Gå til innhold
Hundesonen.no

Skraping på dører


mbakkevold

Recommended Posts

Tina har fått det for seg at dører er unødvendige hindringer, og de skal aller helst være åpne slik at hun kan komme seg ubesværet rundt. Dersom en dør er lukket og hun vil gjennom den, reiser hun seg på to og skraper og hopper (og har i et tilfelle klart å åpne verandadøren...). Dette gir kloremerker på dørene, og jeg (les samboer) er ikke helt glad for det, nei. Jeg gir tydelig beskjed når jeg tar henne i gjerningsøyeblikket, men det er ikke alt jeg får med meg før det er for sent. Noen lure forslag på hvordan jeg kan løse dette? Kan ikke spikre opp plater på hver ei dør heller akuratt..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, vi kan enten være i samme rom som henne, eller i et annet (da skraper hun fordi hun ikke vil være alene). Dersom hun må være alene på et rom skraper hun i det vi går, men gir seg nok så fort. Tingen er jo at skaden allerede har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe foran døren da, en kasse, stol, en 'del' av en kompostbinge etc så kommer hun hvert fall ikke til, og får mer læring i at det går an å grave seg gjennom dører.

Tenkte på dette jeg også. Og så er det i tillegg vikig at hun ikke får belønning for å skrape på døren, ved at døren går opp. Har selv en hund jeg holder på å venne av med dette tullet på. Syns det var praktisk når hun var valp og skulle gi beskjed om å få ut, men det er ikke så pent i et nytt hus med nye dører (eller gamle for den saks skyld), og hun tror hun "må" skrape på døren for at de skal åpne seg. Det har blitt mye bedre, og hun gjør det egentlig sjelden nå, men de gangene hun skraper, holder jeg bare døren lukket til hun har satt seg og gjerne tatt kontakt (hvis vi er på vei ut). Straff har jeg aldri trengt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Det der hjalp ikke på huskyen jeg hadde (han skrapa rett nok ikke opp dørene, han bare åpna de), var jeg ikke der tok han saken i egne labber til tross for at han satt og tok kontakt når jeg var i gangen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg fikk ei frøken som var 6 måneder og åpnet dørene begge veier. Det jeg gjorde var å ta en sterkere variant av dette. Jeg gikk ut og ventet til jeg hørte hun hoppet på klinka så ropote jeg nei så strengt jeg kunne i tilegg til at jeg begynt med dette. Altid når en dør skulle gå opp så var det sitt og vent til hun hadde tatt kontakt også åpnet jeg døren. Dette er litt over et år siden og hu som kan ominrede hundehuset har fortsatt ikke åpnet dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...