Gå til innhold
Hundesonen.no

egg


edlitam

Recommended Posts

Når jeg skulle slamme ut av akvariet idag oppdaget jeg egg på den ene veggen. Er det Corydorasene som har lagt disse. eller kan det være tetraene de er ca 1 cm i diameter og er helt hvite. ca 6 stk. er det noe spesielt jeg må gjøre ??? eller skal jeg bare la det være å se hva som skjer. vet noen hvor lang tid det tar før de klekkes??? og hva gjøre eg hvis de klekkes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med egg!

Det er nok coryene vil jeg tro (tetraer legger egg på planteblader), men er de helt hvite er de nok ubefruktede. De trenger gjerne å leke noen ganger før de får fulltreffere som befrukter eggene. :wub:

Dersom de mot formodning er helt ferske er de mer gjennomsiktige og gulner i løpet av noen timer.

Neste gang de legger egg kan du forsiktig plukke de ut og legge de i en glassbolle med luftestein, et annet kar eller i et fødenett (i en fødekasse blir det som regel for dårlig sirkulasjon slik at de mugner). Da fester du de forsiktig på veggen der du vil de skal klekke. Dette må du gjøre veldig snart etter at de er lagt for den klebrige hinnen som gjør at de fester seg stivner ganke fort, og egge som blir liggende løst har yngelen litt problemer med å komme seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så kuult!!

Har du noe å ha de i? Eventuelt en håv du kan ofre som fødenett?

Det du gjør nå er å rulle eggene FORSIKTIG over på fingeren din og rulle de av igjen der du vil klekke de. Dette kan du fint gjøre så fort de har lagt dem - coryer kan leke og legge i maaange timer.

Videre er det å sørge for sirkulasjon over eggene, plukke ut ubefruktede og mugne egg i 3-4 dager fremover og vente med stor spenning på klekkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere alternativer:

1) glassbolle eller bøtte - da MÅ du ha luftesten og bytte litt vann 2-3 ganger om dagen

2) Hov eller fødenett (fåes kjøpt på zoo men ikke alle har det inne) - plasseres foran pumpa for sirkulasjon (synes det er det beste og enkleste alt. selv)

3) Fødekasse - funker helt greit de første dagene dersom du er påpasselig med å få nok sirkulasjon i kassa, men erfaringsmessig mugner eggene fort i denne beholderen og coryyngelene detter gjennom sprinklene når de klekkes og spises opp. Uansett må de flytte de igjen når de klekkes med dette alt.

4) Et tomt/ledig akvarium til å legge eggene i

Er dette jeg kommer på i farten, men det er sikkert flere måter og gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de forblir hvite etter noen timer - du burde kunne se en bitteliten prikk inne i egget i løpet av kvelden på de som er befruktet. De som er befruktede vil utvikle en gulgrå farge.

Håper du får frem noen yngel da! Hva slags cory er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 3-4 dager før de klekkes. Ikke gjør noe som helst hverken med temperatur eller andre vannverdier, men sørg for at det er god sirkulasjon rundt eggene bare.

Når wiggelen klekkes lar du de være i hoven til de er frittsvømmende. Så får du se om du vil fortsatt ha de i hoven, et fødekar eller om du flytter dem over i et yngelkar e.l. Men husk at når de er frittsvømmende skal de fores ofte og maten er så liten at det blir mye avfall, så bytt små mengder vann ofte - helst litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...