Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjalu rottwieler? Noen som kan hjelpe?

hato25

Recommended Posts

Skrevet

post-2425-1185148914_thumb.jpg

vi fikk oss ei rottwieler tispe for ca 2 mnd siden. Men nå er hun blitt så utrolig sjalu når eg f.eks. gir sambueren min en klem.

blir hun helt ifra seg og hun (samboeren min) får ikke lov borti meg mer!

Noen som kan ha en forklaring på det? hva en kan gjøre med det? muligens hun er drektig siden brysta har vokset dei siste ukene og hun har blitt utrolig kosesyk.

Skrevet

Mange hunder skal "gå imellom" når mennesker gir hverandre en klem eller sitter tett sammen i sofaen. Hunden min har gjort dette en del hun også. Hun har blitt flyttet på, eller oversett når hun gjør dette... Men hun går bare imellom og slikker på oss. Hva gjør hunden din? Hun kan jo vokte på deg også, men det høres mer ut som hunden prøver å løse en "konflikt" som den tror er imellom deg og samboeren din. Dette er noe som ligger i veldig mange hunder, og det er helt normalt hundespråk. Hunder er konfliktløsende dyr som aller helst ikke vil krangle. :icon_confused:

Det har ikke noe med drektighet å gjøre, men det er også mulig at tispa har innbildt svangerskap; da blir pattene hovne, rosa og hunden blir ofte kosesyk og kan begynne å bære rundt på kosedyr, sokker o.l som den tror er valpene sine. Eller tispa er drektig, og det burde du jo kanskje finne ut av...? Har du sett noe snikparring eller er det bare noe du mistenker? Man må være veldig obs på disse kvinnfolkene når de har løpetid, noen er jo rene utbryterkongene. Lille hunden min på 4kg hoppet ut av vinduet og tok seg en luftetur for seg selv under sin første løpetid. Hun har aldri strukket av ellers.

Skrevet

Jeg ville oversett henne dersom hun bare prøvde komme imellom dere. Ikke gitt henne oppmerksomhet.

Dersom hunden hadde vist tegn til at det var agresivitet ville jeg "straffet" henne.

Ikke straffet som i utdøve vold men straff som å si bestemt nei deretter gi henne en time out. Sette henne i bur el lignende.

Så se om dette hjalp..

Skrevet

Nå skal man vel ikke "reklamere" for andre forum egentlig, men det er en inne på Canis som kaller seg Normanna som skriver mye om sin rottweilertispe som bedriver alskens ting som beskrives som "å være vaktmester". Den er ikke egentlig "aggressiv", men den skal styre og ordne og "bestemme" i den grad den får det til - og det kan gå litt skeis. Hvis hunden deres først begynner på dette området, så kan det kanskje dukke opp mer på andre områder - ikke MINST når det gjelder andre hunder.

Men Normanna, som jeg ikke tror er her inne, skriver svært kunnskapsrikt om sin hund - og jeg synes kanskje det er et vesentlig poeng: At du får gode råd fra en som kan RASEN, siden dette later til å være dels en "rottweilerspesialitet". Å "overse" atferd som kanskje er endel av en smule herskesyke, uten å vite hvorfor hunden gjør det og hva den "vil" med det... tror jeg kan være litt skummelt, når det er snakk om en så stor og kraftfull rase.

Sjekk hva hun har skrevet der før, det er mye god informasjon som er raserelatert - og skrevet av en som har sett noe som høres ut som tilsvarende atferd selv.

Hunder som "går mellom" kan ENTEN være usikre hunder, som synes dette er "skummelt". Men en rottweiler skal ikke være særlig usikker av seg, eller det skal ikke gi utslag på den måten, og da har jeg en følelse av at det like gjerne kan være at hun prøver å "stoppe dere" av noe andre grunner - grunner som ligger mer typisk for rasen.

Skrevet

Hei.

Jeg skulle gjerne vist litt mer om hva hunden din gjør, når den er sjalu? Hvor gammel er hun? Og hvorfor mistenker du at hun har blitt drektig, har du observert parring?

-- TA og Medusa

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...