Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Reteriver

Teddy2007

Recommended Posts

Skrevet

vi har lurt litt på å skaffe oss en valp om noen mnd og valget har havnet litt på Golden Retriver, noen erfaringer innen denne rasen? Siden det er vår første hund hva bør vi tenke på med tanke på hvilket kjønn, stamtavle, noe vi bør spørre oppdretterene om?

Planen er å ha en familiehund som er barnevenlig og rolig og som kan være med på gåturer i skog og fjell, sykkel, jogging, ski om vinteren etc.

Håper noen har noen tips å komme med og ikke minst erfaringer?

Skrevet

Golden retriever er en veldig populær rase som familiehund og brukshund, det finnes veldig mange oppdrettere og veldig mange meninger om hvordan de bør avles og hvordan de skal se ut. Det er derfor veldig mye rart å få tak i der ute, og man skal filtrere litt for å finne en type hund som klaffer med en oppegående oppdretter. Men dette gjelder vel de fleste (populære) raser - man skal være litt kresen i valg av valp/oppdretter/kombinasjon. Selv om man 'bare' skal ha den som en familiehund :icon_confused:

At golden er en populær familiehund vil ikke dermed si at den er født snill mot barn og liker å bli dratt i halen, det finnes nok av de som krever mye aktivitet og som trenger noe å holde på med for å kunne roe seg og sove godt om natten. De kan gå på veggen, bite og ødelegge yndlingskoa de som alle andre hunder og ingenting kommer gratis selvom man kjøper seg en rase som 'alle' karakteriserer som enkel. Men dette er ikke for å advare deg mot rasen, hvis man skal advare mot til og med golden så er det ikke mange raser igjen å velge mellom til slutt. Kun et labert forsøk på å poengtere at man ikke skal undervurdere rasen.

Hvem vil vel ikke ha en slik lodden koseklump:

Link til et litt for stort bilde

Skrevet

Helt enig med Charlotte

Golden retriever er en flott hund, men en bør bruke litt tid på å finne en dyktig og flink oppdretter. Som sagt, det finnes mye rart.

Har selv hatt en golden og det er herlige hunder.

Lykke til i jakten

( ble det ikke GS på dere likevel ? )

Skrevet

Nei det ble nok ikke GS på oss.... De som hadde hunden lovde oss gull og grønne skoger, hunden var jo super flott er ikke det.

Men den kunne ikke navne sitt, ikke hadde den fokus i det hele, ( prøvde på dette i 1 mnd uten noe stoe resultater), ikke sitt/dekk, ikke kom den på inkalling, ikke gå i bånd og ABOLUTT ikke være hjemme alene. Selfølgelig alt av dette kan læres. Men når vi leiger i et byggefelt er det ikke så enkelt å ha en hund som ikke kan være hjemme alene i 10 minutter og ingen av oss kan ha den med seg på jobb hver dag, å spørsmålet er hvor lang tid vil det ta før han noen sinne vil klare det... Så vi fant ut at vi ville at han skulle komme til noen som hadde mer erfaring som kunne få skikkelig orden på unotene hans, for snakk om bortskjemt hund. Så derfor vurderer vi nå valp for å forme den slik vi vil ha den. Men vi har også fått tilbud om en annen GS som er 3 år da. Så skal sjekke den ut litt.

Så får vi se hva det blir til :icon_confused:

Vi kjenner til en oppdretter i Eikelandsosen som skal ha bra rykte på seg med oppdrett av Golden Retriver, kanskje noen kjenner til hunder her i fra?

*Dobbelpost, mod Nina*

Skrevet

Nå har ikke jeg noen erfaringer med Golden personlig, men jeg har lest en del om den, fordi jeg var helt oppe i Golden selv, men her i hus kom en liten Flat jente.

Golden er en herlig og fin rase, men som de andre har sakt, finnes det mye rart. Så jeg anbefaler deg å bruke god tid på å finne den rette oppdretter du føler selv når den er funnet. Vær nøye å spør om foreldrene er frie for HD og andre sykdommer. (de skal vell være det viss de brukes i avl)

Det med kjønnet spiller vell ingen rolle, tror ikke du får noen lettere jobb selv om du velger en tispe. Jeg har jo en selv nå, og hun er bare herlig. :rolleyes: Jeg personlig ville anbefale tispe, men det er nesten noe du/dere må finne ut av selv. Snakk med mange hundefolk og spør hva de synes, dere kan jo også f.eks besøke en oppdretter som er i nærheten, så får dere hvertfall møte rasen og en som har erfaring.

Håper dere finner ut av det, og får en herlig liten valp hjemme :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...