Gå til innhold
Hundesonen.no

En "liten" og en utvided pupill

Miriam

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg skulle gi Josie mat i dag, satt jeg på huk og da oppdaget jeg at den ene pupillen er mye større enn den andre.. Er det noen som har sett sånt før? Evt. vet om det er vanlig eller om jeg bør dra til vetten med det?

Skrevet

Om pupillen trekker seg sammen, KAN det være tegn på smerte... Om hun i tillegg går å kniper litt på det, er det sannsynligvis noe galt.

Jeg ville gått til veterinær med det, om jeg var deg.

Min forrige hund slet med et øye. Hun hadde en eller annen gang fått et lte risp under øyelokket, og et knøttlite arr etter dette rispet skapte stor irritasjon. Når vi omsider kom til en øyespesialist som oppdaget det (etter x antall "betennelser") havnet hun direkte på operasjonsbordet. Hun hadde trukket øyet inn i hodet pga smerter, og øyet sto i fare for å punktere.... Dette arret var selvfølgelig ikke mulig for meg å se...

'

Så ja, etter dette er jeg litt var for dette med irritasjoner på øyet...

Skrevet

Kom deg til veterinæren med en gang. Dette er vel enten noe galt med øyet eller hjernen (det første er vel mest sannsynlig), og må behandles. Hvis hunden har uveitt kan den bli blind på det øyet om det ikke behandles ganske fort.

Skrevet

Hei, og takk for svar! Jeg prøver å få tak i en veterinær nå, men de har visst mye å gjøre i dag... Nå når jeg ser på øynene hennes er begge pupillene like store og reagerer som de skal på lys (trekker seg sammen i lys, utvider seg i mørket)... Kan det ha vært en forbigående reaksjon? (bare tankespinn mens jeg venter på at vetten skal ta tlf.)

Skrevet
Hei, og takk for svar! Jeg prøver å få tak i en veterinær nå, men de har visst mye å gjøre i dag... Nå når jeg ser på øynene hennes er begge pupillene like store og reagerer som de skal på lys (trekker seg sammen i lys, utvider seg i mørket)... Kan det ha vært en forbigående reaksjon? (bare tankespinn mens jeg venter på at vetten skal ta tlf.)

Hvem prøver du å ringe?

Prøv veterinærhøyskolen eller Oslo Dyreklinikk :)

Skrevet

Veterinærhøyskolen har stengt, jeg prøver å ringe Smådyrvakta (som veterinerhøyskolen henviser til)... Oslo Dyreklinikk er nestemann på lista :)

EDIT: Nå har jeg snakket med Oslo Dyreklinikk, og han jeg snakket med mente at det var greiest å avvente og heller ringe igjen i morgen hvis det kommer tilbake da... *Håper at hun holder seg frisk nå*

Takk for alle svar! Blir litt hønemor her :)

EDIT 2: Tilføyer ovenstående som eget svar, bare for moderatorene å slette hvis det blir sett på som kryssposting/dobbelposting ;)

Skrevet
Veterinærhøyskolen har stengt, jeg prøver å ringe Smådyrvakta (som veterinerhøyskolen henviser til)... Oslo Dyreklinikk er nestemann på lista :)

Ok, uff håper du får orden på det, god bedring til boffen :)

Skrevet

Har hunden vært i et mørkt rom i mellomtiden? For jeg får beskjed over skulderen her at ved uveitt kan pupillen "løsrive" seg i mørket, men det må fortsatt behandles. Og så er det selvsagt spørsmål om andre symptomer, for eksempel om hunden ser og lukter normalt, om den er ustø, den ene siden av ansiktet henger..

Men jeg regner med at du ville skrevet det om du hadde sett noe mer.

Skrevet

Nå har jeg snakket med Oslo Dyreklinikk, og han jeg snakket med mente at det var greiest å avvente og heller ringe igjen i morgen hvis det kommer tilbake da... *Håper at hun holder seg frisk nå*

Takk for alle svar! Blir litt hønemor her :)

Argyros: Hun har ikke vært i noe mørkt rom, hun har ligget på det fullt belyste kjøkkenet vårt i håp om å få litt mat. Ellers virker hun meget pigg, formen er fin og hun snuste seg frem til en tom brusflaske jeg hadde gjemt (nettopp for å sjekke om hun hadde normal luktesans), og det gikk jo lett som ingenting! :) Tusen takk for svarene, veldig kjekt å ha hundesonen, ja ;)

Skrevet

Jaja, vi får håpe veterinæren vet hva h*n driver med da. En ting er sikkert, at pupillen "henger seg opp" er på ingen måte normalt, og jeg vil påstå at du har flaks om det bare går over av seg selv... Med mindre uveitter hos hund har for vane å løse opp seg selv da.

Skrevet

Jeg kan love deg at hvis det er noen som følger nøye med alt som skjer med Josie, så er det meg! Det er mer enn én som har kommentert at jeg kanskje er litt "hysterisk" til tider :) Jeg er ikke den som nøler med å dra til veterinæren (er vel derfor jeg blir gjenkjent hos veterinæren "min" med en gang jeg går inn døra der :)) Skal følge med på det, og gi dere oppdateringer hvis dere vil det ;)

Skrevet

Jeg mener på ingen måte at du overreagerer.

Vil gjerne ha oppdatering ihvertfall, håper det går bra med hunden.

Skrevet
Vet du noe om årsaken til uveitt? Finner ikke noe i bøkene mine, men kanskje du vet noe jeg ikke vet?

Det er mange potensielle årsaker, her er noen: katarakt, glaukom, borreliose, skade på øyet, CRD (CEA - Collie Eye Anomaly som også finnes hos tolleren), osv.

Skrevet

Vel... Hunden min mistet praktisk hele pupillen på det ene øyet for noen år siden. Jeg dro rett til dyrlegen, og de fant ikke noe galt. Han er forøvrig øyelyst med bra resultat i ettertid, så dette med at pupillen forsvant var veldig forbigående. Men jeg synes likevel du skal sjekke for sikkerhets skyld, man vet aldri!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...