Gå til innhold
Hundesonen.no

Landseer


Credence
 Share

Recommended Posts

Str: Meget stor

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Landseeren er en stor og robust hund som utstråler ro, og som er enkel ved mild oppdragelse. Den er godmodig og lekelysten, og er en hund som må ha mye plass. Landseere liker å være utendørs sommer som vinter, og elsker vann. Glad i barn.

Rasestandard:

Opprinnelsesland: Tyskland/Sveits. Landseeren gir inntrykk av å være stor, kraftig og harmonisk. Har et renskåret hode med edelt uttrykk. Markert men ikke utpreget, stopp. Sort nesebrusk og lepper. Saksebitt.

Øynene middels store, mandelformede og med et vennlig uttrykk. Brune til mørkebrune av farge, lysebrune kan tolereres. Middels store trekantede ører som når til øyenkroken.

Meget velutviklet musklatur i ben. Kraftig benstamme. Velvinklede. Store, velformede kattepoter. Tærne forbundet med kraftig svømmehud nesten til tåspissene. Kroppen bred og kraftig. Muskuløs. Lett opptrukket underlinje. Kraftig hale som er godt dekket av tett, buskete pels men uten fane. Bevegelsene til landseeren er jordvinnende og elastiske.

Pelsen er rett, tett og myk å ta på. Sort hode med hvitt, gjennomgående bliss og sorte, klart markerte, avtegninger på kropp og bakdel. Helt ren hvit grunnfarge foretrekkes.

Mankehøyde: hannhunder 72-80 cm., tisper 67-72 cm.

min erfaring: rolig hund som er lærenem og tar ting fort.. snill og tålmodig, mens samtidig nysgjerrig..

snill mot barn og dyr, passer på "flokken" at ikke vi dreper hverandre.. :P

er en sterk rase, men må trenes opp sakte slik at den ikke blir overbelastet..

passer til agility(kun hobby da den er litt for stor;) og lydighet..

"min" hund heter Ayrton Askan (Casper) og er 4,5 år =)

450x450ACFJLAREaWEO.jpg

casper som 2åring

casper.JPG

DSC00977.JPG

DSC00985.JPG

DSC01063.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambii88: har lyst på tispevalp fra Ickirma.. fine linjer der.. Casper er foreldreløs da mora ble desverre påkjørt og faren døde av tarmslyng etter en operasjon :P

Hva heter foreldrene til din? Han så skikkelig flott ut!

Anbefaler Kari og Icikarma på sterkeste! Makan til herlig dame :P Gleder meg helt vannvittig til O-kullet blir født :P

EDIT: så nå at man ikke skal poste kommentarer i raseleksikonet, så da slenger jeg ut noen bilder av mor til det kommende O-kullet:

Amorina de L'odyssée des Anges - "Amorina"

p_amorina310306snartett.jpg

Amorina-portrett.jpg

kss07.jpg

(Amorina til høyre)

Også et bilde av den nye tispevalpen til Kari som jeg snart skal knipe litt på :twitch:

Toya%208.07jpg.jpg

(Larix Aquitaine - "Toya")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...