2 maller og 2 terver. En malle på 1. plass, terv på 2. og 3. plass, siste mallen på 6. plass (samtlige fikk opprykk, det var en god dag for belgerene). Mallen på 1. plass var en forholdsvis pen belger, begge tervene er fra "utstillingslinjer".. Det var rett nok bare D-spor, men allikevel - syns ikke langhårsbelgeren står tilbake for mallen i NBF-bruks ihvertfall..

Om man ser på NBFKs sider for resultater, så er det ikke noen dominans av maller i bruks i noen av klassene bortsett fra A-spor. I Elite lydighet er det en malle, en groenendael og 3 terver - og av 5 belgere med BH-tittel (ferdselsprøve) er det så vidt jeg kan se 4 terver og 1 malle..

Beklager, men jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av den "langhårsbelgeren er ikke brukshund, men utstillingshund"-greia. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBFKs sider for resultater, så er det ikke noen dominans av maller i bruks i noen av klassene bortsett fra A-spor. I Elite lydighet er det en malle, en groenendael og 3 terver - og av 5 belgere med BH-tittel (ferdselsprøve) er det så vidt jeg kan se 4 terver og 1 malle..

Hvilke 5 belgere med BH tittel er det du referer til her? Det er langt flere enn 5 belgere i Norge med bestått ferdselsprøve.. (og flesteparten av de er nok maller, enten du liker det eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å kommentere sånt, dessverre ;)

For det første, hvilke bruksegenskaper er det som har forsvunnet hos langhårsbelgerene? De aller fleste jeg kjenner med langhårsbelger OG som faktisk trener, kan da bruke de til både NBF-bruks og lydighet. Jeg veit og om en del brukandes langhårsbelgere som ikke blir trent, så hva mener man med forsvunnet? At de ikke er dugandes i bitearbeid?

For det andre - skal man førstes avle rasehunder, så er det greit om ikke "eksteriøret avviker en del fra rasestandarden" - samme hvor pene HUNDER det er? Og selv en utstillingsavlet malle er mer enn nok hund, skal man tro "sladderen" fra folk som har sånne.

Var på bruksstevne i helgen - NBF-bruks - hvor det var påmeldt 4 belgere, 2 maller og 2 terver. En malle på 1. plass, terv på 2. og 3. plass, siste mallen på 6. plass (samtlige fikk opprykk, det var en god dag for belgerene). Mallen på 1. plass var en forholdsvis pen belger, begge tervene er fra "utstillingslinjer".. Det var rett nok bare D-spor, men allikevel - syns ikke langhårsbelgeren står tilbake for mallen i NBF-bruks ihvertfall..

Om man ser på NBFKs sider for resultater, så er det ikke noen dominans av maller i bruks i noen av klassene bortsett fra A-spor. I Elite lydighet er det en malle, en groenendael og 3 terver - og av 5 belgere med BH-tittel (ferdselsprøve) er det så vidt jeg kan se 4 terver og 1 malle..

Beklager, men jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av den "langhårsbelgeren er ikke brukshund, men utstillingshund"-greia. ;)

Å skrive forsvinne var kanskje dumt, for det er å ta i litt, men det var bitearbeid og at langhårsbelgerne ikke innhar like mye forsvar som mallen jeg tenkte på. Jeg vil presisere at jeg snakker generelt! Det finnes mange individ som er unntak fra det generelle bildet jeg prøver å beskrive. Det skrev jeg også i det innlegget. Jeg er klar over at det finnes langhårsbelgere som gjør det bra i NBFK-bruks (jeg har selv sett bla Woodshine Kachina, vet ikke om den hunden fremdeles lever?), andre har debutert i RIK og jeg er klar over at det finnes langhårsbelgere som er både lydighetschampioner og de som er agilitychampioner. Jeg kjenner til flere av de tervene som har bestått ferdselsprøven(Dexter, Emma og Carlos). Jeg har også vært figurant på bruksstevne, men bare en gang. Jeg vet av mange terver som er gode sporhunder. Jeg var på sporkurs på Sølen i sommer og så mange gode terver (det var kun terver som var påmeldt det kurset).

Jeg svarte på et spørsmål når jeg skrev det som du kommenterer og spørsmålet var hva som var forskjellen på de 4 variantene, utenom pelsfarge og lengde/struktur. Det er vel ikke til å komme forbi at mallen innehar mere bruksegenskaper enn langhårsbelgeren? Det er vel heller ikke til å kommer forbi at det finnes en del langhårsbelgere som kun er "dum og deilig" og som ikke duger til brukshundarbeid? Du kan jo ta en titt på de MH resultatene i "Boken om belgiska vallhundar" , hvis du har den, så ser du litt av forskjellene. Jeg ser ikke på denne Svenske MH undersøkelsen som en fasit, men den viser noen generelle trender som det etter min mening ikke er til å komme forbi. Det er vel heller ingen tvil om at tervueren og groendael er mer avlet på eksteriøregenskaper enn malinois?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke 5 belgere med BH tittel er det du referer til her? Det er langt flere enn 5 belgere i Norge med bestått ferdselsprøve.. (og flesteparten av de er nok maller, enten du liker det eller ikke)

Vi har (etter en kjapp kikk på lista):

BH Heierås Emma (t)

BH Heierås Dexter (t)

BH Montmorenja’s Elleville Ailo Max (t)

BH Montmorenja's Elleville Aqua (t)

BH Zagal's Gere (m)

I tillegg har vi BH Woodshine's Moonwalker Felix som jeg ikke fant på lista, det er og en terv. At det finnes flere BH-meriterte belgere rundt om tviler jeg ikke på (det kan til og med hende at de står på lista jeg refererer til, uten at jeg fikk det med meg), ei heller at flesteparten av de er maller - og hvorfor skulle jeg ikke like at maller har en BH-tittel? Poenget var vel at jeg mener at bruksegenskapene til langhårsbelgeren neppe er "forsvunnet" - om man kan våge å kalle annen form for bruk enn bitearbeide i IPO for bruks, da..

Å skrive forsvinne var kanskje dumt, for det er å ta i litt, men det var bitearbeid og at langhårsbelgerne ikke innhar like mye forsvar som mallen jeg tenkte på. Jeg vil presisere at jeg snakker generelt! Det finnes mange individ som er unntak fra det generelle bildet jeg prøver å beskrive. Det skrev jeg også i det innlegget. Jeg er klar over at det finnes langhårsbelgere som gjør det bra i NBFK-bruks (jeg har selv sett bla Woodshine Kachina, vet ikke om den hunden fremdeles lever?), andre har debutert i RIK og jeg er klar over at det finnes langhårsbelgere som er både lydighetschampioner og de som er agilitychampioner. Jeg kjenner til flere av de tervene som har bestått ferdselsprøven(Dexter, Emma og Carlos). Jeg har også vært figurant på bruksstevne, men bare en gang. Jeg vet av mange terver som er gode sporhunder. Jeg var på sporkurs på Sølen i sommer og så mange gode terver (det var kun terver som var påmeldt det kurset).

Jeg svarte på et spørsmål når jeg skrev det som du kommenterer og spørsmålet var hva som var forskjellen på de 4 variantene, utenom pelsfarge og lengde/struktur. Det er vel ikke til å komme forbi at mallen innehar mere bruksegenskaper enn langhårsbelgeren? Det er vel heller ikke til å kommer forbi at det finnes en del langhårsbelgere som kun er "dum og deilig" og som ikke duger til brukshundarbeid? Du kan jo ta en titt på de MH resultatene i "Boken om belgiska vallhundar" , hvis du har den, så ser du litt av forskjellene. Jeg ser ikke på denne Svenske MH undersøkelsen som en fasit, men den viser noen generelle trender som det etter min mening ikke er til å komme forbi. Det er vel heller ingen tvil om at tervueren og groendael er mer avlet på eksteriøregenskaper enn malinois?

Har ikke sagt det ikke er forskjeller på langhårsbelgerene og malle/laekken - det er knapt laekker i Norge, du har en av fem, eller noe? Hvorav 2 av de fortsatt er valper? Og hvor mange av de tre voksne brukes i større grad, egentlig? Og til hva? Er din terv mindre brukandes enn de to andre belgerene dine, syns du?

At mallene duger mer til bitearbeid, tviler jeg heller ikke på, de avles vel nesten ikke på andre kvaliteter enn hva som er ønsket i forsvar- og bitearbeide. Men fra DET til å si at bruksegenskaper er forsvunnet på langhårsbelgeren er litt drøyt, og gjør det ikke enklere for oss med langhårsbelger å starte med bruksarbeide - holdninga er gjengs over at de ikke duger - og det er ikke bruks nok at de går spor og lydighet, de må nesten henge i en arm i tillegg hvis det skal være noe å skryte av, liksom.

Og jeg beklager, men jeg syns det er feil at du som sitter i styret, skal si offentlig på et forum som dette, at langhårsbelgerens bruksegenskaper har forsvunnet. Langhårsbelgeren kan være mer enn bare pene, en langhårsbelger kan brukes, selv om det ikke høres sånn ut i ymse diskusjoner på nett.. Kanskje ikke absolutt alle langhårsbelgere, men det gjelder for de 2 andre variantene og, og de er slettes ikke så dårlige som de fremstilles i hytt og pine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir registrert som den rasen de er. Det er ikke veldig uvanlig at det dukker opp røde hunder i groenedaelkull feks og de blir registrert som terv, ikke som gronnis. For en tid tillbake ble en laekenois import omregistrert til malle og den blir stilt som malle og har vunnet på utstilling som malle .

*Klippet*

Her er noen bilder av denne hunden for de som vil se:

http://www.brukshunden.net/images/NKKBjerk...nkkbjerke22.jpg

http://www.brukshunden.net/images/NKKBjerk...nkkbjerke24.jpg

http://www.brukshunden.net/images/NKKBjerk...nkkbjerke35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg har selv sett bla Woodshine Kachina, vet ikke om den hunden fremdeles lever?)

Sist jeg var på runderinsgtrening levde hun..

Så har man farfaren til min hund da.. Chac. Han var jo både flink og pen han! ;)

Men jeg ser hva du mener... Har jo selv hatt en laekenois og en groenedael sammen, og selv om groenedaelen er etter brukslinjer og laekenoisen var kjøpt med det at hun skulle være "pen" og grei i bakhodet var overgangen stor nok. Nå er Lyra riktignok endel mer aktiv og intens enn gjennomsnittet for rasen iflg nye eiere (med 22års erfaring og 3 andre laeken + en malle i hus fra før burde de kunne bedømme sånt), men Loke er jomen ikke borte i forhold til de fleste andre langhårsbelgere jeg har møtt heller. (4 omplasseringer før fyllte 16mnd er gjerne et tegn)

Allikevel var forskjellen formidabel. Der Loke var mer intens enn de fleste andre hunder i omgansgkretsen var Lyra ei kruttønne av en annen verden. Hun har riktignok langt mindre stress, men fy pokker for en vilje, konsentrasjon og FOR noen batterier! For meg er det helt ubegripelig at noen kan eie noe sånt uten å trene svært svært aktivt, i et vanlig hjem ville hun overhodet ikke fungert. Jeg trente henne stort sett hver dag og tok henne med på det aller meste men allikevel ble det ikke på langt nær nok for en slik hund.

Hadde Loke hatt en rygg som holdt og vært bedre miljøtrent fra valpestadiet er jeg ikke i tvil om at han ville blitt en mer en god nok konkuransehund så bruksmallen og de mest aktive lakeneoisene er i min bok for de helt spesiellt intresserte som vil ha det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd. Forstått det slik at hvertfall Cane og Loke her er fra brukslinjer, hvordan er de i forhold til Emma og Dina for eksempel?

Tror faktisk Loke og Ems har endel til felles inni seg ;) Det er ihvertfall mitt inntrykk... De er smågale, veldig "på" og i overkant glade for alt som skjer begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Jeg veit ikke hvordan bruksavlede belgere er, så det skal jeg ikke uttale meg om, selv om jeg og mistenker at Loke og Emma er forholdsvis like. Emma er sosial fordi hun går ut fra at alle liker henne da, det faller henne ikke inn engang at noen kan være sur på lille søte henne, liksom :rolleyes: Men alt er gøy, og alt gjøres med en enorm entusiasme - så lenge hun husker at det er det vi driver med da, hun har hukommelse som en gullfisk og konsentrasjonen skorter det nok litt på, stakkar.. hehe

Jeg veit ikke helt hva slags forskjeller du lurte på? For jeg holder mer enn gjerne et ørlite foredrag om hvordan jentene mine er, liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...