Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten kattunge som piper


She-Elf

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått en liten pus, han er 6 uker gammel, og heter Timo.

Han er som alle andre kattunger, han er veldig leken og spretter rundt hele tiden.

Men om kvelden, etter jeg har lagt meg begynner han å pipe, og vil inn på rommet.

Jeg kan ikke ha han på rommet pga. han er så leken, og det orker jeg ikke når jeg skal sove, og kjæresten min er allergisk.

Jeg blir jo så klart redd for at han skal føle seg redd, eller glemt eller noe sånn forferdelig.

Så noen idè om hvorfor han piper så mye, og prøver for harde livet å komme seg inn på rommet? er det rett og slett fordi han er veldig selskapssyk?

Han bruker også kattedo enda, og det går helt fint. Men om natta, eller når jeg er borte så markerer han enten på teppet i stua eller på rommet, men når jeg kommer bruker han kattedoen sin.

Noen tips om hvordan jeg kan få han til å slutte med det?

:) Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakars lille katten. Hvem i alle dager er det som leverer en kattunge når den er 6 uker gammel? Katter anbefales levert når de er 12 uker gamle - dobbelt så gamle som denne lille din er.

Det er ganske naturlig at den piper når du forsvinner. Den søker jo trygghet. Og du lukker den ute! Legg deg i stua med den da, om kjæresten din er allergisk. Hvorfor skaffet du i det hele tatt katt når han ikke tåler dem? Hvor lenge kommer du til å beholde katten tro, for allergien blir ikke bedre.

Han tisser på stua eller rommet ditt fordi han er uttrygg og usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei!

Har akkurat samme problem..bare at min er 12 uker...Og han piper og klorer på døra hvis han ikke får komme inn på soverommet om natten.. Grunnen til at han ikke får være inne på soverommet på natten er at han leker mye med føtene våre. Får ikke sove da vettu. Men får heller ikke sove når han piper og klorer på døra..

Har du funnet en løsning på dette så vil jeg veldig gjerne vite hva du har gjort slik at både jeg og samboeren min får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har fått en kattunge nå som er 10 uker.

Jeg leste i en kattebok at man burde leke en times tid med kattungen før man legger seg,for at de skal roe seg ned.

Det har hjulpet hos oss,og hun sover i sengen sin ved siden av oss frem til vi står opp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig at disse "småtrollene" prøver seg! :) Har hatt kattunger som har pipet så sårt utenfor soveromsdøra vår, og prøver på å komme inn. Dette er nye katter vi har fått i hus, og kattunger som har blitt født her. Etter en viss alder vil de stort sett prøve på dette. Men mannen min vil ikke ha dyr på soverommet, og jeg er helt enig. Det blir ikke noen god nattesøvn da.

Det var veldig tidlig å overta en kattunge som var bare 6 uker! Skjønner meg lite på sånne folk jeg! Var godt at du overtok den da, ellers hadde den vel blitt avlivet! :)

Jeg fikk en gang en hunnkatt som det viste seg senere var bare 7 uker, det er også for tidlig syntes jeg! Ellers har jeg inntrykk av at det er vanlig å gi fra seg kattunger ved 8 ukers alder. Min H. Birma fikk jeg da han var ca. 3 mnd.

Rasekatter er eldre når de selges enn vanlig huskatter, heldigvis! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om du eller jeg er av den oppfatningen når ikke svært mange andre er det! Her i den virkelige verden må vi bare innse at dessverre er det ikke alle som tenker slik! Og så lenge kattunger gis bort gratis så er jeg redd denne uskikken vil forsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men når de fleste tror at de kan leveres før de er 12uker, så er det jo vi andre som må opplyse om at det er viktig at kattungene får være hos mor til de er minst 12uker gamle.

Grunnen til at rasekatter så og si alltid blir levert ved rett alder er jo fordi de som driver med oppdrett ofte har satt seg mer inn i katteverden, enn det mannen i gata har gjort.

Det er også viktig at vi får opp standarden på katter, og med det mener jeg verdien. Rotter og alle andre dyr koster masse, men katter, de kan du få kastet etter deg om du vil. Det er noe som bør endres, og det kan vi jo prøve å gjøre noe med. For det første ved å opplyse om vaksinering, foring, ormkurer og leveringstid, og ved å ta betalt hvis vi først har fått et kull på huskatten (gud forby).

Vi kjenner vel alle noen som ikke vet alle disse tinga, og selv om de nok ikke vil at vi skal lære dem hvordan de skal holde katt (spesielt når de har hatt katt i mange år), så er det mulig å snike inn litt info her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...