Gå til innhold
Hundesonen.no

Byer i Europa


Ingvild

Recommended Posts

Pappan min og jeg har lyst på en storbyhelg til høsten. Vi lurer litt på Berlin egentlig... Amsterdam, London, Roma, Paris og de nordiske hovedstedene er utelukket.

Jeg vil ha tips til hvilke andre større byer i Europa det er fint å reise til, og helst med personlige erfaringer og anbefalinger. :wacko:

Hva bør man få med seg, hva kan man gjøre? Ingen av oss er vel egentlig interessert i å traske rundt på museum, men vi syns noen ting kan være interessant. For eksempel er det veldig interessant å se hvordan kinesisk kunst har endra seg fra Mao-tida og fram til nå, også en del bygninger etc kan være okei (f.eks. Gaudi sine bygninger og parken i Barcelona). Ting man kan oppleve og være med på selv og lære av er langt mer interessant en masse bilder som henger på en vegg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Amsterdam er en veldig fin by egentlig! :P

Vi bodde på et hotell midt i Red-light district vi da, så fikk sett nesten bare de "grove" sidene av byen :wacko:

Men hele byen i seg selv(om man ser bort fra red-light) er veldig fin med små kanaler overalt, båtturer, coffeeshops og slike ting!

Men helt klart- skulle jeg valgt så hadde jeg dratt til London igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsterdam er en veldig fin by egentlig! :|

Vi bodde på et hotell midt i Red-light district vi da, så fikk sett nesten bare de "grove" sidene av byen :|

Men hele byen i seg selv(om man ser bort fra red-light) er veldig fin med små kanaler overalt, båtturer, coffeeshops og slike ting!

Men helt klart- skulle jeg valgt så hadde jeg dratt til London igjen!

Har vært både i Amstern og London, og vi har lyst til å dra til et sted hvor i alle fall jeg ikke har vært før. :D

Praha vil jeg anbefale på sterkeste, om du da ikke har vært der? ;)

Har ikke vært der, nei. Noe spesielt man bør få med seg om man drar til Praha?

Hva med Brussel? (Eller heter det Brüssel?)

Tror Brussel er greit på norsk, hihi. Hadde jo egentlig vært veldig artig å dra dit, for der tror jeg ikke pappa har vært heller. Skal absolutt tenke på det!

Jeg er veldig glad i Østerrike, og Wien er en veldig, veldig fin by...

Igjen, noe spesielt man bør få med seg i Wien?

rekjavik er super fint. Masse ting å se på og SHOPPE!

eller Athen, Berlin, krakow fks

Reykjavik har jeg vært. Athen veit jeg egentlig ikke om det er så fint å dra til sånn i oktober/november... Berlin er som sagt det vi i utgangspunktet har mest lyst til å dra til. Krakow skal jeg tenke på.

Jeg likte meg veldig godt i Berlin da jeg var der en dagstur for et par år siden. Krakow, Riga og Talinn er også veldig fine byer.

Hmm, det er nok godt mulig vi ender opp med Berlin.

Eller Brussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat hvert i så mange byer i Europa. Men hadde polen-tyskland turen i 10. klasse. Og jeg likte meg veldig godt i Krakow. Berlin var helt greit det også, men der var vi kun èn dag så fikk ikke med meg så mye.

Men i Krakow var vi flere dager og tuslet rundt. Handlet en god del. Mye fint å se på også :| Må gå på markedsplassen (eller hva det nå het)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefalt budapest. budapest er som en stor praha mye mer å få med seg og mye finere. Også veldig billig spa der og termal bad som er kjempe fine og strand midt i byen. Av ekte helsegivende mineral vann. Ellers en nydelig byI en lavere prisklasse en de andre største storbyer. Ellers som sagt en svær by med 2,5 milioner inbygere på natten og 4 milioner på dagen. Den har sentral og øst europas største shopping senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlin! Der må dere dra for det er en utrolig by! Vi var der med tysk klassen i januar og det er den gøyeste turen jeg har vært på. Det er så utrolig mye og oppleve og lære. F.eks konsentrasjonsleirer,check point charlie museet,brandenburg tor osv osv. Vi bodde på et hostell om het "City stay" og det var midt i hjertet av øst berlin. Vi betalte ca 800 norsk kr for 5 netter. Altså utrolig billig! Det var et rent,fint og proffesionellt hostel med personale som snakket flytende engelsk.

Rommene var små og sengen var så som så, men hva gjør man egentlig på et hotell/hostell når man reiser? Jeg er nå helst der for å slappe av og sove.

Det vrimlet av billige resturanter hvis man bare lette litt. En resturant som er virkelig å anbefale var rock house som ligger 50 meter bortenfor City Stay. Knall god mat og ganske rimelig.

Jeg anbefaler også å kjøpe ukeskort på undergrunnsbanen for det er mye billigere enn dagskort. Da kan man farte rundt i hele berlin omtrent. Og det kryr av shopping steder hvis man bare tar undergrunnsbanen et par stopp fra hostellet.

Besøk hard rock café (det er dyrt, men jammen meg er det verdt det!), kos dere på store shopping sentre, dra på dyrepark som ligger midt i berlin, osv osv. Jeg elsker berlin og skal deffinitivt tilbake! :whistle:

Ellers er London også kjempefin by med masse attrakksjoner, men det er ganske dyrt..Vi var der i 5 dager og koste oss masse med å være turister og shoppe. Og ikke minst må man få med seg en fotballkamp (selv om man ikke er fotballinteressert, for det er ikke jeg, men jeg storkoste meg!) se på teater osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skrive under på Budapest, eller eventuelt Barcelona som har myyye fint, både av fasader, kunst osv. Hva med Italia, f.eks Venezia?

Jeg har veldig lyst til å dra til Venezia en gang, men jeg ser for meg at det kan være finere å dra der på forsommeren - ikke oktober/november liksom?

Barcelona likte jeg meg veldig godt i, men nå vil vi dra et annet sted.

Budapest skal vurderes :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skrive under på Budapest, eller eventuelt Barcelona som har myyye fint, både av fasader, kunst osv. Hva med Italia, f.eks Venezia?

personlig syns jeg Venezia er litt oppskrytt.... det er sinnsykt dyrt der, måtte betale nesten 75 kr for en kaffe rett ved Markusplassen. Selvfølgelig er det vakker arkitektur der, og kanalene er selvfølgelig vakre (dog luktet det veldig av dem om sommeren da jeg var der). Men jeg ville nok heller tatt en dagstur dit, enn å bo der en hel ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...