Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin - kjønn...?

Cecilie1

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg og familien skal anskaffe oss kanin. Dette skal være en utekanin, med alle fasiliteter. Vi omgjør en del av hundegården til "kaningård" og der får den det flott. Lunt og fint.

Spørsmålet mitt er imidlertid om det er bedre med noen av kjønnene. Denne kaninen skal jo koses med av unger i stor grad (under oppsyn, selvfølgelig) og jeg ønsker gjerne en som er rolig og "tåler" litt rundt seg. Tanken om at kaninen kan være inne hos oss i ny og ne selvom hunden vår er inne er jo en kjempekoselig tanke. Langt frem i tid pga. tilvenning etc, men dog.

Så rett og slett- anbefalre dere hunn eller hann? Takker for svar og vi sees nok mye fremover, kjenner jeg meg rett blir det maaange spm etterhvert som kaninen bor seg til hos oss. ;)

Skrevet

Heihei

Når det gjelder kjønn så kan gemyttet innen hvert kjønn være vel så variabelt som mellom kjønnene, men jeg vil likevel holde en knapp på hannkaninen. Har hatt ganske mange kaniner opp gjennom årene, men det er stort sett hannkaninene jeg virkelig husker. Det finnes alltid unntak, men stort sett synes jeg at det er hannkaninene som er mest menneskekjær og interessert i klapp og kos. Det er viktig å bruke mye tid på å få kaninen tam, men får du en tam kanin så får du som oftest også en kosegris ;) Jeg ville som sagt valgt en hann, men det er selvsagt ikke noe i veien for å velge enn hunnkanin heller.

Har jo hund også, og det pleier å gå ganske greit å lære hunden at kaninene er "off limit", men ha hund+kanin+barn under oppsyn så ikke uhell skjer ;)

Skrevet

Tusen takk for svar, ønsker flere erfaringer fra andre også! Jeg tenkte også hannkanin, i hundeverdene er dte jo også ofte slik at hannene er mer tolerante, tålmodige og ikke minst ærligere.

JEg tror nok også at hunden fort vil forstå at kaninen er forbudt leketøy. Han er en ganske rolig og avbalansert ungdom, men ville aldri la de være uten oppsyn. Øyne i nakken har jeg ervervet meg etter å ha levd med barn OG hund i en tid nå.

Men som sagt, ønsker også flere erfaringer fra dere som har/hatt kaniner!!

Skrevet

Ville nok også valgt hannkanin hvis jeg skulle hatt kosekanin, de er veldig ofte mer 'stabile' i gemyttet, hvor en hunn kan variere mer med brunst osv. Så da er det bare å passe på at dere ikke får en stabilt sint hanne da. :wub: Det blir som med hund, få gjerne hilse på foreldredyrene - spesielt mødrene preger avkommet veldig er min erfaring.

Det negative med hannene er at en del av dem skvetter i puberteten, men det gir seg vanligvis når de blir voksne.

Skrevet
Jeg mener at hvis du kastrerer hårballen vil det nok hjelpe litt på å roe ned dyret.

Nå skal vi nå ikke ta sorgene på forskudd. Har hatt mange hannkaniner etterhvert, og har ikke hatt behov for å tenke kastrasjon på noen av dem. De har vært omgjengelige og morsomme, og de ytterst få som faktisk har skvettet har kun gjort det dersom de har kjent lukten av brunstige hunner. Kastrasjon er som regel et unødvendig inngrep, og det er ingen garanti for at kaninen roer seg etter inngrepet heller.

Skrevet

Ville først å fremst skaffet en jente. Hanner kan begynne å "ri" litt. Og da kan jo ungene bli litt redde for det. Dvergvedder er en rolig rase også.

//Mathea

Skrevet
Ville først å fremst skaffet en jente. Hanner kan begynne å "ri" litt. Og da kan jo ungene bli litt redde for det. Dvergvedder er en rolig rase også.

//Mathea

Men enkelte hunnkaniner blir VELDIG hissige når de er brunstige, og da er det bedre med en litt innpåsliten hanne egentlig :closedeyes:

• 2 weeks later...
Skrevet

jeg har to hannkaniner å de gjør jo ikke noe annet enn å ri på hverandre når di er i samme rom, skvette å legge fra seg ørten hundre kuler. Så resultatet har blitt at vi må ha de i hver sitt bur på hver sitt rom... jeg har alltid fått høre at hunnkaninene blir fortere tam.. men kanskje dette bare er tull???

Skrevet

Jeg ville anskaffet hannkanin, med mindre du ønsker flere kaniner etterhvert, da hunnkaniner ikke sloss så mye som hannkaniner som ikke kjenner verandre kan gjøre. Skal du ha en kosekanin, velg hanne!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...