Gå til innhold
Hundesonen.no

Som et jobbintervju?

crawler

Recommended Posts

Skrevet

Når du kommer til en oppdretter for å se på, kanskje kjøpe en valp, er det da omtrent som et jobbintervju hvor du må veie dine ord på gullvekt? Seriøse oppdrettere vil jo gjerne skaffe et best mulig hjem for valpene, men er det vanlig å spørre og grave voldsomt? Eller ser man bare hvordan personen oppfører seg rundt hundene, og om personen ser "streit" ut, hehe..

Aldri vært hos oppdretter, men kan være at jeg kjøper en hund seinere. Kjekt å vite hva man går til.

Skrevet

Hvis ikke oppdretter stiller spørsmål ved meg som valpekjøper blir jeg skeptisk. En seriøs oppdretter vil nok ha en del spørsmål, ofte kritiske, men det er kun ment for å forsikre seg om at hundekjøpet er veloverveid. Hvor mange spørsmål som stilles er individuelt, det kommer også ann på hvor mye du informerer om deg selv. De som overhodet ikke stiller spørsmål selv til de valpekjøperne som er stille, holder jeg meg langt unna.

Så ja, det er på en måte et jobbintervju. Du skal vurdere og spørre og grave for å finne ut om dette er en oppdretter du har lyst til å kjøpe valp av, og oppdretter skal spørre og grave og vurdere om du er den rette valpekjøperen til de hundene hun/han skal selge.

Noen oppdrettere virker som om de inviterer til selskap og dekker på kaker og mat. Jeg foretrekker heller å bruke tiden til å se an hundene og bli kjent med hunden i fokus fremfor å sitte rundt et kaffebord og snakke om været. Selvsagt er det koselig det også, og de aller fleste klarer å servere kake, men samtidig snakke hund. Bare pass på at det ikke bare blir kakelag og lite fokus på hundekjøpet.

Skrevet

Jeg er helt enig i at oppdretter skal sikre valpens fremtid, men lurer samtidig på hvor mye informasjon en oppdretter vil grave etter. Spørsmål av typen "hvor ser du deg selv om fem år?", "vil du ha barn, hvis du treffer din drømmekvinne" etc.

Man kan ikke svare "vet ikke" på for mye heller..

Skulle det bli til at jeg aktivt går inn for å kjøpe valp er det definitivt veloverveid, men så skal det også formidles til oppdretter.

Skrevet

Altså,det jeg tror oppdrettere ønsker er at du skal bry deg om hunden og hvordan oppveksten skal foregå.

En seriøs oppdretter forteller gladlig det ,mens en mindre seriøs bryr seg mest om å få pengene.

Spørsmål som dette er nok lure å spørre .

Hvordan sosialiserer du den?

Hvordan foregår det ?(på de ulike ukene så må man gjøre ditt og datt for å prege dem)

Også andre spørsmål du syns er viktig!

Skrevet

Tja, er det ikke de samme spørsmålene du allerede bør ha stilt deg?

- hva skal du bruke hunden til? (skal du ha familiehund trenger du ikke ekstrem/skarp brukshund)

- hvor mye tid har du til hunden? (er du aksjemegler og jobber 14 timer hver dag, skaff en kaktus som kjæledyr)

- har du et aktivitetsnivå som matcher hunden? (er du 80 år og har brukket lårhals, styr unna den søte setteren)

- hvordan har du tenkt å legge opp oppveksten? (valpekurs? brukstrening? sosialisering?)

- har du hundeerfaring nok til å takle denne rasen? (ikke alle raser er like enkle)

- hva kan du tilby hunden? (bør være litt mer enn bare mat og en kurv)

- har du en livssituasjon som passer denne hunden? (hvis rasen hater små barn og du er mor til 5 som alle er under 8)

- har du økonomi til å takle kostnaden med hund? (store hunder spiser mye, syke hunder koster mye hos vet.)

- har du et fornuftig sted å ha hunden? (skal du ha polarhund er ikke studenthybel ideelt)

Hvis du har funnet en rase som matcher realiteten så er jo sjansene gode for at oppdretter er fornøyd vil jeg tro. Ellers, vær streit, gå i vanlige praktiske klær som kan bli skitne, du skal ikke pynte deg. Hvis du besøker valper så er sjansene store for at noen av dem "lekker" her og der. Folk med støv på hjernen bør skaffe en skilpadde. ;)

Skrevet

Litt nysgjerrig bare..

- har du et aktivitetsnivå som matcher hunden? (er du 80 år og har brukket lårhals, styr unna den søte setteren)

Hva slags hund passer egentlig for en 80 år gammel person med brukket lårhals? ;)

- har du en livssituasjon som passer denne hunden? (hvis rasen hater små barn og du er mor til 5 som alle er under 8)

Hvilke raser er det som automatisk hater småbarn??

Guest Per Olav
Skrevet
Hva slags hund passer egentlig for en 80 år gammel person med brukket lårhals? ;)

På en sofa fra prikk prikk prikk prikk sitter far og denger mor..

Skrevet
Litt nysgjerrig bare..

Hva slags hund passer egentlig for en 80 år gammel person med brukket lårhals? :P

Robotselen Paro virker jo spesialdesignet for formålet selv om det er en sel. Men tror ikke den selen egner seg på Norske Selfangeres Gamlehjem. Ellers er jo hunden som Per Olav foreslår en ypperlig kandidat, ligner litt på ikea-hunden som vår dachs har drept bortimot 1000 ganger nå ;)

Hvilke raser er det som automatisk hater småbarn??

Var jo litt satt på spissen :o men en kjapp googling avdekket fantastisk info fra en amerikansk side:

"""Diminutive size does not mean a mildness of temperament; many little dogs are as tough as their larger cousins. As a rule (Pug excepted), they do not like small children""" så heretter får nok ikke dachsen vår leke mer med barn, han driver nok bare og later som han liker dem. ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...