Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil gjerne ha et mål med treningen min!

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har vært så opptatt i sommer med jobb og diverse, så har dårlig samvittighet ovenfor hunden min. Nå skal jeg begynne å trene henne, men trenger et mål! Hun er ikke HD/AA- røntget så AG får vente. Har tenkt på lydighet, men vil jeg klare å trene meg selv frem til konkurranse, bare ved hjelp av boken "Lydighetstrening i teori og praksis"?

Vil gjerne ha det å delta i en konkurranse/prøve, som mål. Har dere noen tips? Kjenner ikke noen jeg kan alliere meg med, så jeg må trene alene.. Figuranter skal jeg kunne finne dersom det er noe jeg kunne prøvd meg på?

Hunden er en flat på snart 2 år.

Har dere noen tips?

Skrevet

Siden øvelsene i klasse 1 lp ikke er så veldig vanskelige hverken å utføre eller å lære inn vil jeg tru du vil klare deg med boken. Kurs og hjelp fra andre er sikkert et bedre alternativ, eller hvertfall en backup, men som sagt trur jeg det vil går bra. :) Appelmerket er jo like enkelt og minus en øvelse (hop over hinder). Øvelsene klarer du sikkert selv, men om hunden ikke er vant til en konkuransesetting får du større problemer.

Ellers kan du jo sette deg delmål, å si at innen da og da, eller i den og den perioden skal jeg trene på det og det. De og de øvelsene osv.

Vet ikke hvor langsiktige mål du er ute etter, men å lære inn alle grunnferdighetene må jo være et greit mål. og da får du igjen så veldig mye siden også! :)

Skrevet

Hei:)

Du skal fint klare å trene lydighet alene ja:) Eneste som kan være greit er å oppsøke plasser hvor det er en del forstyrrelser (etter hvert) for å generalisere øvelsene.

Ellers kan du jo trene blodspor mot konkurranser? Det er jo utolig morsomt å gå spor med hunden. Du kan jo trene menneskespor/bruksspor også, men for å få konkurrere må du ha mentaltestet henne (eller tatt ferdselsprøve) med godkjent skudd. Sånnsett er det enklere å trene blodspor, ikke trenger du lydighetsdelen heller.

Freestyle er jo også noe å tenke på:) Nå er det ikke en godkjent sport i Norge, ennå, men de jobber vel med saken tror jeg? Det blir i allefall arrangert noen få konkurranser i året. Det er jo publikumsvennlig, så blir dere flink kan dere jo opptre med det;) I Sverige er det en mye større sport, og mange flere konkurranser!:)

Skrevet

Slenger meg på samme anbefalinga som Mailin - blodspor! Du trenger bare deg og bikkja for å trene og du kan delta på konkurranser nær sagt over hele landet og hunden din kan - dersom den er renraset - bli viltsporchampion. Er dere riktig flinke så kan dere delta på NM! Retrievere er supre sporhunder så det der vil jeg absolutt anbefale deg.

Å trene blodspor er supert for hunden, for den får virkelig brukt nesen sin og dessuten jobber dere sammen som et team. Og du vil lære deg å lese hunden din bedre og dere knytter tettere bånd. Det er også mentalt slitsomt å jobbe så intenst med nesen sin at du vil få en roligere og mer avslappet hund etter trening.

Skrevet

Tusen takk for råd og tips :) Freestyle er jo noe å tenke på ja, men det foregår vel ikke så mange konkurranser i Norge? Kan jo uansett trene på det på gøy, er sikkert noe både jeg og Chantana kommer til å like.

Lydighet skal jeg nok prøve med på! Men det er momenter jeg sliter med, som f.eks "hold fast", men det er bare å trene!

Så var det blodspor da.. Dette har vi jo prøvd, men Chantana blir så skeptisk med en gang hun kjenner lukten av blod.. Hun har gått 2-3 enkle og korte spor med en god del blod, kanskje jeg hadde for mye? Uansett, jeg har lest at dette er vanlig i begynnelsen, at hunden blir skeptisk, så det er vel bare å gå spor ofte og belønne ofte. Vi gjør et forsøk til!

Hva med rundering da? Jeg vet ikke helt hvordan det foregår, men syntes det høres spennende ut. Jeg har en kompis med en schæfer og han skal få hjelp av en fyr her på øyen med lang erfaring og har sagt at vi kunne trent sammen. Men har lest at hunden må være i god form og ha god kondisjon, jeg aner ikke om Chantana oppfyller de kravene! :)

Skrevet

Hva med å trene på ting som hunden er avlet opp til, det er både moro og enkelt å komme i gang, man kan trene alene og det er ikke pirkete øvelser som i lydighet. Sett målet til 2.premie i BK på jaktprøve :-)

Skrevet

Kunne du tenkt deg å trene redning sammen med Norske Redningshunder? Så vidt jeg vet er det et aktivt miljø på Stord. Der får du god oppfølging og hjelp. Kanskje ikke rundt klikkertrening, akkurat, men likevel er det et miljø og figuranter :)

Det er nok av hundesporter å trene på værtfall! Det skal nok ikke stå på det :)

Innen lydighet kommer du deg nok ganske langt med å lese i boka og ved å spørre om hjelp og råd på forum som dette. Sier som Mailin, oppsøk forstyrrende miljøer etter hvert. Men har du ingen hundeklubb i nærheten? Det er ofte mer motiverende å trene sammen med andre ;)

Skrevet

Lydighet passer ypperligt! Det er spørs hvor god du er til å forstå det i boken. Men det tror jeg gårhelt fint :wub:

//Mathea

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...