Gå til innhold
Hundesonen.no

Diende mor, som kjeder seg?


LiLi

Recommended Posts

Som mange av dere sikkert har fått med dere, har jeg valpekull hjemme nå. De er i skrivende stund blitt 5 dager. Moren tar seg godt av dem, de får nesten mer melk enn de har godt av, og det virker som de har det godt. Problemet er at det virker som om moren nesten er litt "lei" dem allerede, eller at hun kjeder seg. Hun er jo en papillon, altså en ganske aktiv og krevende rase, så dette stilleliggende livet ligger nok ikke helt for henne. Jeg tok henne med på den første lille turen etter fødselen i går, og hun var SÅ glad, løp rundt, endelig uten diger mage, og var kjempegira på å trene, gikk og tilbød atferder hele tiden (måtte bare si det, for det er så utrolig deilig å ha hunden sin "tilbake"!). :ahappy:

Men altså, saken er den at hun kjeder seg, og vil gjerne være der jeg er, som hun jo er vant til å være stort sett hele tiden. Dette er ikke på grunn av separasjonsangst eller noe, hun er fullt kapabel til å være alene hjemme og lignende, og er godt trent til å tåle dette. Jeg har henne nå på soverommet mitt, hvor jeg kikker innom flere ganger om dagen, men hvor hun stort sett er alene med valpene. Burde jeg heller flytte henne og valpene ned på stua/kjøkkenet om dagene, eller er dette for tidlig? Er det eventuelt noe annet jeg kan gjøre?

En annen ting: Trenger valpene varmelampe når moren er ute, selv om det er sommer og nokså varmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du ikke har masse forstyrrende elementer (f.eks. 5 unger eller andre hunder) rasende rundt i stua, så ville jeg absolutt ha flyttet valpene dit jeg hadde vært mest. (For min del er det kontor/soverom). Hvis tispen er OK med at de er ett sted i huset/leiligheten på dagtid, og så flyttes på natten, så er det jo ikke noe i veien for dette.

Men jeg ville vært litt obs på hvordan HUN reagerer på dette, om hun blir utrygg på hvor de er, ser stresset ut, etc.

Hvis det er mulig kan du jo sette valpekassen så hun kan se deg når hun legger seg ned til valpene (det har i alle fall mine satt pris på). Men dette avhenger selvsagt på hvordan du bor, da..

Jeg har aldri brukt varmelampe til valpekullene mine, da jeg har kullene inne i et "vanlig" hjem hvor det ikke er spesielt trekkfullt eller kaldt. Har helt normal romstemperatur på rommet, og ser selvsagt til at ikke valpekassen blir stående i gjennomtrekk eller noe slikt.

Man kan lett se på valpene hvis de synes det er kaldt - da klumper de seg sammen i en haug. Når de ligger spredt utover (vekk fra hverandre) og sover så har de det enten helt OK eller at det er varmt for dem.

Siden valpene dine er 5 dager gamle nå, og jeg antar at du ser at de vokser jevnt og trutt (evt veier dem daglig, som jeg gjør) - så er det ikke så veldig farlig om "mor" ikke vil være sammen med dem hele tiden. Jeg ser an det der, og hvis moren ønsker å sove en blund utenfor kassen, så får hun selvsagt det (sover nok tyngre da). Jeg stoler på at mor vet selv hva som funker best - men jeg dobbelsjekker henne ved å veie valpene, da..

Lykke til med bebisene!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Har 5 andre hunder nede her nå, men de reiser hjem neste helg. Vet ikke om det da er best å vente til etter de har dratt, eller om jeg kan prøve nå. Kan jo eventuelt sette opp valpegård hun kan være i, sånn at hun i det minste kan se meg, og føle at hun er litt mer med. Tror egentlig jeg må det uansett hvis jeg skal ha henne nede, ellers tipper jeg det blir vanskelig for henne å velge valpekassen fremfor sofaen og meg.

Det som er litt problematisk er jo at soverommet er oppe, mens stua og kjøkkenet er nede, så jeg må i så tilfelle bære valpekassen ned og opp hver dag, men dette burde jo gå bra, den er ikke så stor. Ser jo fort hva moren synes om dette, om hun stresser, eller om det virker som en bedre løsning. De andre hundene er også ute mesteparten av tiden, så de forstyrrer ikke så mye.

Jada, jeg veier dem hver dag, og de legger på seg jevnt og trutt. Tapt fødselsvekt har de visst heller ikke hørt om, de har vokst fra dag 1. De er vel en del mindre enn dine, og de fryser ganske lett virker det som. Kun når det er ordentlig varmt ligger de unna hverandre, men regner med at det blir bedre når de vokser til litt.

Tusen takk ja! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde ventet til de andre hundene hadde reist - uten tvil. Sånn at det da blir ro, trygghet og fred i "heimen", og at mor kan trygt stole på at hun har full kontroll på sine små.

F.eks. hva med å ha valpekassen ved siden av sofaen, eller under stuebordet så dere kan kose dere sammen, men likevel ha full kontroll på de små?

Når valpene blir såpass store at de løper rundt, bjeffer, tisser og bærsjer (og man ikke vil ha dem helt oppe på seg) kan de få en valpebinge på kjøkkenet, som mor kan hoppe inn/ut av selv.

Jeg vil ikke tro at en valpegrind gir den trygghetsfølelsen en nybakt mor trenger (i alle fall ikke for mine) - hvis det er andre hunder tilstede.

Jeg hadde ikke brydd meg med å flytte kassen fram/tilbake - da hadde jeg heller laget en ekstra valpekasse å ha der de er minst tid. Brukt f.eks. en pappkartong eller noe annet som man "kutter" i riktig høyde. Dette vet jeg flere miniatyreierne bruker - men det hadde bare blitt ekkelt og sølete for større valper.. Etter hva jeg har skjønt er vel ikke faren for å ligge ihjel valpene sine så stor med de mindre hunderasene? Valpene er jo proposjonalt så mye stlrre i forhold til mor, eller?

Hvis du nå venter en uke til med flyttingen, så er valpene 12-13 dager gamle, og da hadde ikke jeg engang vurdert å sette opp en valpegrind for å sørge for at mor blir hos dem. Da er de så store at de nok tydelig sier ifra om de behøver mor, og da vil hun sjekke dem regelmessig og gi dem det de trenger. (Utgår her ifra at hun er en fullt normal og vettug mor).

Ang. varme så er det helt sikkert forskjell på store/små hunder, etc. Men f.eks. et varmeteppe over halve valpekassen har jeg sett flere bruke - og da er det i alle fall greit for valpene å flytte seg til riktig temperatur. (Tenker her at hvis du må bruke varmelampe, men ikke har to stykker).

Må være kos med sånne riktig små småbebiser!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tror nok du har rett, det er nok best å vente. Blir lett stress hvis ikke. Da er de jo uansett gamle nok til at det ikke er noe å bekymre seg for. Vet de fleste pleier å ha dem "skjermet" på et rom for seg selv de første to ukene eller noe.

Ja, det går an. Jeg bruker jo allerede en pappeske som valpekasse, synes det funker veldig greit. Det er liksom såpass lite uansett, så det holder lenge. Ble tipset om det av en erfaren papillonoppdretter, så valgte å følge det rådet. Bruker sånne "bananesker". Fin størrelse og fin høyde på kantene. Er også lett å bytte ut om den skulle bli våt/oppspist eller lignende, men den har berget fint så langt. Nei, har aldri hørt om at det har skjedd at en papillon har lugget ihjel valpene sine. Hun er veldig forsiktig med det også, så er ikke særlig bekymret for det.

Lurt tips det med varmeteppe! Det kan jeg kanskje legge under underlaget i halve valpekassen? Kan jo bare ha det på den svakeste varmen. Har et sånt liggende som jeg sjelden bruker. Kan i alle fall sette det på når moren er ute.

Ja, det er kjempekos! Og utrolig hvordan de utvikler og forandrer seg fra dag til dag! De har jo snart doblet fødselsvekten sin, ganske utrolig. Men det rareste synes jeg nesten er hvor aktive de er, eller hvor kjappe de er. Hadde ikke trodd at de kunne røre seg så mye og så kjapt når de var så små, men det kan de jammen. Må passe på å ta bilder på riktig tidspunkt om jeg skal ha sjans til å få noen hvor de ligger rolig. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...