Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2 - rase


starlight

Recommended Posts

Tanken om hund nummer to har allerede vært der i lang tid, det er bare et problem. Jeg klarer ikke velge rase!

Jeg har Sheltie fra før, og er meget godt fornøyd med rasen. Kommer nok alltid til å ha Sheltie i livet mitt framover (så langt det lar seg gjøre selvfølgelig). Derfor er lysten på en til veldig stor. Men jeg har også fryktelig lyst på langhåret collie, noe som har vært en drøm i alle år (Det er vel ganske tydelig hva jeg liker, og Sheltie og Collie er jo ikke akkurat såå ulik :lol: ).

Men hva skal jeg velge?? Kan noen (gjerne som har Collie, Sheltie eller begge), komme med fordeler og ulemper som gjør valget litt lettere for meg? Akkurat nå ser jeg (vil i alle fall bare se) bare positive sider ved begge raser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om rasene, men her er mitt syn :lol: :

Sheltie: En søt rase som jeg liker veldig godt. Har like mange fargevarianter som collien. Kan være litt mer gneldrete enn collien (Mitt syn altså :P ) Kan sikkert brukes i mange hundesporter, som agility ;) . De har veldig søte snuter, elsker ørene og de mørke skjønne øynene. En flott rase altså. Er liten, som er både en bra og dårlig ting. Mest bra ville jeg tro for de rette folka. Jeg for min del liker litt støre hunder. Men kunne tenkt meg en sheltie en gang i fremtiden. Tåler i alle fall vinteren med alt den pelsen, kansikje litt dårligere i solen, men slik er det vell me de fleste langhåra hunder. Dette virker som en kvikk hund som trenger stimulasjon :P

Collie: (Mitt syn) En rolig og grei hund, som trenger stimulasjon. Mange flotte farger. Elsker hodet dems; Flotte ører, smal nese og nydelige mørke øyne. Tre fargevarianter å velge mellom(?). Blir litt for mye hår etter min smak. Er ikke så mye mindre på sheltien heller, men den er mindre og da går det vell fortere og stelle den. Grei størrelse

Tja begge er flotte hunder, synes jeg. Collien er litt roligere og mindre gneldrete. Sheltien er "friskere" og utrolig skjønn. Hmm. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg tatt sheltien. Men siden du har en i fra før, så hadde det sikkert vært gøy med en "ny" rase. Jeg liker collier, men ville ikke hatt en selv. Men det er jo du som skal velge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste svaret jeg kan komme med er at du må jo ha enda en sheltie :lol: Jeg har 3, 2 av dem bor her, og de trives så utrolig godt sammen. De er litt rasister, må vite, og selvom de leker godt med andre raser også er det ingenting som er som å leke med "sine egne" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste svaret jeg kan komme med er at du må jo ha enda en sheltie :lol: Jeg har 3, 2 av dem bor her, og de trives så utrolig godt sammen. De er litt rasister, må vite, og selvom de leker godt med andre raser også er det ingenting som er som å leke med "sine egne" :rolleyes:

hehe, ja jeg må jo egentlig det :lol: Ser nesten aldri noen som bare har en Shelte :lol:

Jeg har så sykt lyst på begge deler..sukk, hvorfor må det være så vanskelig :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du må ha sheltie! De elsker å leve i flokk med sine artsfrender (vår sheltie har dog ingen sådanne, men til gjengjeld er han hellig overbevist om at han er en bjeffende basenji)

I tillegg er de kjappere, søtere, og har en mye hendigere størrelse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er en herlig rase, men det skal nok mer leting til får å få en collie som egner seg som mer enn bare familiehund og turkompis enn i sheltierasen. Sheltien er mer brukt til ting. Får du en frisk og bra collie, så har du en fantastisk hund. Men det er endel dårlig mentalitet og endel sykdom på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor på død og liv må du anskaffe deg hund nr 2, setter det litt på spissen, men hadde jeg ikke klart å bestemt meg for rase hadde jeg tatt det som et tegn på at jeg ikke var klar for hund nr 2 ennå.

Vel, er ikke helt enig med deg, men det vet vel jeg best selv.

Og jeg sa vel ingenting om at det skulle skje i morgen? De fleste vurderer vel mange raser før de eliminerer en og en. jeg i mitt tilfelle har visst at det står mellom to hele tiden. Den ene har jeg fra før og kommer til å skaffe en til. den andre kommer jeg også til å skaffe. Det er bare et spørsmål om hva jeg skal ha neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal jeg velge?? Kan noen (gjerne som har Collie, Sheltie eller begge), komme med fordeler og ulemper som gjør valget litt lettere for meg? Akkurat nå ser jeg (vil i alle fall bare se) bare positive sider ved begge raser :lol:

Da synes jeg du skal velge en Sheltie nr.2 eller en langhåret Collie.

Hadde jeg gjort (:

//Mathea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg, bare at for meg står det mellom alt fra Chihuahua til Grand Dorris nesten! Neida... Men har stått mellom en del raser, ja! Og jeg har landet på sheltie... tror jeg :closedeyes: Klarer ikke å bestemme meg! Men slik situasjonen din er, sheltie eller collie, så hadde jeg absolutt valgt sheltie! :lol:

Dakar collien... Ingen som vil ha den :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal velge en Sheltie nr.2 eller en langhåret Collie.

Hadde jeg gjort (:

//Mathea

Eh, spørsmålet var jo om hun skulle velge nettopp sheltie eller collie da :lol: Er jo akkurat det valget hun spør om hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil slå ett slag for collien jeg da!

Vi har drevet med sheltie i mange år, og mine foreldre har fortsatt denne rasen.

Da jeg for mange år siden tok steget ut i verden på egenhånd valgte jeg en collie siden jeg allerede hadde med meg ei sheltie tispe og ønsket meg en noe større hund.

Min colliegutt var den snilleste og stødigste hund du kan tenke deg!

Mye roligere og tryggere og mindre gneldrete enn sheltien.

Lett å trene var han, både i lydighet og agility.

Avlsarbeidet som gjøres idag er etter mitt inntrykk meget bevisst fra de annerkjente norske kennelene.

De virker å ha tatt fatt i problemet med nervøse og vanskelige collies.

Det ER mye mer pelsstell på en collie enn en sheltie, det var den overraskelsen jeg finn når jeg byttet rase.

Men ellers har jeg kun lovord å si om collien!

Lykke til med valget ditt :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal velge sheltie.

Jeg har en sort og hvit sheltie og er veldig fornøyd med det.

Hun er trofast og snill og passer perfekt som familiehund, utstilling, jeterhund og agility.

Sheltie er jo også en liten hund, så vi kan ha den på fanget når vi for.eks. ser på TV.

En collie er jo en ganske stor hund.

En collie trenger jo også mere pelsstell fordi den er så stor og har mye mere pels enn en sheltie.

Det er i tilleg lettere å ta med en liten sheltie overalt enn en collie.

Jeg forstår at det er et vanskelig valg, jeg har litt lyst på en collie jeg også.

Jeg liker store hunder, men familien min syntes at en collie er for stor.

Min sheltie bruker ikke å bjeffe, men alle de hvite og brune sheltiene jeg her sett kan ikke holde mund.

Hvis du velger en sheltie, anbefaller jeg at du velger en annen farge enn hvit og brun.

Men stol på meg når det gjelder en sheltie :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sheltie bruker ikke å bjeffe, men alle de hvite og brune sheltiene jeg her sett kan ikke holde mund.

Hvis du velger en sheltie, anbefaller jeg at du velger en annen farge enn hvit og brun.

Dette er kanskje det rareste jeg har lest om sheltien noen gang. Muligens dette er din erfaring, men det bunner ikke i noen sannhet. Det er verken mer eller mindre bjeffing hos de soble (for det er det jeg antar du mener når du sier brune) enn hos de andre fargevariantene. Her er det individuelle og linje forskjeller og ikke noe i fargeavlen som gjør at noen bjeffer mer enn andre.

Her i huset er det faktisk den blå som bjeffer mest, selv om ingen i flokken egentlig bjeffer no særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sheltie bruker ikke å bjeffe, men alle de hvite og brune sheltiene jeg her sett kan ikke holde mund.

Hvis du velger en sheltie, anbefaller jeg at du velger en annen farge enn hvit og brun.

Eh, farge har da INGENTING å si når det gjelder bjeffing? Dårlig individer kan det selvfølgelig være, men fargen er helt irrelevant.

Dette er kanskje det rareste jeg har lest om sheltien noen gang. Muligens dette er din erfaring, men det bunner ikke i noen sannhet. Det er verken mer eller mindre bjeffing hos de soble (for det er det jeg antar du mener når du sier brune) enn hos de andre fargevariantene. Her er det individuelle og linje forskjeller og ikke noe i fargeavlen som gjør at noen bjeffer mer enn andre.

Her i huset er det faktisk den blå som bjeffer mest, selv om ingen i flokken egentlig bjeffer no særlig.

Helt enig, jeg synes også dette hørtes rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal velge sheltie.

Jeg har en sort og hvit sheltie og er veldig fornøyd med det.

Hun er trofast og snill og passer perfekt som familiehund, utstilling, jeterhund og agility.

Min sheltie bruker ikke å bjeffe, men alle de hvite og brune sheltiene jeg her sett kan ikke holde mund.

Hvis du velger en sheltie, anbefaller jeg at du velger en annen farge enn hvit og brun.

Men stol på meg når det gjelder en sheltie :console:

Vel, sheltien er jo som regel ikke en spesielt god gjeterhund da.. Men den er en utmerket familiehund, lp-hund, ag-hund og utstillingshund, det er jeg enig i! Når det gjelder bjeffing er jo ikke dette farge-relatert, så der er jeg absolutt ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars vene da, hun er 14 år, ta det barn skriver med et smil istede for at vi voksne skal "grille" henne.

Det er nå hvertfall det jeg har gjort, og prøvd å forklare henne at dette nok er en smule feil, i tillegg til å lære henne litt om rasen hun har :)

Dette forumet er jo for å lære, og da syns jeg det er på sin plass å forklare at selv om det er hennes erfaring så bunner nok det lite i sannheten, og jeg kunne vært mye krassere enn jeg var men modererte meg fordi jeg forsto det var en person som sannsynligvis var litt uerfaren og ung :console:

Et annet aspekt er jo og at hun gir råd til en annen bruker og skriver som om det med farge skulle ha innvirkning på gemytt er fakta, da er det også viktig å få frem til trådstarter at dette er antagelser og ikke fakta.

Jeg lurer og litt på om når hun sier at hun har en sort hvit sheltie om hun da mener tricolor, for jeg klarer ikke koble en sort hvit sheltie i nordland. Med tanke på hvor få sort hvite sheltier det er så trodde jeg at jeg hadde litt kontrollen på hvor de var i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en sobel sheltie fra før da, som jeg er kjempefornøyd med. Hun er alt jeg kunne drømt om, og i en alder av ti måneder så utvikler hun seg stadig i positiv retning :D ja, hun kan gneldre litt i perioder, men det har ingenting med fargen å gjøre=)

Legger merke til at de fleste anbefaler en Sheltie til.. Jeg må vel si at jeg har mest lyst på en Collie neste gang..Jeg har en utrolig fascinasjon for denne rasen, og vet jeg bare måå ha det en gang. Samtidig så er jeg veldig fornøyd med Sheltie og vil derfor ha en til av det også..Det skal ikke være enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...