Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase? Noen tips?


Isabel

Recommended Posts

Heihei!

Jeg skal muilgens, muligens fä meg hund om ca 1 är, og da er det kjekkt ä fä alle mulige tips og diverse svar herifra!

Det er langt ifra sikkert, men en mulighet. Sä, först vil jeg gjerne höre deres forslag til rase, om hva dere syns kunne ha passet:) Jeg kan jo begynne med ä beskrive "livet" mitt littegranne. Jeg spiller mye fotball, og jeg sykkler mye, sä jeg trenger en hund som kan og liker ä löpe langt, og som ellers er aktiv. Jeg bor sammen med min mor og hennes samboer, og han er ikke glad i hunder som lager skikkelig leven, sä jeg vil helst foretrekke en "litt stillere" rase, hehe.. Jeg er ikke glad i smä str. pä hunder (over 40 cm, iallefall, helst..) Ellers gjerne en som er enkel i pelsstellet, sä mamma ikke trenger ä flippe helt ut pga hundehär! ;) Det var stort sett tinga i grove trekk.. Först og fremst! Gleder meg til svar fra dere hundefolk!:)

Og jo, jeg har vokst opp med hund, og holdt pä med trening av hunder osv ganske lenge nä.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel der man skal skrive opp hvilken rase man HAR... Verken aussie eller dobermann er vel hunder som passer godt til det du beskriver, så tror ikke akkurat du burde gå for en av dem da. Begge to har en tendens til å la alle vite at de er i huset, og begge er nokså krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du andre planer for hunden, enn å bare ta den med på turer/sykkel?

agility, lydighet, freestyle osv... i såfall - på hvilket nivå.

Litt kjekt å vite det også :)

Vil du ha en hund med instinkter? (jakt, vokting, gjeting)

Hva forventer du først og fremst av hunden? (skal den gå bra sammen med barn? Være litt enmannshund? - kunne gå løs? Være sosial med andre hunder?

Ja, det er mye spørsmål man kan stille seg selv!

Hvis du lager en liste, så tror jeg (har merket en tendens til det ;) ) at folk vil svare med kort, nyttig informasjon.

F.eks

- Middels til stor hund

- Kan passe til sykling

- være sosial osv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke ha en hund med så mye jakt - drepe alt smått som rører seg -instinkter da, Isabel! Tenk på de stakkars kaninene.. :rolleyes:

Begge jakthundene våre har vært med på kaninstellet mange ganger, så det er fullt mulig - men det må trenes på.

Uansett er det vel ingen vits i å ha en jakthund dersom en ikke har bruk for de instinktene, selv om det sikkert er mange raser som ville forsynt seg med kanin dersom de får lov. Det er noe med kaniner som utløser jaktinstinkt hos hunder, de har jo så kjappe og spretne bevegelser.

Tror det er lettere for trådstarter å få flere svar dersom det utdypes hva hunden skal brukes til osv, slik HanneJ beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du fuglehunder (untatt Cane da) da Pointerguri?

Tror det vill vært litt verre med en mynde som fks. Saluki som opprinnelig ble brukt til ja akkurat hare, kanin (og gazelle) jakt..

Uansett tror jeg ikke Isabel har planer om å skaffe seg en mynde akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du fuglehunder (untatt Cane da) da Pointerguri?

Vorsteher har vel så mye instinkter på hårvilt som på fugl, og vårt er intet unntak. :) Ellers har jakthundene gjerne en del instinkter på alt som kan jaktes på, det er iallefall vår erfaring med disse fuglisene. De har standinstinkt på fugl, men jaktinstinkt på alt som beveger seg, enten det er fluer, fugl, kaniner eller rådyr. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Ja, den bör väre veldig sosial, og gä godt overens med andre hunder. Om den er litt enmannshund, er det ikke sä farlig heller. Og ang. instinkter, vil ikke ha jakt, gjeter etter vaktinstinkter i hunden (iallefall ikke veldig utpreget) utenom "sporten" blir det lydighet.. Og ja, middels til stor..hehe, og bör väre lettstelt ang. pelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador? Golden? Sosiale relativt enkle hunder, uten noe gjeting (så vidt jeg har hørt om, haha), og lite jakt (det er for det meste avlet bort på utstillingsvariantene, og de kan nok relativt enkelt vennes på kaniner fra de er valper), og vakt; tja.. de vil kanskje bjeffe når det ringer på, men hvem gjør ikke det? De kan jo også læres opp til å ikke bjeffe på alt og alle som passerer huset, men et bjeff i ny og ne er jo veldig normalt, uansett rase. Ja, og ganske enkelt pelsstell. Golden må børstes litt mer enn labradorer, og begge røyter jo, goldenpels samles mer i dotter, labbis strør om seg litt over hele gulvet. Evt må du vurdere en allergivennlig rase, hvis du ikke vil ha noe hår i det hele tatt. Men har man hund, blir det uansett mer dritt og støv og hår (i alle fall skitt), og det må man bare godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers gjerne en som er enkel i pelsstellet, sä mamma ikke trenger ä flippe helt ut pga hundehär!

Faktisk er det de rasene som krever mest pelsstell som etterlater seg minst hår rundt omkring :) . En av grunnene til at enkelte raser trenger mye stell er at det døde håret ikke faller av av seg selv, og derfor må børstes av. Korthårete hunder røyter som regel mer enn langhårete. Og nordlige raser røyter ofte mer enn raser som kommer fra varme strøk.

Hvis du ikke vil ha mye hundehår liggende rundt omkring og du ikke har noe i mot å stelle pels, kan jo storpuddel eller evt. portugisisk vannhund kanskje være noen alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det de rasene som krever mest pelsstell som etterlater seg minst hår rundt omkring :D . En av grunnene til at enkelte raser trenger mye stell er at det døde håret ikke faller av av seg selv, og derfor må børstes av. Korthårete hunder røyter som regel mer enn langhårete. Og nordlige raser røyter ofte mer enn raser som kommer fra varme strøk.

Hvis du ikke vil ha mye hundehår liggende rundt omkring og du ikke har noe i mot å stelle pels, kan jo storpuddel eller evt. portugisisk vannhund kanskje være noen alternativer?

Ja, merker godt det hos oss. Nå når groenendaelen mister valpepelsen er det selvsagt en del hår etter ham, men de samler seg iallefall kjapt i dotter.

Hvis du ikke vil ha mye hundehår overalt, ville jeg ikke hatt en helt korthåret hund. Våre to korthårede røyter året rundt, og man må støvsuge veldig ofte hvis man skal holde hårene vekke. Uansett finner vi hår overalt fordi de 'stikker' seg inn i alt, enten det er klær, håndklær, tøysofa, sokker osv.

Så det er iallefall noe å tenke på hvis moren din flipper ut over hundehår. Jeg dro faktisk et hårstrå fra vorsteheren ut fra under foten min en gang. Da hadde det jobbet seg inn i huden og satt fast der. Tenker det er noe for mødre som ikke liker hundehår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...