Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken liten rase passer meg?

janne&kenny

Recommended Posts

men NKK har den under gruppe 2 da i alle fall.. pincher gruppen.. :)

Litt ot.. men hva skal du bruke Bocca til? Er inne å kikker på henne statig vekk.. hun er så nydelig!

Jeg tenker Lydighet først og fremst. Men veldig lyst til å prøve agility, og kanskje noe spor :o Vi skal prøve ut litt av hvert, for så og finne ut hva vi begge liker best. Planen var også å stille ut en del, men kan hende det ikke blir noe av desverre.

Har jo ikke begynt å trene på noe annet enn stå og gå pent i utstillingssammenheng. Men nå skal vi snart begynne ordentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Cairn Terrier? Herlig liten rase!

Jeg har 50% cairn terrier;) Er litt redd for den bjeffinga.. Herlig rase ja, men ikke en jeg har så veldig høyt på lista.. Takk for tipset!

Trenger jo egentlig ikke overbevise han.. er jo bare å få en valp i hus.. hvem vil ikke bli overbevist nok av de herlige valpene :o Så lenge dere ikke bor sammen så har han jo egentlig ikke noe han skulle sakt. Og ja, et hvert normalt menneske forelsker seg jo garantert i en 8 ukers bitte liten herlig valp.. :)

Men om du er avhengig om å få hans "godkjenning" før du får enda en hund, så er det jo bare å fortelle hvor masse det betyr for deg og alt det der. og at du har planlagt det lenge.. Han vil nok forstå ;)

Jeg er redd jeg får dårlig samvittighet.. vi har jo bare vert sammen i ca 3 mnd.. så egentlig har han ikke noe han skulle sakt fordi det er min store interesse!(og eneste interesse ;) ) men allike vell.. typisk at når hunden blir større og begynner i puberteten, da er alt min feil og jeg skulle aldri ha kjøpt den blablabla... Han er jo glad i hunder, men han liker ikke arbeidet.. Han har jo sakt at jeg kan gjøre som jeg vil, men han kommer aldri til å delta.. Det han syns er at hunden hindrer oss i å gjøre det vi vil, men da er det jo ikke så veldig stor forskjell om jeg har en hund eller to... han bor 2 timer vekke fra meg og hvis vi er sammen lenge, kommer jeg nok til å flytte til han...

Hva med en Boston Terrier ? Dersom du liker Boxeren, så er jo disse nesten å regne som mini-Boxere, både i lynne og utseendet!

Og ikke er de noen gneldrebikkjer, de er en stor hund i liten format!

Jeg syns ikke Boston Terrier ligner på Boxer i utseendet i det hele tatt jeg.. Men du vet vel det bedre enn meg.. Jeg har lest litt om den rasen, og den virker "farlig". Du må passe på å ikke ha den med hunder den kan bli provusert av fordi den kan drepe den andre hunden... Eh.. Hjelp? Mulig jeg har oppfattet feil...

Nå har jo jeg selv min første DSG. Gå inn på www.rdsg.no dette er raseklubben, og du finner også oppdrettere, og linker til den svenske og den danske raseklubben.

Jeg har intrykk av at gårdshunden er mildere enn jacken, nettopp fordi det ikke er en terrier (hva rasen er sammensatt av er jo veldig diskutert, men jeg mener dette ikke er en terrier).

Jeg har hatt med Bocca på alt jeg gjorde helt fra jeg fikk henne, og tar det veldig bra. Ikke noe problem med buss eller tog. Og føler ho tilpasser seg veldig bra.

Dette er en stor hund i liten kropp, og jeg mener at denne krever litt av deg. Hvertfall som valp/unghund. Den kan være med på lange turer, og er veldig utholden. Men er det en dag eller to du kanskje ikke er i form, så klarer den seg fint med en liten tur. Utrolige morsomme hunder, dagen fylt av humor og glede ;) Og jeg har hvert hos 3 oppdrettere av rasen, og fått inntrykk av at de er veldig kosete (hørt om noen enkelt individer som absolut ikke er noen sofahund). Men de sitter gjerne på fanget, og Bocca skal helst ligge under dyna, inntil meg om natta. Og mange av de misliker regn veldig, mens på andre er det ikke noe problem.

Rasen er i og for seg lettlært (nå har jeg bare tatt det med ro til nå), og blir mye brukt innen LP og AG. Og kan også nå langt (er en her som er i Elite klassen).

Dette med om de holder seg i nærheten; jeg spurte flere oppdrettere om dette, og fikk samme svar fra de fleste. De kan finne på å løpe litt unna, men aldri langt, og de kommer tilbake. Trener du mye på dette, skal ikke det bli et stort problem, men man har sine individer. Har jo blitt en populær stallhund virker det som, og da går de jo løs i stallene.

De kan fort bli litt bjeffete av seg, de er jo vakthunder, men tenker du på dette fra den er liten, skal heller ikke det bli noe problem. Og noe den også er lagd for, er jo å være rotte-fanger. Så det ligger i dem å grave litt, og er det jordrotter der, så er de veldig ivrig på dette.

Men har ikke hatt noe problem med graving til nå jeg hvertfall, og heller ingen rotter.

Og er det noe mer du lurer på så evt send meg en PM. Jeg har snakket med de fleste oppdretterne her i norge, og hatt kontakt over mail med en del i danmark og sverige.

Tusen takk for utfyllende svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke DSG selv, men det var MANGE i samme stall som meg som kjøpte disse hundene. I tillegg hadde ei venninne av meg en slik. Slik jeg oppfattet rasen var det ikke en gneldrebikkje (i alle fall ikke om man sammenligner med min :) ), men det var en del stress og "virrumhet" med de. Var ikke så interessert i å være sammen med folk, men ville heller gå rundt på egen hånd. Noen av disse kunne ikke være løse fordi de stakk av, mens andre holdt seg i stallen og rundt eier. Dette vil jo såklart variere med individet og trening :o Virket på meg som ganske uredde hunder, men flere av de jeg vet av kan være litt vanskelig til andre hunder. Men at det er en liten hund med mye futt, det er det ingen tvil om:) Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så interessert i å være sammen med folk, men ville heller gå rundt på egen hånd. Noen av disse kunne ikke være løse fordi de stakk av, mens andre holdt seg i stallen og rundt eier. Dette vil jo såklart variere med individet og trening :) Virket på meg som ganske uredde hunder, men flere av de jeg vet av kan være litt vanskelig til andre hunder. Men at det er en liten hund med mye futt, det er det ingen tvil om:) Lykke til med valget!

Jeg forstod det som de somregel holdt seg i nærområdet..? og at de gikk veldig bra sammen med andre hunder?

Seff har dette med individ og trening, men jeg trodde det var litt typisk DSG at de ikke sloss og gikk bra sammen med andre hunder. Tar jeg feil? Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det som de somregel holdt seg i nærområdet..? og at de gikk veldig bra sammen med andre hunder?

Seff har dette med individ og trening, men jeg trodde det var litt typisk DSG at de ikke sloss og gikk bra sammen med andre hunder. Tar jeg feil? Bare lurer.

du tar sikkert ikke feil, jeg bare forteller hvordan de eksemplarene jeg vet av var/er :) De gikk forresten godt overens med andre DSG, men det var andre raser jeg tenkte på:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det typiske altså det vanligste/generelle.. Men man finner jo selvsakt individer som også er anderledes.

DSG er ikke en streifhund, men tvertimot har den en sterkt utviklet territorialsans. Dette betyr jo ikke at den holder seg innenfor en radius at 10 meter fra deg... De kan like og utforske, og noen lenger enn andre.. Man må selvsakt trene masse innkalling med dem.

De aller fleste DSG'er går godt med andre dyr og hunder. Men dette er jo også noe som må jobbes med, for å vedlikeholdes. Man kan ikke regne med at en DSG liker alle hunder uten at den har vært med andre hunder siden den var liten, bare fordi det er en DSG..

Men dette regner jeg med at du vet fra før av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det typiske altså det vanligste/generelle.. Men man finner jo selvsakt individer som også er anderledes.

DSG er ikke en streifhund, men tvertimot har den en sterkt utviklet territorialsans. Dette betyr jo ikke at den holder seg innenfor en radius at 10 meter fra deg... De kan like og utforske, og noen lenger enn andre.. Man må selvsakt trene masse innkalling med dem.

De aller fleste DSG'er går godt med andre dyr og hunder. Men dette er jo også noe som må jobbes med, for å vedlikeholdes. Man kan ikke regne med at en DSG liker alle hunder uten at den har vært med andre hunder siden den var liten, bare fordi det er en DSG..

Men dette regner jeg med at du vet fra før av :)

hehe, ja, heldighvis :o

Jeg bare lurte på om jeg hadde missforstått;)

Hvor mye koster egentlig en DSG??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, heldighvis :)

Jeg bare lurte på om jeg hadde missforstått;)

Hvor mye koster egentlig en DSG??

Prisen i dag er 10 000 kr i norge, rundt 10 000 i sverige (svensk valuta), og en del lavere i danmark (i dansk valuta).

Men vet at den norske raseklubben har blitt enige om å heve prisen til 12 000 til neste år en gang. (hva jeg syns om det skal jeg ikke si noe om). Og tror svenskene også er på vei opp.

I danmark har jeg hørt alt fra 6000 og oppover.

Prisene er selvsagt for registrerte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke Boston Terrier ligner på Boxer i utseendet i det hele tatt jeg.. Men du vet vel det bedre enn meg.. Jeg har lest litt om den rasen, og den virker "farlig". Du må passe på å ikke ha den med hunder den kan bli provusert av fordi den kan drepe den andre hunden... Eh.. Hjelp? Mulig jeg har oppfattet feil...

Tusen takk for utfyllende svar=)

Hehe, er du sikker på at det var BOSTON TERRIEREN du leste om ?

Har lest mye om den rasen i de siste 20 årene og det har jeg til gode å lese eller å høre om må jeg innrømme...

En liten hund på 6-7 kg kan ikke drepe en annen hund vil jeg påstå, uansett.. Boston Terrieren er en glad liten hund som har en stor hunds oppførsel ( mere rolig og avbalanset enn de typiske småhundene, gneldrer ikke )

Boston Terrieren sammenlignes med Boxeren mht den glade sprudlende oppførselen som elsker alt og alle, er sosial og lett trent.

Her er min søster`s Boston med sine vakre valper som blir 3 uker til torsdag :

2581846640101539474S425x425Q85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du titta på petit brabancon? :angel:

Eg har ikke fonne så mye om den typen.. har aldri hørt om rasen før :P har du noen greie linker?

Prisen i dag er 10 000 kr i norge, rundt 10 000 i sverige (svensk valuta), og en del lavere i danmark (i dansk valuta).

Men vet at den norske raseklubben har blitt enige om å heve prisen til 12 000 til neste år en gang. (hva jeg syns om det skal jeg ikke si noe om). Og tror svenskene også er på vei opp.

I danmark har jeg hørt alt fra 6000 og oppover.

Prisene er selvsagt for registrerte hunder.

Takk=) det var jo ein grei pris. 12000 er jo veldi vanlig på hunder nå for tiden..

Hehe, er du sikker på at det var BOSTON TERRIEREN du leste om ?

Har lest mye om den rasen i de siste 20 årene og det har jeg til gode å lese eller å høre om må jeg innrømme...

En liten hund på 6-7 kg kan ikke drepe en annen hund vil jeg påstå, uansett.. Boston Terrieren er en glad liten hund som har en stor hunds oppførsel ( mere rolig og avbalanset enn de typiske småhundene, gneldrer ikke )

Boston Terrieren sammenlignes med Boxeren mht den glade sprudlende oppførselen som elsker alt og alle, er sosial og lett trent.

Her er min søster`s Boston med sine vakre valper som blir 3 uker til torsdag :

2581846640101539474S425x425Q85.jpg

Av mentalitet er den modig, rask, lojal, hengiven, trofast, oftest vennlig mot hunder, men kan sloss med livet som innsats om den blir eller føler seg provosert. God og fornuftig sosialisering fra valpestadiet av er viktig her. Dette er en stor hund i liten format. Unngå at den havner i slagsmål. Eier bør være en person som er sporty og som oppdrar hunden fornuftig til å bli en sosial hund.

Det sto på canis.. Jeg har vel kanskje mixet eller fått det bilder av det som står.. så jeg tok feil..:P men jeg vil lese litt mer om rasen=) Du kan godt sende meg en link hvis du har :lol:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikke fonne så mye om den typen.. har aldri hørt om rasen før :lol: har du noen greie linker?

Se på Unngulls Dana de dana på "min hund" så ser du min lille. Ellers kan jeg anbefale raseklubbens side som er griffon-norge.com Lunacop her inne har en av hver av de strihåra variantene og jeg har den korthåra. De kan være litt gneldrete om de får lov, men jeg har klarte å få knøtta mi til å slutte å gnelder på alt av andre hunder på 4 møter med andre hunder og bra timing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...