Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler for valpeshow

Petra

Recommended Posts

Jeg har meldt på valpen min til et valpeshow som er åpent for alle mulige raser. Min hund er den eneste påmeldte i sin rase. Jeg kjenner greit nok til regelverket for offisielle utstillinger, men regelverket for valpeshow synes jeg var mildt sagt uklart så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Det står at valper ikke skal gis kvalitetsbedømmelse, men de hundene dommeren synes er bra nok kan delta i konkurranseklasse. Hvordan vet du om valpen skal inn i konk.klasse hvis du ikke får de vanlige røde eller blå sløyfene? (ikke så aktuelt for meg denne gangen siden det kun er oss i rasen, men greit å vite til senere).

Hvis min hund er bra nok til å delta i konkurranseklasse, blir den automatisk BIR da siden den er den eneste påmeldte i den rasen? Eller kan dommeren velge å ikke gi BIR allikevel? Det sier reglene ingenting om...

Og hvis den blir BIR, skal den da inn til gruppefinale? Eller går alle BIR'ene rett til BIS-bedømning uavhengig av gruppe?

Er det andre ting jeg burde vite om som er forskjellig fra "vanlige" utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen har noen vesentlige feil eller mangler så kan dommeren nekte å gi den BIR'et, men det er veldig sjelden at det faktisk skjer da.

De går rett inn i konkurransen mot de andre, men etter at dommeren har gått igjennom og skrevet kritikker på dem enkeltvis.

Ang. gruppefinaler så varierer det på valpeshow'ene om de har gruppefinaler først eller at alle BIR-valper skal gå rett inn i BIS-finalen. Den siste løsningen blir mer og mer vanlig, og mer og mer upopulær.

Det er klart at det blir billigere for arrangørklubben å droppe alle gruppefinalene (premier og rosetter til 30-40 stykker) - men det gjør det mindre interessant for utstillerne å sitte der på utst. hele dagen, da. Det er jo så mye mindre sjanse å få med seg premie hjem gruppene ikke blir arrangert.

Den store forskjellen på valpeshows og vanlige utstillinger er nok mest at stemningen på et valpeshow er litt annerledes. Det er litt "friere" der på en måte, flere hunder som får hilse/leke, ikke så "høytidlig" i ringen, etc.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar, Susanne! Da får jeg bare høre med ringsekretæren hva som skjer videre, hvis det skulle bli aktuelt da. Med en hund i sin verste vokseperiode hvor ingen av kroppsdelene passer sammen så er jo ikke BIR'et sikret akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...