Gå til innhold
Hundesonen.no

Seriøs omplasseringstjeneste


JailyTina

Recommended Posts

Folkene som omplasserte Mikey kan jeg ikke akkurat si at vi er spesielt fornøyde med, og etter alt styret der har jeg ikke akkurat trua for å ta til meg en omplasseringshund igjen. Men... Hvilke "omplasserere" kan en stole på her i landet egentlig? Hvem er seriøse og vet hva de driver med?

Hvem ville dere anbefalt dersom noen hadde spurt om hvor de bør henvende seg om de ønsker å ta til seg en omplasseringshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Fant Hundeomplassering skal være bra.. Politiet i Bergen samarbeider med dem, mener jeg. I helgen var jeg vitne til en alkoholiker som sparket hunden sin gjentatte ganger, midt i sentrum, og jeg og noen andre ringte til Politiet og de tok med seg hunden, og leverte den til Fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri tatt i bruk denne tjenesten selv, men av alt jeg har hørt så er det bare god ord om Charlottes omplassering iallefall. Så de ville jeg definivtivt tittet nærmere på.

Eierne til de to hundene jeg kjenner til som kommer fra Charlottes var ikke særlig fornøyd, men så var det virkelig problemhunder de fikk. De sa at de aldri fikk kontakt med Charlotte etter at de hadde fått hunden, selv om de la igjen utallige meldinger, både på mobilsvar og hos noen som svarte telefonen for henne.

Det er jo klart at det å drive omplasseringstjeneste er vanskelig arbeid. Å finne rette eiern til alle hundene må være utrolig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en god/seriøsomplasseringstjeneste egentlig? Kostet hunden mye, er den syk, er den en håndfull mer enn hva ny eier hadde regnet med, mangelfull informasjon om hunden, er hunden dyr i drift, osv. Hvilke kriterier er det som avgjør om et omplasseringsbyrå er godt eller dårlig egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en god/seriøsomplasseringstjeneste egentlig? Kostet hunden mye, er den syk, er den en håndfull mer enn hva ny eier hadde regnet med, mangelfull informasjon om hunden, er hunden dyr i drift, osv. Hvilke kriterier er det som avgjør om et omplasseringsbyrå er godt eller dårlig egentlig?

Ærlig kommunikasjon mener jeg er viktigst av alt! Så lenge vedkommende som driver omplassering er ærlig om hunden og hva som kreves, om den er syk, eller om den er "dyr i drift", så vet jo kommende eiere hva de kan forvente seg. Dette bør gjøres FØR hunden blir overlatt til noen andre, og det bør ikke være spesielt vanskelig å få snakket med vedkommende. Har h*n for mye å gjøre, så får h*n finne noen andre som kan ta over kommunikasjon med (faktisk) kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig kommunikasjon mener jeg er viktigst av alt! Så lenge vedkommende som driver omplassering er ærlig om hunden og hva som kreves, om den er syk, eller om den er "dyr i drift", så vet jo kommende eiere hva de kan forvente seg. Dette bør gjøres FØR hunden blir overlatt til noen andre, og det bør ikke være spesielt vanskelig å få snakket med vedkommende. Har h*n for mye å gjøre, så får h*n finne noen andre som kan ta over kommunikasjon med (faktisk) kundene.

Ja, ærlighet det er greit nok. Men er en institusjon useriøs dersom de leverer ut en hund som senere viser seg å være syk, og/eller har atferdsproblemer, osv? Det er ikke alt man vet om en hund som kommer inn til omplassering? Skal omplasseringsbyråene kreve at alle hunder som leveres må gjennomgå en omfattende helsesjekk før innlevering? Det kan fort bli dyrt, og det kan gjerne være fristenede for mange å velge sprøyten fremfor å gå gjennom diverse undersøkelser, som f.eks. røntgenundersøkelse av hofter, albuer og rygg, øyenlysning, allergitest, osv. Ja listen kan bli lang og det kan koste flesk.

Greit nok at det er lett å få en del informasjon om hunden av tidligere eier, men det de gjerne har oppfattet som en snill og grei hund kan for andre være et mareritt, ikke sant? Å drive omplassering er et svært krevende og dyrt arbeide, og skal man pirke og grave i alt så er det egentlig bare å legge ned. Det er risiko i å anskaffe seg omplasseringshund. Det er risiko å skaffe seg hund generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ærlighet det er greit nok. Men er en institusjon useriøs dersom de leverer ut en hund som senere viser seg å være syk, og/eller har atferdsproblemer, osv? Det er ikke alt man vet om en hund som kommer inn til omplassering? Skal omplasseringsbyråene kreve at alle hunder som leveres må gjennomgå en omfattende helsesjekk før innlevering? Det kan fort bli dyrt, og det kan gjerne være fristenede for mange å velge sprøyten fremfor å gå gjennom diverse undersøkelser, som f.eks. røntgenundersøkelse av hofter, albuer og rygg, øyenlysning, allergitest, osv. Ja listen kan bli lang og det kan koste flesk.

Greit nok at det er lett å få en del informasjon om hunden av tidligere eier, men det de gjerne har oppfattet som en snill og grei hund kan for andre være et mareritt, ikke sant? Å drive omplassering er et svært krevende og dyrt arbeide, og skal man pirke og grave i alt så er det egentlig bare å legge ned. Det er risiko i å anskaffe seg omplasseringshund. Det er risiko å skaffe seg hund generelt.

For all del, jeg mener ikke at en omplasseringshund skal sjekkes nøyere enn evt valper som selges. Men de tingene som kommer frem fra tidligere eier, og som avdekkes i krisehjem eller evt oppstalling, bør videreformidles. Og det bør ikke lyves om ting som er åpenbare. Å få en HD-hund kan man jo få selv om man kjøper hund på "vanlig" måte, men hvis noen sier at en hund er rolig og ikke bjeffer, så bør det ikke vise seg at den faktisk er ganske bjeffete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg mener ikke at en omplasseringshund skal sjekkes nøyere enn evt valper som selges. Men de tingene som kommer frem fra tidligere eier, og som avdekkes i krisehjem eller evt oppstalling, bør videreformidles. Og det bør ikke lyves om ting som er åpenbare. Å få en HD-hund kan man jo få selv om man kjøper hund på "vanlig" måte, men hvis noen sier at en hund er rolig og ikke bjeffer, så bør det ikke vise seg at den faktisk er ganske bjeffete..

Ja, jeg bare kommenterer spørsmålet til trådstarter. Da folk faktisk er flink til å uttale seg i det vide og det brede, om de så bare skulle kjenne til en eneste omplasseringshund. Og har ting skjært seg i det nye hjemmet, ja da var det omplasseringsbyrået sin feil, for de hadde ikke informert om ditt og datt. Men de fleste, tror jeg, gjør sitt beste, men dårlige rykter kan oppstå grunnet folks personlige erfaringer og mangel på kunnskap.

Og når det gjelder dette med omplassering av hittehunder, som f.eks. Fant gjør, eller hunder som er blitt inndratt av politiet, så må en for all del være forsiktig med å bedømme dem som omplasserer disse. Jeg mener så absolutt at det bør være kyndige folk som vurderer hundene før omplassering, men dog, man har ikke mye å jobbe ut i fra når man skal vurdere en slik hund. En aner ikke hva den har opplevd evt. ikke har opplevd, dette er noe man skal være veldig bevisst på om man skal overta en hund med ukjent fortid. Og igjen, ikke døm omplasseringsbyrået ene og alene for problemer som oppstår når hunden er kommet i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkene som omplasserte Mikey kan jeg ikke akkurat si at vi er spesielt fornøyde med, og etter alt styret der har jeg ikke akkurat trua for å ta til meg en omplasseringshund igjen. Men... Hvilke "omplasserere" kan en stole på her i landet egentlig? Hvem er seriøse og vet hva de driver med?

Hvem ville dere anbefalt dersom noen hadde spurt om hvor de bør henvende seg om de ønsker å ta til seg en omplasseringshund?

Det tror jeg kommer ann på hver enkelt sin mening.. Jeg for min del hadde nok anbefalt fod gården fordi de ikke driver omplassering for å tjene penger..

Hva er en god/seriøsomplasseringstjeneste egentlig? Kostet hunden mye, er den syk, er den en håndfull mer enn hva ny eier hadde regnet med, mangelfull informasjon om hunden, er hunden dyr i drift, osv. Hvilke kriterier er det som avgjør om et omplasseringsbyrå er godt eller dårlig egentlig?

I og for seg synes jeg ikke prisen har noe og si.. Men driver man omplassering og reklamerer at de gjør det fordi de bryr seg etc etc synes jeg faktisk det er feil at de skal gjøre store penger på det. Da kan de vel egentlig heller kalle det salg. Jeg får ikke inntrykk av at en omplasseringstjeneste som tar 3000 per hund gjør det utelukkende for hundens skyld.. :lol:

At det kan dukke opp uventede ting med en omplasseringshund må man nesten være klar over, men da synes jeg omplasseringsforeningen burde ha nok vett til og informere om det også.. Dog store "adferdsproblemer" som f.eks at de ikke tåler andre hunder eller barn det burde en seriøs omplasseringsforening vite om før de omplasserer hunden.

For det første bør en seriøst omplasseringsforening ha en helsesjekk hos vet,om eier ikke opplyser om vaksine og markkur så burde foreningen gi dette også. I tillegg synes jeg som sagt at adferdsproblemer som faktisk kan skade eier eller andre dyr burde informeres om.. Det er ofte en forening har en hund ihvertfall en uke før den blir omplassert og da er det enkelte ting man burde greie og sjekke før man omplasserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke inntrykk av at en omplasseringstjeneste som tar 3000 per hund gjør det utelukkende for hundens skyld.. :lol:

At det kan dukke opp uventede ting med en omplasseringshund må man nesten være klar over, men da synes jeg omplasseringsforeningen burde ha nok vett til og informere om det også.. Dog store "adferdsproblemer" som f.eks at de ikke tåler andre hunder eller barn det burde en seriøs omplasseringsforening vite om før de omplasserer hunden.

For det første bør en seriøst omplasseringsforening ha en helsesjekk hos vet,om eier ikke opplyser om vaksine og markkur så burde foreningen gi dette også. I tillegg synes jeg som sagt at adferdsproblemer som faktisk kan skade eier eller andre dyr burde informeres om.. Det er ofte en forening har en hund ihvertfall en uke før den blir omplassert og da er det enkelte ting man burde greie og sjekke før man omplasserer.

Å stille så vanvittige høye krav som du gjør, å kreve at en som jobber med omplassering skal være et slags overmenneske og måtte forklare og fortelle ned til vær minste detalj om hundehold, svare på idiotspørsmål, vite alt om hundens fortid, gi den en nøye helsesjekk, ormekur og vaksine på sin regning, det er det som gjør at hunder koster. 3000 kroner for en hund som har gjennomgått denne etterforskningen, undersøkelsen og behandlingen, er i den forstand gitt vekk.

Det er som sagt tungt, tid- og ressurskrevende og dyrt å drive omplassering, at folk setter STORE krav i tillegg gjør jobben nesten umulig. Og seriøse institusjoner legger ned fordi folk krever for mye av dem og samtidig ikke er villig til å betale det det koster. I vårt forbrukersamfunn er ikke du den eneste som har denne innstillingen til omplasseringsentrene, og det gjør det svært vanskelig for dem som driver seriøst å holde det gående. Enkelt og greit. Dermed blir det vært år avlivet veldig mange friske, kjekke hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille så vanvittige høye krav som du gjør, å kreve at en som jobber med omplassering skal være et slags overmenneske og måtte forklare og fortelle ned til vær minste detalj om hundehold, svare på idiotspørsmål, vite alt om hundens fortid, gi den en nøye helsesjekk, ormekur og vaksine på sin regning, det er det som gjør at hunder koster. 3000 kroner for en hund som har gjennomgått denne etterforskningen, undersøkelsen og behandlingen, er i den forstand gitt vekk.

Det er som sagt tungt, tid- og ressurskrevende og dyrt å drive omplassering, at folk setter STORE krav i tillegg gjør jobben nesten umulig. Og seriøse institusjoner legger ned fordi folk krever for mye av dem og samtidig ikke er villig til å betale det det koster. I vårt forbrukersamfunn er ikke du den eneste som har denne innstillingen til omplasseringsentrene, og det gjør det svært vanskelig for dem som driver seriøst å holde det gående. Enkelt og greit. Dermed blir det vært år avlivet veldig mange friske, kjekke hunder.

Ser jeg glemte en sak: OM man girhunden en såpass nøye sjekk så er det selvsagt verdt pengene.. MEN, om man ikke gjør annet enn og gi den mat og ta imot info fra forrige eier så tror jeg man tjener grovt på og ta så mye som 3000.

Kan ikke si jeg har satt noen vanvittig høye krav? Synes du det er et vanvittig høyt krav at en forening bør være istand til og fortelle deg om hunden vokter maten? Er aggressiv mot barn/andre hunder? Ikke tåler katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en god/seriøsomplasseringstjeneste egentlig? Kostet hunden mye, er den syk, er den en håndfull mer enn hva ny eier hadde regnet med, mangelfull informasjon om hunden, er hunden dyr i drift, osv. Hvilke kriterier er det som avgjør om et omplasseringsbyrå er godt eller dårlig egentlig?

Det jeg ser på som en god eller seriøs omplasseringstjeneste er når de som driver har en viss kunnskap om det de driver med, kan svare på mesteparten av spørsmål en måtte ha om hundene de omplasserer (f.eks. i forhold til sykdomshistorie, aggresjon eller frykt problemer, spesielle behov etc.) og at de er ærlige om de f.eks. faktisk ikke vet noe særlig om hundens bakgrunn. Generelt sett er ærlighet rundt hele omplasseringsprosessen viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har satt noen vanvittig høye krav? Synes du det er et vanvittig høyt krav at en forening bør være istand til og fortelle deg om hunden vokter maten? Er aggressiv mot barn/andre hunder? Ikke tåler katter?

Syns ikke 3000 kr er mye for en hund jeg.

Hvordan syns du at de skal teste om den f.eks har matforsvar ovenfor barn egentlig? Ville du lånt bort ditt barn som "dummie" i en sånn test? Jeg hadde IKKE gjort det med mine barn, og de er hundevante fra før av, liksom.. Jeg hadde ikke lånt bort katta mi for å teste heller..

Man er jo avhengig av at folk er ærlige om hvorfor de omplasserer, sånn i første omgang. Så er man avhengig av å ha nok krisehjem - så sant man ikke har de oppstalla på kennel da, og hvor mye finner man ut om en hund i en sånn setting? - helst med folk som har litt peiling på hund, sånn at man kan finne ut om de som omplasserte snakka sant.. Så er man avhengig av at folk faktisk veit hva de kan og hva de kan klare av med når de overtar hunden (jeg ville f.eks ikke synes at matforsvar var en big deal, selv om det er avlivningsgrunn for andre).

Men klart, jeg ville syns det var veldig rart om vedkommende som omplasserte hunden til meg, plutselig fikk det så travelt at h*n ikke svarte meg på mail eller telefon om jeg fikk problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde spurt meg om hvor de kunne ha fått tak i en omplasseringshund, ville jeg ha bedt dem ta kontakt med Fod-gården. www.fod.no

Jeg vet ikke helt hvordan prossesen i forhold til omplasseringen foregår(de kan ikke fortelle dette til alle og enhver), men jeg vet at de tar det seriøst, og at ikke hvem som helst får lov til å omplassere derifra. De skal ha mye informasjon fra de som har lyst til å skaffe seg hund, som f.eks hvor lenge hunden må være alene hjemme hver dag, hvordan de bor, om de har barn eller andre dyr osv.. Jeg er ganske sikker på at de ikke holder tilbake noe informasjon om hunden heller. De prøver også å matce hunden med den eventuelle nye eieren, så både hunden og de nye eierne får et godt forhold. Jeg vet også at de tar godt vare på dyrene mens de bor på FOD - gården - og det er mange frivillige som stiller opp og f.eks går tur med hundene. Dette vet jeg, da jeg selv har vært en frivillig der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan syns du at de skal teste om den f.eks har matforsvar ovenfor barn egentlig? Ville du lånt bort ditt barn som "dummie" i en sånn test? Jeg hadde IKKE gjort det med mine barn, og de er hundevante fra før av, liksom.. Jeg hadde ikke lånt bort katta mi for å teste heller..

Det å teste direkte på barn hadde nok ikke akkurat vært noe sjakktrekk, men det er jo f.eks. en av de tingene en som driver med omplassering bør spørre tidligere eiere om dersom de har kontakt med dem. Ellers går det jo ann å teste om hunden viser tegn til aggresjon på voksne i forbindelse med fôring eller i andre situasjoner. Dersom hunden viser slike tegn er det kanskje ikke forsvarlig å omplassere hunden til barnefamilier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...