Gå til innhold
Hundesonen.no

Hormonell drittbikkje


Recommended Posts

Jeg blir ikke klok på Bridie... Ikke i det hele tatt faktisk, og blir hu ikke bedre i løpet av noen dager nå, reiser vi til vet'n på mandag.

Altså, Bridie fikk løpetid uken før påske, hu var høyløpsk ca rundt den 10 april. Løpetida gikk greit for seg, hu var den samme gode bikkja, ville ri på andre tisper (som også hadde løpetid), men helt ok. Veldig "billig", stilte seg opp for det som fantes av hannhunder, men slik er vel også normalt for noen har jeg skjønt.

Løpetida var over etter ca 3 uker, og ingenting spes ellers liksom.

Vi merket ikke noe til innbildt svangerskap før det nærmet seg 63 dager siden jeg antar hu var høyløpsk, hu ble en del latere, peste mye på tur, orket ikke gå så langt osv, men dette var de dagene vi hadde så utrolig varmt vær, så muligheten er stor for at det var varmen som slo henne ut.

På kvelden den 10 juni derimot skjedde det noe.. (Dette var dag nr en med litt lavere temperatur). Hele natten stresset og peste hu. Kastet på seg i buret, opp å gikk (hu har STOOOOORT bur), snudde seg, la seg igjen, og pste konstant. Vi var ute med henne, fant vann til henne, prøvde å gå litt med henne, men det hjalp ikke. Hele natten holdt hu på. PÅ dagtid sov hu noe, men peste hvert våkne sekund. Og slik fortsatte det i 3 netter og 4 dager før det roet seg.

Sammen med dette er hu blitt vrang, ikke intr i å trene,hører ikke på innkalling, bjeffer mer på folk osv. Hormonell.. .

Da de 4 dagene var over trodde vi det sku gi seg, men dengang ei... Det ble rolig en stund, og vi trodde gamle Bridie kom tilbake. Men, 2,5 uke etterpå oppdager vi melk i pattene hennes. Og hu vasker seg mye bak. Melken vedvarer i 2 uker ca, men ble så borte. (humøret ellers har vært det samme).

Og på tur nå idag har hu markert værre enn den værste hannbikkja. For hver 50ende meter har hu satt seg ned å skvetta, gjerne mens hu gr bortover å snuser samtidig.

Hva er det som skjer med dyret??? SÅ langvarig liksom?

Har snakka med veterinæren innimellom, men fått beskjed om å se det ann... Nå har de hatt ferie i to uker, og siden dette ikke er akuttt så venter jeg til de kommer tilbake. Men... *klør meg i hodet* Det er forferdelig slitsomt, både for hund og eier dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda.. Så leit at hun skal plages så med disse kvinnelige sakene :) Høres jo ikke sunt ut for noen av dere. Kanskje sterilisering hadde vært noe for Bridie. Har jo hørt om flere med aussietisper som ikke er særlig "brukbare" på noe vis pga innbildt svangerskap. Det er iallefall ikke uvanlig for rasen virker det som. Hold oss oppdatert om hva vet'en sier da, når den tid kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hennes første løpetid? Da Tulla hadde første løpetid, markerte hun også for hver 50ende meter, og også inne. Det høres jo litt ut som om hunden din har gått gjennom en "fiktiv fødsel", med etterfølgende melk i pattene. Tulla fikk også innbildt etter første løpetiden, men hun har ikke fått det de andre gangene, så jeg ville ventet og sett hva som skjer etter de neste løpetidene, før jeg evt ville vurdert noe. De kan jo gjerne forandre personlighet litt (eller mye), bare tenk på oss kvinner når vi har pms, noen av oss blir jo helt skrudde i hodet! Det er jo tross alt "bare" hormoner i bikkja di som snakker, og når det verste er over, blir hun nok seg selv igjen. Så akkurat det psykiske ville jeg ikke bekymret meg så masse for, men hvis hun får fysiske plager av inbildten, ville jeg gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hennes første løpetid? Da Tulla hadde første løpetid, markerte hun også for hver 50ende meter, og også inne. Det høres jo litt ut som om hunden din har gått gjennom en "fiktiv fødsel", med etterfølgende melk i pattene. Tulla fikk også innbildt etter første løpetiden, men hun har ikke fått det de andre gangene, så jeg ville ventet og sett hva som skjer etter de neste løpetidene, før jeg evt ville vurdert noe. De kan jo gjerne forandre personlighet litt (eller mye), bare tenk på oss kvinner når vi har pms, noen av oss blir jo helt skrudde i hodet! Det er jo tross alt "bare" hormoner i bikkja di som snakker, og når det verste er over, blir hun nok seg selv igjen. Så akkurat det psykiske ville jeg ikke bekymret meg så masse for, men hvis hun får fysiske plager av inbildten, ville jeg gjort noe.

Svarer litt for PsychoLynx her. Bridie er 3 år, så dette er ikke første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg så veldig erfaring ang. innbilt svangerskap, men hadde samme problemer med min aussietispe. Hun ble ikke mer bjeffete på folk og sånt, men mer nedstemt, mye klaging og syting og arbeidslysten på bånn. Hun ble også verre og verre for hver løpetid.

Amy hadde løpetid hver 6 mnd. og med oppbygging mot løpetiden (snusing, markering) og så innbilt etterpå, så var det jammen ikke lange tiden hun var "normal".

Kastrerte henne i vår. Da var hun litt over 3 år gammel. Angrer ikke en dag. Så hvis Bridie ikke skal brukes i avl så ville jeg absolutt vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hennes første løpetid? Da Tulla hadde første løpetid, markerte hun også for hver 50ende meter, og også inne. Det høres jo litt ut som om hunden din har gått gjennom en "fiktiv fødsel", med etterfølgende melk i pattene. Tulla fikk også innbildt etter første løpetiden, men hun har ikke fått det de andre gangene, så jeg ville ventet og sett hva som skjer etter de neste løpetidene, før jeg evt ville vurdert noe. De kan jo gjerne forandre personlighet litt (eller mye), bare tenk på oss kvinner når vi har pms, noen av oss blir jo helt skrudde i hodet! Det er jo tross alt "bare" hormoner i bikkja di som snakker, og når det verste er over, blir hun nok seg selv igjen. Så akkurat det psykiske ville jeg ikke bekymret meg så masse for, men hvis hun får fysiske plager av inbildten, ville jeg gjort noe.

Nei, det er ikke første løpetid.. Ut fra alder, vil jeg anta dette er 3. som hun hadde rundt påsketider. Iallefall hvis det stemmer det tidligere eier sier med at hun hadde løpetid engang i året. MEN, nå vet ikke jeg hvor mye dette har å si osv, men tidligere bodde Bridie sammen med 4 andre tisper... Kan nok ha noe å si at løpetiden hennes ble styrt noe av det. Hos oss er hu jo nå alenehund. Men da hu fikk løpetid like før påske, var det kun en og to dager etter at de to tispene hun går mest sammen med, også fikk løpetid! Sannsynligvis er hun blitt "smittet" innbiller jeg meg...

Ja, jeg tror også det var en "innbildt" fødsel som skjedde den 10., 11., 12 og juni. Tre netter etterhverandre med stress og null søvn, og haugevis med vasking bak. MEN, hu har aldri samlet valper eller brydd seg noe mer om det ene eller det andre, og vi merket heller ingenting mer FYSISK på kroppen hennes før hu da fikk melk, ca 2-3 uker etterpå...

Og Amy: Ja, je tenker mye på dette med sterilisering. Og Bridie kan jo ikke avles på. Hu har svak HD på en side. Men skal gi henne en løpetid til før jeg bestemmer noe. Og kke minst snakke med forsikringsselskapet om det....

Men, så er jeg jo litt skeptisk for bivirkninger av sterilisering... Buffy, schæfern, ble for det første HELT merkelig nr det kommer til pelsen. Den endret seg HELE tiden, fra lang, tykk, tynn, kort, fluffy, pjusk osv. Og aldri med noe mønster. MEn det er nå greit nok, jeg er ikke noe intr i utstilling, så bryr meg ikke så mye. Men, hu ble også inkontinent etter 3 år... Nå KAN jo dette skyldes andre årsaker (medisiner osv), men det vet jeg jo ikke... Og vet jo at inkontinens kan være en direkte bivirkning av sterilisering.. Og jeg vil ikke ha en inkontinent hund til.. (det er sykt dyrt med tena lady som må byttes 5-6 ganger om dagen :S)

Men, selvfølgelig.. Det er ikke bra for hverken hund eller eier at Bridie er som hun er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe ditt forsikringsselskap er mer velvillig enn det jeg hadde på den tiden. Der var det blankt nei til å dekke sterilisering pga. innbilt svangerskap. (Vesta) Vet også at Agria ikke dekker (står i vilkårene).

Tenkte også lenge og vel før jeg faktisk bestillte tid hos veterinæren. Var mest redd for adferdsendringer og selvf. inkontinens. Har ikke merket noe annet enn positiv endring i adferd, ingen inkontinens enda, men det er kun 4 mndr. siden hun ble kastrert. Men kan ikke inkontinens medisineres bort da? Det er iallefall det jeg har hørt. Kanskje det ikke virker på alle?

Endringer i pelssstruktur tror jeg også det er for tidlig å si noe om. Hun var helt nedrøyta da hun ble kastrert, Har nå bygget opp en flott pels, men nå er den på full fart av igjen. Men sånn var det før hun ble kastrert også. Så vi får se. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok 3 år eller så før Buffy ble inkontinent da.. Prøvde medisiner på henne uten hell, så hu gikk med Tena Lady til hu ble avlivet. MEN, som sagt... Dette kan ha kommet av stort forbruk av kortison og annen medisin pga allergien hennes.

Buffy gikk med det i 1 år, men kun fordi hu ikke viste noe tegn til å merke noe av det. Og det var ikke grunnen til at hu ble avlivet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe ditt forsikringsselskap er mer velvillig enn det jeg hadde på den tiden. Der var det blankt nei til å dekke sterilisering pga. innbilt svangerskap. (Vesta) Vet også at Agria ikke dekker (står i vilkårene).

Tenkte også lenge og vel før jeg faktisk bestillte tid hos veterinæren. Var mest redd for adferdsendringer og selvf. inkontinens. Har ikke merket noe annet enn positiv endring i adferd, ingen inkontinens enda, men det er kun 4 mndr. siden hun ble kastrert. Men kan ikke inkontinens medisineres bort da? Det er iallefall det jeg har hørt. Kanskje det ikke virker på alle?

Endringer i pelssstruktur tror jeg også det er for tidlig å si noe om. Hun var helt nedrøyta da hun ble kastrert, Har nå bygget opp en flott pels, men nå er den på full fart av igjen. Men sånn var det før hun ble kastrert også. Så vi får se. :icon_cry:

Kan være jeg ikke har lest vilkårene godt nok, men jeg mener da vitterlig at Agria dekker sterilisering/kastrering såfremt det er av medisinske årsaker??! Tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg ikke har lest vilkårene godt nok, men jeg mener da vitterlig at Agria dekker sterilisering/kastrering såfremt det er av medisinske årsaker??! Tar jeg helt feil her?

Ja, hvis kastrering/sterilisering må skje på grunn av livmorbetennelse etc. Men ikke på grunn av psykisk ustabilitet slik som innbildt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...