Jump to content
Hundesonen.no

Reveskabb

~katrine~

Recommended Posts

Reveskabb er veldig smittsomt, og smitter ved direkte kontakt. Hvorvidt det kan overføres via mennesker er jeg litt usikker på, men det kan nok skje om det går kort nok tid imellom.

Det tar ikke så lang tid for hunden å bli kvitt skabben, så fort behandling igangsettes, men om hunden har mistet hår, så tar det jo så lang tid det tar for håret å vokse ut igjen.

Har ingen link om skabb og hund.

Guest Christine

Kan også smitte ved indirekte kontakt, dvs. at en rev/hund med skabb kan stå å klø seg på et tre, og om en annen rev/hund gjør det samme så kan den bli smittet.

Og ja, mennesker kan også bli smittet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Reveskabb

ikke mye info akkurat..

hos dyrlegen min hadde de et veldig fint og informativt skriv om skabb.. synd jeg ikke tok det med meg, da skulle jeg lagt det ut her..

men som nevnt overfor, det er veldig smittsomt, både ved direkte og indirekte kontakt, og mennesker kan også få det. Men er ikke så vanskelig å bli kvitt :twitch:

Guest Christine
Men er ikke så vanskelig å bli kvitt :twitch:

Men så er det jo greit å ta visse forhåndsregler også da. Ingen vil ha reveskabb selv om det ikke er så vanskelig å bli kvitt liksom..

Men så er det jo greit å ta visse forhåndsregler også da. Ingen vil ha reveskabb selv om det ikke er så vanskelig å bli kvitt liksom..

selvsagt ikke! dette er en sykdom som er til stor plage for hunden :twitch: jeg hentydet da ikke til at man ikke behøvde å bry seg om forhåndsregler..

Guest Christine
selvsagt ikke! dette er en sykdom som er til stor plage for hunden :twitch: jeg hentydet da ikke til at man ikke behøvde å bry seg om forhåndsregler..

Jaja, jeg skjønte jo det, men bare nevnte det...

Fant dette om smitte til mennesker:

"Skabb hos katt, rev og hund kan forårsake hudirritasjon hos mennesker, men dette er mer en kortvarig allergisk reaksjon - for mennesker kan ikke være permanent vertsdyr for dette lille kreket, heldigvis. Skabbmidd hos gris kan derimot gå over på mennesker og da må dette behandles."

Hei, her er en link: https://www.gjensidige.no/forsikring/intern...&DocID=2736

Hunden min hadde reveskabb i vinter. Ganske grei skuring å få det bort selv om det tok litt tid. Hun fikk 3 sprøyter med dectomax (tror jeg det het) med 10 dagers mellomrom. Ingen frysing eller noe av soveplass og slikt. Bare vanlig greit renhold. jeg skiftet teppe på plassen hennes den andre dagen etter hver sprøyte. Badet ikke hunden før vi var ferdige med kuren. Vi sløyfet treningskvelder og besøk av hundevenner mens det sto på.

Jeg har hørt at reveskabb smitter mye lettere fra rev til hund enn fra hund til hund. Hos oss så dette ut til å stemme. Hunden vår var ikke i direkte kontakt med reven, hun hadde nok blitt smittet ved å komme borti steder der reven hadde vært. Men det var flere hunder på besøk hos oss som til og med lå på plassen hennes uten å få det. Dette var etter hun hadde begynt å klø, men før jeg visste hva som feilte henne. Hun fikk klapp og kos som vanlig, jeg merket ingenting på meg selv. Men hun fikk ikke morgenkos i senga mi da, et sted går grensen, selv hos meg. :twitch:

Jeg var kisteglad da det bare var reveskabb hun klødde av, jeg var livredd for eksem, jeg har tross alt schäfer. Men jenta mi har heldigvis vært frisk som en fisk. Bortsett fra denne skabben da.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...