Gå til innhold
Hundesonen.no

Topp 5 hunderaser


Lilleulv

Recommended Posts

1: Schäferhund. Er vokst opp med denne rasen, våken og klar og kan brukes til det meste.

2: Riesen Schnauzer. Er en rase eg er nysgjerrig på og kanskje skaffer meg en dag.

3: Hvit Hyrdehund. Har møtt noen få, men vet ikke så alt for mye om dei.

4: Dobberman. Er en rase eg blir meir og meir fasinert av. Likte dei ikkje noko serlig før, men det har snudd seg totalt med årene.

5: Sheltie. Den dagen eg slutter med "store" hunder blir det nok en sheltie eller to i heimen. Har hatt denne rasen før, og liker gemyttet til den. Livlig og våken, samtidig som det er en hund eg kan ha på fanget og kose med. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

1. Shetland Sheepdog - det er rett og slett "min" rase, har alltid vært det og vil nok for alltid forbli det. En kvikk, morsom og lettlært rase, tilpasningsdyktig, anvendelig, veldig kjekk størrelse, og i tillegg utrolig vakker :icon_confused:

2. Australian Sheperd - en rase jeg gjerne kunne tenkt meg ett individ av, for å drive aktivt LP med. En rase med mye guts og motor, men likevel ikke altfor mye. Øvre grense for hva jeg vil ha størrelsesmessig. Drømmen er en Blue merle NBT tispe :P

3. Whippet - fantastiske personligheter! De er kvikke og artige alle jeg har møtt, og jeg er veldig fristet til å skaffe en - en dag.

4. Pyreneisk gjeterhund, face rase - veldig interessant rase.. Må kunne mer om de før jeg gjør mer enn å drømme, men de virker herlig kjappe og er flotte å se på.

5. Delt mellom Papillon/Pomeranian - skal jeg noen gang ha miniatyr, må det bli en av disse rasene. Vakre hunder med masse fart og mye guts til tross for størrelsen. Om vi noengang får en av disse i hus blir det nok for agility (og utstilling da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Australian Sheperd - en rase jeg gjerne kunne tenkt meg ett individ av, for å drive aktivt LP med. En rase med mye guts og motor, men likevel ikke altfor mye. Øvre grense for hva jeg vil ha størrelsesmessig. Drømmen er en Blue merle NBT tispe :icon_confused:

Det med motor kommer VELDIG ann på linjer. Du finner alt fra det ekstreme til det minimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador Retriever: Kommer alltid til å toppe lista. The one and only!

Schæfer: Vakre stolte hunde med arbeidslyst! Kommer alltid til å drømme om Schæfer! Farmor har en tispe som jeg har kjent siden jeg var 4. elsker den rasen

Australien Shepherd: Vakre hunder! Kan egentlig ingenting om dem men jeg vil gjerne lære mer!

Dobermann: Flotte hunder! Vet ikke helt hvorfor jeg liker dem så godt, men de blir på lista.

Mops: Stor hund i liten kropp! Masse personlighet og liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Australian Shepherd - en gang i framtiden når det passer seg

2. Pinscher/dvergpinscher - herlige små kvikke skapninger, greitt pelstell :icon_confused: Neste gang blir det den større varianten.

3. Kooiker - pene, passe størrelse og kan brukes til det meste.

4. Welsh Springer Spaniel - hund som passer til omtrent alt!

5. Står mellom whippet og dansk-svensk gårdshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet :P 50-50 show/gjeterlinjer tror jeg hadde vært passe til mitt bruk :icon_confused:

Det er godt å høre at du vet det :P Det er så altfor mange som tror de kjøper seg bc light...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Portugisisk Vannhund - synes Therese (Lilleulv) ga en fin beskrivelse av hvorfor man bare MÅ elske denne rasen! Ingen over eller ved siden av for min del.

2. Dobermann - Nydelig rase som jeg alltid har hatt lyst på på grunn av egenskapene og dens staselige utseende. Jeg kommer nok aldri til å gå til anskaffelse av denne rasen - den er nok for krevende for meg i første omgang,

3. Afghansk mynde - Ja, jeg blir blendet av pelsen og har lyst på en Afghaner på grunn av dens fantastisk vakre ytre! Har alltid ønsket meg rasen, men kommer nok aldri til å gå til anskaffelse av en. Med mindre jeg får veldig god tid i framtiden til å drive med pelsen. Hvem synes ikke at en velstelt Afghaner er noe av den vakreste som finnes?

4. Löwchen - En herlig liten rase. Skulle jeg en gang hatt en småhund er nok dette rasen for meg. Alle jeg har møtt er herlige vesener med masse personlighet og styrke i forhold til størrelsen. I tillegg er den flott å se på og har den samme teite klippen som min egen rase.

5. Hovawart - Vurderte rasen lenge før jeg fikk meg portis, og kan gjerne ha en slik en på grunn av at den er en veldig flott hund som kan brukes til mye forskjellig. I tillegg er det litt størrelse på den, og det liker jeg. Jeg liker også hunder som ikke er så vanlige av en eller annen grunn, og synes derfor denne rasen er spennende fordi den ikke er av de mest utbredte.

Ellers finnes det drøssevis med raser jeg kan tenke meg. Puddel er jeg også veldig fascinert av. Men jeg kan ikke tenke meg å eie annet enn portis på veldig lenge i alle fall. Når tiden kommer til at jeg vil ha en ny hund blir det nok en portis til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHIHUAHUA- once you pop, you cant stop :icon_confused: elsklige hunder i liten kropp.. aldri en kjedelig dag med disse i hus :P

BOSTON TERRIER- utrolig morsomme og søte av utseende.. livlige og fulle av humor

IRSK ULVEHUND- skal jeg ha stor hund noen gang, må det bli ulvehund. Rolige og behagelige hunder, og utrolig sjarmerende.

GOLDEN RETRIVER- M¨å ha den på lista her.. vokste opp med verdens herligste golden. perfekt familie hund i mine øyne.

STAFFORDSHIRE BULLTERRIER- utrolig morsomme hunder, perfekt størrelse, lettlærte og nydelige

er mange fler jeg kunne ha tenkt meg, så det var litt vanskelig å rangere.. drømmen er et stort hus på landet, med mange forskjellige hunder.. store og små :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated (oh, bombe :closedeyes: ) Helt forelsket i verdens mest fantastiske rase. Livlige og glade, logrer selv i halvdopa tilstand. De fleste har en enorm will to please og ønsker og jobbe sammen med eier. Er som poteten kan brukes til alt, men er allikevel en alle tiders turkamerat!

Jakt-golden Jeg er forelsket i Kokos og alle hennes slektninger. Golden med riktig farge, kropp og med herlige egenskaper. Kan desverre ikke ha en selv, men flotte er de!

Toller Mange flotte individer, utrolig morsomt å se dem jobbe. For mye sykdom generelt på dem, og med mine utstillingsambisjoner passer den ikke. (Blir sjelden bedre enn nr 4/5 av retriever rasene. Og når sjelden opp på NKK)

Sheltie Alltid hatt en forkjærlighet for disse.

Stabyhoun Amigo har sjarmert meg såpass at jeg kanskje vil se på en Amigo baby om noen år :lol: Ikke bare er de pene, men virker som de også har en flott arbeidslyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp 5:

  • Staffordshire Bull terrier - en glad og allsidig muskelbunt, mye hund i liten kropp

  • Flatcoated retriever - fantastisk gemytt, utrolig vakre og allsidige!
  • Boxer - står for det samme som flatten!
  • Dvergpincher - kjenner dem ikke, men virker som noen livlige krabater!
  • Borzoi - rett og slett vakre! Meget elegante, slanke hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mye har lyst på, men mye som ikke passer. Om jeg skulle kjøpt hund 'i morgen' hadde det helt klart blitt en jaktgolden.

Fire andre aktuelle raser er jaktlabbe(men jeg liker ikke korthårs-pels), pyrre, bc og aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 : AUSTRALSK KELPIE. har kun hatt rasen i 6 mnd, men jeg er så sykt fornøyd, og dette er en rase etter min smak! Nr 2: cattledog: liker denne type hund. hardfør, og et arbeisjern nr 3 : chihuahua- vokst opp med rasen gjennom maaaange år. men jeg vil vente til det går an å få tak i de friske, sunne igjen nr 4: malle- hunder med mye motor, og energi / drifter. nr 5: rottweiler under sterk tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell min topp 5 liste er ikke helt klar men jeg får vell bare si sånn noen lunde ossen den er.

1. Papillon Definitivt fordi jeg har en selv og vet mye om dem. Dermed vet jeg hva jeg liker med dem og hva jeg ikke liker med dem og det er svært få ting jeg ikke liker med dem. Det jeg ikke liker med papillon er at de får så mye tiss og bæsj i rompa. Ellers ikke noe negativt med papillon sjenerelt.

2. Sheltie Uti fra det jeg vet om denne rasen så plaserer jeg den på 2 plass da jeg føler at jeg ikke kan så mye om de andre rasene som kommer nedover. Den passer utmerket til mine områder innen hunde sporten. Den er ikke for stor, den har ikke for mye pelstell, den er fin i tempramanget og den er ikke sjelden.

3. Delt mellom Chinese Crested og Chihuahua Det er like mye posetivt og negativt om begge rasene for meg. Derfor plassers disse to på samme plass.

4. Boxer Den har et så herlig tempramang og den er så pen og livlig og leken men den passer liksom ikke helt inn i mellom de andre rasene jeg har på listen. Den er også litt stor da.

5. Staffordshire Bullterrier Den ble vist skvist inn likevell. Den er så utrolig nydelig på utseende og er livlig og nydelig i tempramanget. Om det blir en slik hund en gang så må jeg ha ortlig god tid til å trene den opp og sosialisere den. Hvem vet om jeg går i fra papillon, chihuahua og chinese crested og går over til boxer og staffe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schæfer - Nydelige hunda med masse arbeidslyst

2. Chesapeak bay retriver - Kvikk og robust hund med eit nydelig utsende

3/4. Golden retriver og Labrador retriver - Hærlige hunda som ville passa mitt hundebruk perfekt

5. Bichon frisé eller Chihuahua - skulle eg noken gang kjøpe meg en liten hund hadde det blitt ein av dissa fantastiske rasane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabyhoun. Denne rasen er midt i blinken for meg! Sosiale og morsomme, arbeidsvillige og veldig kosete. De lærer fort og har evne til å resonnere og tenke problemløsning - noe som jeg har bruk for hos en sporhund. Men de fungerer alldeles ypperlig som familiehunder så lenge de får bli aktivisert med noe (spor, agility, lydighet osv osv.)

Petit Basset Griffon Vendèen. Har aldri møtt en i levende live, men kjenner flere jegere som denne rasen og det er mye hund i relativt liten kropp. Sterk og solid og hengiven. Dyktige jakthunder enten man slipper dem på rådyr eller som ettersøkshund.

Storpuddel. Kjenner ingen personlig, men har inntrykk av at dette er en livlig og meget intelligent hunderase. Eneste aberet er pelsstellet. Jeg er makelig anlagt og vil ha det på lettest mulig måte. Men rasen som sådan tiltaler meg!

Welsh Springer Spaniel. Arbeidsvillig og lettlært rase med et tiltalende utseende. Har kun møtt èn så jeg har ikke mye grunnlag å si noe om.

Weimaraner. En stor og allsidig jakthund som kan brukes til det meste, samt at den er en fin familiehund.

Jeg har ingen planer om å skaffe meg noen av disse rasene - foruten stabijen da - det blir garantert en til i framtiden :rolleyes: . De andre er raser jeg er fasinert av og som kanskje ville vært et alternativt rasevalg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Cairn Terrier - De er like sta som meg og jeg liker hunder med egne meninger. Digger terrieres temperament. I tillegg en veldig hendig størrelse dersom en har litt liten plass.

2. Schæfer - Flotte, smarte og oppvakte hunder!

3. Dvergschnauzer - Hva kan jeg si? Jeg liker hunder som matcher min egen sta natur... :rolleyes:

4. Tervueren - Flott rase med hunder som virker våkne, lærevillige og utholdende.

5. West Highland White Terrier/Westie - En gang en Westie, alltid Westie. Etter Ella har jeg aldri kommet vekk fra de nydelige små, hvite terrierne... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.) delt første plass: Labrador: Kan brukes til alt, masse humor og glede.

Shetland sheepdog: Liten men rask, fantastisk lynne, vakker, funnet den perfekte rase!

2.) Collie! Jeg var nok veldig sikker på at neste hund ble akkurat denne, men 2 sheltier klarte å smelte mitt hjerte når jeg passet dem, så det tok ikke lang tid før en sheltie valp var i hus :lol:

3.) delt 3plass: Grand danois vakker stor kjempe som jeg har lest mye om de siste 16årene.. Pga plass mangel i bil, så er dette fortsatt bare en drøm.

Groendal: Fantastisk nydelig rase, god brukshund!

4)rottweiler.

5) spansk mastiff. Tanta mi driver ett lite oppdrett, fantastisk nydelige hunder, hadde nok hatt ett eksemplar hvis jeg hadde bodd i hus langt unna oslo sentrums gater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. min topp 5 liste må vel se noe sånn her ut:

1. Aussie, fra de rette linjene. Kan brukes til så mye; kløv, trekk, spor, rundering, agility, lydighet, blodspor, gjeting. Mange har en humor, arbeidskapasitet, intensitet og iver som jeg virkelig liker. også er størrelsen fin:)

2. 3. 4. 5; groendael eller lapsk vallhund eller shiba (som en tilleggshund, turkamerat, har likt rasen i mange år) eller toller, eller flat, eller riesen, eller chesapek, eller pyrre, eller, eller, eller :lol: Vet ikke helt, det varierer litt, men jeg liker hunder jeg kan bruke, både på tur (trekk/kløv) og kan trene mye forskjellig med. En hund av disse rasene må jo også komme fra de rette linjene selvfølgelig:)

(så må jeg ta med en 6.plass sier sambo, og det er rhodesian ridgeback :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Basenji.. en gang Basenji, alltid Basenji.... :lol:

2. Whippet, det er noe eget med de..

3. Saluki, er bare forelsket, men kjenner de ikke veldig godt.

4. Schæfer, vokste opp med de, hatt selv og skulle jeg hatt en stor hund igjen er det 1. valg

5. Rottweiler, hadde 2 omplasserings rottiser før Basenji, og de er fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ååh, så vanskelig!

1. One and only, og det vil den alltid være.. AMSTAFF! :lol: Elsker rasen, den er det vakreste man kan finne.

2. Portis! Herlig rase, med teitsøt klipp. Hihi.

3. Wheaten selvfølgelig. Det blir ire nestegang, om Kristine greier å overtale mamma. :)

4. Skal det noen gang bli en liten/mindre hund, så må det bli pomeranien. Herlige dotter! Eller Basenji, de er tøffe!

5. Og skal det noen gang bli en STOR rase, så må det bli Irsk Ulvehund. Jeg er fascinert, spesielt av Mona!

Ellers er staffer, dobbiser, dogo argentino og dogo canario FLOTTE. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på, men prøver! Mange flotte raser, men har nå luket ut de som kan passe meg og mitt liv. Rasene er ikke i rekkefølge, akkurat det klarer jeg ikke å bestemme meg for :lol:

¤ Engelsk Springer Spaniel - jeg skal definitivt ha springer igjen en gang. Herlig rase med mange flotte egenskaper og bruksområder.

¤ Pinscher - rase med mye personlighet, som kan brukes til det meste. Kjenner flere og alle sjarmerer meg...

¤ Kelpie - truffet flere som sjarmerer meg både bruksmessig, aktivitet og i personlighet. Blant annet har instruktøren vår en flott working kelpie. Kelpie kommer dog ikke i hus før jeg vet at jeg har nok tid til en slik rase.

¤ Saluki - veldig fascinert av mynder, og aller mest saluki. Om det noen gang blir en mynde, er dette drømmen.

¤ Papillon/Phalene - når jeg en gang vil ha en liten "kose"hund...

Flere som kunne vært nevnt her, men siden jeg måtte nevne 5 så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schæferhund- Har jo denne rasen nå og er storfornøyd, en svært allsidig hund som kan brukes til det meste, førerorientert, pen og passe stor=)

2. Tervueren- Dette er vel den vakrestehunden som finnes i mine øyne, våken og livlig, humoristisk, smidig. passer bra til agility og er passe stor:)

3. Flat- En veldig sosial gladhund som nesten er umulig å ikke like. en rase som liker/trenger å bli brukt, fin hund å trene klikkertrening med fordi den somregel er så matglad.

4. Groenendael- Blir vel mye av det samme som tervueren.

5. bc- har alltid likt denne rasen- aktiv, våken, smidig, lærevillig, super hund til lydighet og agility, pen er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer sort (det er forskjell på gemytt mellom fargevariantene, de sorte er klovnene :) ): en fantastisk stor hund i lite format. Lettlærte, sta, lekne, uredde (dersom de ikke har fått bank av store hunder vel og merke, da blir de litt mer forsiktige). Nr 2 kommer i hus på nyåret :P

Manchester terrier Hadde jeg fått med samboer på det hadde dette blitt hund nr 2. De er på veldig mange måter like som dvergsvhnauzeren. (Men de røyter, og det er grunnen til at min kjære sier nei. Men etterhvert kanskje...)

Resten i tilfeldig rekkefølge:

Riesenschnauzer sort Denne er presis lik som dvergschnauzeren, bortsett fra størrelsen. Ikke utenkelig at det kommer en i hus med årene.

Basenji Fordi de er så pene og sære :P

Den siste er jeg ikke sikker på, Staffordshire Bullterrier er en kandidat, Portugisisk Vannhund en annen, kanskje Dobermann eller Pincher.... Må tenke litt mer på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...