Gå til innhold
Hundesonen.no

LP og AG på NKK Hamar

MartineH

Recommended Posts

Skrevet

Lydighets- og agilitykonkurranser Hamar 2007

Norsk Kennel Klubs Hovedstyre har i møte VI/07 den 15. august 2007 vedtatt at det innføres kvalifiseringskrav for deltakelse i lydighet på Hamar. Kravet for påmelding er at man som minimum har oppnådd en 1. premie i klassen. Dokumentasjon på oppnådd premiering skal medbringes på stevnet.

Det vil kun arrangeres NM i agility på Hamar. Det vil ikke bli avviklet konkurranser i klasse 1 og 2.

Herlig! :console:

Skrevet

Litt i seneste laget syns jeg.... Vet om folk som alt har meldt seg på til lp og har planlagt å debutere der.

Men i fjor gikk vell heller ikke ag? Det blir vell som med NKK Bjerke hvor NM lp går, ingen annen klasser er med da.

Skrevet
Litt i seneste laget syns jeg.... Vet om folk som alt har meldt seg på til lp og har planlagt å debutere der.

Men i fjor gikk vell heller ikke ag? Det blir vell som med NKK Bjerke hvor NM lp går, ingen annen klasser er med da.

Ja, sent og veldig dumt. Heller begrenset påmelding i LP og første mann til mølla. Kjedelig å starte i samme klassen du har opprykk fra...

Vedr. agilityen sa de at klasse 1 og 2 ikke fikk gå ifjor pga plassmangel i forhold til at det var Nordisk vinner og ikke norsk vinner...

Men men, man kan jo ha en artig tur fordet.

Skrevet

NKK Bjerke er ikke "for alle" i lydighet hvert år nå pga NM... Så jeg synes nå egentlig ikke at det er noen krise at klasse 1 og 2 i AGen blir tatt vekk når NM arrangeres.

Ang 1. premien. Hverken hund eller eier dør av å gå en gang til i samme klasse. :console: Ta det heller som en utfordring å plassere seg godt i den klassen man går i...

Skulle gjerne sett at det ble min HP eller CK for å stille ut der. Slik at nivået på hundene ble heva litt. Det er tross alt en vinnerutstilling...

Skrevet

Nå er det jo heller ikke noe nytt at det er kvalifiseringskrav for deltakelse i LP på Norsk Vinner. Før i tiden var det iallefall krav om oppnådd 1. premie for å kunne starte i klasse 1.

Guest Gråtass
Skrevet

For å være helt ærlig syns jeg det er greit. Særlig med tanke på deltagere i de lavere klassene. Det er jo så himla mange og ymse kvalitet på de som starter. Det er ikke festlig å ha oppmøtetid kl 09.00 og komme i ringen fem timer seinere med utslitt hund og skal atpåtil ha litt nerver. Da syns jeg det er bedre å ha en kvalitetsbedømmelse av de som har en 1. premie.

Men jeg syns det var litt sent å komme med avgjørelsen nå..

• 2 weeks later...
Skrevet

Litt "gammel" tråd da, men tar den opp alikevel.

Jeg syns det er litt kjedelig at det er sånne regler jeg da. Jeg hadde egentlig tenkt til å gå lydighet med Rikke der, men vi får garantert ikke noe 1.premie før det :)

Men, med tanke på hvor mange hunder som var påmeldt i fjor så kan jeg skjønne det...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...