Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som alltid er sulten..


Carina

Recommended Posts

Ja, groenendaelvalpisen min er ALLTID sulten virker det som. Han er akkurat passe nå, synes iallefall jeg, og han har fått markkurer flere ganger siden jeg fikk ham. Den siste fikk han for en uke siden eller noe sånt. Han stjeler mat ved hver eneste anledning uansett hva vi gjør, man kan vel si at jeg har blitt flinkere til å holde kjøkkenbenken ryddig.. Jeg har aldri vært borti en så glupsk hund før, og han virker jo nærmest ihjelsultet hver gang han får mat. Jeg forer tre ganger om dagen, ca. 500-600 gram til sammen avhengig av hvor mye godbiter o.l. han har fått i løpet av dagen.

Er det noe jeg kan gjøre for å øke metthetsfølelsen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josie var akkurat lik (sånn som du beskriver det) da hun var liten, og hun fikk litt tilskudd av f.eks. ris for å fylle opp magen. Det var også det jeg ga henne når jeg trengte å få henne opp i vekt (da fikk hun spise så mye ris hun orket, og ble ordentlig "god og rund"). Evt. finne en fiberkilde som metter bra, ring vetten og hør om de har noen forslag... (ellers kan jeg alltids lete gjennom ernæringspensumet fra instruktørkurset :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han trenger egentlig ikke oppfeting, så det måtte eventuelt være en tilsetning som bare er vomfyll liksom. Så hvis de legger på seg av ris, så er kanskje ikke det så lurt. Må passe vekten hans ellers spiser han seg trillrund. :)

Han er vel en ganske stor valp så er jo redd for dette med at han skal vokse for fort og belastingsskader osv, derfor vil jeg helst holde ham slank. Er bare kjipt at han er så sulten hele tida..

Vet ikke om man trenger opplysningene men han er 5,5 mnd, ca 58 cm i manken og veier 19,4 kilo. Han har en ganske kraftig benbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt det fysiske stemmer, og det bare er sulten som er problemet, kan du jo gi han druesukkervann (?). Husker i farten ikke hva det heter, men det kan gies til hunder som er veldig sultne (og har fx matforsvar eller kaster i seg maten så fort at den kommer opp igjen, brukes under trening), og det stimulerer hjernen til å tro at den ikke er så sulten likevel, fordi den får tilført sukker (karbohydrater på fint).

Dette med ris er jo også en idè, selv bruker jeg puffet ris. Men så har du jo et aspekt til her; nemlig at valpen får jo belønning hver bidige gang den stjeler noe mat, og da er det ikke rart at atferden opprettholdes, til tross for at den kanskje egentlig er mett? Har selv hatt en light-versjon av ditt problem her i perioder, men det hjelper å rydde unna (og kjøkkenbenken vår var også veldig fin og ryddig!). Ellers vet jeg med meg selv at hunden min får nok mat, den er i akkurat det holdet den skal være i, og det er ikke synd på henne, selv om hun kanskje syns det selv.

Alternativt kan du dele opp i enda flere måltider. Magesekken blir ikke like utvidet når den får mindre måltider, enn om den skulle fått ett stort (vet du fôrer 3 x), og hunden tror kanskje også at den får mer mat, selv om det bare er oftere? Når man spiser lite om gangen, utvider ikke magesekken seg så mye som om man spiser masse, og når den deretter krymper igjen når maten er ført til tarmen, er ikke forskjellen like stor som ved et stort måltid, og sulten kjennes ikke så godt. (Det er vel bla derfor man skal spise lite og ofte, tror jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gronnisen her er også _alltid_ sulten og mener hun kunne spist en hel hest til middag, minst, om ikke to. Får selvsagt aldri være alene noe sted hvor det står mat som kan nåes. Noen hunder er vel bare sånn, det positive er at hun er superenkel å forsterke med mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Ja, etter at han begynte å nå over hele kjøkkenbenken har jeg blitt veldig flink å holde den ryddig. ;) Så det er ikke ofte han får stjålet mat, men det hender vi glemmer oss vekk og setter fra oss brødskiva på bordet mens vi går på toalettet o.l. Vi blir flinkere til alt hele tiden. Varja var også mattyv, men henne gikk det liksom å snakke til. Willis er også grei sånn, det eneste han ikke klarer motstå er dagsgammel pizza. :)

Druesukkervann, er det noe en lager til selv? Av? Hvordan løser man dette når man har tre hunder? Gir man hunden ei skål med druesukkervann og lar den drikke det den vil ha?

Puffet ris, vil det føre til at han legger på seg?

Ellers kunne jeg jo delt opp i flere måltider, nå er jeg jo sykemeldt så det lar seg lett løse. Normalt sett blir kanskje ikke det så enkelt da det rett og slett blir for lite timer på døgnet hvis jeg skal kunne ta ham med på trening/tur uten at han nettopp har spist. ;)

Han får passe med mat og er i kjempefint hold synes jeg. Gal etter mat har han alltid vært, helt siden han var født. Han var den litt tykkere valpen i kullet, og oppdretter fikk faktisk beskjed om å passe maten til ham så han ikke skulle bli for tjukk.

Edit: Ja, det er en stor fordel at han liker mat når det kommer til trening og sånne ting, er takknemlig for det i den sammenhengen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gronnisen her er også _alltid_ sulten og mener hun kunne spist en hel hest til middag, minst, om ikke to. Får selvsagt aldri være alene noe sted hvor det står mat som kan nåes. Noen hunder er vel bare sånn, det positive er at hun er superenkel å forsterke med mat :)

hehe - Det er nok en familiesvakhet det der :rolleyes:

Om du forer tørt, kan du jo tilsette vann, da er foret ferdig svella når han spiser og han blir mett før. Hvis ikke så kan du jo "tvinge" han til å spise saktere, sånn at han rekker å kjenne at han blir mett.. Jeg gjør det med frokosten til jentene her, sprer det utover gulvet så de må spise en og en forkule, og det hjelper de litt ihvertfall (må gi det i hver sine rom da Emma får mer mat enn Dina).

Om det er lenge siden han fikk markkur, kan du jo prøve å gi han igjen, om han stadig er sulten kan han orm.. Hvis ikke så er han vel bare sånn, glad i mat.. Så får du bare leve med å måtte utvikle litt matforsvar og å rydde bort mat som kan stjeles :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukkervann, ja.. Jeg har ikke brukt det selv, så jeg vet ærlig talt ikke om man lager det selv eller om man kjøper ferdige blandinger. Er til og med usikker på om det er det samme som elektrolyttblanding, men det vet jeg i alle fall at man kan kjøpe i pulverform og blande ut, både hos dyrlegen og på apoteket. Spør dyrlegen! :) Dette vannet skal ikke stå fremme, men gis til hunden når den virker sulten (eller føor fôring hvis det var snakk om en hund som skal trenes).

Jeg tviler på at puffet ris er så veldig fetende, antar egentlig at det er noe a la vanlig ris? Det er jo energi i det til en viss grad, men det er jo veldig lite. Har også hørt at popcorn (uten fett og salt) skal være bra vomfyll, men at hundene må vennes på det.

Det å bløte opp fôret var jo også en god idè! Ellers kan du kanskje bytte til et fôr med færre kalorier i, og heller øke mengden, men noe sier meg at hunden er sulten uansett, og at den bare er hektet på mat og kanskje aldri blir mett (selv ikke etter to hester..) Men det hjelper kanskje på samvittigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du forer tørt, kan du jo tilsette vann, da er foret ferdig svella når han spiser og han blir mett før. Hvis ikke så kan du jo "tvinge" han til å spise saktere, sånn at han rekker å kjenne at han blir mett.. Jeg gjør det med frokosten til jentene her, sprer det utover gulvet så de må spise en og en forkule, og det hjelper de litt ihvertfall (må gi det i hver sine rom da Emma får mer mat enn Dina).

Om det er lenge siden han fikk markkur, kan du jo prøve å gi han igjen, om han stadig er sulten kan han orm.. Hvis ikke så er han vel bare sånn, glad i mat.. Så får du bare leve med å måtte utvikle litt matforsvar og å rydde bort mat som kan stjeles :P

Forer bløtt ja, og venter ofte til foret er svellet helt opp. Også pleier jeg ofte å ha foret hans en tom halvlitersflaske slik at han må spise sakte.

Markkur har han nettopp fått, og han har fått det flere ganger siden jeg fikk ham. Men så har han jo alltid vært matvrak, helt siden han var bitteliten. :P

Kjenner at matforsvaret bygger seg litt opp ja, har blitt ganske flink til å rydde av bordet med en gang vi er ferdige å spise. Helst må vi ta alt i èn omgang også, ellers er han på bordet allerede når vi bærer det første ut i kjøkkenet. :D

Druesukkervann, ja.. Jeg har ikke brukt det selv, så jeg vet ærlig talt ikke om man lager det selv eller om man kjøper ferdige blandinger. Er til og med usikker på om det er det samme som elektrolyttblanding, men det vet jeg i alle fall at man kan kjøpe i pulverform og blande ut, både hos dyrlegen og på apoteket. Spør dyrlegen! :P Dette vannet skal ikke stå fremme, men gis til hunden når den virker sulten (eller føor fôring hvis det var snakk om en hund som skal trenes).

Jeg tviler på at puffet ris er så veldig fetende, antar egentlig at det er noe a la vanlig ris? Det er jo energi i det til en viss grad, men det er jo veldig lite. Har også hørt at popcorn (uten fett og salt) skal være bra vomfyll, men at hundene må vennes på det.

Det å bløte opp fôret var jo også en god idè! Ellers kan du kanskje bytte til et fôr med færre kalorier i, og heller øke mengden, men noe sier meg at hunden er sulten uansett, og at den bare er hektet på mat og kanskje aldri blir mett (selv ikke etter to hester..) Men det hjelper kanskje på samvittigheten?

Tenkte på å prøve litt puffet ris, men da må jeg vel fortsette med det i all evighet - hvis han blir vant til å bli mer mett enn bare maten hans gjør ham. :P

Hehe, får vel bare leve med at han er og blir et matvrak, ta forhåndsregler der vi kan og utnytte det til fulle i treningen. :) Tror ikke jeg gidder å lære inn å åpne skuffer og skap iallefall. :P

Kanskje det ordner seg litt når han går over på voksenfor? Han skal jo også få litt større mengde når han blir større, hvis han blir så schvær som han ser ut til å bli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe poeng å øke metthetsfølelsen hele tiden da? Jo mer volum man gir jo mer vil den gjerne forvente å få. Mulig jeg er feil laget som ikke har dårlig samvittighet for at bikkjen mener hun er utsultet til enhver tid.

Ja, det var det jeg lurte på lenger opp, om ikke hunden blir vant til å ha mer i magen. Det hjelper vel neppe på problemet sånn i lengden. Jeg vet jo at han får det han trenger, han er i passe hold og driter tre ganger om dagen liksom. Tenkte bare det kanskje var kjipt å gå rundt å være sulten hele tida. Kjenner til det selv i fra da jeg var tenåring, ikke det kuleste i verden. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg lurte på lenger opp, om ikke hunden blir vant til å ha mer i magen. Det hjelper vel neppe på problemet sånn i lengden. Jeg vet jo at han får det han trenger, han er i passe hold og driter tre ganger om dagen liksom. Tenkte bare det kanskje var kjipt å gå rundt å være sulten hele tida. Kjenner til det selv i fra da jeg var tenåring, ikke det kuleste i verden. :icon_cry:

Skrev du ikke et annet sted i tråden (nå er jeg lat som ikke sjekker, I know) at han kom til få mer fôr når han går over på voksenfôr? I så fall er det jo kanskje ikke krise med litt ekstra vomfyll nå, dersom du gir "tilsvarende mengde" som han vil komme til å få når han går over på voksenfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev du ikke et annet sted i tråden (nå er jeg lat som ikke sjekker, I know) at han kom til få mer fôr når han går over på voksenfôr? I så fall er det jo kanskje ikke krise med litt ekstra vomfyll nå, dersom du gir "tilsvarende mengde" som han vil komme til å få når han går over på voksenfôr.

Ja, det er jo også sant. Klarer ikke bli enig med meg selv. :Laugh:

Jeg kan jo selvsagt ikke være 100% sikker på at mengden må økes etterhvert, men regner sterkt med det når jeg ser hva de andre to får når de er normalt aktive - og han her kommer ikke akkurat til å trenes mindre enn dem. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...