Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog

kelpie

Recommended Posts

I det siste bladet av "Hund & Fritid" står det en masse om Fransk Bulldog.

Jeg har også en bok der det står litt om Fransk Bulldog.

I gamle dager ble den brukt til oksekamp, mens den i dag blir brukt mest som selskapshund, men den kan også brukes til masse annet. Forentet levetid er på 11-12 år. Og den veier fra 10 til 13 kg og er mellom 30-32 cm høy.

Den er somregel en barnevennlig hund, egner seg til å bo i by, er en god vakthund, kommer godt overens med andre hunder og trenger lite pelsstell. Men fransk bulldog lider under sterk varme.

Det var litt om fransk bulldog.

Håper det er til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Om du på forhånd vet at din hund vil være alene hjemme mens du jobber fulle dager...

GLEM da og skaffe deg en fransk bulldog.

En FB er en selskapshund i stor skala, med stor personelighet. FB prater mye/kommunikasere med mange forskjellige lyder og ansiktsutrykk. Den må gjerne ha en grun får å gjøre noe men kan bli flink på standar dresur.

En FB kan du nok bruke i agillity, men ikke sikker du blirnr, 1 etter som en FB er som en sovegriss eller rakett. Når jeg sier rakett så mener jeg mye fart en liten periode. FB er ikke hunden for deg om du vil ha en hund å sykle eller jogge med. FB er heller ikke altid så glad i regnvær. Dårlige svømere er dem også så redningsvest er NØDVENDIG ved vann. En FB som veier 10kg har kanskje 2kg ved rompa og 8kg med hode/framparten. Så vist den hopper ut i vannet synker den lenger ned enn den klarer å svømme opp før den må puste... Svøming kan nok læres opp med ikke regn med at hunde kan svømme av seg selv.

FB er glad i barn så pass på, ikke alle barn liker å bli rundslikket...

Og husk nå endelig på at det er slett ikke alle verken voksen eller barn son er vandt eller ikke vandt som skjønner forskjelden på når hunden prater og grynter og når den knurre og er sint. Dette må du som eier huden være klarover.

Om sommeren:

FB som andre raser med trange luftveier må passes ekstra godt på at den ikke blir overoppheta av varmen.

Jeg pleier å ta på hunden en lys t-skjorte som jeg fukter i kalt vann. Og har altid med meg vannflaske til å kjøle ned hunden med på varme sommerdager.

Tiplasningsdyktig:

FB blir gjerne mer over alt du er. Den legger seg for til ro om du har med teppe, en genser/jakke hunden kan ligge komfortabelt på, så er det ikke så nøye hvor den er iverden bare den har selskap.

Turer:

FB kan være med på L A N G E skogsturer uten noe som helst problem så lenge tempoet er i rusletempo(ikke fort).

Men skulle du en dag være syk og ikke orke å gå den vanelige turen så holder det å gå på do til postkassa/i hagen så lange den har selskap sammen med deg.

Mange som har FB velger å ha 2 hunder fordi hunden ikke krever noe serlig annet enn selskap og koselige spaserturer.

Det første leveåret skal du behandle din FB som omm det er en STOR diger hund som vokser fort. Med dette mener jeg at hunden fort kan bli halt, ikke gå i trapper, ikke løft dem opp i soffaen med mindre du løfter den ned og nekter den og selv hoppe ned og alt det innebærer å ha en hund som vokser fort.

FB er ikke stor med brei derfor denne forklaringen.

Håper du fikk svar på noen spørsmål:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en Frank Bulldog! Han er råå kul ;)

Det eneste negative med han er at han FISER ganske ofte. hehe. Har hørt mange si det samme om rasen.

Han er kjempe snill med barn og katter. Jeg har hvertfall bare positivt å si om rasen.

Det som lønner seg er å surfe litt på nettet, Canis og andre hundesider, for å lese om sykdommer og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kikka litt på Fransk Bulldog, dersom vi skal ha en hund til, selv om dette hvertfall blir ett/to år til.

Så om noen har noe å tilføye så kom med den infoen dere har.

Bør man virkelig ikke vurdere FB dersom man jobber fulltid? Hvordan er FB sammen med andre hunder ? Sjarmerende rase er det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...