Gå til innhold
Hundesonen.no

Pyriseptsalve

Huldra

Recommended Posts

Leste i den nye utgaven av tispeboken av pyriseptsalve kan brukes i ørene ved irritasjon når hunden har badet. Altså når det kommer endel ørevoks i forbindelse med at hunden blir våt i ørene. Først tørker man med bomull, så smører man pyriseptsalve i øregangen (antageligvis den ytre). På forpakningen til salven står det at den ikke skal brukes i ørene. Men altså; kan jeg det, eller bør jeg la være? Tulla har badet og fått endel ørevoks, og hun gnir ørene sine mot ting for å få klødd seg. (Jeg har back-up planer klare, men bare lurer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig anbefalt deg å kjøpe en god ørerens med en gang. Det kan godt hende at Pyriseptsalve går fint, men dersom det allerede har bygget seg opp en del ørevoks er det bedre å være føre var enn etter snar. Springer er jo kjent som en rase med mye øreproblemer...

Mulig jeg bare er ekstra obs-obs fordi jeg har en springer som har mye problemer med ørene, men for oss har det i hvert fall vært veldig forebyggende (med tanke på infeksjoner og betennelser) å investere i en ordentlig rens. Det er i hvert fall det som hjelper best, selv om han stadig sliter med ørene sine. Han er nok et ekstremt tilfelle riktignok (operasjon neste hvis han får tilbakeslag), men uansett vil jeg anbefale deg å investere i en rens som er beregnet på hundeører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både eddik-vann og skikkelig hunde-øre-rens klar, men siden jeg leste det i den boken, så tenkte jeg å prøve det. Husket at vanlig pyrisept ikke skal i ørene, men tenkte det kunne være noe annet med salven. Og så kjøpte typen tre (!) tuber salve, og så ser jeg jo nå at det står på salven også at den ikke skal i ørene. Jeg er også fullt klar over at springere har tendenser til øreproblemer, Tulla er ikke akkurat et unntak. Her har vi renset ørene jevnt og trutt, men det blir verre når hun bader, og da tenkte jeg altså å prøve dette jeg leste om.

Men er det noen som har prøvd dette selv? Hun Randi Shulze (?) anbefaler det varmt, og skriver om at det forsvant så fint og at de ikke hadde problemer med det mer etter at hun brukte salven og ga ørene noen dager fri fra vann. Det kan jo ikke ha skadet hundene, tenker jeg..? Eller..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både eddik-vann og skikkelig hunde-øre-rens klar, men siden jeg leste det i den boken, så tenkte jeg å prøve det. Husket at vanlig pyrisept ikke skal i ørene, men tenkte det kunne være noe annet med salven. Og så kjøpte typen tre (!) tuber salve, og så ser jeg jo nå at det står på salven også at den ikke skal i ørene. Jeg er også fullt klar over at springere har tendenser til øreproblemer, Tulla er ikke akkurat et unntak. Her har vi renset ørene jevnt og trutt, men det blir verre når hun bader, og da tenkte jeg altså å prøve dette jeg leste om.

Men er det noen som har prøvd dette selv? Hun Randi Shulze (?) anbefaler det varmt, og skriver om at det forsvant så fint og at de ikke hadde problemer med det mer etter at hun brukte salven og ga ørene noen dager fri fra vann. Det kan jo ikke ha skadet hundene, tenker jeg..? Eller..? :)

Om det blir til at du prøver med salven er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det går, og resultatene det fører med seg. Kunne trenge noen alternative løsninger på Orry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...