Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog

kelpie

Recommended Posts

Skrevet

I det siste bladet av "Hund & Fritid" står det en masse om Fransk Bulldog.

Jeg har også en bok der det står litt om Fransk Bulldog.

I gamle dager ble den brukt til oksekamp, mens den i dag blir brukt mest som selskapshund, men den kan også brukes til masse annet. Forentet levetid er på 11-12 år. Og den veier fra 10 til 13 kg og er mellom 30-32 cm høy.

Den er somregel en barnevennlig hund, egner seg til å bo i by, er en god vakthund, kommer godt overens med andre hunder og trenger lite pelsstell. Men fransk bulldog lider under sterk varme.

Det var litt om fransk bulldog.

Håper det er til hjelp!

• 2 weeks later...
Skrevet

Om du på forhånd vet at din hund vil være alene hjemme mens du jobber fulle dager...

GLEM da og skaffe deg en fransk bulldog.

En FB er en selskapshund i stor skala, med stor personelighet. FB prater mye/kommunikasere med mange forskjellige lyder og ansiktsutrykk. Den må gjerne ha en grun får å gjøre noe men kan bli flink på standar dresur.

En FB kan du nok bruke i agillity, men ikke sikker du blirnr, 1 etter som en FB er som en sovegriss eller rakett. Når jeg sier rakett så mener jeg mye fart en liten periode. FB er ikke hunden for deg om du vil ha en hund å sykle eller jogge med. FB er heller ikke altid så glad i regnvær. Dårlige svømere er dem også så redningsvest er NØDVENDIG ved vann. En FB som veier 10kg har kanskje 2kg ved rompa og 8kg med hode/framparten. Så vist den hopper ut i vannet synker den lenger ned enn den klarer å svømme opp før den må puste... Svøming kan nok læres opp med ikke regn med at hunde kan svømme av seg selv.

FB er glad i barn så pass på, ikke alle barn liker å bli rundslikket...

Og husk nå endelig på at det er slett ikke alle verken voksen eller barn son er vandt eller ikke vandt som skjønner forskjelden på når hunden prater og grynter og når den knurre og er sint. Dette må du som eier huden være klarover.

Om sommeren:

FB som andre raser med trange luftveier må passes ekstra godt på at den ikke blir overoppheta av varmen.

Jeg pleier å ta på hunden en lys t-skjorte som jeg fukter i kalt vann. Og har altid med meg vannflaske til å kjøle ned hunden med på varme sommerdager.

Tiplasningsdyktig:

FB blir gjerne mer over alt du er. Den legger seg for til ro om du har med teppe, en genser/jakke hunden kan ligge komfortabelt på, så er det ikke så nøye hvor den er iverden bare den har selskap.

Turer:

FB kan være med på L A N G E skogsturer uten noe som helst problem så lenge tempoet er i rusletempo(ikke fort).

Men skulle du en dag være syk og ikke orke å gå den vanelige turen så holder det å gå på do til postkassa/i hagen så lange den har selskap sammen med deg.

Mange som har FB velger å ha 2 hunder fordi hunden ikke krever noe serlig annet enn selskap og koselige spaserturer.

Det første leveåret skal du behandle din FB som omm det er en STOR diger hund som vokser fort. Med dette mener jeg at hunden fort kan bli halt, ikke gå i trapper, ikke løft dem opp i soffaen med mindre du løfter den ned og nekter den og selv hoppe ned og alt det innebærer å ha en hund som vokser fort.

FB er ikke stor med brei derfor denne forklaringen.

Håper du fikk svar på noen spørsmål:-)

Skrevet

Venninna mi har en Frank Bulldog! Han er råå kul ;)

Det eneste negative med han er at han FISER ganske ofte. hehe. Har hørt mange si det samme om rasen.

Han er kjempe snill med barn og katter. Jeg har hvertfall bare positivt å si om rasen.

Det som lønner seg er å surfe litt på nettet, Canis og andre hundesider, for å lese om sykdommer og lignende.

Skrevet

Vi har kikka litt på Fransk Bulldog, dersom vi skal ha en hund til, selv om dette hvertfall blir ett/to år til.

Så om noen har noe å tilføye så kom med den infoen dere har.

Bør man virkelig ikke vurdere FB dersom man jobber fulltid? Hvordan er FB sammen med andre hunder ? Sjarmerende rase er det hvertfall :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...