Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund til avl - Sette ut annonse hvor?


Gjest

Recommended Posts

Ville nok ha kontaktet raseklubb som allerede er foreslått.

Så lenge hunden ikke er røntget eller har noe utstillingsresultater kan det bli knapt med seriøse hendvendelser.

Det kan være lurt å finne ut hva som er avlakrav for din rase og ha dette i orden før du annonserer.

Noen klubber tillater ikke hunder på hannhund-listene sine før kravene er oppfylt.

Er ikke erfaren ang avl selv, men det er vel en stor fare for at gutten skyter blankt siden han er så gammel, regner med han ikke er brukt i avl før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Dobermannklubb har egen hannhundliste, der tispeeierne kan gå inn og "undersøke".

De aller, aller fleste Dobermenn får dog "napp" på tisper ved hele tiden å vise seg frem, og få gode resultater innen utstilling og bruks, og i tillegg ha gode helseresultater både selv og i stamtavlen.

Hannhundlisten til NDk finner du her:

http://www.dobermannklubben.net/ndk/dokume.../avlshanner.htm

For å komme på denne listen- som forøvrig virker som har vettuge krav til en hund som skal videreføre sine gener- må hunden din følge følgende krav:

Avlskriterier

Nye avlskriterier vedtatt på årsmøtet 28. mars 2007:

”KRITERIER FOR HUNDER SOM SKAL BENYTTES I AVL I NORGE, GJELDER BÅDE NORSKEIDE OG UTENLANDSKEIDE HUNDER:

1. Oppdretter skal være medlem av NDK og følge NKKs regler for avl og oppdrett.

2. Hunden skal være HD-fotografert og fri.

3. Øyenlyst og fri

4. Stilt ut på offisiell utstilling med minst 1AK, 1AUK eller HP.

5. Bestått karaktertest eller fullført MH-mentalbeskrivelse med følgende verdier

Kontakt: moment 1a og 1c. Verdi 2 eller høyere.

Lydfølsomhet: moment 7c. Verdi 1, 2 eller 3.

Spøkelse: moment 8a aggresjon: Verdi 1 eller 2.

Spøkelse, moment 8e kontakt: Verdi 3, 4 eller 5.

Skudd: moment 10. Verdi 1 eller 2.

Hvis hunden din er 9 år og ikke har vært stillt før, vil det si at du må melde på i Åpen klasse på utstilling, ikke veteran, som kanskje hadde vært naturlig. Han må øyelyses, HD røntges og bestå en karaktertest med de krav som gjelder.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din er 9 år og ikke har vært stillt før, vil det si at du må melde på i Åpen klasse på utstilling, ikke veteran, som kanskje hadde vært naturlig. Han må øyelyses, HD røntges og bestå en karaktertest med de krav som gjelder.

Lykke til :)

Jeg er ikke helt sikker, men er han ikke for gammel til å ta karaktertest? Lurer på om jeg har lest at de ikke skal være eldre enn 4 år? Som sakt er jeg ikke sikker på dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din er 9 år og ikke har vært stillt før, vil det si at du må melde på i Åpen klasse på utstilling, ikke veteran, som kanskje hadde vært naturlig. Han må øyelyses, HD røntges og bestå en karaktertest med de krav som gjelder.

Lykke til :)

Ehhhh... hvorfor skal den meldes på i åpen klasse bare fordi den ikke er stilt før ? Det er da ingen krav til deltakelse i veteranklassen... Alle hunder over 7 år (til neste år er vel grensa 8 år) kan delta i veteranklassen. Den kan jo til og med få CERT fra veteranklasse, så den der skjønte jeg ikke.

Jeg mener forøvrig at det heller ikke er noen øvre aldersgrense for å gå en K-test, det er kun for funksjonsanalyse hunden må være eldre enn 22 mnd og yngre enn 4 år for å delta og få godkjent resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forøvrig at det heller ikke er noen øvre aldersgrense for å gå en K-test, det er kun for funksjonsanalyse hunden må være eldre enn 22 mnd og yngre enn 4 år for å delta og få godkjent resultat.

Oops. Brainfart. Tenkte på FA jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh... hvorfor skal den meldes på i åpen klasse bare fordi den ikke er stilt før ? Det er da ingen krav til deltakelse i veteranklassen... Alle hunder over 7 år (til neste år er vel grensa 8 år) kan delta i veteranklassen. Den kan jo til og med få CERT fra veteranklasse, så den der skjønte jeg ikke.

Ettersom jeg tolker denne regelen så må den det- for a stå på NDK's hannhundliste, iallefall:

Stilt ut på offisiell utstilling med minst 1AK, 1AUK eller HP.

Correct me if I'm wrong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg tolker denne regelen så må den det- for a stå på NDK's hannhundliste, iallefall:

Correct me if I'm wrong :)

En 1. VETK er vel like bra som en 1. AK vil jeg tro... definisjonen av 1. premie er jo lik uansett klasse, så jeg vil vel tro at det er NDK som ikke har tenkt så veldig langt og husket at de også bude hatt med 1. VETK i sine regler her... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjj her var det mange som hadde svart ;) Takk for svarene. Jeg hørte at selv om en hann hund er 9år så kan de fortsatt brukes til avl? men det kan jo ikke tisper etter en viss alder.

Jeg var faktisk på utstilling med Hilo på søndag å det gikk knall bra. Fikk bra kritikk ;) Men fikk ikke premie for det var to tenner som jeg ikke hadde papirer på fra dyrelegen om at han har hatt før... Så det var jo dumt da, men men er jo bare til å gå ned til dyrlegen å få papirene for hun vet at han har hatt de. Dommeren ble overrasket når jeg sa han var 9år. Så jeg gleder meg bare til neste utstilling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...