Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye innførselsregler snart?

SusanneL

Recommended Posts

Som sikkert endel har fått med seg så skal det være Verdensutstilling i Sverige neste år.

Dette har vært kjent i hundeverden i noen år nå, og da dette ble offentliggjort tenkte man jo "SKK vet sikkert noe VI ikke vet..." ang. innførselsreglene til Sverige (de er like som inn til Norge).

De færreste hunder i verden blir utsatt for det vi holder på med for å komme inn i Norge/Sverige, og pga EU og deres regelverk som nok skal være mest mulig lik over hele unionen - så "måtte" det jo komme noen endringer på dette.

IKKE på grunn av en hundeutstilling, men årsaken til at jeg blander inn utstillingen i dette er jo nettopp det at SKK sikkert håper på noen fler enn bare Norske og Svenske hunder der OG har derfor sikkert vært i samtaler med Jordbruksverket om når noe slikt kan være aktuelt.

For en tid tilbake så ble det kjent at Svenska Jordbruksverket faktisk jobber med denne saken (LINK

).

Oversatt sier de her at de undersøker muligheten å droppe både blodprøven for rabies samt ormekuren som skal tas rett før man reiser inn i Sverige. Og slik som JEG leser rapportene som er fremlagt ser det veldig sannsynlig ut at vi ganske snart kan slippe blodprøven i hvertfall. Ormekuren virker dog mere usikkert i forhold til rapporten fra EFSAS.

Det ville være helt utenkelig at ikke Norge følger de samme regler som Sverige i denne forbindelsen. Jeg kan ikke se noe på sidene til Mattilsynet om dette, men det behøver jo ikke bety at de ikke faktisk jobber med saken, da.

Så, tiden vil vise om det allerede neste år vil bli enklere for alle å ta med sine hunder og katter på ferie og hjem igjen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper da at dette ikke stemmer, det er en grunn til at vi er rabiesfrie i dag og jeg håper at vi får forbli det også.

må si meg enig i dette. det hadde vært utrolig kjekt å lettere kunne impoertere hunder/reise ut med dem, men ikke hvis det er risiko for å føre med seg sykdommer inn i landet som vi ikke sliter med..

er glad for at reglene er såpass strenge, tross alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om å fjerne selve vaksinen, da.. Kun blodprøven - som kanskje er helt unødvendig.

Det er ikke rabiessmittede dyr rundt hvert gatehjørne i resten av Europa heller, selv om de faktisk ikke har krav om slikt i det hele tatt. Så risikoen for akkurat dette er klart høyere med tanke på alle smuglerhundene fra Østeuropa..

Snakket med en finsk utstiller for noen år tilbake, og hun fortalte at det faktisk ble stilt ut en rabiessmittet hund fra Estland på en utst. hun var på.. Så det hadde jo absolutt vært skummelt å fjerne vaksinekravet, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om hvor mange hunder som har tatt rabiesvaksina ift hvor mange hunder som får godkjent blodprøve, så det kan jeg ikke utale meg noe om - selv om jeg mener at vi bør ha såpass strenge krav om import til Norge at vi unngår å få rabiesinfiserte hunder hit.

Vi bør heller ikke få inn dyr som har/er bærere av andre sykdommer/parasitter som vi ikke har her fra før av. Derfor bør man i alle fall ikke kutte ut ormekuren. Blodprøven etter rabiesvaksina kan jeg forstå at er litt irriterende, siden det gjør at man må planlegge utenlandsutstillinger (evt utstillinger i Norge/Sverige for hundefolk i andre deler av verden) ca sju mnd i forveien. Men ormekuren skal tas ti dager før man drar, i tillegg til at den koster svært lite sammenlignet med den totale prisen for rabiesvaksine og blodprøve. Rabiesvaksine og ormekur (i tillegg til andre, normale vaksiner selvsagt) bør derfor være minstekrav for å ta med hund inn til Norge, om det er sikkert å droppe blodprøven vil jeg ikke uttale meg om.

Dessuten - uansett hva slags regler de regulerer på i Sverige, bør Mattilsynet holde reglene slik at vi kan ivareta den samme sikkerheten her i Norge som vi har hatt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten - uansett hva slags regler de regulerer på i Sverige, bør Mattilsynet holde reglene slik at vi kan ivareta den samme sikkerheten her i Norge som vi har hatt hittil.

Det blir veldig vanskelig å "ivarte den samme sikkerheten i Norge" om Sverige har forholdsvis åpne grenser til resten av Europa, så lenge det ikke er noen større grensekontroll mellom Sverige og Norge.

Tror det er naivt å tro at vi kan ha de samme strenge reglene som vi har hatt (vel, det har vi jo ikke hatt siden 2004, da ble det åpnet for å kunne importere dyr uten karantene fra en hel haug med land), og samtidig være en del av "stor-samfunnet". Var det ikke for at det er slakket på regler, kunne man f.eks ikke innført dyr fra USA uten 6 mnd karantene (4 mnd på karantenestasjon + 2 mnd hjemmekarantene), eller valper under 12 uker uten vaksinering.

Jeg kan ikke helt se at det å fjerne kravet om blodprøve skal føre til en høyere smitterisiko enn det er i dag, så lenge det fortsatt er krav om vaksinering OG ormkur. Rabies er vel neppe den sykdommen som slipper "lettest" inn i landet, og OM det skulle komme inn, så er vel det en av de "enkleste" sykdommene å bli kvitt igjen - rabies er ganske synlig når dyret er sykt, liksom. Jeg tror heller ikke at den dagen vi får rabies i landet igjen, at det vil være et sykt husdyr som er smittekilden, det er vel heller rev, ulv eller lignende dyr som har streifet over grensen, isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...