Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil i solvarmen


netteliten

Recommended Posts

Det var en hund i bilen da vi parkerte for å lufte hundene i dag.

Den bjeffet og var voldsom, en stor hund.

Da vi kom tilbake 1,5 timer senere, var den der fortsatt. Nå sto bilen i sola.

Det var vinduer oppe, men ikke så mye. Og hunden sto i bur bak...

Jeg måtte dunke på ruta for å få noe reaksjon på hunden, den våkna.

Men slapp...

Vi ringte politiet, og de kom 15 min senere. Eiere svarte ikke på tlf sa de.

Vi spurte om vi skulle vente der, vi hadde vann. (Det var ikke vann i bilen)

Men politiet mente hunden greide seg.

De sto bare der, viste ikke hva de skulle gjøre.

pga våre hunder var varme måtte vi reise hjem med dem. De peste så. Så jeg bare HÅPER denne hunden klarer seg...

Er det ikke slik at det til og med er lov å knuse rutene på bilen om en hund lider?

Eller er det helt feil?

Mener ikke at de måtte det, men at de i det minste kan dirke opp døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet det i en annen tråd her også, men kan jo ta det igjen :)

Samboern min var ute for noe av det samme da han var plassjef på en utstilling, og polititet ble tilkalt etter at det hadde vært misslykket å få tak i eier. Polititet kom, og så at det hastet, men ville ikke gjøre noe.

Da min samboer spurte om han kunne knuse en rute for å få den ut, sa de "nei, men vi snur bare ryggen til vi, så ser vi ikke". Så politiet snudde ryggen til, og Dag knuste ruta og fikk hunden ut.

Etter en liten stund kom til slutt eieren- og var rasende pga den knuste ruta. Han truet min samboer med anmeldelse, og da sa politiet bare rolig: "Det er det bare å gjøte, men da vil vi gå til motanmeldelse for dyremisshandling".

Da ble det bått stille, gitt.

Synes egentlig det er merkerlig at polititet ikke vil gripe inn og knusa ruta selv.

Håper uansett at det gikk greit for hunden. Huff... Kan ikke tenke meg noen værre død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man VIRKELIG mener det står ille til, og at hunden er i fare, så kanskje man burde ringe politiet OG VG eller noe slikt...

For politiet er ofte redd for å "gjøre noe galt", og vil kanskje vente i det lengste - for lenge. Det virker som endel særlig yngre politifolk er usikre på hvor langt de skal tørre å gå i sin inngripen i tvilstilfeller, enten det er overfor jævlige ambulansefolk eller det er hunder som kanskje er i ferd med å få heteslag i biler.

Men hvis politiet dirker opp en bil, eller knuser en rute, så "må" de jo være der til eier kommer - de kan ikke bane seg vei inn et sted, og så dra før eier er tilbake. Med mye å gjøre, så kanskje det også fører til at de nøler? At de risikerer å bli bundet opp en time eller to? For en ting er at Viking kan komme og hente hunden (steder hvor det er en slik avtale om innbringing av hund); en annen ting er at politiet ikke kan bryte opp biler - og så forlate dem ulåst/åpne, uten at eier har kommet til stede.

Tilfeldige forbipasserende forblir akkurat det, dessverre - politiet kan jo ikke "stole" på dere heller. Og hva hvis noen stikker av med hunden fra en ulåst bil?

Vet ikke om jeg oppfordrer til ulovligheter her... men dersom du virkelig er overbevist om at det er en hund i livstruende fare, hva med å slå inn ruta så hunden får luft, gi den vann, og SÅ ringe til politiet og si at "vi har kommet over en hund som nesten var død av heteslag, noen har knust ruta på bilen, dere må komme"? Det er det beste jeg kommer på...

For jeg har sett politi i bil sitte og se på en hund som pilte rundt i trafikken og nesten bli påkjørt. Uten å gidde å gjøre NOE! Jeg satte bilen min opp på fortauet, fanget bikkja, tredde på den et bånd, marsjerte bort til politiet og sa at "denne får dere ta inn i bilen deres", de protesterte, jeg sa at jeg hadde aggressiv hund i min bil og ikke kunne ha den, og dersom de ikke gjorde jobben sin nå, så ringte jeg avisene. Og da kom bikkja inn i politibilen gitt, og der beholdt de den - eier ringte meg senere og fortalte hvordan det hadde gått senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da vet jeg bedre til neste gang!

Vi måtte forlate åstedet pga to varme hunder selv, og jeg kjører ikke bil, satt på. Det var for langt å kreve at min varme valp skulle gå hjem etter en så lang tur...

Men jeg HÅPER eieren til denne hunden kom, at politiet gjorde noe.

Jeg får neppe vite hva som skjedde selv.

Men ble paff av disse to politifolkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner.. Når skal mennesker lære?!? :(

Leser om hunder som dør i biler minst en gang i uka når det er fint vær jo! At ikke folk kan ta noen hint og bruke huet! Må så mange hunder lide og dø før folk kan få opp øynene? Blir forbannet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ofte ha med meg Loke i bilen, selv på varme dager, og jeg parkerer alltid i skyggen og flytter bilen etter skyggen eventuellt parkerer i parkeringshuset når det åpner kl 10, men der har jeg mindre kontroll. Jeg har alle vinduene på vidt gap slik at han kan stikke hele hodet ut og får ofte reaksjoner av folk som lurer på om jeg ikke er redd for at bilen skal bli stjålet :rolleyes: Jeg tror dette er hovedgrunnen til at mange nøler med å åpne vinduene nok, i tilegg til at enkelte hunder vokter bilen såpass at det kan være fare hvis folk stikker fingrene inn. Jeg ser at mange er skeptiske til å gå for nære bilen min når Loke har hele hodet ut og smiler i mot de og jeg har det hele tiden i bakhodet at noen faktisk kan være psyke nok til å prøve å gjøre han noe. Han er tross alt sårbar der han er.

Heldigvis er securitas ofte rundt på parkeringsplassen og de pleier å ta en tur bortom Loke for å gi han noen vennlige klapp. Ryddemannen som rydder søppel rundt på plassen er skeptisk til hunder, men han holder også et øye med bilen og spør meg alltid hvofor jeg ikke har med hunden de dagene Loke er hjemme. Det er betryggende..

Sommer og hunder i bil er og blir et dilemma og jeg har faktisk vært takknemmlig for den dårlige sommeren i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Synes egentlig det er merkerlig at polititet ikke vil gripe inn og knusa ruta selv.

En "enkel" løsning for politiet, de slapp mye rapportskriving på det der tenker jeg.

Veldig feigt av de.

Forresten:

SMS følgende til 2282

regnr bilnr (der du bytter bilnr med f.eks AB12345)

Da får du blant annet tilbake navnet på eieren.

Så kan du søke opp det..

Kommer politiet til stedet og ikke vil gjøre noe, be de om tjenestenumrene og noter deg de. (man kan jo alltids be om å få snakke med overordnet også) (de vil mest sannsynlig bli irritert, de ser jo en rolig hund, du med din kompetanse ser årsaken til at den er så rolig)

De fleste har kameraer på mobilene, prøv å film hundens tilstand..

Da sliter politiet med å forklare seg om saken skulle få et uheldig utfall.. (og du har noe til nettavisene sånn at de får blod på tann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sto der angret jeg på at jeg ikke filmet hunden før vi gikk tur, så hadde de sett en helt annen hund enn den de møtte.

Klart han var sliten og varm, hadde virkelig trengt vann!

Men jeg HÅPER de ringte noen som grep inn, at det gikk bra med den aktuelle hunden!

Vi har Peico i bur med vannskål og setter opp hele bagasjedøra om vi må forlate han i bilen, selvsagt parkerer vi i skyggen.

Helst garasje.

JEg skal sa bilder neste gang og notere bilnr. takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto en artikkel i avise om denne hunden jeg ringte politiet om!

Hunden ble reddet ut av bilen, for det drøyet før de fant eieren.

Eieren blir anmeldt.

Hunden klarte seg og fikk vann! Og de roste ingringeren!

Jeg fikk vite det av et familiemedlem!

Er så glad hunden ble reddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det gikk bra!

For dere som er redd for at bilen skal bli stjålet, så finnes det slike "luftekroker" Tror de fungerer slik at de holder åpne, samtidig som de låser bagasjeromsdøra.

Har sett en på canis sine nettsider.

Noen som har erfaring med slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har luftekrok OG sånn gitter i vinduene.

Men bare så dere vet det, er lett å løse luftekroken selv om det er låst.

Hos oss er det bare å vippe på en knapp...

Men det er kanskje forskjell fra bil til bil?

Men det ser i alle fall låst ut.

Vi bruker en sykkellås fra håndtaket på døra til håndtaket på buret, da er det ikke like lett å komme inn.

Men de som vil, de får til hva de enn vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har kjøpt inn hengelås til buret etter Bjerke i for (hvor noen hunder ble stjålet ut av en hundehenger). OK, folk kan selvsagt stjele de tingene som ligger oppe på buret (campingstoler, paraplyer, etc) - men likevel en "billig" pris for å ha hundene sine i god behold..

Men mine hunder blir selvsagt ikke med på verken Ikea, eller butikker sånn forøvrig, da.. Da har de det bedre hjemme.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...