Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle diskusjon


Guest Vicky

Ville du/har du kjøpt hund uten stamtavle?  

24 stemmer

  1. 1.

    • Det kunne jeg aldri funnet på!
      13
    • Ja det ville jeg/har jeg
      5
    • Kanskje....
      6


Recommended Posts

Hvis ikke min hund får tur på 1 dag blir helt forferdelig å ha med å gjøre. Hun klarer ikke sitte stille og har tussebyer i huset... Rett og slett helt gal. Og til og med lufting ned til postkassen er ikke nok. Så selv når hun er høyløpsk tar jeg henne med på fjellet i flexibånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jeg mener uansett at ting kan skje, selv om man hadde de beste intensjoner!! Er imot bevisst parring (og tankeløs parring) av blandingshunder, men det betyr langt ifra at jeg er imot blandinger som allerede er født! (Da jeg har en selv!)

Man er uansett ikke sikret om man velger renraset heller! Mange pengegriske mennesker der ute for førstegangs hunde eiere!!!!!!! :cry: Til og med de virkelig flinke kan aldri garantere helsen, eller gemyttet! Vi er det beste eksemplet på dette! Vi skulle få en renraset hund, men to dager før vi skulle hente henne fikk vi beskjed at hun var syk! (og takk og pris for at de gav beskjed!). Vi fikk da isteden vår lille engel Nemi fra Ricco & Co og hun har aldri vært syk en eneste dag !!!! :lol::D:P Og ikke nok med det... Alle skryter av væremåten hennes og lærevilligheten!!! Vi kunne ikke fått en bedre hund!!! :wink::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mange av dere andre. Jeg ville ikke, og har ikke, kjøpt hund uten stamtavle av helsemessige og betryggende årsaker. :cry:

Det tror jeg du må forklare litt mer detaljert... Har ikke så mye bedre sikkerhet om helse, og ikke alltid mer betryggende med stamtavle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du må forklare litt mer detaljert... Har ikke så mye bedre sikkerhet om helse, og ikke alltid mer betryggende med stamtavle...

Hun mener sikkert at man vet hva man får. Er det en portis, så er det en portis. Selv om ikke alle portiser er like, så er det nå samme rase, så man vet sånn ca hva man får. Og selv om du ikke har noen helsegaranti selv om slekta er fri for HD og andre sykdommer, så er det i alle fall litt betryggende å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert at man vet hva man får. Er det en portis, så er det en portis. Selv om ikke alle portiser er like, så er det nå samme rase, så man vet sånn ca hva man får. Og selv om du ikke har noen helsegaranti selv om slekta er fri for HD og andre sykdommer, så er det i alle fall litt betryggende å vite det.

Akkurat!! :lol:

Jeg har ikke noe i mot verken blandinger eller hunder uten stamtavle, og kunne godt hatt en blanding selv, om den var til omplassering og passet til meg. Men for meg er det viktig å vite litt om foreldre og andre deler av slekten, for å kunne kartlegge hvordan jeg kan bruke hunden min, og for å kunne finne ut hva slags sykdommer og lignende som ligger bak. Og, JO, om du har en stamtavle med helsestatus av alle hundene i familien, er det en trygghet for deg. Spesielt hos portisene, der det både finnes HD og PRA.

Hadde det ikke vært noen flotte sider ved stamtavle hadde vi ikke trengt det. Man kan jo gjøre seg opp en mening hvor vidt det er nødvendig eller ikke, men i mine øyne er stamtavle en veldig fin ting å ha.

Og, nei, som sagt, jeg har ingen ting i mot hunder uten stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat!! :D

Jeg har ikke noe i mot verken blandinger eller hunder uten stamtavle, og kunne godt hatt en blanding selv, om den var til omplassering og passet til meg. Men for meg er det viktig å vite litt om foreldre og andre deler av slekten, for å kunne kartlegge hvordan jeg kan bruke hunden min, og for å kunne finne ut hva slags sykdommer og lignende som ligger bak. Og, JO, om du har en stamtavle med helsestatus av alle hundene i familien, er det en trygghet for deg. Spesielt hos portisene, der det både finnes HD og PRA.

Hadde det ikke vært noen flotte sider ved stamtavle hadde vi ikke trengt det. Man kan jo gjøre seg opp en mening hvor vidt det er nødvendig eller ikke, men i mine øyne er stamtavle en veldig fin ting å ha.

Og, nei, som sagt, jeg har ingen ting i mot hunder uten stamtavle.

helt enig med Maria :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri kjøpt hund uten stamtavle. Jeg vet hva jeg skal bruke hunden til, og jeg vet akkurat hvilke linjer jeg skal se etter i en stamtavle, defor er det svært viktig for meg å se hva som ligger bakover i generasjonene av meritter, sykdom og mental helse. En hund uten stamtavle er en blandingshund, og er dessverre ikke brukendes for meg. Kan ikke få jaktchampionat eller lydighetschampionat (som jeg sikter mot) med en hund som er litt av ditt og litt av datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kunne gjerne ha reddet en hund fra et omplasseringssenter uten stamtavle. Men når jeg skaffer meg hund fra oppdretter skal jeg ha stamtavle på den.

Joa men hva med å redde den før den kommer til omplassering..

Det blir det samme som og si.. nei jeg venter til den hunden er på omplassering jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa men hva med å redde den før den kommer til omplassering..

Det blir det samme som og si.. nei jeg venter til den hunden er på omplassering jeg..

eh.. nei? Jeg forstår ikke tankegangen din. Mange hunder blir hver sommer etterlatt utpå gaten fordi eieren ikke kan ta seg av de under sommerferien. Da havner de på omplasseringssenter, og der sitter de og venter. Da ville jeg ha tatt imot hunden kun for å gi den et bedre liv... Og la den leve årene den har igjen (uansett om den var ung eller gammel) i et trygt hjem. Da hadde jeg ikke sett på stamtavle. Noen måtte ha tatt den uansett , ellers hadde den blitt avliva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...