Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangstilling


Shilamon

Recommended Posts

Jeg driver og lurer litt i buskene på å begynne med lydighet. Har lastet ned regelverket og det synes jeg igrunn mange av øvelsene var godt forklart. Men hva er egentlig utgangstilling? En del termer her og der jeg ikke helt skjønte...

Og to ting til:

på dekk, må hunden ligge rett, eller kan rumpa "falle" til den ene siden?

Og til slutt, noen som kjenner til kursholdere som er dyktige (og ikke klikkertrenende)i Lillehammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsstilling er når hunden sitter på venstre side, med kontakt. De skal sitte rett og helt inntil, uten å klenge! Brystet til hunden skal være på høyde med dine bein.

Hvis hunden legger seg naturlig på skinka tror jeg ikke det har så mye å si. Ihvertfall ikke i de lavere klassene. Er ikke heelt sikker altså, men tror det er sånn.

Men hvis hunden legger seg rett for så å slenge seg over på skinka vil du få trekk.

Lykke til :twitch: Det er innmari moro å trene lydighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 1-2-3 kan du også ha hunden stående i utgangsstilling, altså stående inntil ditt venstre ben. Men ikke i elite.

I dekk skal hunden helst ikke rulle over på skinka, det kan du få poengtrekk av. Garantert i de høyeste klassene, men også i de laveste -hvis dommeren er streng nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du belønner hunden ofte når den ligger rett (og da mener jeg OFTE :whistle: ), og korrigerer den når h*n tipper over på skinka så kan dere kanskje få bort den lille uvanen :) Bare vær konsekvent!

Men som sagt, hvis hunden legger seg direkte på skinka tror jeg ikke det har så mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at (i hvert fall de lavere klassene) hvis hunden legger seg på skinka med en gang, er det stort sett helt greit. Derimot, hvis den først ligger rett, og deretter tipper over på skinka, da får du trekk.

Litt OT: correct me if I'm wrong, men er det slik at man får 0 dersom hunden først ligger rett, for å så vippe over på skinka, og deretter rette seg opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: correct me if I'm wrong, men er det slik at man får 0 dersom hunden først ligger rett, for å så vippe over på skinka, og deretter rette seg opp igjen?

Tror ikke du får 0 nei, men du får ihvertfall trekk... Mulig det blir 0 i elite.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, den skinka blir jo et problem. Tror jeg må legge på en egen kommando for å ligge rett. For når jeg sier legg deg vil jeg helst at han skal tippe over for da roer han seg bedre. Kanskje dekk skal bli ligge rett?

takk for svar, tar imot tips og triks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, den skinka blir jo et problem. Tror jeg må legge på en egen kommando for å ligge rett. For når jeg sier legg deg vil jeg helst at han skal tippe over for da roer han seg bedre. Kanskje dekk skal bli ligge rett?

takk for svar, tar imot tips og triks;)

JA! Det har jeg gjort med Josie, hun er en evig skinkeligger :) Når hun nå får kommando "Ligg" betyr det at hun skal legge seg ned - det spiller ingen rolle hvordan hun ligger, men ligge, det skal hun. Når hun får kommando "Dekk" vet hun at det betyr at hun skal ligge rett :whistle:

Det kan også være en veldig god idé å lære inn bakpartskontroll, altså at hunden kan flytte litt på stussen (som kan være en fordel når man skal lære inn utgangsstilling; da slipper hunden å gå rundt deg hver gang h*n sitter skjevt) og kan rette seg opp. :) Vet ikke om det hørtes forståelig ut?

Spør om du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man bør skille lydighets-dekk og hverdags-gå å legg deg. I lydighet skal hunden egentlig kaste seg rett ned i en dekk. Begge labbene plask i bakken. Så det er veldig lurt å skille på det altså. Er ålreit å kunne sitte hjemme å be hunden legge seg ned for å slappe av litt. Men "dekk" brukes bare i lydighetstreninga :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har lært hunden utgangsstilling (må kunne det ordentlig da :whistle: ) så kan du begynne å flytte deg bittelitt mot høyre. Bare snu deg litt og litt rundt mens du kommanderer "på plass" (eller fot eller hva du nå bruker som kommando). Da skal hunden flytte etter deg. Humpe etter med rompa. Etterhvert kan du bare vri litt på overkroppen så hopper hunden automatisk nærmere/rettere.

Mener det er sånn man trener det inn ihvertfall :) Hvis det var det Josie&Miriam mente da!

En annen ting er det at hunden MÅ ikke gå rundt deg for å komme i utgangsstilling. H*n kan komme direkte inn på venstre side. Men det er helt opp til deg hva som er lettest for deg og hunden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tror jeg at jeg går for det skille på kommandoene. Men skjønte ikke helt den bakpartskontroll tingen... lyst til å forklare?

Når du har lært hunden utgangsstilling (må kunne det ordentlig da :whistle: ) så kan du begynne å flytte deg bittelitt mot høyre. Bare snu deg litt og litt rundt mens du kommanderer "på plass" (eller fot eller hva du nå bruker som kommando). Da skal hunden flytte etter deg. Humpe etter med rompa. Etterhvert kan du bare vri litt på overkroppen så hopper hunden automatisk nærmere/rettere.

Mener det er sånn man trener det inn ihvertfall :) Hvis det var det Josie&Miriam mente da!

*Klippe litt*

Ja, det var akkurat det jeg mente! Takk, Marianne&Rikke :)

hmm, må sikkert teste konseptet litt mer før jeg skjønner det helt. Men han sitter på en måte fortsatt mens han humper etter meg?

Ja, litt av poenget med å trene inn bakpartskontroll er at hunden skal lære seg at h*n ikke alltid trenger å reise seg for å komme riktig inn i utgangsstilling. Som Marianne&Rikke skriver, så flytter du deg litt og kommanderer på "På plass". Dette må trenes på litt som en egen øvelse mener jeg, og det er en meget nyttig øvelse, særlig hvis du har en hund som har tendenser til å sitte/ligge på skinka.

Så for å svare skikkelig på spørsmålet ditt; ja, han skal fortsatt sitte på en måte mens han flytter stussen inn i utgangsstilling. Ikke gå rundt deg, men bare flytte stussen litt :P

Håper det ble forståelig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...