Gå til innhold
Hundesonen.no

sterilisering og ormekur?


Prins

Recommended Posts

Lurer på hvor gammel pusejenta mi må være for å få første ormekur? vaksine må de være minst 12 uker for, er det ikke så?

Og hvor gammel må/bør hun være før hun steriliseres? har hørt noe om at det er bra for katten å få et kull med unger?

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. ormekur så er jeg virkelig usikker. Men så lenge hun holdes innendørs til hun er klar for å gå ut (noe som i min bok er rundt 6 mnd. alderen), så tror jeg ikke det er nødvendig før den tid. Men sjekk gjerne med veterinær.

Vedr. sterilisering så er det iaf bare tull at det er bra for kattene å få et kull først. Men det er nok mange som vil insistere på at katten deres ble sååå rolig og moden etter første kullet, men det er nok likemange som absolutt ikke har merket noen forskjell. Sterilisering mener jeg at man kan gjøre etter fylte 6 mnd. Det mener jeg iaf et kutymet til dyrebeskyttelsen. Men alle disse spørsmålene kan du også høre med veterinæren om, da er du på litt tryggere grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å gi kattunger ormekur 3 ganger før de er 12 uker. Det har mitt kull fått. De har jo vært i mors mage, og har hun orm får de det også.

Jeg ser at ved å bruke Banminth oralpasta anbefales det hele 5 ganger før de er 10 uker.... Hmm.... :) Det var mye...

Voksne katter bør få ormekur 1-2 ganger i året.

Første vaksine skal de få ved 12 ukers alder, og andre vaksine ved 16ukers alder.

Det er nok best å vente til pusen din er fylt 6 mnd. Å jeg er helt enig med det Vala sier - tull med at de skal ha et kull før sterilisering/ kasterering.

Så er det ulikt hva folk mener som er best for katten .

P-Piller hemmer utskillelsen av enkelte kjønnshormoner, som gjør at utviklingen av eggceller fra eggstokken stanses.

Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden som henger sammen med reproduksjonen. Det er dessuten bortimot like kostbart/innviklet å sterilisere som å kastrere.

Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen - testiklene hos hannkatt, eggstokkene hos hunnkatt. Hos hunnkatt hender det at hele livmoren fjernes i samme omgang, for å sikre seg mot fremtidige livmorbetennelser.

Snakk med veterinær så finner du nok ut hva som passer deg og pusen din best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, ja.. enig med Sibir over her.. Kastrering av hunnkattene er det som er meningsfullt :) Men jeg vil nok anta at ingen veterinær ville tatt en hunnkatteier på ordet hvis vi kom inn og sa at vi ville sterilisere katten. De hadde nok kastrert den, men de sier jo faktisk det samme selv. Det lurer jeg egentlig på hvorfor de gjør, er det for å gjøre det mer forståelig for oss eiere? Isåfall har det jo egentlig motsatt virkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...