Gå til innhold
Hundesonen.no

En gang for mye enn for lite til undersøkelse


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har ved ett par annledninger oppdaget at Blaze vil ikke strekke venstre bak fot framover under stretching etter en hard økt med trening (rundering/sykling). Jeg "drar" alltid ut syren etter en belastene økt og stretcher. Hun haddde ikke forkortet steg, ubalanse/ujevnhet i stegene eller noe annet enn det. Ettersom Blaze var igjennom keisersnitt for noen månder siden så bestemte jeg meg for å sjekke opp litt og dro til Astrid Arstad. Hun leder for rehabilitering på vet.høyskolen og driver eget i Rælingen. og utdannet dyrepleier, rehbiliterinsterapaut og nå også med ostopatiutdanning rett rundt hjørne.

Anyway jeg var der i 1,5 time og hun fant da ut at Blaze hadde noen "lette" vridninger i L 1 - 2 og 3 (L= lombar virvler). Det som imponerte meg med det var at jeg faktisk glemte å fortelle at Blaze hadde iblandt hatt ett "hot spot" akkurat over der dem virvlene lå. I tillegg så hadde hun en skjevhet i pubis og venstre hofte vinge hadde vridd seg ør lite grann. Å finne dette brukte hun 0,5t på også holdt hun på i 1 time etter på med massasje-trykking og gudene vet hva hun egentlig gjor.

Det kan nesten se litt mystisk ut, men jeg så tydelig på Blaze når det hendte noe. HUn begynnte noen ganger med en intens slikking og smatting så plutselig bare kunne hun synke sammen som om hun nesten falt "dø om" for så å sprette opp og nesten rygge inn i Astrid når hun holdt på. Det skulle nesten vært filmet :lol:

Nå kommer selv skryten bare så det er sakt: Jeg fikk mye ros for å ha oppdaget det så tidlig :lol:

Dette gjor at hun faktisk greide å løsne alt! og forhåpentligvis så forblir det slik. Antaglivis er det en følge av Keisersnitte hun hadde hvis det f.eks har dradd mye i stingene på en side e.l.

Bare en liten historie for å "oppmuntre" andre til å heller sjekke en gang for mye enn for lite. Ofte er det du tror faktisk noe, selv om alle andre rundt deg tror du er koko :lol:

Husk å massere og om dere vet hva dere gjør: stretch hunden etter belastning og føl på hunden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol:

ALLE bør kjenne og se litt mer på hunden sin + være litt mer oppmerksomme på hva som egentlig skjer før, under og etter trening med kroppen dens.

Flink du Jeanette som oppdaget dette på Blaze fort så det kan løsnes og resultatet forhåpentligvis blir helt bra etterhvert :lol:

MEN man bør lære syreveksling, massasje og stretching før man begynner å gjøre det, jeg anbefaler ingen å bare sette igang med dette uten å hatt opplæring i disse tre tingene.

Man tar feks ikke bare i et bein og stretcher det, det bør mobiliseres, så stabiliseres også kan man stretche det, ser altfor mange som tar tak i bena til hundene etter trening og holder...leeenge...og tror man gjør det bra for hunden...det blir feil.

Massasjen skal også gjøres i forskjellige retninger og med spesielle trykk og grep som bør læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol:

ALLE bør kjenne og se litt mer på hunden sin + være litt mer oppmerksomme på hva som egentlig skjer før, under og etter trening med kroppen dens.

Flink du Jeanette som oppdaget dette på Blaze fort så det kan løsnes og resultatet forhåpentligvis blir helt bra etterhvert :lol:

MEN man bør lære syreveksling, massasje og stretching før man begynner å gjøre det, jeg anbefaler ingen å bare sette igang med dette uten å hatt opplæring i disse tre tingene.

Man tar feks ikke bare i et bein og stretcher det, det bør mobiliseres, så stabiliseres også kan man stretche det, ser altfor mange som tar tak i bena til hundene etter trening og holder...leeenge...og tror man gjør det bra for hunden...det blir feil.

Massasjen skal også gjøres i forskjellige retninger og med spesielle trykk og grep som bør læres.

Takk takk :D Ja hun mente hun skulle bli helt bra ganske kjapt og bare skulle fortsette å bruke henne som normalt.

Ellers har jeg gått helge kurs for den samme Astrid og holder meg til det jeg kan ;)

Lunah er stiv i det ene bakbeinet nå, og jeg tror det kan være kneet (hun er hvertfall hd fri).

Hvor bør jeg dra? Trengs det å rønkes, eller kan jeg og bare dra til en sånn en som jeanette gjorde? Noen som kan anbefale noen i Oslo-området?

Ved halthet eller smerte så drar jeg til veterinær. Helt ærlig så tror jeg ikke vetrinæren hadde klart å finne det som feilte Blaze om jeg hadde kommet dit, for det var så lite at du ska ha erfaring i fingrene for å finne det.

*dobbelpost, endret av mod.Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah er stiv i det ene bakbeinet nå, og jeg tror det kan være kneet (hun er hvertfall hd fri).

Hvor bør jeg dra? Trengs det å rønkes, eller kan jeg og bare dra til en sånn en som jeanette gjorde? Noen som kan anbefale noen i Oslo-området?

Dra til veterinæren først, ofte vil en fysioterapaut ha en diagnose (en fysio kan jo palpere seg frem også, men ofte følger man en veterinærs diagnoser, siden man jobber tett med dem) eller at hunden er sjekket først av en veterinær evt røntgen bilder før man setter igang med jobben.

Ofte blir hunder som Blaze sendt til en fysioterapaut eller massør for å finne feil fordi vi driver mer med denne typen palperinger og er ofte mer følsomme i fingrene enn en veterinær er, ofte er vi også mer dypt "anatomi junkier" enn veterinærene (de har ikke så lang tid på skolen til dette studiet) når det gjelder å finne og kjenne igjen de små og dype musklene og pungtene på beina i skjelletet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inponert og betenkt nå... Amira er ganske stiv i kroppen. Hun beveger seg liksom ikke slik er border collie burde og jeg tror hun er mye anspent. Spesielt når det er andre hunder tilstede, spenner hun seg. Det jeg har lurt litt på, er om hun har litt vondt noe sted! Hun begynner å slikke seg rundt munnen når jeg klemmer henne på rompa (på hver side av halefestet, i noen sånne groper på en måte).

Når amira var 1 år, fikk jeg høre fra vet. at hun var litt stiv akurat der, og at jeg burde massere henne litt hver dag, noe jeg ikke gjorde... Jeg merker jeg kan for lite om massasje og strething, så jeg tror jeg gjør mye feil de få gangene jeg holder på. Amira i er hvertfall ikke så veldig avslappet når jeg strekker ut bakbeina og det er ofte hun drar de til seg/holder igjen.

Noen som har noen tips? Burde jeg dra til en slik "Astrid Arstad"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inponert og betenkt nå... Amira er ganske stiv i kroppen. Hun beveger seg liksom ikke slik er border collie burde og jeg tror hun er mye anspent. Spesielt når det er andre hunder tilstede, spenner hun seg. Det jeg har lurt litt på, er om hun har litt vondt noe sted! Hun begynner å slikke seg rundt munnen når jeg klemmer henne på rompa (på hver side av halefestet, i noen sånne groper på en måte).

Når amira var 1 år, fikk jeg høre fra vet. at hun var litt stiv akurat der, og at jeg burde massere henne litt hver dag, noe jeg ikke gjorde... Jeg merker jeg kan for lite om massasje og strething, så jeg tror jeg gjør mye feil de få gangene jeg holder på. Amira i er hvertfall ikke så veldig avslappet når jeg strekker ut bakbeina og det er ofte hun drar de til seg/holder igjen.

Noen som har noen tips? Burde jeg dra til en slik "Astrid Arstad"?

I mitt hode er det ikke tvil: føler du noe ikke stemmer så oppsøker du hjelp. Hun jeg gikk til kjenner meg og Blaze fra før og det er en av årsakene til at jeg kan komme til henne uten å ha vært hos veterinær først, hun vet hva jeg har av kunnskaper, hva jeg driver med som yrke, hva jeg gjør med hunden og hvor god jeg er til å tyde signalene til dyret.

Men hun tar alltid imot tlf og føler hun at du først bør oppsøke Vet så sier hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inponert og betenkt nå... Amira er ganske stiv i kroppen. Hun beveger seg liksom ikke slik er border collie burde og jeg tror hun er mye anspent. Spesielt når det er andre hunder tilstede, spenner hun seg. Det jeg har lurt litt på, er om hun har litt vondt noe sted! Hun begynner å slikke seg rundt munnen når jeg klemmer henne på rompa (på hver side av halefestet, i noen sånne groper på en måte).

Når amira var 1 år, fikk jeg høre fra vet. at hun var litt stiv akurat der, og at jeg burde massere henne litt hver dag, noe jeg ikke gjorde... Jeg merker jeg kan for lite om massasje og strething, så jeg tror jeg gjør mye feil de få gangene jeg holder på. Amira i er hvertfall ikke så veldig avslappet når jeg strekker ut bakbeina og det er ofte hun drar de til seg/holder igjen.

Noen som har noen tips? Burde jeg dra til en slik "Astrid Arstad"?

Jeg syntes du burde dra til en veterinær og få sjekker opp Amira.

Hvis hun drar til seg eller holder igjen ved stretching så må du som ved trening gå tilbake noen steg, se etter hvorfor hun trekker til seg bena, liker hun ikke at du tar på dem? Trekker du for hardt/fort? Holder du igjen for lenge? Har hun vondt i benet? Er hun ikke trygg på øvelsen? Alt dette kan gjøre sånn at hun trekker til seg bena eller holder igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre hva en slik undersøkelse koster? og går sånt på forsikring?

Spørs hvordan forsikring du har, vet at noen gir igjen for fysio etter en operasjon.

Ofte så vil fysioterapauter at hunden skal ha vært hos en dyrlege før den kommer til behandling, hvis den har noen reelle vondter, drar dere rett til fysioterapaut så bør man være obs på at man kan bli anbefalt å gå til dyrlege siden en fysioterapaut ikke setter diagnoser og heller ikke medisinerer, men jobber veldig tett med dyrlegen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kommer til å se det an litt, fordi jeg svømmer med henne hver dag nå. Lar henne svømme i 8-tall en dal, da jeg har hørt at dette er bra. Etterpå masserer jeg henne og drar skakte, bestemt men forsiktig i beina hennes. De siste dagene har hun vært spesiellt kvikk og elsker å løpe rundt. Men jeg skal ha det i bakhodet om jeg ser at hun virker stiv igjen. Har jo lyst til å ha en hund som holder lenge, men tane på lp o.l.

Hvsi jeg skulle undersøkt henne et sted, hvor burde jeg dra? Stoler ikke helt på at alle veterinærer er like flinke på dette området. Nå vet jo ikke jeg om det er muskulært eller i skjelettet da... Koster det veldig masse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kommer til å se det an litt, fordi jeg svømmer med henne hver dag nå. Lar henne svømme i 8-tall en dal, da jeg har hørt at dette er bra. Etterpå masserer jeg henne og drar skakte, bestemt men forsiktig i beina hennes. De siste dagene har hun vært spesiellt kvikk og elsker å løpe rundt. Men jeg skal ha det i bakhodet om jeg ser at hun virker stiv igjen. Har jo lyst til å ha en hund som holder lenge, men tane på lp o.l.

Hvsi jeg skulle undersøkt henne et sted, hvor burde jeg dra? Stoler ikke helt på at alle veterinærer er like flinke på dette området. Nå vet jo ikke jeg om det er muskulært eller i skjelettet da... Koster det veldig masse?

Jeg betalte i underkant av 500kr for 1,5 time. Jeg er ikke så meget godt kjent innen hvilken kretser som er bra, om du vil ha kontakt med "min" Astrid så send meg en PM så skal du få nummeret. Evt så vet Kanskje Renate A om noen tenker jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kommer til å se det an litt, fordi jeg svømmer med henne hver dag nå. Lar henne svømme i 8-tall en dal, da jeg har hørt at dette er bra. Etterpå masserer jeg henne og drar skakte, bestemt men forsiktig i beina hennes. De siste dagene har hun vært spesiellt kvikk og elsker å løpe rundt. Men jeg skal ha det i bakhodet om jeg ser at hun virker stiv igjen. Har jo lyst til å ha en hund som holder lenge, men tane på lp o.l.

Hvsi jeg skulle undersøkt henne et sted, hvor burde jeg dra? Stoler ikke helt på at alle veterinærer er like flinke på dette området. Nå vet jo ikke jeg om det er muskulært eller i skjelettet da... Koster det veldig masse?

Vet ikke helt om jeg missforstår hva du har skrevet, men i stretching så skal du ikke dra, men skyve og ikke bestemt, men lett.

Hånden skal ikke lukke seg rundt beina, hendene skal kun fungere som lett støtte når du rolig gjør bevegelsen, det er da du får best effekt av øvelsen og hunden blir tryggere :)

PM meg gjerne hvis du vil vite om gode steder å gå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...