Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå har vi begynt å trene litt :)


Ninahz

Recommended Posts

Hei alle sammen :D

Fikk så lyst å fortelle om min 11 uker gammle valp. Vi har begynt med litt trening de siste dagene. Dette er min første hund og jeg har ikke så mye peiling på trening av valp og grunnferdigheter, men alikevel en ivrig student :D Kjøpt inn utallige godbiter fra nettbutikk, butikk o.l men tilslutt måtte jeg bare overgi meg til skinken i kjøleskapet. Theo bare elsker det og svinser rundt kjøleskapet og kjøkkenet og snuser etter mer. Vi har ikke gjort så mye ut av det ennå, prøver å lære inn klikker og ordet bra. Han setter seg ned og kikker på meg og belønningen er han overbegeistret for. Noe så morro :D Jeg er også p.ga skinkens makt enda mer populær enn før. Jeg er såå gira jeg nå. Trenger plenty tips om hva vi må tenke på i tiden fremover. Her skal jeg bruke tiden fremover på mer lesning og studere MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen konkrete tips å komme med sånn for øyeblikket (kanskje hvis du kommer med spesifikke spørsmål), men jeg ville bare si at jeg syns det er kjempeflott at du begynner å trene med hunden din, selv om det "bare" er en liten selskapsrase :D Vet ikke hvordan det er med bolonkaen, men enkelte av de andre bichonrasene er jo veldig lettlærte og elsker å få bruke hodet sitt. Har du tenkt til å begynne på kurs etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker dem ikke samtidig nei :D

Hihi. Nei, jeg syntes det virket litt rart. :D Ellers så er treningstipset kontakt og innkalling og ikke så mye mer til å begynne med. Gjerne kontakt og sitt overført til kontakt og sitt før mat, sånn etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jo bolonkaen er nok veldig lik der, lettlært og liker å bruke hodet ja :D Jo må jo få en veloppdratt type tilslutt håper jeg. Ja ikke akkurat noe spørsmål i denne tråden ennå, er nok sant det, men det kommer nok skal dere se. Ja tror nok jeg kommer til å sjekke ut om det finnes noen kurs i nærheten etterhvert. Hehe vi med små selskapshunder må jo vise at vi kan vi også synes du ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi med små selskapshunder må jo vise at vi kan vi også synes du ikke :D

Helt klart! Jeg har desverre ikke hatt muligheten til å drive noe særlig med organisert trening pga av sykdom, og det er synd når jeg ser hvor ivrige hundene (særlig Isak) er. Jeg har gått noen kurs med Isak, men det begynner å bli lenge siden og vi har nok slurvet bort enkelte ting på veien :D Men jeg har uansett vært mest opptatt av at hundene (og jeg) skal ha det gøy, så jeg har ikke vært så nøye med millimeterpresisjonen.

Når det gjelder treningstips må jeg støtte opp om Idas oppfordring om å trene mye kontakt. Da får du lagt et godt grunnlag for alt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bloggen til Morten Egtvedt (som driver Canis) han har akkurat fått seg valp, og du kan plukke TONNEVIS med tips fra ham :-)

Grunnferdighetsskjemaet for eksempel.

Det jeg prioriterer er å ha vært innom de fleste grunnferdigheter før hunden har blitt alt for mange måneder, da blir det lettere å plukke de frem senere. En annen ting du må prioritere nå er miljøtrening/sosialisering. Ta med hunden på alt mulig av plasser og lær den å slappe av der. Vi var på tivoli igår faktisk. Moro å se hvor godt en 15 måneder gammel valp kan takle det :-)

F.eks buss, heis, skoleplasser.. Alle mulige steder du kan tenke deg at hunden skal takle senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja bloggen følger jeg med vettu, kommer oppdateringer op mail :) Ja takk for tipset, frem til nå har han vært med på det meste og det skal vi fortsette med. Skulla jo vært på Molde jazz en av dagene da, hadde jo vært spennende.

Er akkurat det jeg også vil Havana, at jeg og Theo skal ha det morro og at vi har det fint sammen :D Kan nok ikke kalle meg blodseriøs akkurat, altfor fersk til det, men morro å se hva man kan få til. Grunnferdighets skjemaet skal vi nok kikke mer på ja :D Takk for tipsene til nå... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...