Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et spørsmål om brukshundklasse..


Carina

Recommended Posts

Det er jo ikke sikkert det blir aktuelt, og uansett er det jo lenge til enda.. Men hva skal til av bruksmeritter på gronnistotten før den kan stilles i brukshundklassen?

Fant dette i et annet emne, men skjønner det ikke heeelt.. *blÅnd*

Det er overhodet ikke noe dumt spørsmål det, men svaret vil variere avhengig av rase :lol:. Dette er kravene til rasene i gruppe 1 som har brukskrav:

GRUPPE 1 - BRUKS-, HYRDE- OG GJETERHUNDER:

Australsk cattledog, australsk kelpie, beauceron, border collie, bouvier des flandres, briard, groenendael, laekenois, malinois, picard, pyreneisk gjeterhund, saarloos wolfhond, schäferhund, sydrussisk ovtcharka, og tervueren:

To CACIB (vunnet i to forskjellige land), samt minst IPO I. Eller: SchH I. Eller: Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge. Eller: Godkjent som lavinehund i klasse A i Norge. Eller: Opprykk til «högre klass» på bruksprøve i Sverige. Eller: Tjenestehundcertifikat i Sverige. Eller: Godkjent som trekkhund (DRH II) i Sverige. Eller: Minst godkjent gjeterhundprøve ved lokalprøve i Sverige. Dessuten gjelder tyske og østeriske importer med Sch II SG.

Øvrige raser i gruppe 1: Fire CACIB.

Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge betyr at man har opprykk til klasse B innen Nordisk bruks (som administreres av Norsk Brukshundsports Forbund)

Må hunden ha vunnet to CACIB OG ha et av de følgende merittene?

Ehh...... (må hviske litt til) det er ikke sånn at om du har en N Uch så kan den stille i bruksklasse - for å stille i bruksklasse så MÅ man ha bruksmerittene for internationalt championat - dvs. for våre raser - opprykk til B i bruks. Har man det kan man stille i brukshundklasse uansett hvilken klasse hunden tidligere tilhørte.

Men ingen CACIB?

Er ikke CACIB ustillingscertifikat? Hva har det med bruksmeritter å gjøre?

*confused*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en racer på utstillingsregler, men på NKK sine sider står det:

Pkt 11.7.2 Brukshundklasse alt II. Kravet er lagt for høyt ved at kun det internasjonale prøvekravet til championat gir rett til deltakelse og dette differer også i forhold til de andre nordiske landene. Det er derfor vedtatt: Hund (også NUCH) som er premiert eller har bestått rasespesifikk bruks-/jaktprøve kan delta i klassen.

Utstillingschampionat har ingenting med om man kan gå i bruksklasse eller ikke, man må være bruksmeritert for å gå bruksklasse, og man kan ta cacib fra alle klasser (tror jeg?), men man blir ikke internasjonal champion FØR man har bruksmeritter. Jeg antar at man har samme krav for begge deler for belger - altså det Siri skreiv:

Minst IPO I. Eller: SchH I. Eller: Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge. Eller: Godkjent som lavinehund i klasse A i Norge. Eller: Opprykk til «högre klass» på bruksprøve i Sverige. Eller: Tjenestehundcertifikat i Sverige. Eller: Godkjent som trekkhund (DRH II) i Sverige. Eller: Minst godkjent gjeterhundprøve ved lokalprøve i Sverige. Dessuten gjelder tyske og østeriske importer med Sch II SG

Eldstefrøkna her er utstillingschampion med ett cacib, hun kan ikke stilles i bruksklasse fordi hun ikke er bruksmeritert, og hun får ikke internasjonalt championat selv om hun vinner 30 cacib av samme grunn - man må ha bruksmerittene.

Følte at dette ble veldig uforståelig nå? hehe

EDIT: Jo, CACIB er et internasjonalt utstillingscert, men for å bli internasjonal utstillingschampion, må bruksrasene være bruksmeritert. I Sverige f.eks må belgeren ha bruksmeritter for å i det hele tatt bli svensk utstillingschampion, det er de samme reglene for svenske championatet som internasjonale (tror jeg, igjen). I Norge derimot, trenger ikke hunden å være annet enn pen for å være utstillingschampion :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å forvirre enda mer... hahahaha.

Det er riktig som det er sagt over her: For i det heletatt å kunne stille hunden i bruksklasse, så må den ha oppnådd de nevnte bruksprøvene for å delta i den klassen. MEN - fra den klassen kan den ta både cert (nasjonalt championat) og cacib (internasjonalt championat). En hund kan også få sitt norske championat selv om den ikke stiller i bruksklasse. Den kan også få CACIB (innstilling til internasjonalt championat) selv om den ikke er bruksmerittert - men for å få tittelen INTERNASJONAL champion, må den i tillegg til å ha fått CACIB også oppfylle de brukskravene som er skissert.

Men bare for å gjøre det enda mer komplisert, så lyver jo NKK når de i sitt regelverk skriver at opprykk til klasse B på tjenestehundprøve i Norge er et godkjent brukskrav for å bli internasjonal champion. Det er nemlig ikke slik i praksis. FCI (de som godkjenner internasjonale championat på alle hunder) godtar nemlig ikke denne prøven som meritt for det internasjonale championatet lenger. Det var noe de plutselig kom på i 2005 det - og returnerte da alle søknader om godkjenning av det internasjonale championatet (jepp - jeg vet - min hund fikk sitt opprykk til B-spor våren 2005 hun - og hadde i tillegg ørten CACIBs, men neida - hun har ennå ikke fått godkjent sin internasjonale tittel). At Sverige har tilsvarene prøver og hunder i Sverige får godkjent dette på "no time" spiller visst ingen rolle. Saken er visst den at Sverige har en dispensasjon fra FCIs regelverk mht dette, men det har ikke NKK fått somlet seg til å ordne.

Jeg lever jo bare i håpet om at min hund får godkjent sin tittel før hun er død... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingschampionat har ingenting med om man kan gå i bruksklasse eller ikke, man må være bruksmeritert for å gå bruksklasse, og man kan ta cacib fra alle klasser (tror jeg?), men man blir ikke internasjonal champion FØR man har bruksmeritter. Jeg antar at man har samme krav for begge deler for belger - altså det Siri skreiv:

Minst IPO I. Eller: SchH I. Eller: Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge. Eller: Godkjent som lavinehund i klasse A i Norge. Eller: Opprykk til «högre klass» på bruksprøve i Sverige. Eller: Tjenestehundcertifikat i Sverige. Eller: Godkjent som trekkhund (DRH II) i Sverige. Eller: Minst godkjent gjeterhundprøve ved lokalprøve i Sverige. Dessuten gjelder tyske og østeriske importer med Sch II SG

Ååååja, nå forstår jeg! Jeg fatta ikke hva CACIB'ene hadde med det å gjøre, for jeg trodde det Siri hadde lista opp var det som måtte til for å stille i BK - altså at man måtte ha de CACIB'ene for å stille i BK. Og da ble jeg forvirret. Men det er altså det en må ha for å bli internasjonal champion. Dit kommer vi nok aldri, det holder å få en blå eller rød sløyfe i BK liksom. :lol:

Men bare for å gjøre det enda mer komplisert, så lyver jo NKK når de i sitt regelverk skriver at opprykk til klasse B på tjenestehundprøve i Norge er et godkjent brukskrav for å bli internasjonal champion. Det er nemlig ikke slik i praksis. FCI (de som godkjenner internasjonale championat på alle hunder) godtar nemlig ikke denne prøven som meritt for det internasjonale championatet lenger. Det var noe de plutselig kom på i 2005 det - og returnerte da alle søknader om godkjenning av det internasjonale championatet (jepp - jeg vet - min hund fikk sitt opprykk til B-spor våren 2005 hun - og hadde i tillegg ørten CACIBs, men neida - hun har ennå ikke fått godkjent sin internasjonale tittel). At Sverige har tilsvarene prøver og hunder i Sverige får godkjent dette på "no time" spiller visst ingen rolle. Saken er visst den at Sverige har en dispensasjon fra FCIs regelverk mht dette, men det har ikke NKK fått somlet seg til å ordne.

Jeg lever jo bare i håpet om at min hund får godkjent sin tittel før hun er død... :P

Men opprykk til B holder for å stille i BK likevel? For vi har som sagt ingen planer om å satse på å bli internasjonal champion. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men opprykk til B holder for å stille i BK likevel? For vi har som sagt ingen planer om å satse på å bli internasjonal champion. :lol:

Jepp - det holder for å gå i bruksklassen (men den klassen har jo overhodet ingen funksjon for hunder som våre...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å være en pen brukshund, så om han kan bli utstillingschampion i tillegg til alt annet, så er vel det bare moro vel? :lol:

Hehe, nei skulle vi mot formodning gjøre det greit på utstilling, så kan det godt hende vi prøver oss flere ganger. Men jeg synes jo ikke han ligner så veldig på de som plukker premier på de utstillingene jeg har vært på. Der er de gjerne spinklere og mer kvadratisk og med masse mer pels osv. :P Men tror nok vi skal greie å dra i land det som trengs for å få et eventuelt brukschampionat. :P

Jepp - det holder for å gå i bruksklassen (men den klassen har jo overhodet ingen funksjon for hunder som våre...).

Nei, mulig den ikke har noen funksjon, men jeg synes kanskje at belgeren hører hjemme i en brukshundklasse, også hadde det jo vært gøy - tror ikke det er så altfor mange belgere som stilles i den klassen, iallefall ikke her om kring. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...