Gå til innhold
Hundesonen.no

Off Topic men litt hunderelatert likevel


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

Egentlig skulle jeg vært på "hundetreningssamling" denne helga men siden ting tar tid må det utgå og jeg vurderer et tilsvarende evenement senere på høsten. Og da har jeg tenkt følgende:

Når det gjelder å ta foto og film av bikkjeskinnet har jeg vært lite aktiv men håper å snu den delen av "hunderiet". Jeg har fundert litt på dette med video: Det finns små videokamera som kalles sportkamera som kan festes på sykler, hjelmer og det meste. Jeg lurer på om det kan ha noe for seg å feste et slikt til f eks sporsele eller sykkelse og senere kryssredigere opptak fra et slikt kamera med vanlig "oversiktsfilming" slik man ser ellers. Jeg innbiller meg at resultatet kan bli interessant men ser for meg endel praktiske ulemper. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Rent teknisk har jeg ingen peiling, men jeg vet at slike "naturlige action"- filmer i lav høyde fra bakken og med relativ stor hastighet gjør meg sjøsyk... :D:D
Flir - jeg tror det kunne blitt fint jeg :closedeyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det var det tyske politiet som brukte kamera på hodet til hunder som skulle sendes inn i bygninger, FEMA, sar dogs,Us prøvde dette under ruinsøk i New Orleans og de benyttet camera på størrelse med pennlight, noe som er å få kjøpt hos Spy Shop ved Storo. Det blir sikkert en masse klipp & lim redigering men tror nok det kan bli veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg vært på "hundetreningssamling" denne helga men siden ting tar tid må det utgå og jeg vurderer et tilsvarende evenement senere på høsten. Og da har jeg tenkt følgende:

Når det gjelder å ta foto og film av bikkjeskinnet har jeg vært lite aktiv men håper å snu den delen av "hunderiet". Jeg har fundert litt på dette med video: Det finns små videokamera som kalles sportkamera som kan festes på sykler, hjelmer og det meste. Jeg lurer på om det kan ha noe for seg å feste et slikt til f eks sporsele eller sykkelse og senere kryssredigere opptak fra et slikt kamera med vanlig "oversiktsfilming" slik man ser ellers. Jeg innbiller meg at resultatet kan bli interessant men ser for meg endel praktiske ulemper. Noen som har noen tanker om dette?

Hva har du tenkt å bruke det til ? "Familiealbum"-formål, eller skal det brukes til mer presentasjon av hund/rase - adferd ? For et års tid siden ble det vist klipp på NRK av en briard med kamera montert på hodet i forbindelse med demonstrasjon av hilseadferd (Anders Hallgren) - kryssklippet med andre opptak fra andre vinkler ble det veldig bra. Jeg ser for meg at det kanskje kan bli litt vel ujevn kameraføring om du skal feste det til sele el l - tror det beste er om kameraet da er fast på hunden.

Jeg kan evt formidle kontakt med vedkommende som gjorde de opptakene med briarden om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg hadde mer tenkt noe slik for "ekskremetets" skyld - f eks ved sporsøk og lignende - Mijke - en nederlandsk bekjent av meg trener vannredning med hunden sin. Et kamera festet til flytevesten til hunden og kryssklippet med opptak fra annen video kunne slik kanskje blitt en interessant framvisning. Men foreløpig er jeg knapt i "tenkeboksen" - kanskje blir det hele for kostbart og ambisiøst for noe som bare er ment som et engangsforetak og uten interesse for andre enn meg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme ideen for en tid tilbake.

Hengte da et lite videokamera på siden i trekk-selen til dobergutten jeg hadde.

Fikk med seg en pusejakt som spolerte hele kameraet.

Men det lille som kameraet klarte å filme før det smalt, var det værste jeg noengang har sett.

Spilte filmen (som varte i 15 sekunder, eller noe sånt) av på 100 tommers storskjerm.

Sjøsyk, ja... Full galopp gjennom busker og kratt fikk meg nesten til å ramle ut av sofaen.

Likevel et spennende prosjekt som du ikke må gi deg på.

I dag finnes det både mindre, billigere og ikke minst mer solide kameraer enn hva jeg holdt på å leke meg med.

Etter nok forsøk med både fastspenning og annet vil du nok få drømmeopptaket.

Men bare for å advare deg... Det blir SERIØST gyngende filming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Tusen takk for tilbakemeldingene og for linken :D M h t kamera har jeg så vidt sett på noen. Den typen jeg evt måtte trenge er et med trådløs signaloverføring. Å henge etter ei bikkje med fem meter kabel kobla til en videopptaker er sikkert mulig men litt upraktisk, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...