Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringsannonse


Yodel

Recommended Posts

For en stund siden hadde vi en diskusjon om vesle Oskar- en basenji av ubestemt alder (varierte fra 2 -12)

som ble annonsert omplassert, der det ble reklamert med ">En flott hund for leiligheter da den ikke bjeffer".

Det var en del som prøvde å ringe for å få ut info, men uten hell. Til slutt ble jeg fortalt at Han var blitt omplassert. Det er vel snart en måned siden, kan jeg tenke meg.

Nå er han på ny "ute på markedet"( men på annet annonse sted). Denne gangen med en noe moderert tekst, men med samme pris.

Huff.. Synes virkerlig synd på¨disse hundene som må hoppe fra et hjem til et annet, og liksom aldri finner noen å stole på eller et sted å kalle "hjemme". Vet ikke om det er tilfelle med denne krabaten, håper ikke det, men ble bare så lei meg når jeg så at han nok en gang var ute til omplassering.

Er vel ikke så mye en kan gjøre. Kan jo ikke ta til seg alt heller. Snufs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være opprivende for en hund, uansett alder, og bytte hjem par-tre ganger på kort tid. Å bytte hjem i seg selv er sikkert ikke enkelt.. :) Blir så trist når jeg ser valper eller unghunder (da er det lett å tru at hunden er kommet i en vanskelig fase som eieren ikke innser at kommer til å gå forbi..) og gammle hunder som skal omplasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oskar ble omplassert men ble levert tilbake fordi de opplysningene som personen som overtok han hadde fått stemte dårlig med hvordan hunden fungerte. H*n som hadde hunden fikk en overhaling uten like fra den som driver omplasseringen og fikk ikke refundert pengene. H*n som driver omplasseringen hadde skjelt ut personen som hentet han fordi Oskar var såååå fin hos h*n, så det var helt klart nye eieren sin feil. Dette er visst ikke eneste tilfelle hvor nye eieren blir hudflettet. Med andre ord vil omplassereren tjene ca. 8000,- på Oskar, for h*n tar 2000,- for å ta imot en hund for å finne nytt hjem til den og 3000,- for den til det nye hjemmet.

Synes fryktelig synd på oskar. Trist at noen velger å omplassere en så gammel hund for det første, og så blir den stående lenge på et sted og så kommer i nytt hjem, blir levert tilbake og skal i enda et nytt hjem. Kan virke som at han er blitt en kasteball. Håper han får et nytt godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så velger de nye eierene å ha hunden på prøve. Lokulf her så jeg annonsert til omplassering hele 3 ganger i løpet av et halvt år før jeg tok kontakt og ba om å få treffe han. Å bare treffe han var intet alternativ, de som hadde han ville bli kvitt han fsf og hadde ingen planer om å ta han med hjem igjen etter vårt lille møte på en parkeringsplass. De var redd hunden. Jeg hadde ingen intensjoner om å beholde han for "enhver pris", hadde han vært helt feil i mitt hjem (feks faktisk tatt kattene slik de som hadde han mente han ville) så hadde jeg bare beholdt han til det dukket oppet mer passende hjem til tross for at han allerede hadde vært kasteball hele livet.

Nå er Loke en helt "perfekt" hund for meg, hvis man ser bortifra helseplagene hans, men det har krevd mye blod, svette og tårer (bokstavelig talt) fra min side for å få han til å fungere.

Hvis det skal bli slik at man MÅ beholde omplasseringshunder så vil folk kvie seg enda mer for å ta til seg hunder med bagasje og det synes jeg er veldig synd. Hunder er ekstremt tilpasningsdyktige og hvis de kommer til det rette hjemmet er mye gjort med god gammeldags TLC. Loke er den tredje hunden jeg har fått i voksen alder og jeg har hatt utallige hunder boende hos meg i perioder igjenom studieårene og ingen av de har hatt noen som helst problemer med å omstille seg til sitt nye hjem. Man må bare ta det litt pent med de til man blir kjent.

Har selv omplassert en hund, rart å brått være på den andre siden av bordet, og til tross for at hun var den største mammadalten på jord gikk visst det hele svært så smertefritt. Hun som pleier å bli litt pysete og utafor uten meg i nærheten ga visst fullstendig f og var hoppetiglad og en del av gjengen fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man MÅ beholde en omplasseringshund, men det er lettere å beholde en hund som man har fått korrekt informasjon om. Da vet man jo litt mer hva man går til, enn at man blir forespeilet at hunden er sånn og slik også er hunden i virkligheten helt annerledes.

---

Fant dette innlegget på en annen diskusjonsside. Har fått tillatelse til å klippe det inn her av forfatteren:

"Heilt utrolig at mattilsynet har ikke grepet inn når det gjelder den personen.. Har hørt en del skrekk historier når det gjelder denne personen, og noe burde bli gjort. Eg har ringt henne i går kveld ang den hunden. Bare for å sjå hvilen informasjonen jeg fikk. Og nai da, denne hunden var bare 6år gammel..... og hunden var verdens snilleste, og grunnen til omplassering var fordi at tidligere eier har fått jobb i utlandet, og siden det var jobb på et båt, kunne den ikke bli med...... "Litt" feil informasjon og sannheten kan du sei..."

I sitt eget forum, som denn eomplassereren har, så har h*n jo skrevet at denne hunden ble levert til h*n fordi eieren hadde funnet seg en kjæreste som ikke likte andre hunder. H*n gikk og da ut med en viss misnøye ovenfor homofile.

*dobbelpost, endret av mod.Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken omplassering er det snakk om , Vil du ikke si navn, kan du si feks fylke? Har selv usedvanlig dårlig erfaring med en dame som driver omplassering, som har familie i mattilsynet, slik at ingen vil gripe inn ovenfor henne, selv om hun bryter loven aldri så mye..Argh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner selv til problemet med omplassering da vi ble lovd gull og grønne skoger av eiger, vi fikk ha hunden på prøve men det viste seg jo at det var lite som stemte eller at eiger viste ganske lite om hunden sin. Vi tok det tunge valget med å levere den tilbake da vi såg det ikke ville fungere i det hele her hos oss. Men vi håper med tid å stunder at vi finner en ny hjerteknuser enten den er voksen eller valp:) men vær kritisk til de som skal omplassere hunder, er mye rart en kan møte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...