Gå til innhold
Hundesonen.no

Diare hos spevalper!


LiLi

Recommended Posts

Den ene valpen her har hatt litt diare. Den er brun/brungul og ganske løs, men ikke tyntflytende liksom.

Den virker frisk og fin ellers, og legger godt på seg. Mistenker at det kan være fordi den drikker for fort/mye melk, men da er det jo litt rart at ikke den største valpen har det, men igjen kan de jo reagere forskjellig.

Jeg lurer på om noen har noen tips om hva jeg kan gjøre med dette?

Har fått tips om å gi maltekstrakt og eventuelt kefir. Hvordan skal jeg i såfall gi dette, og hvor mye?

Håper noen vet noe om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor gamle de er? Etter et par dager endrer jo avføringen seg fra beken (?) til morsmelksavføring. Slik er det iallfall for menneskebarn og så vidt jeg husker for valper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo noe jeg ikke har veldig mye peiling på. Men rådet om maltekstrakt virket umiddelbart rart på meg. Maltekstrakt brukes til babyer ved hard mage. Det vil si at det lett kan føre til diarè.

Jeg har sett avføringen til små valper og syns godt den kan minne om det du beskriver. Hvis du mener det er ordentlig diarè ville jeg ringt veterinæren. Antagelig kan du gi Zoolac til både valper og mor om diarè er oppstått. Men tror jeg ville rådført meg med veterinær først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker Kristin? Jeg har nemlig hørt at det gies til babyer ved løs mage. Om det er som du sier vil det jo naturligvis være en veldig dårlig ide.

De er 8 dager gamle i dag.

Jeg tror det kan være for mye eller for kraftig kost for valpene kanskje. Igår prøvde jeg å ikke gi moren så mye mat (hun får Norwegian Polar og Royal Canin Starter), og da fikk valpene betraktelig mindre vektøkning, samt at ingen av dem hadde diare. Jeg ønsker jo naturligvis at de skal gå opp i vekt, og det gjør de jo også, men det er kanskje ikke nødvendig at de vokser fullt så fort? De har fordoblet fødselsvekten etter 1 uke.

Jeg tror jeg vil prøve å ikke gi så mye NP, siden det virker som om det kanskje blir litt for kraftig. Kan bare ta litt NP og løsne til en suppe, og så ha i RC, sånn at det fortsatt har smak av NP. Har også fått tips om brødskive med leverpostei, noen her som har brukt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at maltekstrakt gies mot hard mage hos babyer/barn :)

Ser det når jeg søket litt på nettet nå. Det var jo jammen bra dere visste det, så jeg ikke begynte å gi stakkaren dette. ;)

Vet dere om noe man kan gi mot løs mage da? Om det bedrer seg er det vel best å prøve å unngå å gi noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det når jeg søket litt på nettet nå. Det var jo jammen bra dere visste det, så jeg ikke begynte å gi stakkaren dette. :)

Vet dere om noe man kan gi mot løs mage da? Om det bedrer seg er det vel best å prøve å unngå å gi noe?

Blåbær gir fastere mage.. Biola med blåbær bruker oppdretteren til Villa,men hvor tidlig man kan gi det tør jeg ikke svare på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi valpene banminth ormekur du...

Allerede? Tispa er avmarket under drektighet, skal jeg gi så tidlig allikevel? De er bare 1 uke. I så fall, hvor mye, og hvordan? Står vel på hvor mye i forhold til vekt.

Unnskyld at jeg spør så mye altså, men en gang må vel være den første for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Allerede? Tispa er avmarket under drektighet, skal jeg gi så tidlig allikevel? De er bare 1 uke. I så fall, hvor mye, og hvordan? Står vel på hvor mye i forhold til vekt.

Unnskyld at jeg spør så mye altså, men en gang må vel være den første for alle..

Les på pastaen, klem ut ønsket mengde på fingeren og klin det opp i gommen på valpene......

1 uke gamle er akkurat passe til å starte avmarking.

Utover det så skal du være forsiktig med å dytte i valpene noe ekstra når de er så små - magen regulerer seg helt fint selv - sålenge valpen ikke er uttørket så gjør det ikke noe om magen er litt løs - renner det så er det selvsagt ikke bra og da må man ta affære - men litt løs en dag eller to er ikke krise.

Det er større risiko med å dytte i spevalper kultura og sånne ting enn å la den ha litt løs mage en dag eller to.

Jeg synes ikke du skal gå ned på maten til mor - hun trenger det - om en ukes tid er melkeproduksjonen på topp. Valper SKAL doble vekten den første leveuken - gjør de ikke det så får de for lite mat.

Når valpene er rolige og spiser og sover de første to-tre ukene så vet du at de får nok mat. Urolige valper betyr som regel at de får for lite, eller har ubehag ett eller annet sted. Fornøyde valper er stille og rolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på pastaen, klem ut ønsket mengde på fingeren og klin det opp i gommen på valpene......

1 uke gamle er akkurat passe til å starte avmarking.

Utover det så skal du være forsiktig med å dytte i valpene noe ekstra når de er så små - magen regulerer seg helt fint selv - sålenge valpen ikke er uttørket så gjør det ikke noe om magen er litt løs - renner det så er det selvsagt ikke bra og da må man ta affære - men litt løs en dag eller to er ikke krise.

Det er større risiko med å dytte i spevalper kultura og sånne ting enn å la den ha litt løs mage en dag eller to.

Jeg synes ikke du skal gå ned på maten til mor - hun trenger det - om en ukes tid er melkeproduksjonen på topp. Valper SKAL doble vekten den første leveuken - gjør de ikke det så får de for lite mat.

Når valpene er rolige og spiser og sover de første to-tre ukene så vet du at de får nok mat. Urolige valper betyr som regel at de får for lite, eller har ubehag ett eller annet sted. Fornøyde valper er stille og rolige.

Ok, da gjør jeg det. De hvite prikkene i avføringen til valpene, er det egg eller noe? Og om det er orm, kan det være årsaken til diareen? De har vært løse i mer enn et par dager nå. :/ Nå har den minste også fått det, det bekymrer meg mest, siden han er så liten fra før. Det renner ikke, avføringen er farget, og det kommer bare når de gjør fra seg, ikke hele tiden.

Mener du dere at hun kan ha tørrfôr stående fremme hele tiden, altså fri tilgang? Har lurt på å gi henne det. Hun får i tillegg Norwegian Polar et par ganger om dagen, og pleier å gi henne kun tørrfôr en gang eller to.

Nå vet ikke jeg helt hvor terskelen for urolig ligger, men jeg synes nok de er litt urolige. Dette er helst når moren ikke ligger sammen med dem, kanskje de fryser? De har varmeteppe, og det er varmt på rommet, men jeg vet ikke. Får se om denne ormekuren kan hjelpe. Om jeg starter i dag, når skal jeg gjenta det? Banminth er jo endagskur, men. Står så forskjellig rundt omkring om når og hvor ofte man skal gi. Skal jeg forresten gi moren og?

Og er det noen vits i å ta de med til dyrlege, er det noe denne kan gjøre, eller er det bare unødvendig stress for mor og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa kan godt få 4 ganger om dagen. Hun trenger mye og næringsrik mat. Og la nå gjerne tørrfòret stå fremme hvis hun spiser av det. Ofte så er tispa småspist når hun har nyfødte. Og da betyr det IKKE at hun ikke trenger mat. Da må du sørge for å få i henne nok og riktig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gi tispa mat to ganger for dagen og ferdig med det - kanskje du skal kutte ned på Polar og bare gi tørrfor og se om det hjelper på valpemagene.

De hvite prikkene kan godt være mark eller egg ja......

Banminth skal gis hver 14 dag til du leverer valpene - så begynner du i dag så skal de ha annenhver tirsdag til de er levert. Enkelt og greit.

Gi mor litt biola eller kefir/cultura i maten - det kan være hennes matinntak valpene reagerer på. Om valpene er sutrete hele tiden når mor er borte så er de enten kalde eller sultne - er det bare litt sutring - så er det ikke farlig.

Du kan eventuelt gi valpene Zoolac - det er en pasta som du får kjøpt hos veterinær og den kan du smøre i gommen på valpene som med markkuren - sikrere enn flytende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi tispa mat to ganger for dagen og ferdig med det - kanskje du skal kutte ned på Polar og bare gi tørrfor og se om det hjelper på valpemagene.

De hvite prikkene kan godt være mark eller egg ja......

Banminth skal gis hver 14 dag til du leverer valpene - så begynner du i dag så skal de ha annenhver tirsdag til de er levert. Enkelt og greit.

Gi mor litt biola eller kefir/cultura i maten - det kan være hennes matinntak valpene reagerer på. Om valpene er sutrete hele tiden når mor er borte så er de enten kalde eller sultne - er det bare litt sutring - så er det ikke farlig.

Du kan eventuelt gi valpene Zoolac - det er en pasta som du får kjøpt hos veterinær og den kan du smøre i gommen på valpene som med markkuren - sikrere enn flytende ting.

Mulig det er lurt å kutte ned litt på NP ja, selv om de jo sier at det er veldig godt egnet for diende tisper og valper.

Har gitt Banminth nå, så får vi se om det hjelper. De har ikke sånn veldig ille diare altså, men det varierer litt. I dag tidlig var det liksom bæsj overalt, men har ikke vært noe særlig mer resten av dagen.

Neida, de sutrer ikke hele tiden mens de er borte, de sover mye også. Og det er stort sett ikke så ille, så kan godt være det er normalt egentlig. Kan alltids gi henne litt surmelk ja, lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...