Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilde

Carina

Recommended Posts

Jess, jeg er helt lost når det gjelder å stille hund, og hadde vært supertakknemlig for noen tips.. Har et bilde av oss på siste utstillinga vi var på, og jeg ser jo at det ikke ser bra ut..

Han er for lav bak sant? Fikk en gang et tips om at hvis det var en liten bakke der man skulle stille opp, så skulle forbeina stå på det høyeste punktet, men her ser det jo ikke riktig ut for oss.

Mener også vi fikk kommentar på at han var lavstilt bak.

070614-wutstilling.jpg

Synes nesten han stiller seg bedre selv, eller?

070527-01.jpg

Står litt vridd her da men

130407-02.jpg

Edit: Nå var dette en ren fuglehundutstilling, så jeg var sikkert den mest pyntede på hele greia.. men kunne nok trengt tips til farge på klær og sånt i og med at neste utstilling antageligvis blir NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også han ser VELDIG fin ut på bilde to (nå er ikke jeg noen raseekspert - men en stor beundrer!)

Tipset om å stille i motbakke er ikke så dumt, men ikke heng deg for mye opp i det. Grunnen til at han ser bedre ut der han stiller seg opp selv, er vel heller at han ikke er strukket så ut bak - og dermed får bedre bakbensvinkler og en rettere overlinje. Godt mulig han stiller seg bedre selv - min hund gjør det (selv om det er en rase med tradisjon for mye fikling for å stå "perfekt"), og da prøver jeg å fikle minst mulig.

Farger - ikke så nøye med en sånn farge på hunden vil jeg si. Blå jeans er sikkert utmerket, men grønt er selvsagt komplementærfargen til rødt, så det vil få den flotte hertafargen til å virkelig komme til sin rett (men det kan selvsagt ei fin gressmatte i utstillingsringen klare like godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - hvis du ser på bildene, så se på hasene hans i forhold til bakken han står på - DER ser du "problemet".

På bilde 1 så står han med bakbena for langt trukket bakover. På bilde 2 står han med ett som er for langt bakover, og ett som er for mye innunder seg. PÅ bilde 3 er vinkelen på bildet sånn at det er vanskelig å egentlig se hvordan han står + hvordan rygglinjen er.

Ideelt sett så stilles de fleste raser såkalt "rettvinklet". Det vil si at hasene skal stå loddrett (90 graders vinkel) mot bakken eller gulvet. Som regel skal de også stå relativt parallelt med bakbena (sett bakfra) - noen raser skal stå litt bredere, andre ganske smalt.

Avstanden mellom bakbena (bakfra) avgjører også hvor sluttende (fallende) rygglinjen blir. Så med raser som skal ha ganske rett rygglinje så står de smalere bak, enn de som skal ha en fallende rygglinje.

Fronten hans ser det ut som om han stiller opp ganske fint selv. Dvs. at bena står parallellt, og sånn rett under kroppen.

Det var i alle fall mine umiddelbare tanker kring bildene, men uansett sånt "småpirk" så ser han jo skikkelig fin ut, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg litt på Susanne ang vinklene på bakbena. Men ellers må jeg jo si han er flott!

Vil tippe dette er en hund som kan stille seg opp selv, så retter du kun evnt småfeil (eks sette et ben litt lenger bakover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for tips! Og takk for skryt, er selvsagt enig i at han er en staselig kar. :P

Jeg synes også jeg satte bakbena for langt bak da jeg stilte ham opp, og jeg skjønner hva dere mener. Har trent så lite på det at jeg syntes det var vanskelig å se når jeg så ovenfra og ned. Vi må nok trene litt på stå'en, for han har en tendens til å sette seg eller følge etter hvis jeg tar et skritt bak for å se. :)

Nå vet jeg iallefall sånn ca hvordan han kan stå for å ta seg godt ut, så da er det bare å trene på det før han skal på neste ustilling. :D

Han har fått et par negative kommentarer på de utstillingene jeg har vært på, en gang var det at han hadde bratt kryss og en annen gang var det steil overarm. Er det noe jeg kan gjøre når jeg stiller ham opp for å unngå at disse tingene fremheves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase får de lett steil overarm når de strekker seg frem etter f.eks en godbit. Om det er det samme hos pointere vet ikke jeg, men i såfall er det å la ha stå med hodet og halsen naturlig frem å ike la han strekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei jeg hadde jo ikke det, men nå er hun et familiemedlem og har vært det i 3 år, så å sende henne tilbake er uaktuelt. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
    • Hei,  Jeg har en 3 år gammel malteser på for. Jeg betalte 5k da jeg fikk henne, men signerte fortsatt en vanlig forvert avtale. Hun skal ifølge avtalen få 2 kull. Det ble spesifisert da jeg fikk henne at hun skulle avles med andre registrerte maltesere.  Oppdretter bestemmer seg i stedet for å få et blandings kull og lage maltipoo på første kull. Jeg likte det ikke, men orket ikke å lage noe styr av det. I oktober hadde hun første løpetid etter kull nr 1. Det er nå ca 6 mnd siden og jeg har fulgt med for å sjekke om hun får løpetid.  I dag fikk jeg melding av oppdretter hvor hun truer med å ta henne tilbake fordi jeg ikke har sagt ifra om løpetid, men hun har jo ikke hatt løpetid enda. Hun mener maltesere har løpetid hver 4. Mnd? Dette høres ikke riktig ut. Jeg ble veldig satt ut siden jeg alltid har gitt beskjed ved løpetid tidligere. Mitt spørsmål er hvilke rettigheter har jeg? Jeg har jo betalt en viss sum for hunden. Jeg har fulgt kontrakten, og kan dokumentere at oppdretter har brutt kontrakten. Kontrakten spesifiserer at hun må følge nkk sine retningslinjer for avl, og de åpner ikke for blandingsavl. Hun sa hun er i sin fulle rett til å blande raser så hun er åpen på at hun vil bryte kontrakten nå og.  Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og hadde planer om å si ifra ved løpetid som sikkert kommer nå straks, men nå føler jeg meg ikke trygg på dem overhodet.    Edit: jeg har hatt hunden i 3 år og er absolutt ikke interessert i å heve kjøpet. Jeg ønsker egentlig kun at de skal forholde seg til kontrakten, og ikke true meg med å hente henne når jeg alltid har fulgt kontrakten. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...