Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjalu rottwieler? Noen som kan hjelpe?

hato25

Recommended Posts

Skrevet

post-2425-1185148914_thumb.jpg

vi fikk oss ei rottwieler tispe for ca 2 mnd siden. Men nå er hun blitt så utrolig sjalu når eg f.eks. gir sambueren min en klem.

blir hun helt ifra seg og hun (samboeren min) får ikke lov borti meg mer!

Noen som kan ha en forklaring på det? hva en kan gjøre med det? muligens hun er drektig siden brysta har vokset dei siste ukene og hun har blitt utrolig kosesyk.

Skrevet

Mange hunder skal "gå imellom" når mennesker gir hverandre en klem eller sitter tett sammen i sofaen. Hunden min har gjort dette en del hun også. Hun har blitt flyttet på, eller oversett når hun gjør dette... Men hun går bare imellom og slikker på oss. Hva gjør hunden din? Hun kan jo vokte på deg også, men det høres mer ut som hunden prøver å løse en "konflikt" som den tror er imellom deg og samboeren din. Dette er noe som ligger i veldig mange hunder, og det er helt normalt hundespråk. Hunder er konfliktløsende dyr som aller helst ikke vil krangle. :icon_confused:

Det har ikke noe med drektighet å gjøre, men det er også mulig at tispa har innbildt svangerskap; da blir pattene hovne, rosa og hunden blir ofte kosesyk og kan begynne å bære rundt på kosedyr, sokker o.l som den tror er valpene sine. Eller tispa er drektig, og det burde du jo kanskje finne ut av...? Har du sett noe snikparring eller er det bare noe du mistenker? Man må være veldig obs på disse kvinnfolkene når de har løpetid, noen er jo rene utbryterkongene. Lille hunden min på 4kg hoppet ut av vinduet og tok seg en luftetur for seg selv under sin første løpetid. Hun har aldri strukket av ellers.

Skrevet

Jeg ville oversett henne dersom hun bare prøvde komme imellom dere. Ikke gitt henne oppmerksomhet.

Dersom hunden hadde vist tegn til at det var agresivitet ville jeg "straffet" henne.

Ikke straffet som i utdøve vold men straff som å si bestemt nei deretter gi henne en time out. Sette henne i bur el lignende.

Så se om dette hjalp..

Skrevet

Nå skal man vel ikke "reklamere" for andre forum egentlig, men det er en inne på Canis som kaller seg Normanna som skriver mye om sin rottweilertispe som bedriver alskens ting som beskrives som "å være vaktmester". Den er ikke egentlig "aggressiv", men den skal styre og ordne og "bestemme" i den grad den får det til - og det kan gå litt skeis. Hvis hunden deres først begynner på dette området, så kan det kanskje dukke opp mer på andre områder - ikke MINST når det gjelder andre hunder.

Men Normanna, som jeg ikke tror er her inne, skriver svært kunnskapsrikt om sin hund - og jeg synes kanskje det er et vesentlig poeng: At du får gode råd fra en som kan RASEN, siden dette later til å være dels en "rottweilerspesialitet". Å "overse" atferd som kanskje er endel av en smule herskesyke, uten å vite hvorfor hunden gjør det og hva den "vil" med det... tror jeg kan være litt skummelt, når det er snakk om en så stor og kraftfull rase.

Sjekk hva hun har skrevet der før, det er mye god informasjon som er raserelatert - og skrevet av en som har sett noe som høres ut som tilsvarende atferd selv.

Hunder som "går mellom" kan ENTEN være usikre hunder, som synes dette er "skummelt". Men en rottweiler skal ikke være særlig usikker av seg, eller det skal ikke gi utslag på den måten, og da har jeg en følelse av at det like gjerne kan være at hun prøver å "stoppe dere" av noe andre grunner - grunner som ligger mer typisk for rasen.

Skrevet

Hei.

Jeg skulle gjerne vist litt mer om hva hunden din gjør, når den er sjalu? Hvor gammel er hun? Og hvorfor mistenker du at hun har blitt drektig, har du observert parring?

-- TA og Medusa

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...