Gå til innhold
Hundesonen.no

sterilisering og ormekur?


Prins

Recommended Posts

Lurer på hvor gammel pusejenta mi må være for å få første ormekur? vaksine må de være minst 12 uker for, er det ikke så?

Og hvor gammel må/bør hun være før hun steriliseres? har hørt noe om at det er bra for katten å få et kull med unger?

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. ormekur så er jeg virkelig usikker. Men så lenge hun holdes innendørs til hun er klar for å gå ut (noe som i min bok er rundt 6 mnd. alderen), så tror jeg ikke det er nødvendig før den tid. Men sjekk gjerne med veterinær.

Vedr. sterilisering så er det iaf bare tull at det er bra for kattene å få et kull først. Men det er nok mange som vil insistere på at katten deres ble sååå rolig og moden etter første kullet, men det er nok likemange som absolutt ikke har merket noen forskjell. Sterilisering mener jeg at man kan gjøre etter fylte 6 mnd. Det mener jeg iaf et kutymet til dyrebeskyttelsen. Men alle disse spørsmålene kan du også høre med veterinæren om, da er du på litt tryggere grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å gi kattunger ormekur 3 ganger før de er 12 uker. Det har mitt kull fått. De har jo vært i mors mage, og har hun orm får de det også.

Jeg ser at ved å bruke Banminth oralpasta anbefales det hele 5 ganger før de er 10 uker.... Hmm.... :) Det var mye...

Voksne katter bør få ormekur 1-2 ganger i året.

Første vaksine skal de få ved 12 ukers alder, og andre vaksine ved 16ukers alder.

Det er nok best å vente til pusen din er fylt 6 mnd. Å jeg er helt enig med det Vala sier - tull med at de skal ha et kull før sterilisering/ kasterering.

Så er det ulikt hva folk mener som er best for katten .

P-Piller hemmer utskillelsen av enkelte kjønnshormoner, som gjør at utviklingen av eggceller fra eggstokken stanses.

Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden som henger sammen med reproduksjonen. Det er dessuten bortimot like kostbart/innviklet å sterilisere som å kastrere.

Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen - testiklene hos hannkatt, eggstokkene hos hunnkatt. Hos hunnkatt hender det at hele livmoren fjernes i samme omgang, for å sikre seg mot fremtidige livmorbetennelser.

Snakk med veterinær så finner du nok ut hva som passer deg og pusen din best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, ja.. enig med Sibir over her.. Kastrering av hunnkattene er det som er meningsfullt :) Men jeg vil nok anta at ingen veterinær ville tatt en hunnkatteier på ordet hvis vi kom inn og sa at vi ville sterilisere katten. De hadde nok kastrert den, men de sier jo faktisk det samme selv. Det lurer jeg egentlig på hvorfor de gjør, er det for å gjøre det mer forståelig for oss eiere? Isåfall har det jo egentlig motsatt virkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...