Gå til innhold
Hundesonen.no

et STORT hjerte


Tina&Ella

Recommended Posts

Etter mange måneder med undring over veslegutt sin tilstand, har jeg endelig fått et svar på hva det er som plager gutten min.

Theodor var hos dyrlegen til utredning fredag 10 august, og røntgen av bryst viste tydelig et forstørret hjerte, og lungeproblemer (bronkiene hans er i en astma- lignende tilstand). Dette forklarer altså hvorfor han "hoster/grynter" mye under og etter aktivitet, er tett i luftveiene, har nedsatte allmenntilstand/utholdenhet og manglende matlyst. Den siste uken før besøket til dyrlegen begynte han å "skumme" rundt munnen når vi gikk tur (med tur så mener jeg opp og ned til postkassa, noe som vanligvis tar 5 minutter). Var temmelig nervøs når jeg leverte han til dyrlegen, rusla rastløs rundt i drammen sentrum i 7laaaange timer mens jeg venta på telefon fra klinikken :lol:

Veslegutten går nå på Fortekor tabletter for å senke blodtrykket, Furosemid (vanndrivende) og Prednislon. Dette har han nå gått på i 10 dager, og effekten er over alle forventninger. Han spiser som en ulv om dagen, og er mer enn gjerne med på tur :D Han har til og med begynt med rampestreker igjen :P

For at han skal sove bedre om natten (ikke bli så tett) så har jeg kasta ut den gamle dyna han hadde i buret, og den er byttet ut med en vannavstøtende madrass, som er lett å holde ren. Tøykurven hans er byttet ut med en BIA-bed, og det fungerer kjempe fint (han eeeeelsker den kurven :P ) Denne kurven er så lett, og glir lett bortover gulvet, så den blir støtt og stadig flyttet på (han dytter den rundt i huset, alt ettersom hvor han føler for å ligge *ler * ) :) herlig :rolleyes:

Så nå er jeg i full gang med "opptrening" av veslegutt, han får mat 3 ganger i døgnet, og får flere små turer i løpet av dagen, alt ettersom hva han orker. Her skal det bygges muskler ja :P (han gikk ned så utrolig mye i vekt, og mistet alt av muskler ) Forer han med en blanding av Eukanuba adult large breed, og vom, noe som ser ut til å fungere veldig bra :icon_fun: + at han får litt kokt lever og sei en gang i uken, og litt tunfisk (bortskjemt – hvem da ? )

Så nå skal vi fortsette med tablett- behandlingen i en månede. Så skal vi ned til dyrlegen igjen for å finne ut hva vi gjør videre. Forhåpentligvis så kan vi slutte på Furosemid (han tisser så masse av de, regne fossefallet til tider ). Er mulig vi skal inn til veterinærhøgskolen for å ta ultralyd av hjertet, for å få vite nøyaktig hvor problemet ligger (nå vet vi ikke om han har fått hjerteproblemer pga lungeproblemer, eller om han har fått lungeproblemer pga hjerteproblemer ).

Men – uansett så har Theodor, og jeg det så MYE bedre nå, det ser ut til at det går den rette veien nå, og det er det viktigste. Han blir nok ikke den treningshunden jeg hadde håpet på, men så lenge vi kan gå tur sammen så er jeg fornøyd. Håper formen hans blir bra nok til at vi kan gå et hverdagslydighetskurs sammen seint i høst, da dette er noe vi liker så godt begge to :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund hadde samme problemet med hjerte og lunger, i tillegg hadde han epilepsi . På medisiner klarte han seg fint, lenge, og konkurrerte i både agility og lydighet :lol:

Lykke til videre, håper gutten blir i fin,fin form igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin og Molly - det var en god melding å få akkurat nå :lol: Godt å høre at en hund kan fungere godt og lenge selv med hjerteproblemer :D Kjenner ikke til andre hunder som har hatt dette problemet - og Theodor var så dårlig at vi på et punkt ikke trodde han skulle kunne klare å leve et "normalt" hundeliv ( :) var mye snørr og tårer den helgen ja) Takk for oppmuntrende ord :P

Hilsen fra Tina & Theodor

- Henriette & Yaris - koselig å se dere her inne, to nydelige vofser du har Henriette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fikk en sjanse til å finne ut av dette. Min kjære Vigo fikk ikke den sjansen, han falt død om i lek med en annen hund for vel 2 uker siden.

Vi hadde ingen forvarsel på at noe var galt, hjertet bare stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fikk en sjanse til å finne ut av dette. Min kjære Vigo fikk ikke den sjansen, han falt død om i lek med en annen hund for vel 2 uker siden.

Vi hadde ingen forvarsel på at noe var galt, hjertet bare stoppet.

Nei huff, så utrolig trist :lol: Kondolerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått noen diagnose på hvorfor han har stort hjerte? Det må jo være viktig i forhold til medisinering tenker nå jeg? Jeg er ikke en stor fan av å behandle symptomer og ikke årsak. Er det tatt ultralyd av hjertet til hunden?

Jeg mistet min 1,5 år gamle Amerikanske Bulldog i mai pga av hjerteproblemer, hun hadde også forstørret hjerte. Hun led av noe som heter dilatert kardiomyopati, du kan lese hennes historie HER.

Hun gikk på to forskjellige hjertemedisiner (Vetmedin og Digoxin) i tillegg til prednisolon og vanndrivende, og hadde lignende symptomer som din hund om enn ikke identiske. Vann i bronkiene etc, noe som faktisk er tegn på hjertesvikt. Jeg ble "advart" fra veterinæren om det Ricco opplevde, at hun bare kunne falle død om når som helst. Spesielt om hun var oppspilt. Jeg hadde håpet hun skulle dette om under kattejakt sånn for hennes skyld, det hadde vært en good way to go for Moshi. :)

Hun ble avlivet to måneder etter hun fikk diagnose. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin og Molly - det var en god melding å få akkurat nå ;) Godt å høre at en hund kan fungere godt og lenge selv med hjerteproblemer :o Kjenner ikke til andre hunder som har hatt dette problemet - og Theodor var så dårlig at vi på et punkt ikke trodde han skulle kunne klare å leve et "normalt" hundeliv ( ;) var mye snørr og tårer den helgen ja) Takk for oppmuntrende ord :o

Hilsen fra Tina & Theodor

- Henriette & Yaris - koselig å se dere her inne, to nydelige vofser du har Henriette :P

Kommer jo selvfølgelig ann på hva som er grunnen til problemene og HVOR stort hjertet har blitt, hvor lenge de kan fungere greit. Hvor gammel er denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodor er kun 16 måneder gammel, så han er ikke gamle gutten. Han var utrolig dårlig når vi var på utredening hos veterinæren, og derfor behandles han nå med de nevnte medikamentene, i håp om å bedre tilstanden hans, noe de også har gjort. Har vært i telefonkontakt med veterinæren hans flere ganger de siste ukene, så vi får god og tett oppfølging. Vi skal foreta en ultralyd av hjertet hans, men venter med dette frem til han er i litt bedre form (ikke så allright å dope ned en så dårlig hund) Så blir nok snart en tur ned til vetrinærhøgskolen i oslo for å ta ultralyd. (må vel legge til her at dyrlegen mente det ikke hastet med den ultralyden, det viktigste var å få hunden på beina igjen, og nå når de hadde funnet ut at det var hjerte og lunger som var problemet, så kunne de behandle ut i fra dette. Stoler fult og helt på dyrlegen min, han er en fantastisk dyktig mann ;) )

Er veldig klar over at en hund med denne lidelsen kan få akutt hjertesvikt, en venn av mamma mistet sin hund på den måten, den sovnet stille inn en natt. Skjer dette så er det ikke noe jeg kan gjøre for å forhindre det - annet enn det jeg gjør nå. Han får godt stell, sunn og næringsrik mat,medisiner og turer der han styrer tempo og lengde. Han er nå nesten like sprek som han var før han ble syk, og det tar jeg som et veldig godt tegn

Så gjenstår det bare å se hva en ultralyd vil vise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi avgårde til dyrlegen igjen nå til onsdag, hovedsakelig for å få gitt Theodor årets vaksine (huff- dem skulle han hatt i juli, men den ble vist glemt i farta ) også skal vi diskutere videre behandling, og muligens bestille ultralyd-time.

Theodor er definitivt i bedre form enn det han var i sommer, men han er fortsatt ikke "gode, gamle Theodor" hvis dere skjønner hva jeg mener. Hadde han løs i skauen i dag (endelig er bånd-tvang perioden over) og vanligvis så setter han avgårde på leting etter vilt, men ikke nå lenger. Han tusla jevnt og trutt ved siden av meg, gikk så pent atte, skulle nesten trodd jeg hadde gitt han "på plass" kommandoen :D han gikk der under hele turen, slapp meg ikke av synet (i bunn og grunn eksemplarisk oppførsel, skal jo ikke klage på slikt, men han gjør det jo kun fordi han ikke er frisk da). Men benyttet sjansen til å rose masse, fikk slengt inn litt "gratis" trening der ja :D

Så da satser vi på gode nyheter på onsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor muligens ultralyd? Jeg ville ha krevd en, slik at jeg hadde vist hvorfor hunden har forstørret hjerte. Sånt er viktig for meg med tanke på medisiner, og også i forhold til å være realistisk vedrørende framtidig livskvalitet. Dette kan være noe så enkelt som en infeksjon, hvis jeg ikke tar feil så kan det føre til forstørret hjerte. Isåfall går han jo på helt feil medisiner. Hvilke blodprøver er tatt, og hva viste de? Er det kun tatt røntgen av ham?

Jeg ville ikke vaksinert en hund med dårlig allmenntilstand forresten. En vaksine er rimelig hardt for immunforsvaret, og din hunds er nedsatt både fordi han er syk, og fordi han går på Prednisolon. Jeg må innrømme at jeg er overrasket over at veterinæren din faktisk er villig til å vaksinere ham.

Moshis sykdomshistorikk ligner på din hunds. Først ble hun litt bedre med medisiner, så ble hun verre igjen. Hun ble aldri 100% som hun var før hun ble syk. Hun gikk bare rundt på en evig leten etter mat. Hun levde ikke, hun bare eksisterte til slutt, og det var da jeg lot henne få slippe.

Lykke til på onsdag! Håper dere får noen flere svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til det Mari skriver. Bor du ikke midt i byen, slik det virker, så får du heller holde ham litt unna - en slik multivaksine tar på kroppen.

Min ene hund tok nylig ultralyd, og det ble gjort fullstendig uten dop, selv om det involverte et annet organ. Så hvorfor dop? Skal han til en spesialist, eller er det bare en "vanlig" veterinær på Høyskolen som gjør dette? Det er vel ulike grader av dyktighet og erfaring på å se ultralyd?

Jeg har sluttet å tro på dyrleger som jeg hittil har trodd har vært dyktige. Nå har jeg blitt imponert over en veterinær som foretok en grundig diagnostisering av en bekjents hund, som hittil har vært "halt" - og fått ymse medisiner, uten at det er blitt sett i særlig sammenheng, i månedsvis. Hos ny dyrlege... så viser det seg at det dreier seg om en infeksjon som har satt seg i leddene. Vekk med stadig nye omganger med rimadyl, og rett på noe annet som virker mens prøvene analyseres ute.

Jeg synes det er litt skummelt å medisinere og vente... når man ikke har foretatt alle nødvendige undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå ble det mye som måtte skrives her

Årsaken til at ultralyd ikke er bestilt ennå er mange. For det første så ble jeg bokstavelig talt tatt på senga når jeg fikk beskjed om at Theodor har en hjertefeil, klarte ikke få med meg halvparten av den informasjonen jeg fikk der og da, og reiste hjem lettere forvirret. Tok noen dager før jeg var i stand til å tenke klart og vurdere saken. Har snakket med veterinær på tlf med jevne mellomrom, og han har vært i kontakt med spesialisten i oslo. Jeg sitter ikke inne med den kunnskapen som en veterinær gjør, men når de sier at jeg skal prøve følgende behandling og ta ultralyd senere så velger jeg å stole på dem.

Jeg bor i buskerud kommune, langt ute på landet, og har ikke har bil. Så det å komme seg til veterinærhøyskolen er ikke så lett når vofsen blir super stressa av å kjøre buss og tog (stress er ikke akkurat bra i denne situasjonen). Men nå har jeg satt av penger til taxi inn og ut, så da er det mulig å gjøre dette. Dyreklinikken jeg bruker har nettopp kjøpt seg nytt ultralyd-apperat, men har ikke kompetase til å ta ultralyd av hjerte ennå, de skal gå på kurs for å lære seg dette nå i høst, og jeg er blitt tilbudt en ultralyd der da. MEN jeg har bestemt meg for å reise inn og få gjort dette på veterinærhøyskolen hos en spesialist så snart de har en ledig time (dette er altså en av årsakene til at vi skal inn til dyrlegen i morgen, for å få ordnet en time til Theodor). Håper og tror at vi skal klare å få en time tidlig i neste uke, eller nå på fredag (det hadde jo vært supert)

Når det gjelder vaksine så er det noe han skal få hvis veterinæren synes han er i god nok form til å få den (noe han da vil se når vi kommer dit i morgen) Er han ikke det, så vil han selvsagt ikke få vaksinen. Er mange hunder som går på prednisolon hele livet, og disse får vaksine, da det å ikke få vaksine og bli syke kan være en større belastning (har jobbet på dyreklinikk i et år, så såpass har jeg da klart å få med meg). Så denne avgjørelsen får veterinæren ta. Men er fult mulig vi velger å vente med den vaksinen til etter vi har fått tatt denne ultralyden, og fått en diagnose. Vi får se hva det blir til.

Alt i alt så føler jeg at Theodor er i de beste hender, noen ganger må man bare velge å tørre og stole på fagfolk. Har den fulle tillitt til veterinæren jeg bruker, og vet at han gjør det han kan for å hjelpe oss på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksine så er det noe han skal få hvis veterinæren synes han er i god nok form til å få den (noe han da vil se når vi kommer dit i morgen) Er han ikke det, så vil han selvsagt ikke få vaksinen. Er mange hunder som går på prednisolon hele livet, og disse får vaksine, da det å ikke få vaksine og bli syke kan være en større belastning (har jobbet på dyreklinikk i et år, så såpass har jeg da klart å få med meg). Så denne avgjørelsen får veterinæren ta. Men er fult mulig vi velger å vente med den vaksinen til etter vi har fått tatt denne ultralyden, og fått en diagnose. Vi får se hva det blir til.

Alt i alt så føler jeg at Theodor er i de beste hender, noen ganger må man bare velge å tørre og stole på fagfolk. Har den fulle tillitt til veterinæren jeg bruker, og vet at han gjør det han kan for å hjelpe oss på best mulig måte.

Først, det er flott at dere har funnet ut av hva som feiler hunden din og at han blir bedre av medisiner :(

Så, dette med bekymring for vaksine i hans tilstand, har nok veldig mye med hva du skreiv om sykdomsbildet hans i første innlegg, og jeg siterer:

Theodor var hos dyrlegen til utredning fredag 10 august, og røntgen av bryst viste tydelig et forstørret hjerte, og lungeproblemer (bronkiene hans er i en astma- lignende tilstand). Dette forklarer altså hvorfor han "hoster/grynter" mye under og etter aktivitet, er tett i luftveiene, har nedsatte allmenntilstand/utholdenhet og manglende matlyst. Den siste uken før besøket til dyrlegen begynte han å "skumme" rundt munnen når vi gikk tur (med tur så mener jeg opp og ned til postkassa, noe som vanligvis tar 5 minutter). Var temmelig nervøs når jeg leverte han til dyrlegen, rusla rastløs rundt i drammen sentrum i 7laaaange timer mens jeg venta på telefon fra klinikken :(

Veslegutten går nå på Fortekor tabletter for å senke blodtrykket, Furosemid (vanndrivende) og Prednislon. Dette har han nå gått på i 10 dager, og effekten er over alle forventninger. Han spiser som en ulv om dagen, og er mer enn gjerne med på tur :( Han har til og med begynt med rampestreker igjen :)

At hunder ikke nødvendigvis blir dårligere av å gå på kortison - som demper immunforsvaret og derfor gjør de mer utsatte for infeksjoner - av å få vaksine - som kan gi sykdomsforløp ala det de vaksineres imot - er greit nok, men det feiler din hund litt mer enn at den "bare" går på kortison, liksom.

Jeg går på kortison sjøl i perioder, og en annen betennelsesdempende (altså, at den setter ned immunforsvaret) medisin fast, og har fått beskjed om at jeg skal kutte ut begge deler selv for noe så "bagatellmessig" som tannverk. Får jeg en infeksjon - som f.eks etter et kattebitt jeg klarte å pådra meg når jeg jobbet på dyreklinikk - så blir jeg tatt av både predisolon og den andre medisinen med en gang (samt satt på en real hestekur med antibiotika :rolleyes: ) Så selv om du stoler på veterinæren din så påse at h*n sjekker ordentlig (!) at han er i form til å få vaksine, så slipper du forhåpentligvis en overreaksjon på vaksina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noe vaksine, da vofsen desverre var dårligere i dag.... :whistle: lungenes tilstand har forverret seg (tok kontroll -røntgen av lungene), så nå skal vi prøve Beta-blokkere som siste mulige behandling. Dette skal han gå på i 14 dager. Blir han ikke bedre da, så må jeg nok ta det tunge valget, som jeg hadde håpet jeg ikke skulle måtte ta på mange mange år :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese at han er borte, det er bra man ikke vet på forhånd hva man kan risikere - når man får lille valpen i hus og blir glad i den. Det blir ikke noe lettere, uansett hvor gamle de er, men det blir så altfor tidlig når de dør så unge. Du glemmer ham nok aldri, men jeg håper du etterhvert finner en ny hund du kan kose deg med - det er på en måte den beste arven en hund gir eieren sin; at man tross sorger og bekymringer setter sånn pris på det utrolige selskapet og kjærligheten de gir mens de er her, at man er villig til å risikere det om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...