Gå til innhold
Hundesonen.no

Stygge Schæfere!


Inustaff

Recommended Posts

Det viser jo bare hva som ødelegger hunder...mennesker...

Jeg sliter like mye med noen nappefolk som er like blinde,og ute med nebb å klør fordi de ikke klarer å innse at rasen er ødelagt...

Sånn erfolk..og det er ikke en dritt man kan gjøre med det dessverre...

Helt utrolig å se at folk er slik i alle leirer...det er faktisk et levende bevis på at det ikke finnes håp for raser som er helt ekstremt avla..

Folk går rett til angrep,og presterer å kalle meg usaklig..HVOR DA?

Det man ser på finn er det som blir produsert,verre er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar
Det viser jo bare hva som ødelegger hunder...mennesker...

Jeg sliter like mye med noen nappefolk som er like blinde,og ute med nebb å klør fordi de ikke klarer å innse at rasen er ødelagt...

Sånn erfolk..og det er ikke en dritt man kan gjøre med det dessverre...

Helt utrolig å se at folk er slik i alle leirer...det er faktisk et levende bevis på at det ikke finnes håp hverken for raser som er helt ekstremt avla..

Folk går rett til angrep,og presterer å kalle meg usaklig..HVOR DA?

Det man ser på finn er det som blir produsert,verre er det ikke...

Og hvor, jeg bare spør, hvor står det at noen her er for å avle på ekstreme hunder? Bortsett fra beskyldningene du kommer med, gjerne rettet mot folk som ikke nødvendigvis driver med avl av utstillingsschäfere i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å få inn i knotten at det ikke kan rettes mot meg hvordan rasen ser ut?

Kjære Inustaff, kan det rettes mot noen av oss andre på sonen (som forøvrig tydeligvis forsvarer schäferen med nebb og klør), hvordan schäferen ser ut? De fleste som har svart på dine innlegg sier seg enig i at dagens schäfere godt kunne vært foruten bananryggen, men vi er ikke oppdretterene her..

Jeg syns du har kverulert i det vide og det brede, alle har fått med seg at du synes schäferen er stygg, vel det er sikkert mange som synes napolitaneren er stygg, eller papillon, belger, toller eller mynder for den saks skyld! Alle har forskjellig smak! Det er ikke noe å henge seg så innmari opp i, jeg tviler på at det hjelper om du skriker til oss på hundeforumet at DU synes schäferene i dag er så stygge.. Lukk øynene neste gang du ser en schäfer, og for all del - aldri skaff deg en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du også synes whippet, bedlington etc er totalt feilavlet og monstrøse med sine karperygger (for du vet hva det er ??? Det er sånn "bananrygg" som du så ofte omtaler - et uttrykk som ikke eksisterer i kynologien forøvrig) og lange, velvinklede bakbein ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frista til å legge ut ett bilde av jenta mi jeg...

gjør det også...

kan noen fortelle meg hvor hu er banan henne?

http://i48.photobucket.com/albums/f223/toyaaaa/P1010044.jpg

ikke noe perfekt bilde, ingen utstillingshund.. men ville bare poengtere no banana rygg...

EDIT: ja jeg vet hu står som ei krøkke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frista til å legge ut ett bilde av jenta mi jeg...

gjør det også...

kan noen fortelle meg hvor hu er banan henne?

http://i48.photobucket.com/albums/f223/toyaaaa/P1010044.jpg

ikke noe perfekt bilde, ingen utstillingshund.. men ville bare poengtere no banana rygg...

EDIT: ja jeg vet hu står som ei krøkke...

post-554-1183926718_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av tispen min. Har ikke noe oppstillingsbilde av henne på denne pc'en, men dette får duge, de viser i hvert fall hvor utrolig stor forskjell det er i ryggen på en "oppstilt" hund og en som ikke er det. Klart schäferhundene skal være avfallende i krysset, men jeg vil ikke påstå bilde nr to viser en hund med bananrygg.

post-1003-1183927993_thumb.jpg

post-1003-1183928011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av tispen min. Har ikke noe oppstillingsbilde av henne på denne pc'en, men dette får duge, de viser i hvert fall hvor utrolig stor forskjell det er i ryggen på en "oppstilt" hund og en som ikke er det. Klart schäferhundene skal være avfallende i krysset, men jeg vil ikke påstå bilde nr to viser en hund med bananrygg.

Bilde 1 viser en hund som står på hasene, iallefall. Svært underlig stilling forøvrig, det ser ut som den skal tippe bakover hvert øyeblikk.

Jeg trenger forøvrig ikke bildeeksempler for å ta stilling til dette, hvis man ser på en helt vanlig schäfer i helt vanlig bevegelse ser man at noe er veldig feil (på mange av dem). For det første er det tydeligvis ansett som helt normalt at de vingler med bakbena til de er rundt året, og for det andre så går/løper mange av dem med halen slepende i bakken. Og jeg tviler ikke i et sekund på at vinglingen og rumpeslepingen kommer av den noe snodige ryggen. Mulig det er noe som har gått galt med sener/muskulatur i fremavlingen av dette utseendet, ikke vet jeg. Men sunt kan det ikke kalles.

For meg er ikke ryggen på schäferen det viktigste, langt derifra. Det er uendelig mye annet rart med den også, som ikke faller inn under noen avlskrav overhodet, det finnes ikke engang noen skikkelig oversikt. Rasen er generelt syk, og ja - det er sykdommer som andre raser også har, men schäferen ser ut til å ha en ganske god samling, mens andre raser kanskje sliter med et par ting (ja, jeg ER klar over at det finnes andre raser som er over gjennomsnittet sykdomsbefengt).

For meg er disse grusomme anatomiske "detaljene" et veldig klart symbol på hva schäferen har blitt, og er. Og dermed tenker jeg "uff, nei" når jeg ser en sånn schäfer - fordi jeg tenker som så at de som fremavler slike ekstreme trekk antakeligvis ikke er de som bryr seg mest med "det andre" heller. Så lenge man kan dra frem et godt HD-resultat og en SchH3 i stamtavlen, og bikkja har fin farge, så er alt i orden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 1 viser en hund som står på hasene, iallefall. Svært underlig stilling forøvrig, det ser ut som den skal tippe bakover hvert øyeblikk.

Jeg trenger forøvrig ikke bildeeksempler for å ta stilling til dette, hvis man ser på en helt vanlig schäfer i helt vanlig bevegelse ser man at noe er veldig feil (på mange av dem). For det første er det tydeligvis ansett som helt normalt at de vingler med bakbena til de er rundt året, og for det andre så går/løper mange av dem med halen slepende i bakken. Og jeg tviler ikke i et sekund på at vinglingen og rumpeslepingen kommer av den noe snodige ryggen. Mulig det er noe som har gått galt med sener/muskulatur i fremavlingen av dette utseendet, ikke vet jeg. Men sunt kan det ikke kalles.

For meg er ikke ryggen på schäferen det viktigste, langt derifra. Det er uendelig mye annet rart med den også, som ikke faller inn under noen avlskrav overhodet, det finnes ikke engang noen skikkelig oversikt. Rasen er generelt syk, og ja - det er sykdommer som andre raser også har, men schäferen ser ut til å ha en ganske god samling, mens andre raser kanskje sliter med et par ting (ja, jeg ER klar over at det finnes andre raser som er over gjennomsnittet sykdomsbefengt).

For meg er disse grusomme anatomiske "detaljene" et veldig klart symbol på hva schäferen har blitt, og er. Og dermed tenker jeg "uff, nei" når jeg ser en sånn schäfer - fordi jeg tenker som så at de som fremavler slike ekstreme trekk antakeligvis ikke er de som bryr seg mest med "det andre" heller. Så lenge man kan dra frem et godt HD-resultat og en SchH3 i stamtavlen, og bikkja har fin farge, så er alt i orden liksom.

Du trenger ikke å fortelle meg hva jeg har tatt bilde av, det ser jeg selv. Bildene er ikke for å gi deg et eksempel, men hvis du har lest debatten, så har du gjerne fått med deg at det bl.a. debatteres hvordan oppstilte schäfere gjerne ikke trenger å se så deformerte ut utenfor ringen.

Er fullt klar over at ryggen bare er ett aspekt, men et vesentlig ett fordi det er så fremtredende (og fordi det er et stadig tilbakevennende tema i denne diskusjonen) Jeg er ikke for ekstremavlede hunder, ei heller såkalt bananrygg. Er også fullt klar over at schäferen er en generelt syk rase, men det trenger ikke å ha så mye med utseende å gjøre som mange her mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi mops ikke er en brukshund,så trenger ikke schæferen være det heller...? Hva mener du med det egentlig?

Ikke det jeg mente. Det var bare en sammenligning. :whistle: Tror jeg skrev i samme innlegg at det er avlet utstillingsschæfere og det er avlet bruksschæfere. Derfor stilte jeg spørsmål om hvorfor utstillingsschæferen absolutt MÅTTE være en perfekt brukshund også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er ikke Horand von Grafrath oppstillt på det bildet du har funnet Only Blondie.

Og for det andre ser de anderledes ut når de er oppstillt enn når de står vanlig...

Ellers er jeg vel enig at Schäferhund avlet har gått over streken, men det hjelper ikke sitte her å skrike ut om det..

Men jeg har per dags dato aldri sett en Schäferhund som har sett ut slik som de amerikanske du hadde på den linken.. Heldigvis.. Og jeg har vært på endel utstillinger, så jeg aner ikke hvor du ser dem hele tiden?

Jaja..

Vi har 3 Schäferhunder og ingen av de har noen vanskeligheter med å bevege seg.. Det er faktisk den som er utstillings champion som springer å herjer mest..

Jeg er enig i at avlen på Schäferhunden ikke er stort å skryte av, men det er ikke mange raser den er det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....men alvorlig talt folkens.........

Det er da for f... ikke ryggen til schæferen som er problemet?

Ryggen er neppe grunnen til at schæferen har dårlig immunforsvar, schæferkløe, HD og jevnt over ganske veikt temperament eller?

...og før dere blåser av med idiotforklaringer om spondylose osv. så er ikke ryggbuen årsaken til det heller - den lidelsen forekommer også relativt hyppig på andre raser med helt rette rygger.

Det er ingen som sier at ekstremavl er bra, men schæferen er langt fra så ekstrem nå som den var for en 10-15 år siden enkelte steder i verden. De fleste schæfere man ser i dag er minst like funksjonelle - og kan trave skjorta av en hvilken som helst annen rase uten engang å se ut som den anstrenger seg - og det er det den er skapt til å gjøre - trave utrettelig rundt faktisk, hvilket i stor grad de aller aller fleste schæfere klarer.

Det er IKKE ryggen som gjør den uegna til bruks i den formen man finner schæfer i dag - det er TEMPERAMENTET - den har for lite drifter og den er for veik - og det er fortsatt ikke noe med ryggen å gjøre. Temperamentet er avlet "ned" fordi det er en poppis rase som mange vil ha, og for at mange skal kunne ha schæfer så kan den ikke være tøff, da må den være tøffel. DET er årsaken til at de ikke er egnet til bruks.

Blir jo akkurat det samme med belgeren, de langhåra har for lite guts til å bli skikkelig gode brukshunder - der er folk ærlig nok til å si akkurat det i alle fall - er ikke særlig mye eksteriør å klage på der liksom - de er vel i stor grad også bedre bygd og sunnere bygd enn bruksvarianten også mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så avlen går feil vei den og det er tema her...For jeg ser utrooolig mange Schæfere hver eneste dag,overalt..og de er alle som de nederste på siste link..

Allikevel de faktisk ikke er stillt opp...de er i bevegelse...

Og da kan jeg ikke hjelpes for å undre på hvor i all verden du bor. Her jeg bor, midt i tjukkeste Oslo er det jammen ikke mange av de. Jeg har en noe overdimensjonert schæfer og han har svaien han skal ha i ryggen (som vi også ser i whippeten), men den er på langt nær så ille som du skal ha det til. Jeg ser heller ikke slike schæfere når jeg vandrer på tur, de aller fleste er sunne og fine i kroppen sin. Men selvfølgelig, som hos nappen så har man tilfeller hvor ting ser grusomt ut. Kanskje stedet der du bor er en slik camp for de som ikke er som alle andre.

....men alvorlig talt folkens.........

Det er da for f... ikke ryggen til schæferen som er problemet?

Ryggen er neppe grunnen til at schæferen har dårlig immunforsvar, schæferkløe, HD og jevnt over ganske veikt temperament eller?

...og før dere blåser av med idiotforklaringer om spondylose osv. så er ikke ryggbuen årsaken til det heller - den lidelsen forekommer også relativt hyppig på andre raser med helt rette rygger.

Det er ingen som sier at ekstremavl er bra, men schæferen er langt fra så ekstrem nå som den var for en 10-15 år siden enkelte steder i verden. De fleste schæfere man ser i dag er minst like funksjonelle - og kan trave skjorta av en hvilken som helst annen rase uten engang å se ut som den anstrenger seg - og det er det den er skapt til å gjøre - trave utrettelig rundt faktisk, hvilket i stor grad de aller aller fleste schæfere klarer.

Det er IKKE ryggen som gjør den uegna til bruks i den formen man finner schæfer i dag - det er TEMPERAMENTET - den har for lite drifter og den er for veik - og det er fortsatt ikke noe med ryggen å gjøre. Temperamentet er avlet "ned" fordi det er en poppis rase som mange vil ha, og for at mange skal kunne ha schæfer så kan den ikke være tøff, da må den være tøffel. DET er årsaken til at de ikke er egnet til bruks.

Blir jo akkurat det samme med belgeren, de langhåra har for lite guts til å bli skikkelig gode brukshunder - der er folk ærlig nok til å si akkurat det i alle fall - er ikke særlig mye eksteriør å klage på der liksom - de er vel i stor grad også bedre bygd og sunnere bygd enn bruksvarianten også mange ganger.

Helt og holdent enig i dette. Satt akuratt å tenke på hvordan jeg skulle formulere det, men Belgerpia tok ordene ut av munnen på meg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Belgerpia og de få andre som har prøvd å komme med noe SERIØST her... i denne ellers så fjortisdiskusjonen om at noen synes schäferen er stygg.

Det er lov å synes at en rase er stygg, jeg synes en haug hunderaser er lite tiltalende eksteriørt, men hvem er egentlig interessert i det?

Det som er helt lavmål, er å sause det inn med kvasiutsagn som man ikke har noe belegg for, en kjennskap til generell hundeavl som later til å være lik NULL, og et behov for å fjase i vei på en svært ekkel måte. Diskusjon? Nææh... mer et oppgulp. Og de burde man kanskje i større grad holde for seg selv, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men alvorlig talt folkens.........

Det er da for f... ikke ryggen til schæferen som er problemet?

Ryggen er neppe grunnen til at schæferen har dårlig immunforsvar, schæferkløe, HD og jevnt over ganske veikt temperament eller?

...og før dere blåser av med idiotforklaringer om spondylose osv. så er ikke ryggbuen årsaken til det heller - den lidelsen forekommer også relativt hyppig på andre raser med helt rette rygger.

Nei, ryggen og utseende i seg selv gir ikke automatisk en syk hund, noe jeg har prøvd å få frem gjennom hele diskusjonen :whistle:

Det er IKKE ryggen som gjør den uegna til bruks i den formen man finner schæfer i dag - det er TEMPERAMENTET - den har for lite drifter og den er for veik - og det er fortsatt ikke noe med ryggen å gjøre. Temperamentet er avlet "ned" fordi det er en poppis rase som mange vil ha, og for at mange skal kunne ha schæfer så kan den ikke være tøff, da må den være tøffel. DET er årsaken til at de ikke er egnet til bruks.

Det blir jo litt feil å si at en så stor rase som schäferen ikke egner seg til bruks. Jeg er helt enig i det du sier om at temperamentet er avlet "ned" generelt, det fornekter jeg ikke, men det er da fortsatt veldig mange hunder som egner seg til bruks likevel. Det er jo mange ulike linjer det er snakk om her. Man trenger ikke å satse på reine brukslinjer for å finne en god brukshund. Pr i dag har jeg riktignok en tøffel, men jeg har hatt det motsatte også - fra utstillingslinjer.

Blir jo akkurat det samme med belgeren, de langhåra har for lite guts til å bli skikkelig gode brukshunder - der er folk ærlig nok til å si akkurat det i alle fall - er ikke særlig mye eksteriør å klage på der liksom - de er vel i stor grad også bedre bygd og sunnere bygd enn bruksvarianten også mange ganger.

Nei, det blir ikke akkurat det samme som med belgerne. Schäferen er en rase som må gjennom grunnleggende mentaltester for å gå videre i avl (i motsetning til de fleste andre raser), så vidt jeg vet så er det ingen sånne krav i belgerklubben. Riktignok møter jeg en del daffe schäfere, men de er da sjelden nervøse og skvetne, stort sett er det jeg ser jevnt over stødig - selv om ikke alle er like veloppdragne. Jeg kan desverre ikke si det samme om de fleste belgere jeg kommer over. Synes bare det ble litt feil å sammenligne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det blir jo litt feil å si at en så stor rase som schäferen ikke egner seg til bruks. Jeg er helt enig i det du sier om at temperamentet er avlet "ned" generelt, det fornekter jeg ikke, men det er da fortsatt veldig mange hunder som egner seg til bruks likevel. Det er jo mange ulike linjer det er snakk om her. Man trenger ikke å satse på reine brukslinjer for å finne en god brukshund. Pr i dag har jeg riktignok en tøffel, men jeg har hatt det motsatte også - fra utstillingslinjer.

Nå skal ikke jeg dra noe om skog og trær og sånn - men om du seriøst mener at den gjengse schæfer har det den trenger for å gjøre det bra i bruks så tror jeg kanskje du skal stikke en nål i boblen du har rundt deg. Det ER en grunn til at man har fått en deling på bruks og utstillingslinjer også på schæfer, og gjennomsnittschæferen kan nok - helt på linje med langhårsbelgerne - gjøre det helt ok i de lavere klassene, men har man ønsker om å nå toppen så er neppe en schæfer (eller belger) etter utstillings/hobbylinjer noe å satse på. Sånn er det og det er jo faktisk like greit å innrømme det - det ER en grunn til at folk sender bikkjene sine til tyskland for å få en EPA tittel på bikkja før den går i avl. Hadde dyret vært duganes så ville det vel neppe kosta mange kaloriene og fått det samme her.

Nei, det blir ikke akkurat det samme som med belgerne. Schäferen er en rase som må gjennom grunnleggende mentaltester for å gå videre i avl (i motsetning til de fleste andre raser), så vidt jeg vet så er det ingen sånne krav i belgerklubben.

Hvilke omfattende krav er det du sikter til? Brukshundkåring? K-test? - Ikke særlig omfattende noen av delene - det ene involverer 200 meter spor (før var det rett frem uten vinkler eller noe, nå er det vel tilsvarende D programmet til NBFK) - og en LP klasse I del (inkludert apportering) - Dvs. de må ha opprykk til C i bruks - og helt alvorlig - DET kan neppe sies å være strenge krav til en rase som faktisk er laget for å fungere i utgangspunktet. Og dette er forøvrig krav som også nær sagt en hvilken som helst belger med en litt mer enn gjennomsnittlig interessert eier burde klare liksom.

Vi snakker vel forøvrig ikke om belgere, vi snakker om at hovedproblemet hos schæferen neppe er ryggen - sammenligningen med belgeren var rett og slett fordi belgeren konstruksjonsmessig er kortere og rettere - den er imidlertid ikke særlig mer duganes i skauen enn schæferen - så det er neppe ryggen som er problemet liksom. DET var mitt poeng.

}Riktignok møter jeg en del daffe schäfere, men de er da sjelden nervøse og skvetne, stort sett er det jeg ser jevnt over stødig - selv om ikke alle er like veloppdragne. Jeg kan desverre ikke si det samme om de fleste belgere jeg kommer over. Synes bare det ble litt feil å sammenligne her.

Hjernedød må ikke forveksles med stødig - sorry - at du opplever belgeren som skvetten kommer av at de har 100 ganger raskere reaksjonsevne enn schæferen, og det er generelt for schæferfolk at de oppfatter belgere som nevrotiske selv om de antagelig ikke er det og det skyldes at belgere faktisk har reaksjoner liksom og ting går fort.

Dette er neppe antagelser, for jeg bor sammen med en "schæfermann" og det tok faktisk flere år før han klarte å henge med på lasset, han lå konstant 10 sekunder etter belgerdyra i løypa, helt på høyden med schæferne vi har hatt, men belgerne var for kjappe både i tanke og handling *ler* - jeg derimot ble frustrert fordi schæferdyra aldri rakk å flytte seg og alltid var i veien som betongvegger - seigt og treigt..

Men DET har mer med preferanser å gjøre - heller enn avl og oppdrett. Mitt poeng er at schæferen fra "hobbylinjer" (les utstillingslinjer) ikke er duganes om man vil nå langt innen hundesport. Men der som i andre "delte" raser finnes hedelige unntak - dog er de for få til at de får rotfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg dra noe om skog og trær og sånn - men om du seriøst mener at den gjengse schæfer har det den trenger for å gjøre det bra i bruks så tror jeg kanskje du skal stikke en nål i boblen du har rundt deg. Det ER en grunn til at man har fått en deling på bruks og utstillingslinjer også på schæfer, og gjennomsnittschæferen kan nok - helt på linje med langhårsbelgerne - gjøre det helt ok i de lavere klassene, men har man ønsker om å nå toppen så er neppe en schæfer (eller belger) etter utstillings/hobbylinjer noe å satse på. Sånn er det og det er jo faktisk like greit å innrømme det - det ER en grunn til at folk sender bikkjene sine til tyskland for å få en EPA tittel på bikkja før den går i avl. Hadde dyret vært duganes så ville det vel neppe kosta mange kaloriene og fått det samme her.

Eh...jeg skriver ikke at jeg mener gjennomsnittsschäferen har det den trenger for å nå toppen innen bruks, men at mange har potensialet, ja. For det er en veldig stor rase, som opprinnelig ble avlet (og blir fortsatt) som en allsidig brukshund. Så det blir for dumt å si at den, etter bare noen tiår, ikke fungerer til noe særlig annet enn familiehund.

Hvilke omfattende krav er det du sikter til? Brukshundkåring? K-test? - Ikke særlig omfattende noen av delene - det ene involverer 200 meter spor (før var det rett frem uten vinkler eller noe, nå er det vel tilsvarende D programmet til NBFK) - og en LP klasse I del (inkludert apportering) - Dvs. de må ha opprykk til C i bruks - og helt alvorlig - DET kan neppe sies å være strenge krav til en rase som faktisk er laget for å fungere i utgangspunktet. Og dette er forøvrig krav som også nær sagt en hvilken som helst belger med en litt mer enn gjennomsnittlig interessert eier burde klare liksom.

Nei, brukshundkåring og karaktertest benyttes ikke. Ferdselsprøven, som nevnt tidligere, er jo ett krav i hvert fall. Om det ikke er all verden så er det faktisk sånn at en god del "dårlige" individer faller bort her. Og det er ikke mange raseklubber i Norge som har et tilsvarende opplegg for sine medlemmer, inklusive belgerklubben som knapt har noen krav, men bare anbefalinger. Mer om avlskravene kan du lese om her.

Vi snakker vel forøvrig ikke om belgere, vi snakker om at hovedproblemet hos schæferen neppe er ryggen - sammenligningen med belgeren var rett og slett fordi belgeren konstruksjonsmessig er kortere og rettere - den er imidlertid ikke særlig mer duganes i skauen enn schæferen - så det er neppe ryggen som er problemet liksom. DET var mitt poeng.

Sant nok, det var du som trakk inn belgere :whistle:

Hjernedød må ikke forveksles med stødig - sorry - at du opplever belgeren som skvetten kommer av at de har 100 ganger raskere reaksjonsevne enn schæferen, og det er generelt for schæferfolk at de oppfatter belgere som nevrotiske selv om de antagelig ikke er det og det skyldes at belgere faktisk har reaksjoner liksom og ting går fort.

Det er nok mange forvekslinger ute og går, men jeg vet forskjellen på stødig og hjernedød...Og utrolig nok vet jeg forskjellen på et nervevrak og en hund med bare rask reaksjonsevne også.

Mitt poeng er at schæferen fra "hobbylinjer" (les utstillingslinjer) ikke er duganes om man vil nå langt innen hundesport. Men der som i andre "delte" raser finnes hedelige unntak - dog er de for få til at de får rotfeste.

Ja, og da synes jeg igjen, det er for dumt å skjære alle over en kam, for det er mer enn bare en liten brøkdel av schäferne som duger til bruks, selv om de er fra utstillingslinjer. Og selv om det ikke nødvendigvis er flertallet, så er det snakk om mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det petimeter jeg er, sniker jeg meg inn her for å belyse litt om avlsgodkjenning. Fra og med i år er kravet for å få en avlsgodkjent schæferhund bestått funksjonsanalyse pluss avlskåring. Ferdselsprøve er inngangsbilletten for å delta innenfor RIK-programmet.

Hva gjelder stygge schæfere så vet jeg ikke. Har møtt flest fine jeg. Men jeg liker de rettryggede best. Så når jeg skulle ha ny hund, var et av mine første spørsmål til oppdretter om det var avlet på sidrumpa linjer. Og det var det ikke, og da var saken grei. Verre behøver det ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det petimeter jeg er, sniker jeg meg inn her for å belyse litt om avlsgodkjenning. Fra og med i år er kravet for å få en avlsgodkjent schæferhund bestått funksjonsanalyse pluss avlskåring. Ferdselsprøve er inngangsbilletten for å delta innenfor RIK-programmet.

Hvor i reglene står det? Eneste jeg finner, er "- har bestått Ferdselsprøve (BH) eller Funksjonsanalyse."

(Og så kan man håpe på at det en dag står og imellom de to...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne siden, som viser ulike typer av schæfere. Der kan man jo se hva som vektlegges hvor, og det blir tydelige forskjeller på dyrene. Nederst på siden trekkes også inn nær beslektede raser.

For meg ser det da ut som om trådstarter viser til "den amerikanske varianten" i sin andre link.

http://www.shawlein.com/The_Standard/13_Br...reed_Types.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i reglene står det? Eneste jeg finner, er "- har bestått Ferdselsprøve (BH) eller Funksjonsanalyse."

Sorry jeg tok feil, du har helt rett. Grunnen til at jeg tok det fram var at avlskravet ble endret fra K-test til FA og det er det jeg har hørt mest om. På andre siden så trener vi mot en ferdselsprøve, med vyer om en start i RSP1 i det fjerne. Så jeg trudde nok jeg visste mer enn jeg gjorde :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fornektelse finnes det i alle leire og innenfor alle raser. Jeg blir litt oppgitt når folk sier at schäfere flest er gode brukshunder, fordi da lever man etter den tankegangen at en brukshund er en hund som blir brukt. Sorry, men der er ikke jeg og kommer aldri til å bli det heller. På akkurat samme måte som jeg sier at en schäfer er ingen familiehund. Eller selskapshund, MEN faktum er at skal vi snakke mentalitet på rasen, så er enkelte oppdrettere både her i landet og andre land i ferd med å gjøre om rasen til en stor selskapshund. Det jeg syns er betimelig er at dere som hyler høyest om hvor bra brukshund schäferen er uansett linjer, dere har jo "eksteriør hunder". Og de er det faktisk ikke så veldig mange av ute i "bruks verden", de er desverre i mindretall, det er det kanskje en grunn til...? Så sett igang og tren dere, kom dere ut i skauen eller på schütsbanen og vis hvor driftige, stødige og stabile hunder som finnes der ute, for tro meg det er dypt savnet!

Når det gjelder diskusjonen om schäferen er stygg eller har sykdommer pga sitt utseende, så er den ferdig for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornektelse finnes det i alle leire og innenfor alle raser. Jeg blir litt oppgitt når folk sier at schäfere flest er gode brukshunder, fordi da lever man etter den tankegangen at en brukshund er en hund som blir brukt. Sorry, men der er ikke jeg og kommer aldri til å bli det heller. På akkurat samme måte som jeg sier at en schäfer er ingen familiehund. Eller selskapshund, MEN faktum er at skal vi snakke mentalitet på rasen, så er enkelte oppdrettere både her i landet og andre land i ferd med å gjøre om rasen til en stor selskapshund. Det jeg syns er betimelig er at dere som hyler høyest om hvor bra brukshund schäferen er uansett linjer, dere har jo "eksteriør hunder". Og de er det faktisk ikke så veldig mange av ute i "bruks verden", de er desverre i mindretall, det er det kanskje en grunn til...? Så sett igang og tren dere, kom dere ut i skauen eller på schütsbanen og vis hvor driftige, stødige og stabile hunder som finnes der ute, for tro meg det er dypt savnet!

Når det gjelder diskusjonen om schäferen er stygg eller har sykdommer pga sitt utseende, så er den ferdig for min del..

Hvor står det at schäferen er en god brukshund uansett linjer? Finner heller ikke hvor det står at flesteparten av eksteriørhundene er gode brukshunder. Jeg vet ikke hvordan det er med andre som har svart i tråden, men jeg har hatt hunder, fra utstillingslinjer, av begge typer. Så at det finnes gode brukshunder av ekseriøravlet type, er jeg desverre ikke i tvil om. Men hvor man finner dem er jo et annet spørsmål, så skal man ha en god brukshund så er det jo ikke å anbefale å gå på utstillingslinjer. Men at det kan forekomme gode brukshunder av enkelte ekseriørkombinasjoner, det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...