Gå til innhold
Hundesonen.no

Off Topic men litt hunderelatert likevel

Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav
Skrevet

Egentlig skulle jeg vært på "hundetreningssamling" denne helga men siden ting tar tid må det utgå og jeg vurderer et tilsvarende evenement senere på høsten. Og da har jeg tenkt følgende:

Når det gjelder å ta foto og film av bikkjeskinnet har jeg vært lite aktiv men håper å snu den delen av "hunderiet". Jeg har fundert litt på dette med video: Det finns små videokamera som kalles sportkamera som kan festes på sykler, hjelmer og det meste. Jeg lurer på om det kan ha noe for seg å feste et slikt til f eks sporsele eller sykkelse og senere kryssredigere opptak fra et slikt kamera med vanlig "oversiktsfilming" slik man ser ellers. Jeg innbiller meg at resultatet kan bli interessant men ser for meg endel praktiske ulemper. Noen som har noen tanker om dette?

Guest Gråtass
Skrevet

Rent teknisk har jeg ingen peiling, men jeg vet at slike "naturlige action"- filmer i lav høyde fra bakken og med relativ stor hastighet gjør meg sjøsyk... :D:D

Guest Per Olav
Skrevet
Rent teknisk har jeg ingen peiling, men jeg vet at slike "naturlige action"- filmer i lav høyde fra bakken og med relativ stor hastighet gjør meg sjøsyk... :D:D
Flir - jeg tror det kunne blitt fint jeg :closedeyes:
Skrevet

tror det var det tyske politiet som brukte kamera på hodet til hunder som skulle sendes inn i bygninger, FEMA, sar dogs,Us prøvde dette under ruinsøk i New Orleans og de benyttet camera på størrelse med pennlight, noe som er å få kjøpt hos Spy Shop ved Storo. Det blir sikkert en masse klipp & lim redigering men tror nok det kan bli veldig spennende.

Skrevet
Egentlig skulle jeg vært på "hundetreningssamling" denne helga men siden ting tar tid må det utgå og jeg vurderer et tilsvarende evenement senere på høsten. Og da har jeg tenkt følgende:

Når det gjelder å ta foto og film av bikkjeskinnet har jeg vært lite aktiv men håper å snu den delen av "hunderiet". Jeg har fundert litt på dette med video: Det finns små videokamera som kalles sportkamera som kan festes på sykler, hjelmer og det meste. Jeg lurer på om det kan ha noe for seg å feste et slikt til f eks sporsele eller sykkelse og senere kryssredigere opptak fra et slikt kamera med vanlig "oversiktsfilming" slik man ser ellers. Jeg innbiller meg at resultatet kan bli interessant men ser for meg endel praktiske ulemper. Noen som har noen tanker om dette?

Hva har du tenkt å bruke det til ? "Familiealbum"-formål, eller skal det brukes til mer presentasjon av hund/rase - adferd ? For et års tid siden ble det vist klipp på NRK av en briard med kamera montert på hodet i forbindelse med demonstrasjon av hilseadferd (Anders Hallgren) - kryssklippet med andre opptak fra andre vinkler ble det veldig bra. Jeg ser for meg at det kanskje kan bli litt vel ujevn kameraføring om du skal feste det til sele el l - tror det beste er om kameraet da er fast på hunden.

Jeg kan evt formidle kontakt med vedkommende som gjorde de opptakene med briarden om det er ønskelig.

Guest Per Olav
Skrevet

Jeg hadde mer tenkt noe slik for "ekskremetets" skyld - f eks ved sporsøk og lignende - Mijke - en nederlandsk bekjent av meg trener vannredning med hunden sin. Et kamera festet til flytevesten til hunden og kryssklippet med opptak fra annen video kunne slik kanskje blitt en interessant framvisning. Men foreløpig er jeg knapt i "tenkeboksen" - kanskje blir det hele for kostbart og ambisiøst for noe som bare er ment som et engangsforetak og uten interesse for andre enn meg selv :D

Skrevet

Jeg hadde samme ideen for en tid tilbake.

Hengte da et lite videokamera på siden i trekk-selen til dobergutten jeg hadde.

Fikk med seg en pusejakt som spolerte hele kameraet.

Men det lille som kameraet klarte å filme før det smalt, var det værste jeg noengang har sett.

Spilte filmen (som varte i 15 sekunder, eller noe sånt) av på 100 tommers storskjerm.

Sjøsyk, ja... Full galopp gjennom busker og kratt fikk meg nesten til å ramle ut av sofaen.

Likevel et spennende prosjekt som du ikke må gi deg på.

I dag finnes det både mindre, billigere og ikke minst mer solide kameraer enn hva jeg holdt på å leke meg med.

Etter nok forsøk med både fastspenning og annet vil du nok få drømmeopptaket.

Men bare for å advare deg... Det blir SERIØST gyngende filming.

Guest Per Olav
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene og for linken :D M h t kamera har jeg så vidt sett på noen. Den typen jeg evt måtte trenge er et med trådløs signaloverføring. Å henge etter ei bikkje med fem meter kabel kobla til en videopptaker er sikkert mulig men litt upraktisk, kanskje?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...