Gå til innhold
Hundesonen.no

Nykommeren vokter matfatet


Lilleulv

Recommended Posts

Den nye collien som har kommet til oss vokter maten sin. Han spiser ikke så mye, spiser kanskje halvparten, men så etterpå blir han bare stående der uten og spise og dersom nemi nærmer seg blir han rimelig stiv og skuler på henne. da han hadde stått sånn en stund tok jeg vekk maten jeg. enten får han vel spise, eller så kaster jeg det? Når han bevegde seg litt vekk fra maten, så spurtet han tilbake og stilte seg voktende over matfatet dersom noen beveget på seg.

Uvant adferd for meg. hvordan håndterer jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok reagert på akkurat samme måte. Er man ufin ved maten så får man ikke mer mat.. Og i verste fall kan man faktisk bli pakket på et annet rom hvis man ikke oppfører seg! Jeg har ei frøken som er rask til å komme å snuse på hva andre spiser, og har vært "utsatt" for matforsvar hos andre hunder vi har passet. Jeg tror hun blir å prøve seg når vi får valp i huset, men jeg er overbevist over at jeg blir å få det vekk rimelig kjapt. Jeg er bestemt, og skal man ha mat så skal man oppføre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg hadde nettopp kommet hjem med valpen min på 8 uker, og hun voktet maten sin ovenfor den andre hunden fra dag 1. Aldri ovenfor oss, vi kunne gjøre hva vi ville med henne og maten, men ikke andre hunder. Men så er det også en aussie som er kjent for å ha en del vokterinstinkt. Men ingen unskyldning, så når hun gjorde det holdt jeg henne godt fast mens hun måtte se på at den andre hunden spiste. Når Cita hadde spist ferdig kunne valpen få sin. Ville protester ble det, men etter bare noen gjentakelser sluttet hun mer og mer, voktet mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye collien som har kommet til oss vokter maten sin. Han spiser ikke så mye, spiser kanskje halvparten, men så etterpå blir han bare stående der uten og spise og dersom nemi nærmer seg blir han rimelig stiv og skuler på henne. da han hadde stått sånn en stund tok jeg vekk maten jeg. enten får han vel spise, eller så kaster jeg det? Når han bevegde seg litt vekk fra maten, så spurtet han tilbake og stilte seg voktende over matfatet dersom noen beveget på seg.

Uvant adferd for meg. hvordan håndterer jeg det?

Hvor lenge har hun vært hos dere?

Om hun ikke har vært så lenge så kanskje det er en ide i å gi henne trygghet. La henne spise i fred uten den andre hunden i næheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært her i 1 uke, han er 4 år gammel. Skal jeg la de spise i hvert sitt rom synes dere?

Ja, jeg syns hunden skal få mulighet til "mat ro" og trygghet i sitt nye miljø før det blir en konkurranse faktor rundt måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de siste talerne her.

Hunden trenger ro og trygghet om at den får spise maten i fred.

Da hjelper det lite om du fjerner maten. Det kan skape mer vokting, da mot deg..

Det jeg ville gjort er å gitt så lite mat at jeg var sikker på at den ble spist opp, så økt litt etter litt..

Fortsetter det så ville jeg prøvd å endre assosiasjoenene den har når andre er i nærheten, f.eks at det alltid kommer noe ekstra godt oppi skåla når andre hunder er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de siste talerne her.

Hunden trenger ro og trygghet om at den får spise maten i fred.

Da hjelper det lite om du fjerner maten. Det kan skape mer vokting, da mot deg..

Det jeg ville gjort er å gitt så lite mat at jeg var sikker på at den ble spist opp, så økt litt etter litt..

Fortsetter det så ville jeg prøvd å endre assosiasjoenene den har når andre er i nærheten, f.eks at det alltid kommer noe ekstra godt oppi skåla når andre hunder er tilstede.

Enig! Hva er vitsen med å fremprovosere enda mer matforsvar, og gjerne ovenfor mennesker også?? ;) Som oftest handler matforsvar om mangel på tillit, og i første omgang i forhold til den andre hunden (noe som ikke er så rart siden de ikke kjenner hverandre skikkelig enda). Det vil jo bare bli verre om du blander deg inn og skal skape mistillit til deg også oppi det hele.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for svar fra dere alle. Jeg var usikker på hvordan jeg skulle takle det, derfor jeg spurte om råd. Har liksom aldri opplevd det før. Da prøver jeg å fôre de i helt forskjellige rom fremover. Tror ikke jeg gjorde så stor skade når jeg tok maten i går, han virka rimelig ferdig med å spise men ville fortsatt vokte matskåla. Han spiser sykt lite :/ Tror ikke han liker maten. Håper det blir bedre når jeg bytter for. han skal egentlig spise halvannent målebeger, men spiser kanskje 3/4 målebeger. det er jo enda mindre enn nemi som er mye mindre enn han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke tatt fra ham maten. Det skaper, som sagt før her, mer matforsvar. Jeg ville også skilt dem i forskjellige rom og så etterhvert (hvis det går) latt dem spise i samme rom, men et stykke fra hverandre og lært dem at de får bare spise sin egen mat. Det er naturlig for dem å forsvare maten sin og ingen skal få ta det fra dem. Det er så unødvendig og skaper bare utrygghet. Hvis de også forsvarer tyggebein osv så ville jeg hevet noe godt til dem hver gang jeg gikk forbi så de ikke reagerte overfor meg. Reagerer de overfor hverandre så får de ligge i hvert sitt rom eller med noe slags skille så de ikke føler seg truet.

For å trene inn så man kan ta fra dem farlige ting så bytter jeg alltid med noe som er ENDA mer spennende :wub: Da lærer de at hver gang mamma tar fra meg noe så er det fordi jeg får noe kjempegodt i bytte :icon_fun:

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...