Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil gjerne ha et mål med treningen min!


C.J

Recommended Posts

Jeg har vært så opptatt i sommer med jobb og diverse, så har dårlig samvittighet ovenfor hunden min. Nå skal jeg begynne å trene henne, men trenger et mål! Hun er ikke HD/AA- røntget så AG får vente. Har tenkt på lydighet, men vil jeg klare å trene meg selv frem til konkurranse, bare ved hjelp av boken "Lydighetstrening i teori og praksis"?

Vil gjerne ha det å delta i en konkurranse/prøve, som mål. Har dere noen tips? Kjenner ikke noen jeg kan alliere meg med, så jeg må trene alene.. Figuranter skal jeg kunne finne dersom det er noe jeg kunne prøvd meg på?

Hunden er en flat på snart 2 år.

Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden øvelsene i klasse 1 lp ikke er så veldig vanskelige hverken å utføre eller å lære inn vil jeg tru du vil klare deg med boken. Kurs og hjelp fra andre er sikkert et bedre alternativ, eller hvertfall en backup, men som sagt trur jeg det vil går bra. :) Appelmerket er jo like enkelt og minus en øvelse (hop over hinder). Øvelsene klarer du sikkert selv, men om hunden ikke er vant til en konkuransesetting får du større problemer.

Ellers kan du jo sette deg delmål, å si at innen da og da, eller i den og den perioden skal jeg trene på det og det. De og de øvelsene osv.

Vet ikke hvor langsiktige mål du er ute etter, men å lære inn alle grunnferdighetene må jo være et greit mål. og da får du igjen så veldig mye siden også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Du skal fint klare å trene lydighet alene ja:) Eneste som kan være greit er å oppsøke plasser hvor det er en del forstyrrelser (etter hvert) for å generalisere øvelsene.

Ellers kan du jo trene blodspor mot konkurranser? Det er jo utolig morsomt å gå spor med hunden. Du kan jo trene menneskespor/bruksspor også, men for å få konkurrere må du ha mentaltestet henne (eller tatt ferdselsprøve) med godkjent skudd. Sånnsett er det enklere å trene blodspor, ikke trenger du lydighetsdelen heller.

Freestyle er jo også noe å tenke på:) Nå er det ikke en godkjent sport i Norge, ennå, men de jobber vel med saken tror jeg? Det blir i allefall arrangert noen få konkurranser i året. Det er jo publikumsvennlig, så blir dere flink kan dere jo opptre med det;) I Sverige er det en mye større sport, og mange flere konkurranser!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på samme anbefalinga som Mailin - blodspor! Du trenger bare deg og bikkja for å trene og du kan delta på konkurranser nær sagt over hele landet og hunden din kan - dersom den er renraset - bli viltsporchampion. Er dere riktig flinke så kan dere delta på NM! Retrievere er supre sporhunder så det der vil jeg absolutt anbefale deg.

Å trene blodspor er supert for hunden, for den får virkelig brukt nesen sin og dessuten jobber dere sammen som et team. Og du vil lære deg å lese hunden din bedre og dere knytter tettere bånd. Det er også mentalt slitsomt å jobbe så intenst med nesen sin at du vil få en roligere og mer avslappet hund etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og tips :) Freestyle er jo noe å tenke på ja, men det foregår vel ikke så mange konkurranser i Norge? Kan jo uansett trene på det på gøy, er sikkert noe både jeg og Chantana kommer til å like.

Lydighet skal jeg nok prøve med på! Men det er momenter jeg sliter med, som f.eks "hold fast", men det er bare å trene!

Så var det blodspor da.. Dette har vi jo prøvd, men Chantana blir så skeptisk med en gang hun kjenner lukten av blod.. Hun har gått 2-3 enkle og korte spor med en god del blod, kanskje jeg hadde for mye? Uansett, jeg har lest at dette er vanlig i begynnelsen, at hunden blir skeptisk, så det er vel bare å gå spor ofte og belønne ofte. Vi gjør et forsøk til!

Hva med rundering da? Jeg vet ikke helt hvordan det foregår, men syntes det høres spennende ut. Jeg har en kompis med en schæfer og han skal få hjelp av en fyr her på øyen med lang erfaring og har sagt at vi kunne trent sammen. Men har lest at hunden må være i god form og ha god kondisjon, jeg aner ikke om Chantana oppfyller de kravene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenkt deg å trene redning sammen med Norske Redningshunder? Så vidt jeg vet er det et aktivt miljø på Stord. Der får du god oppfølging og hjelp. Kanskje ikke rundt klikkertrening, akkurat, men likevel er det et miljø og figuranter :)

Det er nok av hundesporter å trene på værtfall! Det skal nok ikke stå på det :)

Innen lydighet kommer du deg nok ganske langt med å lese i boka og ved å spørre om hjelp og råd på forum som dette. Sier som Mailin, oppsøk forstyrrende miljøer etter hvert. Men har du ingen hundeklubb i nærheten? Det er ofte mer motiverende å trene sammen med andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...