Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegårdshunder


IM

Recommended Posts

Jeg bor et godt stykke oppi landet, og naboene rundt her har en fem-seks bikkjer hver seg.

Det er hunder med mye pels sånn som elghund, jämthund o.l.

Disse hundene står ute å bjeffer og uler fra halv tolv på kvelden til firetiden på morgenen. Hver dag, hele året.

Snakket med den ene naboen og spurte han om det var mulig å flytte bikkjene innendørs på natta, så de ikke holdt hele nabolaget våkne. Men det kunne han ikke. For det å ha fem hunder inne, det var umulig sa han.

Dette er da hunder som står i gården dag ut og dag inn, får mat, og står der igjen. De set folkene sine gå forbi et par ganger om dagen.

De er ute av gården 3 uker i året. Nemlig elgjakta.

Naboene mine klager på dårlige jaktlinjer osv osv. Men hvordan forutsetning har disse bikkjene for å drive jakt 3 uker i året da?

Desverre så er slikt hundehold altfor vanlig blandt jegere og så vidt jeg vet, lovlig i landet.

Men er dette helt ok? Har disse hundene et verdig liv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg synns synd på slike hunder. Å stå i en hundegård dag inn og dag ut, bortsett fra de tre ukene der de liksom skal yte maks både psykisk og fysisk, må være et forferdelig hundeliv. Og jeg har etter en stund med buhund i huset innsett at det er få hunder (raser) som er gneldrete av natur, og som bare gneldrer for svada. Jeg vil tippe hunder som er avlet til å være aktive hunder kjeder seg noe innmari og derfor gneldrer. De må bli veldig understimulert og kjedebjeffing er et faktum. De rasene der folk er mest redd for å få en hund med mye lyd er også de rasene som ofte blir satt i en hundegård eller en kjetting og får liten annen stimulans og aktivisering.

Får de ikke opptrening før jakta? Kondisjon og styrke forsvinner etter en stund med bare noen kvadratmeter og røre seg på året rundt. Om de ikke får det kan man umulig vente annet enn en hund som ikke yter maks på jakt! Dårlige jaktlinjer kan byttes ut med forferdelige hundeeiere. Jeg har null respekt for folk som holder hund på denne måten. Ikke bare fordi det er et helv***es liv for hundene, men også fordi det er et voldsomt plag for naboene. De har seg selv og takke for at det går dårlig på elgjakta og burde kanskje lære seg en ting eller to om skikkelig hundehold selv for jakthunder. At det er en jakthund gjør ikke at man kan glemme den resten av året.

Men jeg skal ikke skjære alle over en kam. De som kan jakthund vet vel også at det ikke fungerer å la de leve slik, og mange jakthunder har et fortreffelig liv med regelmessig trening. Jeg vil tippe det også er disse hundene som gjør det best i jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig der ^... (buhund-jenta)

Syntes virkelig synd på hunder som står i hundegår 24/7.. Og bare bli brukt 3 uker i året..

De hundene har da ingen kondisjon, og da vil vel eiern at hunden skal yte max i jakta ?? Huff !

De hundene må ha det rett og slett gørr kjedelig..

Det og ha 5 hunder inne ?! Umulig ??

Da burde han kanskje ikke ha 5 hunder da, hvis han bare tar godt vare på 3 av dem..

Blir litt små sinna når jeg leser om sånne folk.. Som har hundene ute, og ikke "bryr" seg om dem..

Som elgjeger burde han jo vite bedre.. Rett og slett !!

Han må faktisk ikke ha hundene inn i huset..

Når vi bodde i "skogen" (vi har flytta sentralt nå) så hadde vi dør på hundehuset i hundegården.. Dette funka kjempefint, og ingen av hundene sa ett ord.. Dette gjorde vi jo pga elg, grevling, katter, mus +++ Og for sinte naboer som ikke ville bli vekt kl 4 om natta av hunder som bjeffer...

Jämthunden min blir brukt året rundt, om det er gåtur, sykling, ski, kløv ++++

Jeg vil si at det er viktig å holde kondisjonen til en elghund oppe hele tiden.. Da vil du få en gladere elghund, og mye bedre jakt.. En god hund med god kondisjon kan yte max, og da blir jo jakta mer spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene våre er ute 24/7, men de stortrives ute og de blir rett og slett drit-sure hvis de blir tatt med inn. Men nå har vi heller ikke fått noen klager på at de bråker for mye, og de blir stelt og kost med hver dag, og de blir tatt ut på tur ganske "ofte", men jeg er redd for at de hadde kommet til og stått mye, hadde det ikke vært for at jeg tar de med ut.

jeg er forsåvidt enig i at hunder som bare blir fora 1 gang om dagen, og eller bare står der og "ser fine ut " ikke har det noe bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En hund som står mye ute vil faktisk syntes det er for varmt inne. Skal en ute hund bli inne hund så må dette trenes opp over lang sikt. Det med antall hunder og det at han ikke kan ha dem inne av den grunnen er bare tull. Oppdretter av flaten min hadde en gang i tiden åtte flatcouted retriever i rekkehus og det er endel hund det. Elghunder som andre hunder må ha mosjon for å kunne yte maks under elgjakta. Og når dem står å gneldrer på natten så kan han fint ha en dør eller luke som han lokker til der hundene er om natten så blir det ro for naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er slikt hundehold altfor vanlig blandt jegere og så vidt jeg vet, lovlig i landet.

Men er dette helt ok? Har disse hundene et verdig liv??

Høres rart ut at dette skal være normalen blant jegere, kan iallefall ikke si at jeg kjenner meg igjen. Ja, veldig mange har hundegarder til hundene, men hundene blir jo brukt. For som noen sier, hvordan skal de klare å holde ut 7-8 timer i fjellet hver dag i 1 til 2 uker? Det hadde aldri gått hvis det var tilfelle at hundene aldri fikk komme ut ellers. Dette vet folk som bruker hunden på jakt. Det blir som med alle 'grupper', det alltid noen som griper an hundeholdet på feil måte - det blir likevel feil å si at det er det vanlige.

Jakten foregår forøvrig sjelden på sommeren, så da er det greit at hundene har litt ekstra pels i forhold til hva de hadde hatt dersom de hadde bodd inne. I tillegg, på våre korthårede raser, vil en litt tykkere pels beskytte mot rifter, kutt og andre sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke og håper ikke at det er normalen blandt jegere å holde hund på denne måten. MEN at det er mange som gjør det, og forventer maks av hundene sine i jakt-tiden, det er ikke til å skyve under en stol. Ta deg en tur oppover i bondelandet i Sør og øst - norge så skal du se...

Jeg er helt enig i ideen om å ha et hundehus hvor man kan lukke hunden inn om natten er bedre enn at de står i gården om natten.

Konfronterte naboen min med at hundene hans bråker forferdelig om natta. Da sa han bare at det sikkert er en elg eller et rådyr som har gått over veien.

mhm? Hver natt i fire-fem timer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg merke til at en uke før elgjakta starter så kryr det av gubber på tur, og da kan man lure på hvor de er resten av året?? Tror nok at dette er spesielt for de med elghunder, Har selv sett mange i arbeid under jakt, og det er snakk om en helt annen sport enn f. eks. fuglehunder som virkelig jobber 7-8 timer i strekk på fjellet.Det er klart at de må trenes hele året.

Sjekk ut mange av de eldre elg jegrene med stoooor termos og camping stol, som sitter ute på post, 20 m fra bilen.En merkelig for for jakt (les:slakting) blir ikke imponert av at 90 åringer er ute å jakter elg!!!!

Heldigvis er den nyere generasjonen flinkere, og jeg skjønner at det finnes gamle gode elgjegre også, men du verden det er mange som aldri skulle fått jaktet på levende dyr.

Og da er vi inne på at er du gammel jeger så skal ikke hunden trenes i lydighet, for da mister den jaktinstinktet!? og står hunden 350 dager i en hundegård eller i kjetting så er hunden skikkelig tent når den først slippes ut i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De seriøse jegerne driver hard fysisk trening av hunden resten av året, så de skal være i toppform både psykisk og fysisk til jakta. Sånn får de så mye som mulig ut av den også. Vanlige treningsmetoder er sykling, snørekjøring, trekking og lange skogsturer. Mindre seriøse jegere som jakter på egen grunn, eller som er fra steder der "alle" gutter mellom 13 og 85 jakter, kan vel ofte ha en tendens til å glemme hundene utenom jakttiden, noe som er utrolig synd. Dette ser man forresten mye av i gjetermiljøet også...

Når det gjelder hundegård er ikke DET nødvendigvis en negativ ting, så lenge hunden får brukt seg nok utenom. Finnes mange hunder som trives mye bedre ute enn inne. Skriver forøvrig under på Pointerguris innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er ikke nødvendigvis en negativ affere. Svigerfar har dreveren sin i hundegård. Hun har et rom med seng og tepper som hun kan gå inn i, og er ute på sykkeltur nesten hver eneste dag utenom jakten.

Hun står heller ikke i gården å uler om natta. Det tror jeg er fordi hun får det hun trenger av aktivitet og oppmerksomhet.

Denne hunden har hundegård inn mot hagen, så hun kan hele tiden følge med på det som skjer.

Disse som har hundegården på baksiden av huset, så hunden skal være mest mulig usynlig osv er folk uten samvittighet. Har sett fuglehunder som står sånn også, men håper virkelig at dere har rett og at den nye generasjon jegere tenker annerledes.

Selv har jeg hatt uttallige diskusjoner med min samboer (som er 25) om hundene skal være inne eller ute. Han mener at HVIS de er inne, skal de sitte i buret å holde kjeft. Men det går ikke med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse som har hundegården på baksiden av huset, så hunden skal være mest mulig usynlig osv er folk uten samvittighet. Har sett fuglehunder som står sånn også, men håper virkelig at dere har rett og at den nye generasjon jegere tenker annerledes.

Jeg vet om flere som har ønsket å ha hundegården litt 'gjemt', blant annet oss faktisk. Og det har ingenting med mangel på trening eller samvittighet å gjøre, det er for å ikke sette hunden rett i synet på folk som går forbi på gata som kanskje har lyst til å plage hunden - sånne folk finnes det også. Hvis hundegården er litt gjemt er sjansene redusert littegranne iallefall.

Ta deg en tur oppover i bondelandet i Sør og øst - norge så skal du se...

Jeg bor faktisk på bondelandet i sørvestnorge.. Og hvem er det jeg treffer på tur? Det er pointere og settere stort sett. Vet du hvor 'vi' går tur? Der ikke så mange andre ferdes..

Pleide å gå mye tur i en skog rett borti her, hvis man gikk etter hovedstien, traff man stort sett hundeeiere av andre raser. Gikk man derimot av hovedstien, da tittet alle fuglehundeeierne fram med sine pointere, settere og vorstehere.

Forøvrig vil jeg signere på Ayas kommentar om at noen hunder faktisk trives bedre ute enn inne. Vi har fått låne naboens hundegård ved noen tilfeller, og vi har flere ganger måttet lokke med både det ene og det andre for å få tulla vår hjem igjen - hun ville nemlig være der hun var hun! Inne ligger hun som en mark, ute i gård er hun en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er en GOD ting når den brukes med vett og forstand! Våre fire fuglehunder tilbringer dagene der sommeren igjennom. Vi er jo ofte på plasser hvor de kan slippes i helgene og ferier. De har stor plass og to gode hundehus. Allikevel satser vi nå på to mål inngjerdet slik at de virkelig kan boltre seg også i båndtvangtiden. Mulig de er litt bortskjemt her, men da ingen av dem ønsker å gjøre sitt fornødne i hundegården blir de luftet tre - fire ganger daglig. Samtidig får de da masse oppmerksomhet og stell.

Natterstid står de aldri ute. Når det er godt vær slik som på denne lyse årstiden går grensen ved klokka 23.00. Dette er vel også en skreven regel... Før brukte vi bur inne om natta, noe vi nå har kuttet mer eller mindre ut. De trives i burene, men det blir veldig varmt om sommeren. Så da ligger de heller i sengene sine rundt omkring på stua. Kan ikke tenke meg et slikt "upersonlig" hundehold - ville hatt konstant dårlig samvittighet!!

Når det gjelder elghunder så har de VIRKELIG pels... En pels som gjør at de selv trives best ute! Og i våre trakter ser man eldre menn på tur med sine elghunder i bånd nesten hver bidige dag!! Vær også klar over at elgen er smart nok til å oppsøke hundegårdene og "erte" disse stakkars elghundene midt på natten / i morgentimene... Dette er faktisk ganske så vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er sosiale dyr, og et flokkdyr i utgangspunktet. Å leve hele livet avsondret fra både alle andre artsfrender - alene i hundegård, og også avsondret fra eier unntatt en time eller to i døgnet, blir et ensomt liv, som jeg personlig synes det er vanskelig å rettferdiggjøre. Hvorfor har man da hund, annet enn for en uke eller to i året hvor den skal "brukes"?

Hvis man attpåtil da legger hundegården litt "skjult" til, så vil jo hunden også miste litt av det som skjer - det er ikke mye liv i å sitte og stirre inn i en plankevegg eller noe. Men greit, ellers risikerer man jo at den bjeffer på alt (bombe). Men samtidig mister den gjerne også kontakten med "familien" - hvis de er i hagen på forsiden.

Kjente hunder som i stor grad var hundegårdshunder, og så at de likte seg svært godt da eierne kostet på seg solid gjerde rundt eiendommen og slapp hundene løs der istedet (de var stikkere). Men særlige turer ble det ikke mye av uansett,

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, annet enn at jeg også har kjørt forbi en rekke hundegårdshunder runde ute på landet, som ikke gjør noe annet enn å stå der, eller stå i bånd. De jeg kjenner, som bor på stedet og har hund, har som oftest aldri hørt noe om noe turgåing nei... så dette er vel eksempler på dem som noen her før her nevner... og er vel oftere hare- og elghunder, kanskje.

Kjenner endel fuglehundfolk, og de legger ned mye - også de som faktisk ikke jakter, men som "bare" ville ha en aktiv og sprek turkamerat. Og man kan jo si at setterne på frislipp fra Holmenkollen også får oppleve mer enn en hundegårdshund, så de eierne der "sørger" jo forsåvidt for selvmosjonerte hunder :rolleyes:

Hunder som vennes til å stå alene, til aldri å ha sosial omgang (for jeg antar at det er trygt å si at hundegårdshundene neppe får være med til sosialiseringstreff?), de vil jo også venne seg til dette livet - og virke fornøyde. Det blir som med bur, det - de velger det vante, og så er jo endel av jakthundrasene ganske omgjengelige hunder i utgangspunktet, som harehundene som virker blide "uansett"... Så det blir jo i stor grad opp til eiernes samvittighet, som vanlig da - hundegård kan være et bra tilbud, eller det kan være et kjedsomhetens *******.

Det blir som med hest: Jeg har aldri syntes det er rare livet for et flokkdyr og en "vandrer" som hester er, å stå oppstallet i en liten boks time ut og time inn, og bli ridd kanskje en ørliten del av døgnet, og kanskje er det begrensede utemuligheter så det blir lite av det også totalt sett. Så er man redd for skader, så de går alene. Etter å ha sett hester i flokk på store arealer så er jeg lite begeistret for måten endel hester blir holdt på - det er jo ikke direkte slemt, men det ligger en frarøving av noe der som jeg synes er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at hundegård er en god ting (jeg ville fx aldri hatt samvittighet til å ha hunden min inne en hel skole/arbeidsdag..han er ute fra morgen til kveld) når den brukes rett og hunden trives. Men folk rundt skal også trives. ;) Hadde Ask stått og bjeffet mesteparten av den tiden han er ute ville jeg, for andres del gjort noe med det. Vi vurderte og plassere hundegården bak huset slik at han ikke så alt og alle og omvendt. Men det funker veldig fint å ha han forran huset. Bilene våre sperrer en del utsikt, og han er heldigvis såpass tilfreds at han ikke bjeffer hele tiden. Han også er inne om natten.

Enkelte hunder, som en del spisshunder og andre hunder med en del pels trives best ute, som tideligere nevnt. For meg virker det som en mye mer grei dag for hunden om den har mulighet til å ligge ute og følge med litt på det som skjer enn å være inne en hel dag.

Det er helt greit, veldig greit faktisk, å ha hund i hundegård, men det forutsetter at den ikke bjeffer.

EDIT: Akela, håper du tenkte på de hundene i startinnlegget når du skrev inlegget ditt? For det er mange hundegårdshunder som lever et sosialt liv både med eier og artsfrender..selv artsfrender som ikke bor i samme hundegård.

Ellers veldig enig i det du skrev. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har ønsket å ha hundegården litt 'gjemt', blant annet oss faktisk.

Å ha hundegården litt gjemt er vel ikke noe problem i seg selv. så lenge hundene får aktivisert seg, og får sett folk i løpet av en dag...

Når det gjelder elghunder så har de VIRKELIG pels... En pels som gjør at de selv trives best ute! Og i våre trakter ser man eldre menn på tur med sine elghunder i bånd nesten hver bidige dag! Vær også klar over at elgen er smart nok til å oppsøke hundegårdene og "erte" disse stakkars elghundene midt på natten / i morgentimene... Dette er faktisk ganske så vanlig :)

Elgen er ikke dum den nei. Liker å erte. Og ja, elghunder har lang pels, og har ikke noe problem med å forstå at de liker seg ute. Det som irriterer meg er at de står det mesteparten av året!

Har forresten liten tro på at elgen kommer HVER ENESTE dag... til 5 forskjellige hundeeiere på samme tid...

Hunder er sosiale dyr, og et flokkdyr i utgangspunktet. Å leve hele livet avsondret fra både alle andre artsfrender - alene i hundegård, og også avsondret fra eier unntatt en time eller to i døgnet, blir et ensomt liv, som jeg personlig synes det er vanskelig å rettferdiggjøre. Hvorfor har man da hund, annet enn for en uke eller to i året hvor den skal "brukes"?

Hvis man attpåtil da legger hundegården litt "skjult" til, så vil jo hunden også miste litt av det som skjer - det er ikke mye liv i å sitte og stirre inn i en plankevegg eller noe. Men greit, ellers risikerer man jo at den bjeffer på alt (bombe). Men samtidig mister den gjerne også kontakten med "familien" - hvis de er i hagen på forsiden.

Kjente hunder som i stor grad var hundegårdshunder, og så at de likte seg svært godt da eierne kostet på seg solid gjerde rundt eiendommen og slapp hundene løs der istedet (de var stikkere). Men særlige turer ble det ikke mye av uansett,

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, annet enn at jeg også har kjørt forbi en rekke hundegårdshunder runde ute på landet, som ikke gjør noe annet enn å stå der, eller stå i bånd. De jeg kjenner, som bor på stedet og har hund, har som oftest aldri hørt noe om noe turgåing nei... så dette er vel eksempler på dem som noen her før her nevner... og er vel oftere hare- og elghunder, kanskje.

Kjenner endel fuglehundfolk, og de legger ned mye - også de som faktisk ikke jakter, men som "bare" ville ha en aktiv og sprek turkamerat. Og man kan jo si at setterne på frislipp fra Holmenkollen også får oppleve mer enn en hundegårdshund, så de eierne der "sørger" jo forsåvidt for selvmosjonerte hunder :rolleyes:

Hunder som vennes til å stå alene, til aldri å ha sosial omgang (for jeg antar at det er trygt å si at hundegårdshundene neppe får være med til sosialiseringstreff?), de vil jo også venne seg til dette livet - og virke fornøyde. Det blir som med bur, det - de velger det vante, og så er jo endel av jakthundrasene ganske omgjengelige hunder i utgangspunktet, som harehundene som virker blide "uansett"... Så det blir jo i stor grad opp til eiernes samvittighet, som vanlig da - hundegård kan være et bra tilbud, eller det kan være et kjedsomhetens *******.

Det blir som med hest: Jeg har aldri syntes det er rare livet for et flokkdyr og en "vandrer" som hester er, å stå oppstallet i en liten boks time ut og time inn, og bli ridd kanskje en ørliten del av døgnet, og kanskje er det begrensede utemuligheter så det blir lite av det også totalt sett. Så er man redd for skader, så de går alene. Etter å ha sett hester i flokk på store arealer så er jeg lite begeistret for måten endel hester blir holdt på - det er jo ikke direkte slemt, men det ligger en frarøving av noe der som jeg synes er trist.

Skriver under på denne her.

Hester som er ute i en "luftegård" som er 10x5 meter, og har på seg ullpledd mitt på sommeren i tilfelle det blir kaldt. Eller regndekken i tilfelle det blir regn. Litt OT, men er desverre VELDIG vanlig å se på staller.

Synes det er like ille som disse hundene...

Enkelte hunder, som en del spisshunder og andre hunder med en del pels trives best ute, som tideligere nevnt. For meg virker det som en mye mer grei dag for hunden om den har mulighet til å ligge ute og følge med litt på det som skjer enn å være inne en hel dag.

Hundene våre er også ute i hundegård på dagen hvis det er bra vær. De har rom de kan gå inn i, radio på og varmelampe om vinteren. Masse deilige tepper og madrasser. De liker seg virkelig der. Men har dem aldri ute om natterstid og de får tur selv om de er ute hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kanskje litt forskjellige definisjoner på å gjemme en hundegard. Jeg mener rett og slett bare å ha den på baksida av huset, det er faktisk der vi har inngangen til huset, og ikke ned mot gata hvor folk går forbi hele tiden.

Vi holder på å pusse opp hundegarden som var her da vi flyttet inn, og vi skal bygge et isolert hus, med varme i gulvet. Meningen er at hundene skal være i garden når vi ikke er hjemme, men det betyr jo ikke at de ikke får all mulig oppfølging, være med på sosialiseringstreff og turer og treninger. Vi går ofte sammen med naboenes fugliser og bader eller tar turer i marka osv. Tenk at det går an, selv om alle skal ha hundene sine i garde?

Når det gjelder hare og elghunder, så er det jo ikke det miljøet vi er 'inne i' - så når jeg uttaler meg så dreier det seg da om fuglehunder og deres eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regler for hvor store hundegårder skal være, i hvertfall for sledehunder, og da må vel disse brukes for elghunder også- du kan kontakte mattilsynet og ta en prat med dem. Hundegården skal være 12 kvm pr hund pluss 7 kvm ekstra pr hund i tillegg.

www.mattilsynet.no, dyrevern. der finner du telefon nr. I disse dager er dyrevernsnemdene veldig aktive når det gjelder trekkhundmiljøet, så kanskje de bør tipses om elghunder i små hundegårder også- det er vist kritkkverdige forhold rundt om kring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskriftskampanje for om mulig å få Dyrepoliti i Norge:

Opprop for Dyrepoliti i Norge.

Slik det er i dag flyttes det bare fra kommune til kommune dersom kritikkverdige forhold kommer frem, og den fraflyttede kommunen har dermed ikke noe de skulle ha sagt! Litt OT, men dette gjelder jo alle klanderverdige forhold dyrene lever under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegården skal være 12 kvm pr hund pluss 7 kvm ekstra pr hund i tillegg.

Så jeg som har tre bikkjer må da ha en hundegård som er 57 kvm jeg da :icon_redface: Det har de ærlig talt ikke bruk for. Min hundegård er rundt 25 kvm med tre hundehus og de har goood plass. Mattilsynet og Dyrevernsnemnda må bare komme; jeg er nestleder der :rolleyes:

Hunder bruker ikke hundegården til å trene fysikken sin; de sover/hviler for det meste og innimellom tusler de rundt og ser hva som skjer utenfor.

Vår hundegård ligger også litt tilbaketrukket slik at de ikke er så eksponert for alle som går/kjører forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg som har tre bikkjer må da ha en hundegård som er 57 kvm jeg da :icon_redface: Det har de ærlig talt ikke bruk for. Min hundegård er rundt 25 kvm med tre hundehus og de har goood plass.

Eh.. 12 kvm + 7 + 7 = 26 kvm vel? Eller tenker jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står:

Hundegården skal være 12 kvm pr hund pluss 7 kvm ekstra pr hund i tillegg.

12 kvm pr hund

3 hunder = 12 x 3 = 36

7 kvm ekstra pr hund i tillegg

3 hunder = 7 x 3 = 21

Sum 57...

I alle fall slik innlegget ble skrevet og slik jeg oppfatta det. Håper jeg tar feil; matte har aldri vært min sterke side :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står:

12 kvm pr hund

3 hunder = 12 x 3 = 36

7 kvm ekstra pr hund i tillegg

3 hunder = 7 x 3 = 21

Sum 57...

I alle fall slik innlegget ble skrevet og slik jeg oppfatta det. Håper jeg tar feil; matte har aldri vært min sterke side :icon_redface:

Vel, jeg googlet, og på denne siden, i retningslinjer for hold av hund utendørs fra 15.05.2003 står det:

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund.

Så en hundegård med 3 hunder blir da 12 kvm +7 +7 = 26 kvm.. Ettersom jeg forstår det.. Men her er det snakk om minstemål da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...