Gå til innhold
Hundesonen.no

Registrerte samboere


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ja jeg ringte til skatteetaten og de sa at så lenge man hadde samme adresse var det ok. Trodde selv at man itillegg til kontrakten måtte registreres et sted. Men papirene finnes jo flere steder, så det var visst bare ved advokathjelp man måtte betale.

Takk for svar. Da blir det vel litt samboerkontraktundertegnelse ikveld tenker jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.korinter 6,9;

"Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med,"

1.korinter 7,2;

"2 Men for å unngå hor skal hver mann ha sin kone og hver kvinne sin ektemann. 3 Mannen skal oppfylle sin forpliktelse overfor kvinnen, og hun overfor ham. 4 Kvinnen rår ikke over sin egen kropp, det gjør mannen. På samme måte rår ikke mannen over sin egen kropp, det gjør kvinnen. 5 Dere skal ikke nekte hverandre samliv hvis dere ikke er blitt enige om det for en tid, for å leve i bønn. "

1.tess 4, 2-5;

" Dere vet jo hvilke påbud vi ga dere fra Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor. 4 Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. "

Uten at jeg nødvendigvis er enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.korinter 6,9;

"Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med,"

1.korinter 7,2;

"2 Men for å unngå hor skal hver mann ha sin kone og hver kvinne sin ektemann. 3 Mannen skal oppfylle sin forpliktelse overfor kvinnen, og hun overfor ham. 4 Kvinnen rår ikke over sin egen kropp, det gjør mannen. På samme måte rår ikke mannen over sin egen kropp, det gjør kvinnen. 5 Dere skal ikke nekte hverandre samliv hvis dere ikke er blitt enige om det for en tid, for å leve i bønn. "

1.tess 4, 2-5;

" Dere vet jo hvilke påbud vi ga dere fra Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor. 4 Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. "

Uten at jeg nødvendigvis er enig..

:blink::lol: hehe. bibelen er for meg en eneste stor røverhistoriebok, .. jeg elsker å leve i "synden", og er heldigvis ikke fratatt retten til å tenke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Jaja, folk kan tro og mene hva de vil, men sånn bibel vås har jeg aldri hatt så mye sans for. :closedeyes:

hvorfor må kjærester gifte seg egentlig? Hvorfor ikke bo sammen, være lykkelig sammen. Hvorfor må det stå på papiret?

Eneste jeg kan se med giftemål som kan være fristende er selve festen og familiessamlingen og det å føle seg som en eventyrprinsesse for en kveld. For å være ærlig tror jeg mange gifter seg pga av selve bryllupet. At det har vært en drøm lenge. At det er det som gjør at folk blir gifte. Hadde det ikke vært noe fest, men kun signering på papir, hadde sikkert ikke halvparten blitt gifte.

Jeg og samboeren min vil ikke bytte etternavn, han vil ikke gifte seg kristelig heller. Egentlig ser jeg ikke særlig forkjellen på slik det er nå, enn hvis vi var gifte. Kun papirmessig. Stortingen jobber med å likestille samboere med gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Djervekvinnen. Hvorfor skulle alt bli så mye bedre om man har et papir som er tinglyst? Det er en normal utvikling å gå fra kjærester til samboere. Forhold forandrer seg ganske mye mellom de to fasene og man ser sider ved den andre man ellers ikke ville sett. Jeg ser ikke helt forskjellen på å være samboere og å være gift, bortsett fra at gammeldagse religiøse fanatikere blir fryktelig provoserte av det ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, artig at denne tråden fikk en slik vending :Laugh::Laugh: idiotien lenge leve! selv er jeg samboer, og trenger ingen ekkel, falsk, dobbeltmoraliserende prest til å vie meg og sambo i en kirke- for at vi skal leve riktig. nei vettu hva. barn har vi og. tenk , utenomekteskaplig. iiiik, haha :lol::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja men det værste er jo at i hele verden følger folk det som står i bibelen. og folk blir hjernevasket til et helt forvrengt syn på hva som er virkelighet. Til og med her til land. Har faktisk en veninne som tror helt oppriktig på at vi mennesker stammer fra adam og eva og at vi er i slekt med aper bare lo hun av. Bibelen har jo et fiendtlig innstilling til både homofili og abort++, og nå også samboerskap. Nei huff, skal ikke la dette gå for OT. Så bare netopp en dokumentar på nrk2 om helt ekstremt kristne amerikanske folk, og jeg ble sittende å bare måpe. :shocked:

Altså har ingenting imot de som er kristne. Men blir det for ekstremt, ja da reagerer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja du sier noe. de er liksom fritatt fra å tenke selv, og velger og vraker hva de skal følge i bibelen... tragisk er det . og ofte gjør de jo akkurat som oss normale, men pga fasaden utad så må de gjerne gifte seg og halleluja :rolleyes::rolleyes: adam og eva fikk 2 sønner, og hvis da eva hadde frått barn med den ene , ville det blitt så kraftig innavel, at det ville stoppet av seg selv, hehe. men å tenke - ja det ville vært dumt. hihi :Laugh::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gift har man mange flere rettigheter enn kun som samboere. Nevner noen:

– det er ingen spesielle vilkår for å inngå samboerskap

– samboere har ingen underholdsplikt

– samboere har ikke plikt til å opplyse hverandre om økonomiske forhold

– de har fri råderett over alt de eier (unntakene i el. §§ 32 og 33 gjelder ikke)

– det gjelder ingen regler om oppløsning av samboerskap

– det gjelder ingen regler om deling av verdier

– samboere har ingen arverett (men de kan ha en forkjøpsrett etter husstandsfellesskapsloven)

– ektefeller får automatisk felles foreldreansvar for felles barn, det gjør ikke samboere. Her er det moren som automatisk får foreldreansvaret. Felles foreldreansvar kan avtales.

Hvilket betyr:

- Ved underholdningsplikt menes utgifter som bolig, forbruktutgifter, klær til barn, mat, lege, transport mm. I et samboerforhold er det moren som automatisk får foreldreansvaret, og dermed er det moren som i teorien må stå for utgiftene for barnet, faren har ingen plikt til dette. Hvis det ikke er barn med i bildet kan det også ende ved at ene personen blir stående for alle utgiftene, uten at den andre har noen plikt til å hjelpe automatisk

- En av partene i samboerforholdet kan ha store økonomiske problemer som han/hun ikke trenger å opplyse om i et samboerforhold.

- Hvis ene parten kjøper seg en bil, så er det han/hennes bil og dermed har ikke den andre part noe råderett over denne eiendommen. I et ekteskap kan den personen som kjøper bilen skrive særeie på bilen hvis det skulle være aktuelt.

- Et samboerskap kan oppløses på dagen, man har ingen garanti for at dette skal vare i morgen og dagen etter det.

- Eier ene parten i samboerforholdet huset, bilen og hytta, ja så er det denne personens ved en eventuell oppløselse

Hjelpe meg! Jaja, folk kan tro og mene hva de vil, men sånn bibel vås har jeg aldri hatt så mye sans for. :closedeyes:

hvorfor må kjærester gifte seg egentlig? Hvorfor ikke bo sammen, være lykkelig sammen. Hvorfor må det stå på papiret?

Eneste jeg kan se med giftemål som kan være fristende er selve festen og familiessamlingen og det å føle seg som en eventyrprinsesse for en kveld. For å være ærlig tror jeg mange gifter seg pga av selve bryllupet. At det har vært en drøm lenge. At det er det som gjør at folk blir gifte. Hadde det ikke vært noe fest, men kun signering på papir, hadde sikkert ikke halvparten blitt gifte.

Jeg og samboeren min vil ikke bytte etternavn, han vil ikke gifte seg kristelig heller. Egentlig ser jeg ikke særlig forkjellen på slik det er nå, enn hvis vi var gifte. Kun papirmessig. Stortingen jobber med å likestille samboere med gifte.

Slik jeg ser det så er ikke ekteskap kun på papiret. Det er to personer som lover evig troskap, i gode og onde dager. Hvis det virkelig er den store kjærligheten, hvorfor la det smutthullet det er ved samboerskap være åpen? Tviler man på at dette kan vare livet ut? Vil man ikke forplikte seg, vil man ha en lett vei ut hvis man møter på vanskelige dager og man får problemer? Er det ikke da bedre å jobbe seg gjennom disse problemene sammen, ikke bare ta den lette veien og stikke fra hele greia?

:icon_fun:Hvordan hvet man at det man i dag kalles ekteskap var samme type samlivsform som på den tiden? Og det å ha sex kan vel strengt tatt ikke kalles hor... med mindre man tar betalt :blink: Jeg har aldri hatt sansen for ekteskapet i den tradisjonelle formen der man lover for gud og hver man evig kjærlighet og troskap. Sjangsene for at man greier å holde det er urimelig liten. Hvor mange ganger i livet opplever man ekte kjærlighet?

Hvorfor er ekteskapet den mest stabile samlivsformen i Norge? Hvordan har det seg at så mange har tro på ekteskapet, hvis sjansen for at man holder sammen resten av livet er så urimelig liten?

Enig med Djervekvinnen. Hvorfor skulle alt bli så mye bedre om man har et papir som er tinglyst? Det er en normal utvikling å gå fra kjærester til samboere. Forhold forandrer seg ganske mye mellom de to fasene og man ser sider ved den andre man ellers ikke ville sett. Jeg ser ikke helt forskjellen på å være samboere og å være gift, bortsett fra at gammeldagse religiøse fanatikere blir fryktelig provoserte av det ene.

Man har flere rettigheter ved ekteskap enn ved samboerskap. Man får ikke et bedre forhold når man har inngått et ekteskap, men for mange er ekteskapet ett dytt i ryggen for å ordne opp i problemer, ofre noe og gi noe til den andre. Ved inngåelse av ekteskap vil mange prøve i større grad å ordne opp i problemene fremfor å ta den lette løsningen å gå ut av ekteskapet, rett og slett fordi dette krever mer ved skillsmisse enn ved oppløsning av sammboerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja men det værste er jo at i hele verden følger folk det som står i bibelen. og folk blir hjernevasket til et helt forvrengt syn på hva som er virkelighet. Til og med her til land. Har faktisk en veninne som tror helt oppriktig på at vi mennesker stammer fra adam og eva og at vi er i slekt med aper bare lo hun av. Bibelen har jo et fiendtlig innstilling til både homofili og abort++, og nå også samboerskap. Nei huff, skal ikke la dette gå for OT. Så bare netopp en dokumentar på nrk2 om helt ekstremt kristne amerikanske folk, og jeg ble sittende å bare måpe. :shocked:

Altså har ingenting imot de som er kristne. Men blir det for ekstremt, ja da reagerer jeg.

Jeg synes det er tragisk at dere har et slikt syn på kristendommen. Det er da svært få som har blitt hjernevasket til å følge kristendommen, de fleste lærer i skolen om andre religioner og når den tid kommer så vil de fleste bli voksen nok til å ta egne valg. Man kan da velge om man vil være kristen eller ikke, ingen kan bli tvunget til å tro på noe de ikke tror, selv om de kanskje utad oppfører seg som om de er troende.

hehe, ja du sier noe. de er liksom fritatt fra å tenke selv, og velger og vraker hva de skal følge i bibelen... tragisk er det . og ofte gjør de jo akkurat som oss normale, men pga fasaden utad så må de gjerne gifte seg og halleluja :rolleyes::rolleyes: adam og eva fikk 2 sønner, og hvis da eva hadde frått barn med den ene , ville det blitt så kraftig innavel, at det ville stoppet av seg selv, hehe. men å tenke - ja det ville vært dumt. hihi :Laugh::blink:

Man er absolutt ikke fritatt fra å tenke selv som kristen. Man har valget, man kan velge å følge det som står i bibelen, eller man kan velge å ikke gjøre det, og det krever da litt tankevirksomhet? Når det gjelder Adam og Eva, så sier bibelen at disse var de første menneskene på jorden, den sier ingenting om Gud skapte flere mennesker. Dessuten står det kun at Adam og Eva fikk to gutter, og det er allmenn kjent at i bibelen står det kun om guttebarn som blir født, jenter blir som regel ikke nevnt.

Jeg skjønner ikke helt hva folk har imot kristendommen, og religion i det hele tatt?

å gifte seg av a l l e andre grunner enn relgiøse, er helt okay .. men å blande relgion inn i det, er jo det rene vannvid shocked.png ps. er ikke rent lite naivt å tro på / følge en bok,som mennesker skrev foR flere tusen år siden. HALLOOOOOOOO!

Hvorfor er det galt å blande inn religion når man alt skal gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gift har man mange flere rettigheter enn kun som samboere.

Vel, den eneste rettigheten man har som gift som man ikke kan avtale som samboer, er at man må betale arveavgift hvis partneren skulle dø. (og man har verdier). Alt det andre kan man faktisk skrive avtale/samboerkontrakt om. Det du nevner med farskap, er en enkel underskrift på et ferdig utfylt ark.

Hvorfor er ekteskapet den mest stabile samlivsformen i Norge? Hvordan har det seg at så mange har tro på ekteskapet, hvis sjansen for at man holder sammen resten av livet er så urimelig liten?

stabil og stabil :blink:

Man har flere rettigheter ved ekteskap enn ved samboerskap.

konkret hva da, som man ikke kan avtale?

Ved inngåelse av ekteskap vil mange prøve i større grad å ordne opp i problemene fremfor å ta den lette løsningen å gå ut av ekteskapet, rett og slett fordi dette krever mer ved skillsmisse enn ved oppløsning av sammboerskap

sikkert derfor halvparten av ekteskapene haverer da. Og hva mer?, du må sende et brev, og kanskje ta en samtale med en eller annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er jo å skrive samboerkontrakt. Visstnok endel mer jobb enn å gifte seg og få ting på kjøpet, men ved en samboerkontrakt avtales alt dette skriftlig og man blir enige sammen. Sitter med en bunke avtaler foran meg nå. Man blir enige om hvem som eier hva, hva skjer ved samlivs opphør med feller ting, bolig, lån og utgifter. Man kan også lage et testamente hvis ønskelig. Så med litt arbeid og papirutfylling blir dette ganske likt. En skriftlig undertegnet avtale er gull verdt.

Det er så tåpelig å si at man er samboere for å ha en lett vei ut ved problemer. Folk som ikke vil være sammen går ifra hverandre uansett om de er gifte eller ikke. Og de som blir i et dårlig forhold bare fordi de er gifte - ja det er utrolig synd for både dem og de rundt dem.

Jeg mener fortsatt at jeg tror mange gifter seg pga selve festligheten og drømmen og en hvit brudekjole og drømmen om det perfekte romantiske bryllupet. Akkurat som mange unge konfirmerer seg kun for å få masse gaver og penger, men bryr seg lite om selve meningen med det. Men selvfølgelig er det jo folk som både konfirmeres og gifter seg pga hele symbolikken og troen sin.

Jeg bor sammen med min kjære fordi jeg elsker han og vil ikke være han foruten. Det trenger ikke papir og ringer å bevise.

Ang synet på religion må jeg bare beklage det synet jeg har. Det kan jeg ikke noe for det, etterhvert som årene har gått har det bare blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den eneste rettigheten man har som gift som man ikke kan avtale som samboer, er at man må betale arveavgift hvis partneren skulle dø. (og man har verdier). Alt det andre kan man faktisk skrive avtale/samboerkontrakt om. Det du nevner med farskap, er en enkel underskrift på et ferdig utfylt ark.

Det har du rett i, men det er mange som ikke tenker på slike ting når de inngår et samboerskap. Dessuten kan en av partene nekte å skrive under på avtaler, hva skjer da?

sikkert derfor halvparten av ekteskapene haverer da. Og hva mer?, du må sende et brev, og kanskje ta en samtale med en eller annen...

Hvorfor haverere halvparten av ekteskapene? Fordi man må gjøre en liten innsats for at det skal fungere? Uten denne innsatsen ville nok ekteskapet gått i oppløsning ganske raskt uansett.

Det er nok litt vanskeligere å ta ut skillsmisse enn å sende et brev og ta en samtale. Du må ha vært separert i 1 år, eller ha bodd fraskilt i to år for å kunne ta ut skillsmisse, hvis det ikke er skillsmisse ved dom. Alle paragrafene det er visst er i ekteskapsloven

Mekling: Ektefeller som har felles barn under 16 år, må møte til mekling før ekteskapet kan oppløses, se el. § 26.

Separasjon: Før ekteskapet kan oppløses må ektefellene som hovedregel gjennom en separasjonstid hvor de lever fra hverandre. Det kan skje ved

* separasjon etter loven, se el. § 20

* faktisk separasjon

Skilsmisse etter separasjon: Ektefeller som har vært separert etter loven kan kreve skilsmisse etter 1 års separasjon, se el. § 21. Dersom det foreligger faktisk separasjon, kan de bli skilt etter at samlivsbruddet har vart i 2 år, se el. § 22.

Skilsmisse ved dom: Skilsmisse ved dom kan gis i følgende tilfeller

* ved overgrepet, se el. § 23 første og andre ledd

* ved tvangsekteskap, se el. § 23 andre ledd

* hvor ekteskapet er inngått i strid med el. §§ 3 og 4, se el. § 24

For min del handler ekteskapet om langt mer enn kun papirer og rettigheter, festligheter, brudekjoler og gaver. Det handler om tro, om religion. Jeg så mange bevis rundt meg på at ekteskap fungerer, at jeg ikke har mistet troen på ekteskapet. Ekteskapet er en hellig pakt mellom to personer som er glade i hverandre og Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære biskop Kvarme!

:wallbash: :blink:

Takk for kampen for den rette tro og at homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet... så det er jo ikke noe å snakke om! Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud:

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3. Mosebok 1/9). Problemet er naboene! De er ikke like begeistret over eimen av brent okse.

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris for henne?

3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et naboland. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv? Eller tar kirken seg av dette?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig! Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i Følge 3. Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3.Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3. Mosebok 20/14)?

Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger.

Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...